Leuke uitdrukkingen, gezegden etc.

Josephus

Bericht door Josephus »

wim schreef:Gelezen op nu.nl:

'Kinderen vaker mishandeld dan aangenomen'
Heel mooi! Die moet eigenlijk naar Onze Taal gestuurd worden... :idea:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Yep, een leuke voor in de map...
De laatste die ik heb: 'Ouderen eten vaak alleen met Kerst' :mrgreen:
Ellen123

Bericht door Ellen123 »

* Naaktloper op het Wad in de kraag gegrepen

* KLM ziet daling van passagiers
" Hoe is het geregeld met jouw jongstedagsvoorziening...........? "
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ellen123 schreef:* Naaktloper op het Wad in de kraag gegrepen

* KLM ziet daling van passagiers
Die eerste vind ik wel heel sterk
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ellen123

Bericht door Ellen123 »

Leger des Heils helpt meisjes in moeilijkheden

:mrgreen:
" Hoe is het geregeld met jouw jongstedagsvoorziening...........? "
Rens

Bericht door Rens »

Hij draagt altijd een wisseldaalder bij zich.

Wisseldaalder

Een wisseldaalder (ook wel wisselrijksdaalder) is een niet-bestaand geldstuk, die voorkomt in verschillende Nederlandse en Duitse volksverhalen.

De wisseldaalder is in deze verhalen steeds een geldstuk (waarvan indertijd werd aangenomen dat deze wel degelijk bestond) dat de wonderlijke kracht zou bezitten dat hij nooit op zou raken. Betaalde men iets met de wisseldaalder, dan kwam deze vanzelf terug in de beurs. Voorwaarde was wel dat dat hij nooit in zijn geheel mocht worden uitgegeven, met andere woorden er moest wat wisselgeld terugkomen.

Het probleem was, hoe aan zo'n geldstuk te komen. Een aantal sagen beschrijft een manier om een wisseldaalder te bemachtigen. Dat dit niet met rechte dingen toeging blijkt uit het feit dat in de meeste van deze verhalen de duivel een grote rol speelt. Het bekendste is wel die, waarbij men een kat in een zak moest stoppen en op middernacht op een kruispunt moest gaan staan. Dan kwam er een voorbijganger die vroeg wat je in de zak had. "Een haas," moest je dan zeggen, waarop de vreemdeling te kennen gaf deze te willen kopen. Dat kon en als betaling kreeg je dan de begeerde daalder. Je moest dan wel maken dat je wegkwam, want als de man (dat was natuurlijk de duivel zelf) door kreeg wat hij had gekocht, dan zou hij de verkoper zonder twijfel verscheuren.

.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Andre

Bericht door Andre »

men kan beter een schuur huren dan een uur schuren!
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Ellen123 schreef:Leger des Heils helpt meisjes in moeilijkheden

:mrgreen:
:D :idea:
Gian

Bericht door Gian »

Wat je af en toe in de krant tegenkomt is verbazend. Vooral de Metro gebruikt formuleringen die ronduit slecht zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Gian schreef:Wat je af en toe in de krant tegenkomt is verbazend. Vooral de Metro gebruikt formuleringen die ronduit slecht zijn.
Zoals?
jvdg

Bericht door jvdg »

Breekijzertje schreef:
Gian schreef:Wat je af en toe in de krant tegenkomt is verbazend. Vooral de Metro gebruikt formuleringen die ronduit slecht zijn.
Zoals?
Neem, en lees...........
Josephus

Bericht door Josephus »

Breekijzertje schreef:
Zoals?
Dat hoeft niet eens altijd te gaan om grappige versprekingen. Het gaat meer om het omgaan met de taal in het algemeen. Het valt mij ook vaak op. Slechte zinsbouw, gammele grammatica en het lijkt ook wel alsof er steeds meer journalisten komen die het verschil tussen "d", "t" en "dt" niet meer weten... :|
geledu

Bericht door geledu »

jvdg schreef:
Breekijzertje schreef:
Zoals?
Neem, en lees...........
Slechte tip , jvdg.
Volgens mij kun je dit pulp blaadje beter laten liggen.
Dan stoor je je in iedergeval ook niet meer aan die kreupele formuleringen.

Gelukkig dat ze bij het RD nog wel weten wat schrijven is :wink:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Slechte zinsbouw, gammele grammatica en het lijkt ook wel alsof er steeds meer journalisten komen die het verschil tussen "d", "t" en "dt" niet meer weten... :|
Dad hoefdt tegenswoordig ni mr, scheind 8)
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Josephus schreef:Dat hoeft niet eens altijd te gaan om grappige versprekingen. Het gaat meer om het omgaan met de taal in het algemeen. Het valt mij ook vaak op. Slechte zinsbouw, gammele grammatica en het lijkt ook wel alsof er steeds meer journalisten komen die het verschil tussen "d", "t" en "dt" niet meer weten... :|
Tja, zoals we nu een verschil kennen tussen schrijftaal en spreektaal zal er denk ik ook een verschil ontstaan tussen formele en informele schrijftaal. Over 20 jaar doet nog maar een enkeling iets met d-tjes en t-tjes. De meesten weten niet meer hoe het vroeger was en de facto bestaat het hele grammaticale gedoe met d, t en dt niet meer. En er zullen nog wel een paar andere regeltjes verdwijnen ook. Denk ik, maar het kan verkeren, misschien valt het mee.
Plaats reactie