Ma Vis schreef:
Verstandelijk ken ik mijn zonde. Hoe zorg ik ervoor dat ik het ook genoeg ínleef, zodat ik nog slechts 'amen' hoef te zeggen op het evangelie?
Dat is toch uitverkiezing, waar ikzelf niets aan kan doen?
Zie ik iets over het hoofd?
Dit zijn nu zaken waar heel veel vragen om leven, waar ook Geka op doelde.
Laten we uitkijken met ons doodstaren op de kennis van zonden en de uitverkiezing.
Dit heeft Ezau en Judas ook gedaan en het bracht ze niets verder.
Ik zeg hier niet mee dat het zomaar zonder die kennis gaat, verre van dat, we zullen weten dat we tegen een heilig en rechtvaardig God gezondigd hebben,maar nog meer dat we in ons ongeloof tegen het Evangelie zondigen om God aan de kant te laten staan, Hem niet te geloven op Zijn Woord, maar we mogen de Heere niets voorschrijven hoe wij denken dat het zou moeten gaan.
In Jesaja 44 staat : Ik ben de Heere die alles doet.
Hier ligt nu alles in , niets meer van onszelf, maar alles uit en door Hem !
En de uitverkiezing, die moeten we nu leren om te zien als een troostleer, als er geen verkiezing was , dan zou niemand tot Hem komen
Wij liggen van nature dood in zonde en misdaden, maar nu komt toch de prediking tot ons : Wend u naar Mij toe en wordt behouden.
En dan is het van tweeen een: Of we verwerpen Hem door ons ongeloof of we nemen Christus door genade aan.
En al die onbeantwoorde vragen ? Leg die aan Zijn voeten neer , met de bede , zoals Augustinus dat verwoord heeft : "O Heere, geef wat U van mij eist, en eis dan wat Gij wilt"
Hij heeft beloofd dat Hij geen bidder zal laten staan.