Meer gereformeerde jongeren kiezen voor islam

Petrus

Bericht door Petrus »

Klavier schreef:
Marnix schreef: Hm mee eens, het is gewoon een erg onzeker geloof... vooral als je kerken vol "onbekeerden" ziet en het blijkbaar heel moeilijk is om zekerheid te krijgen.
Marnix, zo klinkt dit wel erg hyper.
Hink-stap-sprong zogezegd.
Kerken met veel onbekeerden = moeilijk zekerheid te verkrijgen.
Ik zou het meer als vraag willen behandelen. Niet als 'blijkbaar'.
In mijn gemeente wordt "de kudde" aangesproken als "onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid" en "naamchristenen, zo niet erger". Dus idd niet echt om vrolijk van te worden.

Maar de ds. weet wel dwingende vragen op je hart te binden waar je niet van los kunt komen:

"Ben IK het Heere die U verraden zal?", dus niet "wie van de ánderen, maar ben IK het Heere" (die U verraden/loochenen zal bij de mensen)

"Wat voor Christen bent u voor de Heere? Een mondchristen die alleen met de mond Christus belijdt, of een naamchristen die alleen door uiterlijkheden en wettisch te leven door wil gaan voor een christen maar het in hun hart niet echt zijn, voor wie "geloven op maandag" niets anders inhoudt dan gewoon weer verder gaan waar je altijd al mee bezig bent. "Stel uzelf de vraag: Heere, wat ben IK voor U, wie zegt U dat ik ben"
plebe

Bericht door plebe »

Petrus schreef:
Klavier schreef:
Marnix schreef: Hm mee eens, het is gewoon een erg onzeker geloof... vooral als je kerken vol "onbekeerden" ziet en het blijkbaar heel moeilijk is om zekerheid te krijgen.
Marnix, zo klinkt dit wel erg hyper.
Hink-stap-sprong zogezegd.
Kerken met veel onbekeerden = moeilijk zekerheid te verkrijgen.
Ik zou het meer als vraag willen behandelen. Niet als 'blijkbaar'.
In mijn gemeente wordt "de kudde" aangesproken als "onbekeerde medereizigers naar de eeuwigheid" en "naamchristenen, zo niet erger". Dus idd niet echt om vrolijk van te worden.

Maar de ds. weet wel dwingende vragen op je hart te binden waar je niet van los kunt komen:

"Ben IK het Heere die U verraden zal?", dus niet "wie van de ánderen, maar ben IK het Heere" (die U verraden/loochenen zal bij de mensen)

"Wat voor Christen bent u voor de Heere? Een mondchristen die alleen met de mond Christus belijdt, of een naamchristen die alleen door uiterlijkheden en wettisch te leven door wil gaan voor een christen maar het in hun hart niet echt zijn, voor wie "geloven op maandag" niets anders inhoudt dan gewoon weer verder gaan waar je altijd al mee bezig bent. "Stel uzelf de vraag: Heere, wat ben IK voor U, wie zegt U dat ik ben"
'k ben een koninklijk kind
door de Vader bemint
en Zijn oog rust zo teder op mij
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Marnix

Bericht door Marnix »

Dathenum schreef:
Marnix schreef:Tja... maar zit er dan niet een kern van waarheid in? In sommige kerken is de kans om gered te worden bijna net zo klein als wanneer je je tot de Islam bekeert..... 2 procent om 0 procent ofzo?
Er gaan ook jongeren over naar de Islam vanuit de kerken waar je gewoon moeite moet om na de doop mogelijkerwijs nog verloren te kunnen gaan.
Ach ach ach, wat een karikatuur :D

Sta me toe hier even om te lachen en je uitspraak verder niet serieus te nemen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Ok, dan zal ik jouw karikatuur ook maar niet serieus nemen :roll:
Marnix

Bericht door Marnix »

Hehe inkoppertje, en ik geef je groot gelijk... hoewel ik wel stel dat in dat soort gemeenten, en die zitten er wel tussen (hoorde laatst het getal 25 of de 3000 en dat is zelfs minder dan 2 procent) het gevaar wel kan zijn dat jongeren het niet zien zitten, omdat de kans blijkbaar zo klein is om gered te worden. Als je een studie doet en een paar procent krijgt maar een baan krab je je toch ook wel ff achter de oren?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Terwijl het christelijk geloof de mooiste boodschap heeft, als ik er over nadenk kom ik iedere keer weer uit bij de kernachtige woorden van de Geloofsbelijdenis.

Tsja rammelt er dan wat aan de Boodschap en de boodschappers?
Aan de Boodschap mankeer niets.....die kunnen en mogen we niet in twijfel trekken.
De manier waarop deze gebracht wordt dan?

Als je't zo eens op een rijtje zet:
Islam - door goede werken en het leven naar de wet (sharia) kun je het eeuwige leven verdienen. Ik laat het fundamentalisme: martelaarschap er gemakshalve maar even buiten.
Da's inderdaad simpel te begrijpen. Of het te volbrengen is?
RKK: heeft eeuwenlang volgehouden dat je door goed te leven, trouw ter eucharistie te gaan en een flinke bijdrage te leveren voor en na je dood de zaligheid kan verkrijgen. Pas de laatste eeuw is men erachter dat "dat" het toch niet is.
Maar word de in protestantse leer wel eens niet te veel benadrukt alsof er bijna niemand het Eeuwige Leven zou bekomen?
Met dat laatste heb ik ook moeite. Alsof er geen Pasen en Pinksteren zijn geweest.
Komen dan sommigen idd niet te makkelijk uit bij de 1e in 't rijtje?
Klavier

Bericht door Klavier »

hm, ik hoor elke zondag dat ik helemaal NIETS hoef te doen om zalig te worden. Ik KRIJG alles. Om niet.
En nog het Woord van God waarin staat dat het vast ligt in de Verdienste van Christus. Zekerheid!

Wat een arme mensen die zelf hun zondige ik moeten dwingen om iets te doen wat MOET. En dan maar afwachten of het helpt!

Laat mij maar een ouderwetse gelovige zijn!
schaap

Bericht door schaap »

Dathenum schreef:
Marnix schreef:Tja... maar zit er dan niet een kern van waarheid in? In sommige kerken is de kans om gered te worden bijna net zo klein als wanneer je je tot de Islam bekeert..... 2 procent om 0 procent ofzo?
Er gaan ook jongeren over naar de Islam vanuit de kerken waar je gewoon moeite moet om na de doop mogelijkerwijs nog verloren te kunnen gaan.
Ha ha ha :lol:
Tis wel lachen zo, hier opt forum.

Volgens mij is het gewoon de lauwheid. Alleen Islam, nou nee, geef mijn portie maar aan fikkie.
Unionist

Bericht door Unionist »

Op http://www.jijdaar.nl staat nu een mooie lezing van Jurjen ten Brinke (ICF), tetiteld: Moslims naar Gods hart.

Klik op Apeldoorn/Twello, vervolgens op Media en kies dan voor de juiste avond (7 sept.) De moeite waard om te beluisteren!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Eppie

Bericht door Eppie »

Klavier schreef:hm, ik hoor elke zondag dat ik helemaal NIETS hoef te doen om zalig te worden. Ik KRIJG alles. Om niet.
En nog het Woord van God waarin staat dat het vast ligt in de Verdienste van Christus. Zekerheid!

Wat een arme mensen die zelf hun zondige ik moeten dwingen om iets te doen wat MOET. En dan maar afwachten of het helpt!

Wat versta jij onder 'gelovige'?
Klavier

Bericht door Klavier »

Eppie schreef:
Klavier schreef:hm, ik hoor elke zondag dat ik helemaal NIETS hoef te doen om zalig te worden. Ik KRIJG alles. Om niet.

Wat versta jij onder 'gelovige'?
Kijk even bij mijn profiel en klik op "Zoek naar alle berichten van Klavier". Ik neem aan dat je vraag dan heel uitvoerig beantwoord is. :wink:

Maar het kan ook in het kort:
De gelovige is iemand die met Thomas kan zeggen: "Mijn Heere en mijn God!" Joh 20:28
Marnix

Bericht door Marnix »

Prima, zolang het "niets moeten doen om zalig te worden" maar niet leidt tot "niets kunnen doen" en "afwachten"

Die houding zie je namelijk ook wel in de kerk... mensen geloven maar moeten door God bekeerd worden en wachten daar maar op... ondertussen gaan ze niet aan het avondmaal en leven ze in onzekerheid. Ik denk dat veel jongeren daar juist tegenaan lopen. Het is namelijk niet zo dat je niets kan doen... je kan het juist wel, niet uit jezelf maar omdat God dat mogelijk maakt. En dan is er ook de plicht om te geloven, je te bekeren, je leven te veranderen, te dienen, te strijden om in te gaan. Je kan een heleboel doen... maar dat komt niet van jezelf.
Lisa Ethan

Bericht door Lisa Ethan »

Mijn mening is dat dit soort jongeren nooit echt Christen is geweest. Hoe kan iemand die Jezus Zijn liefde aan levende lijven ondervonden heeft nou overstappen op de Islam?

Ik heb wel dat soort vrouwen gekend en met een aantal jaar lagen ze weer in scheiding, vaak omdat ze thuis geslagen werden. En daar zit je dan, zonder geloof en met een aantal kinderen.

Nee, ik zou nooit overstappen naar de Islam. Voor NIEMAND stap ik van mijn geloof af. Ik snap sowieso vrouwen niet die Islamitisch worden. Wordt je geboren als kind van het vrije westen met al zijn zegens en ga je bij een geloofsovertuiging die vrouwen onderdrukt en zelfs forceerd je gezicht af te dekken.

Je zou wel gek zijn als je dat doet.
Plaats reactie