Ook Kousbroek valt over geloof Marianne Thieme
DO 12 apr 2007 | 11.03
Schrijver Rudy Kousbroek, tijdens de verkiezingscampagne in november lijstduwer voor de Partij voor de Dieren (PvdD), valt collega Maarten 't Hart bij. Marianne Thieme moet volgens hem strijden voor het welzijn van dieren, en niet voor haar eigen zieleheil.
''Zoals Maarten zegt: 'Wat mijzelf betreft, ik wil alles doen wat in mijn vermogen ligt om de bio-industrie te bestrijden. Met mijn steun voor de partij hoop ik daar een kleine bijdrage aan te leveren. Maar wat heeft mijn geduw opgeleverd? Twee zevendedagsadventisten in de twee Kamers van onze volksvertegenwoordiging''', schrijft Kousbroek donderdag op de opiniepagina van de Volkskrant.
Geloof
Zondag zei 't Hart in zijn column in het radioprogramma Vroege Vogels dat Thieme haar functie moet neerleggen vanwege haar lidmaatschap van de orthodox-protestantse zevendedagsadventisten. Zijn column stond dinsdag ook in NRC Handelsblad.
Kousbroek vindt net als 't Hart dat Thiemes geloofsovertuiging te belangrijk is geworden. 'Waarom moet ik erover horen. Wat willen die mensen eigenlijk? Het antwoord is: wat ze bezighoudt is niet de dieren, maar hun eigen zieleheil. Ze zijn uit op Verlossing, niet van de dieren maar van hun eigen zondige geest,' schrijft Kousbroek.
Dierproeven
Vandaar Thiemes overtrokken aandacht voor dierproeven, stelt Kousbroek, die vindt dat de dierenpartij allereerst zou moeten strijden tegen de bio-industrie.
Kousbroek en 't Hart vallen vooral over een interview in De Telegraaf. Thieme zei daarin dat Adam en Eva, volgens de Bijbel de eerste mensen op aarde, tot de zondeval vegetariërs waren. ''Wat erbij komt, is dat Marianne Thieme deze dingen gedaan schijnt te hebben onder invloed van een andere gelover uit de kerk van de Zevendedagsadventisten, en voormalig activist van de SP, genaamd Nico Kofferman'', schrijft hij.
Bron: Elsevier
Wat een vreselijk overdreven actie van de heren Kousbroek en 't Hart.
Laat een democratisch gekozen kamerlid vooral niet voor zijn geloofsovertuiging uitkomen. Mevr. Thieme moet zelfs haar kamerlidmaatschap opzeggen vanwege haar lidmaatschap van de 7edagsadventisten :!: :!:
Wel een fraaie tolerantie.

Ik heb trouwens nog niet gemerkt dat de beide kamerleden in hun kamerwerk voor hun eigen zieleheil strijden.
Overigens Rens: Ken jij die Kofferman?