Psalmen en/of gezangen?

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Unionist schreef:
Bert Mulder schreef: Wat doen ze in jouw kerk dan anders dan Handelingen voorschrijft? En heb je er je kerkeraad op gewezen dat ze fout zijn?
Van alles. Maar ik vind niet dat je alleen maar exact vorogeschreven dingen mag doen in de kerk.

En wat jouw uitleg van doop en belijdenis betreft: dat is jouw eigen interpretatie, althans die van onze traditie, aan de hand van BIjbelse gegevens. Maar het staat niet zo voorgeschreven.
Dit is wel een zijpaadje natuurlijk, misschien zou je een nieuw onderwerp willen beginnen, maar, in jouw opinie, wat schrijft de Bijbel dan wel voor wat betreft de kinderdoop en belijdenis?

Wil ik je eraan herinneren dat je wel de 3 formulieren van enigheid onderschreven hebt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:Is het zeker zo, dat we niets in de kerkdienst mogen invoeren dat God niet in Zijn Woord geopenbaard heeft.

Geloof ik dat God de psalmen gegeven heeft voor dit doel.
Ja, zo redeneren de covenanters inderdaad, die ook het gebruik van instrumenten afwijzen: je mag alleen doen wat de Heere expliciet geboden heeft. Ik heb daar de nodige publicaties over gelezen (o.a. "The Psalms in Christian Worship" van Rowland S. Ward en "The Songs of Zion" van Michael Bushell).

Ik blijf het een zeer verwrongen manier van redeneren vinden. Immers, als je zegt dat er in de eredienst geen dingen mogen gebeuren tenzij God ze uitdrukkelijk geboden heeft, waar haal je dan de vrijmoedigheid vandaan om kunstlicht te gebruiken, de geluidsinstallatie aan te zetten, de verwarming te ontsteken enzovoort?

Het wordt zo sekte-achtig als je met dit soort geredeneer je rechtzinnigheid moet bewijzen. Hebben we geen andere Boodschap voor de wereld??
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:[...] als je zegt dat er in de eredienst geen dingen mogen gebeuren tenzij God ze uitdrukkelijk geboden heeft, waar haal je dan de vrijmoedigheid vandaan om kunstlicht te gebruiken, de geluidsinstallatie aan te zetten, de verwarming te ontsteken enzovoort?
Misschien omdat genoemde zaken niet echt bij de kerkdienst horen?
Maar een vreemde redenering is het zeker. Er zullen best (geoorloofde) praktijken zijn geweest die niet zijn geopenbaard in Gods Woord. Doordat het niet in de bijbel staat, mogen we dat ineens niet meer. En waarom deze visie beperken tot de kerkdienst?
Rens

Bericht door Rens »

wim schreef:
Hendrikus schreef:[...] als je zegt dat er in de eredienst geen dingen mogen gebeuren tenzij God ze uitdrukkelijk geboden heeft, waar haal je dan de vrijmoedigheid vandaan om kunstlicht te gebruiken, de geluidsinstallatie aan te zetten, de verwarming te ontsteken enzovoort?
Maar een vreemde redenering is het zeker. Er zullen best (geoorloofde) praktijken zijn geweest die niet zijn geopenbaard in Gods Woord. Doordat het niet in de bijbel staat, mogen we dat ineens niet meer. En waarom deze visie beperken tot de kerkdienst?
Enerzijds wordt knalhard vastgehouden aan datgene wat in de Schrift wordt toegestaan danwel voorgeschreven of juist niet, en maakt men er een halszaak van..............en anderzijds interpreteerd men er lustig op los zoals het hem/haar past...............

sorry dat ik eea niet meer kan volgen van enkelen hier.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

wim schreef:
Dit is wel zo'n rare redenatie dat het niet eens waard is om op in te gaan.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Oude-Waarheid schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Poeh, wat een drukte allemaal over wat we moeten zingen in de eredienst. Bij ons zingen ze alleen de psalmen en ik vind het eigenlijk wel best zo. Want zouden ze anders nog wel gezongen worden?
Iemand merkte eens op dat de psalmen geliefd zijn om te lezen maar niet om te zingen :?
Zoals jullie oud predikant Ds W.L. Tukker een keer gezegd heeft
de Psalmen staan in het hart van de Bijbel dat is het Woord van
onze God en het Lied van onze God wat zouden we meer nodig
hebben om te zingen bij hoogte en diepte bij gezondheid en ziekte
alles staat in de Psalmbundel de Heere Jezus haalt het ook nog aan
Prachtig verwoord!
In de Psalmen kijk je Gods kinderen in het hart.
Ze worden wel de geestelijke apotheek genoemd. Waarom zouden we ons dan tot kwakzalvers begeven?
Als de schrijvers van die liederen kwakzalvers zijn, zijn de predikanten van deze tijd dat ook. Oh nee, die mogen wel door de Geest geleid woorden op papier zetten en uitspreken, maar door de Geest geleid woorden op papier zetten en zingen, dan ben je een kwakzalver?

Veroordelend, liefdeloos en onderschatting van de Geest. Ik zou eens bij de Apotheek om een recept vragen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:Is het zeker zo, dat we niets in de kerkdienst mogen invoeren dat God niet in Zijn Woord geopenbaard heeft.

Geloof ik dat God de psalmen gegeven heeft voor dit doel.

Nu heb ik het niet over de Datheen psalmen, of 1773, of de psalter die wij hier in Canada gebruiken. Wat dat betreft zijn er grote zwakheden in de meeste berijmde psalmen.

Verder mogen goede gezangen best prive gebruikt worden. Maar niet in de kerkdienst. Het probleem met gezangen is meest, dat het zo subjectief is. Want er zijn zo veel goede, Bijbelse, gezangen, maar ook zoveel slechte gezangen. Waar zou je dan de lijn willen trekken? Wie beslist?
De Kerkraden? Of hebben die die wijsheid dan niet gekregen?! De kerk heeft niet voor niets leiders. Laat desnoods de synode een lijst samenstellen... Als je zoveel vertrouwen hebt in een door de synode opgezette Kerkorde moet je ook vol vertrouwen een door de synode samengestelde lijst met liederen die geschikt zijn tegenmoet kunnen zien.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:Dan heb ik een stelling die ik ook op deze wijze kan verdedigen: het huwelijk is een sacrament. Jezus zegt niet dat het niet zo is en het is 1500 jaar een traditie geweest.
Dat moet je tegen de geestelijke-liederen-voorstanders zeggen.
Die hebben dan kennelijk niet genoeg aan de huidige sacramenten, evenmin als aan de Psalmen.
"Laten we er nog maar wat bij doen. Waarom niet?"
Inderdaad, waarom niet?! Er kunnen nooit teveel liederen zijn om God te loven en te prijzen. Voor zo'n grote God maar 150 liederen hebben vind ik wel wat karig.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Marnix schreef:
Oude-Waarheid schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Poeh, wat een drukte allemaal over wat we moeten zingen in de eredienst. Bij ons zingen ze alleen de psalmen en ik vind het eigenlijk wel best zo. Want zouden ze anders nog wel gezongen worden?
Iemand merkte eens op dat de psalmen geliefd zijn om te lezen maar niet om te zingen :?
Zoals jullie oud predikant Ds W.L. Tukker een keer gezegd heeft
de Psalmen staan in het hart van de Bijbel dat is het Woord van
onze God en het Lied van onze God wat zouden we meer nodig
hebben om te zingen bij hoogte en diepte bij gezondheid en ziekte
alles staat in de Psalmbundel de Heere Jezus haalt het ook nog aan
Niet alles staat in de Psalmbundel, de Psalmbundel is in het oude verbond, lang voor Christus komst geschreven. Unionist geeft het mooi weer dus ik ga dat niet nog een keer doen.... Hoewel ik nog wel meer ruimte zie dan slechts het zingen van schriftberijmingen... We mogen onze liefde voor God ook verwoorden en uitzingen. Maar goed :)
Aha en wat zegt de Heere Jezus :
En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.
Nou en? Daarmee was de Bijbel nog niet eens voltooid.... daar kwam ook nog een stuk bij.... Je kan dit dus al helemaal niet gebruiken om te stellen dat het aantal liederen, tot Gods eer geschreven, daarbij een maximum bereikt had.

Wat is nou overigens precies het probleem. Bij mij in de kerk zingen we meer liederen dan alleen Psalmen. Zeg nou eens concreet wat daar mis mee is. Waarom zouden we alleen Psalmen moeten zingen. Zeg het me maar.
Daphne

Bericht door Daphne »

Psalmen of gezangen? Mij maakt t niet uit. Als je liederen met en vanuit je hart kan zingen dan is elk lied een goed lied om te zingen in de dienst te zingen.

(overigens heb ik de topic niet gelezen :wink: dus geen idee of dit al gezegd is :) )
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef: Wat is nou overigens precies het probleem. Bij mij in de kerk zingen we meer liederen dan alleen Psalmen. Zeg nou eens concreet wat daar mis mee is. Waarom zouden we alleen Psalmen moeten zingen. Zeg het me maar.
Wat ze bij jullie in de kerk doen, dat moeten jullie weten, daar gaat het mij niet om. Ik vind het alleen jammer, dat als een gemeente ervoor kiest om alleen de psalmen te zingen, direct afgeschildert wordt als saai, bekrompen, wettisch etc. Mogen wij alstublieft ook de vrijheid hebben om alleen psalmen te zingen?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
wim

Bericht door wim »

Rens schreef: Enerzijds wordt knalhard vastgehouden aan datgene wat in de Schrift wordt toegestaan danwel voorgeschreven of juist niet, en maakt men er een halszaak van..............en anderzijds interpreteerd men er lustig op los zoals het hem/haar past...............
Waar niet geschreven is, kan ook niet geïnterpreteerd worden.
Rens

Bericht door Rens »

wim schreef:
Rens schreef: Enerzijds wordt knalhard vastgehouden aan datgene wat in de Schrift wordt toegestaan danwel voorgeschreven of juist niet, en maakt men er een halszaak van..............en anderzijds interpreteerd men er lustig op los zoals het hem/haar past...............
Waar niet geschreven is, kan ook niet geïnterpreteerd worden.
IETS beter lezen Wim...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
wim

Bericht door wim »

Bert Mulder schreef:
wim schreef:
Dit is wel zo'n rare redenatie dat het niet eens waard is om op in te gaan.
Als de constatering dat iets een vreemde redenatie is een vreemde redenatie is, dan is jouw opmerking ook weer een vreemde redenatie. Eh.... of zoiets.
Laatst gewijzigd door wim op 10 apr 2007, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Daphne

Bericht door Daphne »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef: Wat is nou overigens precies het probleem. Bij mij in de kerk zingen we meer liederen dan alleen Psalmen. Zeg nou eens concreet wat daar mis mee is. Waarom zouden we alleen Psalmen moeten zingen. Zeg het me maar.
Wat ze bij jullie in de kerk doen, dat moeten jullie weten, daar gaat het mij niet om. Ik vind het alleen jammer, dat als een gemeente ervoor kiest om alleen de psalmen te zingen, direct afgeschildert wordt als saai, bekrompen, wettisch etc. Mogen wij alstublieft ook de vrijheid hebben om alleen psalmen te zingen?
Oh mag ik even?! :D Ik hou echt van de psalmen. Ik zou niet zonder ze kunnen! Wij zingen overigens ook meerdere liederen. Het gaat er om dat je door het zingen van liederen de HEERE kan dienen. Met Psalmen kan je ZEKER weten de HEERE dienen dus met psalmen is totaal NIETS mis. Ze zijn me dierbaar!!
Plaats reactie