Wat komt eerst, wet of evangelie?
Wat komt eerst, wet of evangelie?
Afgelopen zondag hebben wij een preek gehoord waarin de ds. uitlegde dat de Heere éérst komt met het evangelie en pas daarna de wet.
Na de zondeval zocht de Heere éérst Adam en Eva op (evangelie) pas daarná kwam Hij met de straf en de wet.
Hoe denken jullie hierover?
Na de zondeval zocht de Heere éérst Adam en Eva op (evangelie) pas daarná kwam Hij met de straf en de wet.
Hoe denken jullie hierover?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Re: Wat komt eerst, wet of evangelie?
is het niet beide, want men kan het evangelie helemaal niet aanschouwen zonder de wet, en de Here Jezus Christus is zowel het Waarachtig evangelie als de Levende tora.
Mariavt schreef:Afgelopen zondag hebben wij een preek gehoord waarin de ds. uitlegde dat de Heere éérst komt met het evangelie en pas daarna de wet.
Na de zondeval zocht de Heere éérst Adam en Eva op (evangelie) pas daarná kwam Hij met de straf en de wet.
Hoe denken jullie hierover?
- Bert Mulder
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Luther, op dit punt, zegt dat Rome zegt dat de wet voorop komt, en dat we ons dan, zonder evangelie, doodwerken om zalig te worden.
Dus stelt hij dat we eerst, door het Evangelie de levendmaking krijgen, en daarna pas levend zijnde, door de wet onze zonden leren kennen.
(Dit zijn niet Luther's eigen woorden, omdat ik die hier niet op kantoor heb, maar thuis in het Engels. Vgl. Merle D'Aubigne in zijn Geschiedenis van de reformatie in de 16e eeuw. (Luther voor Worms))
Dus stelt hij dat we eerst, door het Evangelie de levendmaking krijgen, en daarna pas levend zijnde, door de wet onze zonden leren kennen.
(Dit zijn niet Luther's eigen woorden, omdat ik die hier niet op kantoor heb, maar thuis in het Engels. Vgl. Merle D'Aubigne in zijn Geschiedenis van de reformatie in de 16e eeuw. (Luther voor Worms))
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Komt dus op hetzelfde neer Bert........Bert Mulder schreef:Luther, op dit punt, zegt dat Rome zegt dat de wet voorop komt, en dat we ons dan, zonder evangelie, doodwerken om zalig te worden.
Dus stelt hij dat we eerst, door het Evangelie de levendmaking krijgen, en daarna pas levend zijnde, door de wet onze zonden leren kennen.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Re: Wat komt eerst, wet of evangelie?
De woorden tot Adam 'Waar zijt gij' komen weliswaar voort uit Gods opzoekende liefde, maar het was toch de boodschap vd Wet.Mariavt schreef:Afgelopen zondag hebben wij een preek gehoord waarin de ds. uitlegde dat de Heere éérst komt met het evangelie en pas daarna de wet.
Na de zondeval zocht de Heere éérst Adam en Eva op (evangelie) pas daarná kwam Hij met de straf en de wet.
Hoe denken jullie hierover?
Ook daarna stelt God aan Adam nog twee vragen vóórdat de boodschap van het Evangelie kwam.
Adam werd eerst enigermate bewust gemaakt van zijn zonde en daarna volgde het Evangelie.
Re: Wat komt eerst, wet of evangelie?
Het is toch niet éérst wet en dan evangelie, ik heb altijd geleerd dat het is én/én en niet óf/ófZonderling schreef:De woorden tot Adam 'Waar zijt gij' komen weliswaar voort uit Gods opzoekende liefde, maar het was toch de boodschap vd Wet.Mariavt schreef:Afgelopen zondag hebben wij een preek gehoord waarin de ds. uitlegde dat de Heere éérst komt met het evangelie en pas daarna de wet.
Na de zondeval zocht de Heere éérst Adam en Eva op (evangelie) pas daarná kwam Hij met de straf en de wet.
Hoe denken jullie hierover?
Ook daarna stelt God aan Adam nog twee vragen vóórdat de boodschap van het Evangelie kwam.
Adam werd eerst enigermate bewust gemaakt van zijn zonde en daarna volgde het Evangelie.
De ene wordt door het evangelie tot het Woord getrokken en de andere door de wet, maar het hele geloven is. ellende, verlossing en dankbaarheid, maar dat is een dóórgaande zaak. Want als een zondaar íets heeft mogen smaken van het evangelie, Christus aan zijn/haar hart gedrukt, dan trekt de Heere Zich terug om er het gemis weer voor in de plaats te geven zodat we Hem nodig blijven hebben.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Volgens mij is de topicvraag fout, want ze leidt onherroepelijk tot weer eenzelfde discussie die hier al talloze malen gevoerd is.
De Heere zocht Adam op: Waar zijt gij? In die vraag klinkt zowel ontdekking als ontferming door, beide tegelijk, al ligt de nadruk in deze vraag op de ontdekking, terwijl de moederbelofte tot vooral vertroosting is.
Algemeen: de Heere werkt door zondebesef en schuldverslagenheid en leidt een zondaar zo heen tot Christus.
Maar wet en Evangelie geheel chronologisch onderscheiden is onmogelijk. Wie de wet niet leert kennen uit de handen van Christus wordt er of een onuitstaanbare hoogmoedige Farizeeer mee, of je vlucht in wanhoop bij God vandaan als Kain.
Maar wanneer Christus ons ontdekt tot zaligheid door de wet, gebruikt Hij de wet om een zondaar ootmoedig en schuldbelijdend aan Zijn voeten te brengen: Komt, ziet een Mens die mij gezegd heeft, alles wat ik gedaan heb, is deze niet de Christus?
Theologisch gezegd: de wet staat in het kader van het genadeverbond, zowel in de schuldontdekking als in de dankbaarheid. Daarom kan de wet nooit los van het Evangelie verkondigd worden, ze is immers de dienstmaagd van het Evangelie.
Wet en Evangelie; nooit te verwarren, maar ook nooit te scheiden.
Ds. Huisman (GG) heeft over dit thema een prachtig prekenboekje geschreven met dezelfde titel, staat ook op zijn website.
De Heere zocht Adam op: Waar zijt gij? In die vraag klinkt zowel ontdekking als ontferming door, beide tegelijk, al ligt de nadruk in deze vraag op de ontdekking, terwijl de moederbelofte tot vooral vertroosting is.
Algemeen: de Heere werkt door zondebesef en schuldverslagenheid en leidt een zondaar zo heen tot Christus.
Maar wet en Evangelie geheel chronologisch onderscheiden is onmogelijk. Wie de wet niet leert kennen uit de handen van Christus wordt er of een onuitstaanbare hoogmoedige Farizeeer mee, of je vlucht in wanhoop bij God vandaan als Kain.
Maar wanneer Christus ons ontdekt tot zaligheid door de wet, gebruikt Hij de wet om een zondaar ootmoedig en schuldbelijdend aan Zijn voeten te brengen: Komt, ziet een Mens die mij gezegd heeft, alles wat ik gedaan heb, is deze niet de Christus?
Theologisch gezegd: de wet staat in het kader van het genadeverbond, zowel in de schuldontdekking als in de dankbaarheid. Daarom kan de wet nooit los van het Evangelie verkondigd worden, ze is immers de dienstmaagd van het Evangelie.
Wet en Evangelie; nooit te verwarren, maar ook nooit te scheiden.
Ds. Huisman (GG) heeft over dit thema een prachtig prekenboekje geschreven met dezelfde titel, staat ook op zijn website.
Sorry dat de vraag verkeerd gesteld werd, maar jij verwoordt wel wat ik bedoel Geka....
Mod's er mag een slotje op want deze discussie is volgens Geka al zo vaak gevoerd en ik wil niet in herhaling vallen........
Mod's er mag een slotje op want deze discussie is volgens Geka al zo vaak gevoerd en ik wil niet in herhaling vallen........
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Tja, en voordat God Adam riep, wisten Adam en Eva al dat ze ontzettend fout zaten. Ze hadden zich niet zomaar verstopt. Ze wisten dat ze Gods gebod, Gods wet hadden overtreden en wat de consequentie daarvan was. En toen kwam God. Op zich al een wonder want Hij hoefde niet meer te komen. Hij kon ook zeggen: zoek het zelf maar uit, Ik wil niets meer met jullie te maken hebben. En God riep hen ter verantwoording. Ze kregen een kans om het uit te leggen en zich te verdedigen. Ook dat is weer genade. Hij had het volste recht om hen zonder iets te vragen te verwerpen.En na de uiterst zwakke verdediging, geeft God de moederbelofte en spreekt daarna de straf uit.Geka schreef:Volgens mij is de topicvraag fout, want ze leidt onherroepelijk tot weer eenzelfde discussie die hier al talloze malen gevoerd is.
De Heere zocht Adam op: Waar zijt gij? In die vraag klinkt zowel ontdekking als ontferming door, beide tegelijk, al ligt de nadruk in deze vraag op de ontdekking, terwijl de moederbelofte tot vooral vertroosting is.
Algemeen: de Heere werkt door zondebesef en schuldverslagenheid en leidt een zondaar zo heen tot Christus.
Maar wet en Evangelie geheel chronologisch onderscheiden is onmogelijk. Wie de wet niet leert kennen uit de handen van Christus wordt er of een onuitstaanbare hoogmoedige Farizeeer mee, of je vlucht in wanhoop bij God vandaan als Kain.
Maar wanneer Christus ons ontdekt tot zaligheid door de wet, gebruikt Hij de wet om een zondaar ootmoedig en schuldbelijdend aan Zijn voeten te brengen: Komt, ziet een Mens die mij gezegd heeft, alles wat ik gedaan heb, is deze niet de Christus?
Theologisch gezegd: de wet staat in het kader van het genadeverbond, zowel in de schuldontdekking als in de dankbaarheid. Daarom kan de wet nooit los van het Evangelie verkondigd worden, ze is immers de dienstmaagd van het Evangelie.
Wet en Evangelie; nooit te verwarren, maar ook nooit te scheiden.
Ds. Huisman (GG) heeft over dit thema een prachtig prekenboekje geschreven met dezelfde titel, staat ook op zijn website.
Even nadenkend, kom ik op de volgende volgorde uit: God geeft de wet, de mens zondigt, overtreedt deze wet, God spreekt recht en verleent Genade.
Ik weet niet of ik nu op het juiste spoor zit, maar samen denkend hierover moeten we toch wel ergens uitkomen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Maria, mijn opmerking betekende niet dat jij deze topic niet had mogen openen ofzo! Zo bedoelde ik het zeker niet.Mariavt schreef:Sorry dat de vraag verkeerd gesteld werd, maar jij verwoordt wel wat ik bedoel Geka....
Mod's er mag een slotje op want deze discussie is volgens Geka al zo vaak gevoerd en ik wil niet in herhaling vallen........
Met deze posting, meen ik, dat het verzoek van Mariavt om een slotje op dit topic moet worden afgewezen.JolandaOudshoorn schreef:Tja, en voordat God Adam riep, wisten Adam en Eva al dat ze ontzettend fout zaten. Ze hadden zich niet zomaar verstopt. Ze wisten dat ze Gods gebod, Gods wet hadden overtreden en wat de consequentie daarvan was. En toen kwam God. Op zich al een wonder want Hij hoefde niet meer te komen. Hij kon ook zeggen: zoek het zelf maar uit, Ik wil niets meer met jullie te maken hebben. En God riep hen ter verantwoording. Ze kregen een kans om het uit te leggen en zich te verdedigen. Ook dat is weer genade. Hij had het volste recht om hen zonder iets te vragen te verwerpen.En na de uiterst zwakke verdediging, geeft God de moederbelofte en spreekt daarna de straf uit.Geka schreef:Volgens mij is de topicvraag fout, want ze leidt onherroepelijk tot weer eenzelfde discussie die hier al talloze malen gevoerd is.
De Heere zocht Adam op: Waar zijt gij? In die vraag klinkt zowel ontdekking als ontferming door, beide tegelijk, al ligt de nadruk in deze vraag op de ontdekking, terwijl de moederbelofte tot vooral vertroosting is.
Algemeen: de Heere werkt door zondebesef en schuldverslagenheid en leidt een zondaar zo heen tot Christus.
Maar wet en Evangelie geheel chronologisch onderscheiden is onmogelijk. Wie de wet niet leert kennen uit de handen van Christus wordt er of een onuitstaanbare hoogmoedige Farizeeer mee, of je vlucht in wanhoop bij God vandaan als Kain.
Maar wanneer Christus ons ontdekt tot zaligheid door de wet, gebruikt Hij de wet om een zondaar ootmoedig en schuldbelijdend aan Zijn voeten te brengen: Komt, ziet een Mens die mij gezegd heeft, alles wat ik gedaan heb, is deze niet de Christus?
Theologisch gezegd: de wet staat in het kader van het genadeverbond, zowel in de schuldontdekking als in de dankbaarheid. Daarom kan de wet nooit los van het Evangelie verkondigd worden, ze is immers de dienstmaagd van het Evangelie.
Wet en Evangelie; nooit te verwarren, maar ook nooit te scheiden.
Ds. Huisman (GG) heeft over dit thema een prachtig prekenboekje geschreven met dezelfde titel, staat ook op zijn website.
Even nadenkend, kom ik op de volgende volgorde uit: God geeft de wet, de mens zondigt, overtreedt deze wet, God spreekt recht en verleent Genade.
Ik weet niet of ik nu op het juiste spoor zit, maar samen denkend hierover moeten we toch wel ergens uitkomen!
Is dit vraagstuk immers niet het hart van het Evangelie.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
hallo, ik heb net een heel end zitten posten, omdat ik in ieder geval nog niet deze discussie heb gevoerd. In de geschiedenis van de zondeval zitten zoveel aspecten en leerstukken, het is best wel eens goed om het daar eens over te hebben.Geka schreef:Maria, mijn opmerking betekende niet dat jij deze topic niet had mogen openen ofzo! Zo bedoelde ik het zeker niet.Mariavt schreef:Sorry dat de vraag verkeerd gesteld werd, maar jij verwoordt wel wat ik bedoel Geka....
Mod's er mag een slotje op want deze discussie is volgens Geka al zo vaak gevoerd en ik wil niet in herhaling vallen........
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Volgens mij wel. Trouwens, een van de wetten/opdrachten die God heeft gegeven. Maar aan deze wet hing wel het eeuwige leven of de dood af. Dus is feitelijk genomen, de wet het eerste. Want als er geen wet is, kan je ook niet zondigen :idea:Ma Vis schreef:Was het feit dat Adam en Eva niet van de boom mochten eten al niet een wet?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
En als je niet zondigt heb je geen Evangelie nodig.JolandaOudshoorn schreef:Volgens mij wel. Trouwens, een van de wetten/opdrachten die God heeft gegeven. Maar aan deze wet hing wel het eeuwige leven of de dood af. Dus is feitelijk genomen, de wet het eerste. Want als er geen wet is, kan je ook niet zondigen :idea:Ma Vis schreef:Was het feit dat Adam en Eva niet van de boom mochten eten al niet een wet?
Maar zover was de dominee van afgelopen Zondag vast ook.
Dus ik vraag me af hoe hij het dan heeft bedoeld.