Bert Mulder schreef:15 Maar indien uw broeder66) om der spijze wil67) bedroefd wordt,68) zo wandelt gij niet meer naar liefde.69) Verderf dien niet70) met uw spijze,71) voor welken Christus gestorven is.72)
hierover de kanttekening:
72) voor welken Christus gestorven is.
Namelijk om hem te behouden, die gij, zoveel in u is, verderft, hetwelk een gruwelijke zonde is, die ook tegen Christus gedaan wordt; 1 Cor. 8:12. Anderszins moet men al degenen, die het geloof van Christus belijden, naar het oordeel der liefde, houden voor zodanig, die van Christus door zijn dood verlost zijn. Want dat degenen, die waarlijk door den dood van Christus eens verlost zijn, niet zullen verloren gaan, wordt geleerd Matth. 24:24; Joh. 10:28; 1 Petr. 1:5.
Meen dat de kanttekening hier wil zeggen dat men niet, in bijkomstige dingen, iemand die men als broeder ziet (zonder het hart te kennen), mag bedroeven, door over zijn eeuwige staat te oordelen. Niet dat wij machtiger zouden zijn dan God, en waarlijk een broeder konden verderven.
]
Hm, ik weet het niet. Natuurlijk zijn we niet machtiger dan God, maar God geeft mensen verantwoordelijkheid op allerlei vlakken, (1) op het gebied van evangelisatie, (2) op het gebied van het toezien op elkaar, op het gebied van eigen geloofsleven (3). Denk bij het eerste bijvoorbeeld aan Joh 17:21, het gebed van Jezus om eenheid onder zijn volgelingen
opdat de wereld gelooft dat God Hem gezonden heeft. Denk bij het tweede aan de tucht, die door de cathechismus de sleutelen van het koninkrijk der hemelen worden genoemd en wat Jezus tegen Petrus zegt:
19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn. Het is nogal wat, wat daar staat. Maar daarom was Petrus niet machtiger dan God, hij kreeg gewoon bepaalde verantwoordelijkheid van Hem. Denk bij (3) aan de teksten die ik al aanhaalde (laat u met God verzoenen, laat uw licht schijnen etc) en alle oproepen tot volharding, gebruiken van de wapenrusting, in Hem blijven, talenten inzetten en niet begraven etcetera."
De Bijbel noemt deze dingen duidelijk. De Bijbel laat zien dat mensen verantwoordelijkheid hebben... dat God die geeft aan zijn kinderen. Dat hoeven we niet weg te redeneren door het tegenover Gods almacht te gaan zetten. God is almachtig, en als Koning heeft hij dienaren die zich voor Hem inzetten en die taken van Hem krijgen, die Hij inzet zijn koninkrijk... en met gevolgen... of we onze talenten vermeerderen... of er niets mee doen... en ik denk zelfs voor wie er gaan geloven. Ook daarvoor zet God mensen in. Als we allemaal onze mond houden, hoe zullen mensen dan geloven als niemand het ze vertelt? Daarom staat er: Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die een goede boodschap brengen. Natuurlijk maakt dat God ook niet minder almachtig, Hij bestuurt en regeert het, maar dat mogen we nooit tegenover verantwoordelijkheid zetten, alsof het niet uitmaakt of we wel of niet evangeliseren, God regelt het allemaal toch wel.