Psalmen en/of gezangen?

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Unionist schreef:Volgens mij moet de PKN in Ede nu nog Tiberius schoppen, want anders is het niet eerlijk.
Afwachten, dus.
refo

Bericht door refo »

Op Goede Vrijdag bijzondere preek gehoord.
Toen de Heere Jezus stierf scheurde het voorhangsel. Daardoor is het Heilige de Heiligen nu voor iedereen open. Zie Hebr 10 over de vrijmoedige toegang.

"Wellicht hebben de priesters de volgende dag het voorhangsel gerepareerd, maar dat is mensenwerk. God Zelf scheurde het voorhangsel, dus kunnen mensen dat niet meer toedoen."

Later probeerde de dominee het nog wel wat te nuanceren. Vrijmoedig is niet vrijpostig en zo. Maar doordat het 'repareren' van het voorhangsel was gekwaliceerd als mensenwerk, bleef de toegang tot het heiligdom toch open voor iedereen.
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:
Unionist schreef:Volgens mij moet de PKN in Ede nu nog Tiberius schoppen, want anders is het niet eerlijk.
Afwachten, dus.
Zou de PKN in Ede een zekere Tiberius wel kennen????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:'s morgens belijdenisdienst in de PKN in Ede. Belijdenis was mooi, preek had ik niet veel aan. Bij het zingen liep ik constant voor, ze zongen erg langzaam... en dan ook nog alleen maar Psalmen, op het slotlied na :) Kortom, niet echt mijn kerk, maar ja, het gaat niet om mij dus dat is niet zo belangrijk. Preek ging over Johannes 11: Ik ben de opstanding en het leven, wie in mij gelooft zal leven.
's Morgens God gediend dus in een Bijbelse dienst
Absoluut.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Unionist schreef:2 Bert 3:8 "Gij zult slechts Psalmen zingen in den kerk"
Weer fout dus, Unionist:

DKO:
Artikel 69 - Psalmen en Gezangen. Editie(s) 1905

In de Kerken zullen alleen de 150 Psalmen Davids, de Tien geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon, de Morgenzang en de Avondzang, en de Bedezang vóór de predikatie, gezongen worden.
En de DKO is rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd!
Tja, die kerkorde ken ik niet, en het is niet Bijbels. De Bijbel geeft aan dat we Psalmen, hymnen en geestelijke liederen, alles wat de Geest ons ingeeft, mogen zingen. Wat hier staat is dus niet op de Bijbel gebaseerd, het is gewoon een menselijke traditie om slechts Psalmen te zingen, en die traditie is niet bijbels. Ook niet verkeerd, alleen veel minder ruim dan de ruimte die de Bijbel ons geeft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:So we are even!

Want ik vond deze post ook flauw. Gewoon even tegen een kerk aan trappen.
Marnix schreef:'s morgens belijdenisdienst in de PKN in Ede. Belijdenis was mooi, preek had ik niet veel aan. Bij het zingen liep ik constant voor, ze zongen erg langzaam... en dan ook nog alleen maar Psalmen, op het slotlied na :) Kortom, niet echt mijn kerk, maar ja, het gaat niet om mij dus dat is niet zo belangrijk. Preek ging over Johannes 11: Ik ben de opstanding en het leven, wie in mij gelooft zal leven.

's Middags vriendendienst in eigen kerk, das voor geinteresseerden etc en gemeenteleden kunnen buren, kennissen etc. meenemen waren erg veel gasten en was een mooie dienst. En er was een band en het orgel speelde, soms zelfs tegelijk :)
Je legt mijn dingen helemaal verkeerd uit. Ik geef puur mijn mening hoe ik de dienst heb ervaren. Blijkbaar is het feit dat ik iets niet positief ervaar voor jou hetzelfde als schoppen tegen de kerk. Erg jammer dat ik mijn mening niet mag geven. Ik vond de preek gewoon een verhaal met niet zoveel inhoud, ik vond de vormen wat vreemd en ik was wat teleurgesteld, het is paasochtend, Jezus is opgestaan, vol vreugde ga ik naar de kerk... en dan miste ik wat dingen, en er werd traag gezongen, dat past niet helemaal bij mijn manier van vreugde uiten. En ik zing op Pasen graag paasliederen (daar juicht een toon, daar klinkt een stem, in het vroege morgenlicht etc.) Dat vond ik wat jammer, en zoals ik al aangaf, dat heeft te maken met persoonlijke gevoelens enz.

Ik snap niet waarom je dit "schoppen tegen een kerk" noemt. Als iemand hier naar mijn kerk gaat en vindt dat we snel zingen, de nieuwe vertaling en berijming niet vertrouwd vindt klinken enzo ga ik toch ook niet klagen over schoppen tegen de kerk?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:
Tiberius schreef:
Afwachten, dus.
Zou de PKN in Ede een zekere Tiberius wel kennen????
Dat zal toch wel?
Al was het alleen maar om hun kinderen met Playmobil te laten spelen. :D
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bert Mulder schreef:
Weer fout dus, Unionist:

DKO:

In de Kerken zullen alleen de 150 Psalmen Davids, de Tien geboden, het Onze Vader, de 12 Artikelen des geloofs, de Lofzangen van Maria, Zacharias en Simeon, de Morgenzang en de Avondzang, en de Bedezang vóór de predikatie, gezongen worden.
Colossenzen 3:1 schreef:Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.
Dus... Zingt den HEERE een nieuw lied. DKO mag wel een toontje lager zingen op dit punt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het was van mijn kant trouwens ook geen schoppen.
Hooguit inkoppen.
refo

Bericht door refo »

Kaw schreef:
Bert Mulder schreef:
Weer fout dus, Unionist:

DKO:

Colossenzen 3:1 schreef:Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart.
Dus... Zingt den HEERE een nieuw lied. DKO mag wel een toontje lager zingen op dit punt.
Deze drie soorten van geestelijke gezangen dienen tot één einde, namelijk om den geest te vermaken, en worden van sommige alzo onderscheiden, dat psalmen allerlei geestelijke gezangen zijn, die niet alleen met de stem, maar ook met snarenspel geoefend worden; lofzangen, dankzeggingen tot God, of lofdichten van Gods genade jegens ons, en geestelijke liedekens zulke dichten in welke allerlei geestelijke leringen worden begrepen. Zie ook Col. 3:16, en schijnen deze verscheidene namen uit de verscheidene opschriften der psalmen Davids genomen te zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dus?
Mogen de kanttekenaren ook wel een toontje lager zingen op dit punt. Of niet?
Unionist

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:Dus?
Mogen de kanttekenaren ook wel een toontje lager zingen op dit punt. Of niet?
Misschien wel. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn waarin zij hun theologie opleggen aan de tekst.
refo

Bericht door refo »

Als je iets te berde brengt hoeft dat toch niet altijd met een 'dus' gepaard te gaan?

Als ik ze goed begrijp dan mogen allerlei liederen gezongen worden, maar zijn de onderscheidingen in categorieën af te leiden uit de opschriften der Psalmen (Davids).

Ofwel: De 'Psalmen' zijn óók Psalmen (niet helemaal vanzelfsprekend derhalve), maar ook lofzangen of geestelijke liederen.

Maar dit is misschie iets voor een andere discussie.
(Die vast al eerder gevoerd is)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik zou zeggen: geef Bert, de DKO en de kanttekenaren nu maar gewoon gelijk in plaats van dat vernieuwingsdrijven.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Ik zou zeggen: geef Bert, de DKO en de kanttekenaren nu maar gewoon gelijk in plaats van dat vernieuwingsdrijven.
Zo is dat. Vooral niet zelf nadenken. Kop in 't zand, da's wel zo veilig. :shock:
Plaats reactie