Helaas weer een stapje naar ontkerstening.
Onbekend maakt onbemind, en dus "schrappen maar".
RND: Winkel hoeft niet eerder dicht op Goede Vrijdag
LEIDSCHENDAM (ANP) - De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) wil geen verplichte vervroegde winkelsluiting op Goede Vrijdag. Dit maakte de raad dinsdag bekend.
De RND is van mening dat het eerder sluiten van winkels vanwege Goede Vrijdag in deze tijd achterhaald is. De Winkeltijdenwet bepaalt echter dat winkels op de vrijdag voor Pasen om 19.00 uur moeten sluiten.
Vorig jaar wekte dit, vooral in de grote steden, veel onbegrip en verwarring bij consumenten. Volgens de RND zijn er steeds meer consumenten die niet weten wat de betekenis is van Goede Vrijdag. Daarom tonen zij geen begrip meer voor verplichte winkelsluiting om 19.00 uur, zeker niet op een koopavond.
Bron RD
Winkelsluiting Goede Vrijdag
- Miscanthus
Wij hebben ons er altijd al over verwonderd dat in de meest "rechtse" kerken op Goede Vrijdag alleen maar een avonddienst wordt gehouden. Neem je die dag vrij, en wil je ook 's morgens gewoon naar de kerk, dan ben je aangewezen op de hervormde kerk. Pluraal of niet, PKN of niet, je kunt daar op Goede Vrijdag tenminste wél terecht :!:
Ik heb een verplichte atv-dagJosephus schreef:Je zou dan toch verwachten dat christelijke ondernemers allemaal gesloten zijn op Goede Vrijdag, maar dat is ook niet bepaald het geval. :|

Tja, als mensen de winkels open willen houden, dat vind ik tot daar aan toe.... maar het gevolg is dat de christelijke medewerkers dan ook verplicht moeten werken. En ik vind dat die recht hebben om de avond vrij te zijn, om het lijden en sterven van Jezus de gedenken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Misschien was de grondlegger niet tegen kerkelijke feestdagen.Hendrikus schreef:Wij hebben ons er altijd al over verwonderd dat in de meest "rechtse" kerken op Goede Vrijdag alleen maar een avonddienst wordt gehouden. Neem je die dag vrij, en wil je ook 's morgens gewoon naar de kerk, dan ben je aangewezen op de hervormde kerk. Pluraal of niet, PKN of niet, je kunt daar op Goede Vrijdag tenminste wél terecht :!:
Dat gevoel heb ik ook. Helaas hangt die dag er toch vaak een beetje bij, althans dat is mijn indruk. Zeker als je het bijvoorbeeld vergelijkt met biddag. Drie keer kerk is dan geen uitzondering, terwijl een van de belangrijkste dagen van het kerkelijk jaar er meestal maar met een dienst afkomt. Ik weet ook wel dat het niet gaat om de hoeveelheid diensten, we hebben zelf ook maar één dienst, maar de verhoudingen vind ik vaak een beetje merkwaardig.Hendrikus schreef:Wij hebben ons er altijd al over verwonderd dat in de meest "rechtse" kerken op Goede Vrijdag alleen maar een avonddienst wordt gehouden. Neem je die dag vrij, en wil je ook 's morgens gewoon naar de kerk, dan ben je aangewezen op de hervormde kerk. Pluraal of niet, PKN of niet, je kunt daar op Goede Vrijdag tenminste wél terecht :!:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hm heb die drie diensten altijd vreemd gevonden, 1 dienst niet. Ik krijg wel eens het idee alsof de hoeveelheid diensten bepaalt hoeveel je bij een dag stilstaat. Op een gegeven moment leerden we aan om 2 kerkdiensten op een zondag te houden en toen dat gewoon was geworden dacht men: Tja, waarom dan niet op biddag, dankdag etc.
Prima, maar ik denk dat het prima met 1 dienst kan. Het belang van een dag moet je ook niet aan het aantal diensten af gaan lezen
Vrijdagavond een dienst, zondag weer twee. Prima toch? Verder zij iedereen in zijn gemoed ten volste verzekerd
Overigens weet ik niet beter of op biddag, dankdag, goede vrijdag etcetera heb je maar 1 dienst 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
:mrgreen: :!:Tiberius schreef:Misschien was de grondlegger niet tegen kerkelijke feestdagen.Hendrikus schreef:Wij hebben ons er altijd al over verwonderd dat in de meest "rechtse" kerken op Goede Vrijdag alleen maar een avonddienst wordt gehouden. Neem je die dag vrij, en wil je ook 's morgens gewoon naar de kerk, dan ben je aangewezen op de hervormde kerk. Pluraal of niet, PKN of niet, je kunt daar op Goede Vrijdag tenminste wél terecht :!: