je helden

parsifal

je helden

Bericht door parsifal »

Gisteren heb ik dan toch het boek "Waarom komt U ons hinderen" van Willem Jan Otten afgerond. In dit boek bespreekt hij 14 mensen, die erg veel invloed op zijn denken en zijn geloof hebben gehad, of mensen die het uitermate goed konden verwoorden. Hij bespreekt mensen als Vondel, Augustinus, Lewis, Pascal, Endo en Borges. Wiens boeken of andere vormen van kunst hebben zo veel invloed op jou gehad.

Een lijstje van mij:
-C.S. Lewis, zijn Narnia kronieken blijven een bron van inspiratie om dingen die je in het leven tegen komt in het geestelijke ook een plaats te geven. Ook Brieven uit de hel en Onversneden Christendom zijn duidelijk heel erg de moeite.
-Pascal, het blijft een groot denker die ondanks alles vasthoudt aan Zijn geloof in de God van Abraham, Izaak en Jakob en niet die van de filosofen.
-Augustinus, Het lezen van de Belijdenissen was zo'n indrukwekkend gebeuren. Hij weet zo diep af te dalen in de mens en op God te wijzen.
-Dostojevski, ondanks dat ik van hem alleen nog maar de gebroeders Karamazov heb gelezen, wil ik hem toch noemen. Het is indrukwekkend wat hij weet neer te zetten, hoe hij gedachten verwoordt die je vervolgens in jezelf herken.
-Jacqueline vd Waals, Hoe kon ze mijn dagboek stelen terwijl ze decenia voor ik geboren werd overleed? Haar gedichten staan zo dicht bij me. Haar liederen zijn indrukwekkend. En ondanks dat Noortje Velt een vrouw is kan ik me zo goed in haar herkennen. Eigenlijk zou ze op 1 moeten staan. Maar dit lijstje heeft eigenlijk geen bewuste volgorde.
-Kierkegaard, een heldere pessimist. Volgens mij in het werkelijke leven niet mee om te gaan, maar hij is zo messcherp en zijn spot zet ook een spiegel voor.

Ik mis er nog veel, maar met deze mensen zou ik willen beginnen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
memento

Bericht door memento »

Mijn lijstje zou zijn:
- Paulus
- RC Sproul
- Jonathan Edwards
- Kierkegaard
- Pascal
- Aquinas
- Anselmus
- Augustinus
- Karl Barth
- Engelse theologen/puriteinen

Indirect:
- Plato
- ds. Kersten
- Comri
Jongere

Bericht door Jongere »

Is dat boek van Otten de moeite waard, Parsifal?
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik vind het boek zeker de moeite waard. Otten is een goede schrijver en hij heeft ook wat te zeggen. Wel is duidelijk dat hij een afkeer heeft van het Calvinisme als systeem. Hij ziet dat als Christelijk determinisme en ik geloof dat sommige Calvinisten daar zeker aanleiding toe hebben gegeven (Zie bijv "Not a Chance" van Sproul)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jongere

Bericht door Jongere »

parsifal schreef:Ik vind het boek zeker de moeite waard. Otten is een goede schrijver en hij heeft ook wat te zeggen. Wel is duidelijk dat hij een afkeer heeft van het Calvinisme als systeem. Hij ziet dat als Christelijk determinisme en ik geloof dat sommige Calvinisten daar zeker aanleiding toe hebben gegeven (Zie bijv "Not a Chance" van Sproul)
Ok, bedankt. Ik had er al het één en ander over gelezen. Maar voorlopig staat er nog een hele rij boeken in de wachtrij.. :shock:
Adorote

Bericht door Adorote »

Zijn al zo de vier grote Kerkvaders en allen die om zijn Heilige en Schone Naam gestorven zijn.Zo ook de Heiligen als wegwijzer naar de Verrezen Heer Jezus Christus.

En de moedige soldaten van de Militia Christi.
Josephus

Bericht door Josephus »

"Helden" gaat wel wat ver, maar goed:

- Johann Sebastian Bach
- Augustinus
- Martin Luther
- Søren Kierkegaard
- Dietrich Bonhoeffer
- Blaise Pascal
- C.S. Lewis
- G.K. Chesterton
- Philip Yancey
- J.J. Poort
- Willem Barnard
- A.F. Troost
- Willem Jan Otten
- Henri Nouwen
- Wim Rietkerk

Er zijn er ook bij mij natuurlijk meer, maar dit zijn wel de belangrijkste.
Rens

Bericht door Rens »

parsifal schreef:
De Bijbel spreekt ook over helden hoor. In het geval van Davids helpers bijvoorbeeld. Maar als je moeite hebt met het woord dan kun je ook mensen (het liefst schrijvers of kunstenaars) noemen die veel invloed op je denken hebben gehad.
Dali
Kafka
Lenin
Marx
dat zijn zo de belangrijkste personen
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Rens schreef:je helden???????

welke aardse personen verdienen dan een "heldenstatus"??

niemand en niets......................heldenstatus impliceerd dat er dan een soort van verering plaats vindt in de trant van "die en die is zóoo goed en z''óoooo helder, die MOET je gelezen/gezien/gehoord hebben................

merkwaardige topic moet ik zeggen, zeker in reformatorisch licht gezien.
De gedachtenis der rechtvaardigen zal tot zegening zijn.
Gedenkt uwer voorgangeren...
Overigens heb ik geen speciale 'helden'. Wel kon ik ineens een boekje treffen dat mij antwoord gaf op bepaalde vragen (Bonar, ds. W. Pieters), maar toch zijn de schrijvers niet mijn helden geworden.
Ook hou ik wel van prof. Wisse, maar heb toch zo ook weer mijn reserves; geldt idem voor J.C. Philpot.
Lees sinds kort geregeld in Kohlbrugge; kan hem waarderen, maar ben ook weer niet meteen een fan of zo.
En dan zijn er nog twee hedendaagse predikanten die voor mij een speciale plaats innemen:
Ds. M.J. van Gelder (GG) en ds. B.J. van der Graaf (PKN).
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Op wetenschappelijk vlak:
Isaac Newton
Johann Heinrich Lambert
Konrad Zuse

Op geestelijk vlak:
De dominees die ik ooit gehoord heb in de kerk. GKV, PKN, CGK, GG en natuurlijk HHK. Een paar uitgezonderd ;)
Spurgeon
Luther
De opstellers van de cathechismus

Mijn absolute geloofshelden (Na Jezus):
Vet op nummer 1: Daniël (een voorbeeld om stil van te worden)
En ook: Sarah (Had haar man ook psychotisch kunnen verklaren)
Of de familie van Noach (Die moesten hun pa wel heel lang op zijn woord geloven)
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Het is Breekijzertjes bedoeling om een beetje te provoceren. ;)
Nooit zoveel lol als dat je iemand op de kast kunt jagen.

Schrijvers waarvan ik werken gelezen heb en die me aanspreken (in willekeurige volgorde):
Calvijn (nog niet genoemd hier 8)).
Augustinus (Belijdenissen)
Kohlbrugge
Luther
prof. van Bruggen
prof. Ridderbos
dr. Floor
dr. J. Hoek
Pascal
Spurgeon
C.S. Lewis
LLoyd-Jones
Iain Murray
Bunyan
en er staan nog een aantal schrijvers op m'n verlanglijstje.
Laatst gewijzigd door elbert op 27 apr 2007, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Kislev

Bericht door Kislev »

Mijn helden zijn degene die Jezus nawandelen en hun kruis dragen en zonder roem sterven. Geen dikke boeken geschreven, geen naam die met eerbied uitgesproken werd, geen naam in het gezelschapsleven, geen naam in de kerk. Maar wel dagelijks hun kruis gehoorzaam dragend. De arme Lazarusen die in Abrahams schoot gedragen worden. Zij konden nog wel eens dichter bij Gods troon staan dan vele van de hier genoemde namen.
Laatst gewijzigd door Kislev op 27 apr 2007, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Toch zou ik dat best willen: één of een paar schrijvers hebben, met wie ik helemaal wegliep.
Maar als ik iets mooi vind, ben ik na een poosje toch ook weer aan iets anders toe. Dus pin ik me niet vast op één schrijver.
Een aantal jaren geleden was ik helemaal verslingerd aan dr. J.H. Bavinck, zodat ik nu een heleboel boeken van hem heb staan.
Nu denk ik: waarom heb ik zo overdreven veel boeken van die man?
Zo gaat dat dus bij mij.
Kislev

Bericht door Kislev »

Afgewezen schreef:Toch zou ik dat best willen: één of een paar schrijvers hebben, met wie ik helemaal wegliep.
Maar als ik iets mooi vind, ben ik na een poosje toch ook weer aan iets anders toe. Dus pin ik me niet vast op één schrijver.
Een aantal jaren geleden was ik helemaal verslingerd aan dr. J.H. Bavinck, zodat ik nu een heleboel boeken van hem heb staan.
Nu denk ik: waarom heb ik zo overdreven veel boeken van die man?
Zo gaat dat dus bij mij.
Ja, dat is herkenbaar. Alleen bij J.W. Kersten heb ik dat gevoel nog nooit gehad.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen, misschien moet je eens leren van Breekijzertje. De eenvoud van het inzichtloosheid. Een mooie poster aan de muur en daar dan 10 jaar naar kunnen kijken. Zijn er geen knappe godsgeleerden? ;)

Ik herken het wel een beetje.
Was als kind gek van de boeken van Carl Mayer: Nu denk ik: wat een moralistische sukkel die voor zichzelf probeerde te bewijzen dat hij wist wat goed en fout is. (schreef al zijn boeken in de gevangenis waar hij zat voor oplichting)
Was ooit gek van de boeken van Chaim Potok. Nu denk ik: Hij probeert in al zijn boeken nogal geforceerd over te komen als hyperintellectueel die pronkt met zijn inzichten op het gebied van religie en kunst.

Maar op het gebied van godsgeleerden heb ik dat niet. Ik ga uit van hun goede bedoelingen en vergeef daarin hun tekortkomingen.
Plaats reactie