parsifal schreef:Zelf moet ik bij het lezen van sommige reacties hier een beetje denken aan Ivan Karamazov's verhaal over de Groot inquisiteur (Uit Dostojevski's "De gebroeders Karamazov").
De Heere Jezus komt terug op aarde en bij zijn terugkomst wordt Hij door de kerkelijke leiders gevangen gezet. Men had alles zo fijn op orde in de kerk met het theologische systeem en met de manier van leven en nu breekt daar de Heere Jezus zelf in met een boodschap van vrijheid. Hij zou toch moeten weten dat mensen niet met vrijheid om kunnen gaan?
Hier lees ik ook van een kerkenraad die in een lastige situatie zit doordat er iemand is genezen op gebed. Kunnen wij er nog wel mee omgaan als God opeens zichtbaar ingrijpt? Blijken dan de systemen die ooit zijn ingevoerd om alles in goede orde te laten verlopen en om onze ideeen te ordenen niet in de weg te staan? Is er nog wel ruimte voor de Heere zelf en bijzonder ingrijpen van Hem?
Jazeker wel daar is ruimte voor. Het blijkt echter helaas in de praktijk dat mensen geneigd zijn om op basis van genezingen en uitsluitend het naakte feit dat e.e.a. gebeurt in de naam van Jezus, een gebedsgenezing te erkennen. Terwijl de meer fundamentele vraag naar bijv. de theologie van Zijlstra niet wordt erkend.
Zijn de voorstanders wel in staat om nuchter de feiten onder ogen te zien? Dat is echt de vraag.
.
Ik lees in veel reacties over de onrust die is ontstaan in de gemeenten door de genezingen. Laat ik allereerst zeggen dat ik er totaal geen behoefte aan heb om voor mezelf deze gebedsgenezingen te erkennen. Ik weet dat deze mevrouw en het meisje een tijd lang vrijwel niet konden lopen en dat ze het nu pijnloos doen. (Om het "ik was blind, maar nu kan ik zien" maar eens te parafraseren). Ik weet ook dat deze mensen duidelijk God de eer geven. Dan ben ik vooral blij met ze en geloof ik inderdaad dat God hier aan het werk is. Ongeacht of de theologie van Zijlstra 100% correct is. Ik zou aan de vruchten de boom willen herkennen en dat zijn in dit geval dankbare mensen die met hun dank de juiste weg gaan. Of dit in het systeem past? Misschien niet. Dank dan de Heere dat deze mensen ondanks het buiten het systeem vallen toch de juiste weg weten te vinden.
We hebben het hier over maar 2 'vruchten' en dat is bij Zijlstra nou juist het probleem. Kan uit dezelfde bron bitter en goed water voortkomen?
Wat jij doet is oordelen naar 2 gevallen. Maar al waren er ook 1000 genezingen, nooit mag een dergelijke zaak vanuit de empirie beoordeeld worden.
Ons komt niet het oordeel toe over 2 gevallen, het heeft weinig zin om het over anderen te hebben. Ik zou het in het geheel niet meer willen hebben over mevr. Vlot, want dat is teveel eer voor haar. Het gaat wel om alles te toetsen aan Gods woord, OOK de genezingsbediening van Zijlstra.
refo schreef:Ons komt niet het oordeel toe. Maar het water is wel bitter.
Hoe zou je vruchten anders dan 'empirisch' vast willen stellen?
En als het oordeel ons niet toekomt, hoe moeten we dan toetsen? Je zult dan toch een oordeel vormen.
Ik zie geen noodzaak om te oordelen over mevr. Vlot als persoon. Wel over de bediening van dhr. Zijlstra, omdat hij zichzelf opwerpt als 'gebedsgenezer' (al noemt hij zichzelf niet zo, feitelijk is het wel zo).
Dat oordeel mag alleen aan de hand van de bijbel en beslist niet empirisch.
Wat me in deze wel verbaasd is het feit dat Zijlstra maandelijks, zo niet wekelijks genezingsdiensten belegd en dat er opeens nu, twee genezings wonderen de landelijke pers halen ?
Waren de andere genezingen niet opzienbarend genoeg ?
geledu schreef:Wat me in deze wel verbaasd is het feit dat Zijlstra maandelijks, zo niet wekelijks genezingsdiensten belegd en dat er opeens nu, twee genezings wonderen de landelijke pers halen ?
Waren de andere genezingen niet opzienbarend genoeg ?
Goede vraag. Ik vermoed dat een en ander ook wel te maken zal hebben met de ruchtbaarheid die de genezenen er zelf aan gegeven hebben. Het sneeuwbaleffect speelt ook zeker mee.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
geledu schreef:Wat me in deze wel verbaasd is het feit dat Zijlstra maandelijks, zo niet wekelijks genezingsdiensten belegd en dat er opeens nu, twee genezings wonderen de landelijke pers halen ?
Waren de andere genezingen niet opzienbarend genoeg ?
Goede vraag. Ik vermoed dat een en ander ook wel te maken zal hebben met de ruchtbaarheid die de genezenen er zelf aan gegeven hebben. Het sneeuwbaleffect speelt ook zeker mee.
Ok, maar als er nu daadwerkelijk bv genezen kankerpatienten zouden zijn , zou dat dan niet in het openbaar komen ?
geledu schreef:Wat me in deze wel verbaasd is het feit dat Zijlstra maandelijks, zo niet wekelijks genezingsdiensten belegd en dat er opeens nu, twee genezings wonderen de landelijke pers halen ?
Waren de andere genezingen niet opzienbarend genoeg ?
Goede vraag. Ik vermoed dat een en ander ook wel te maken zal hebben met de ruchtbaarheid die de genezenen er zelf aan gegeven hebben. Het sneeuwbaleffect speelt ook zeker mee.
Ok, maar als er nu daadwerkelijk bv genezen kankerpatienten zouden zijn , zou dat dan niet in het openbaar komen ?
Dat is bij ons wel gebeurt...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
geledu schreef:Wat me in deze wel verbaasd is het feit dat Zijlstra maandelijks, zo niet wekelijks genezingsdiensten belegd en dat er opeens nu, twee genezings wonderen de landelijke pers halen ?
Waren de andere genezingen niet opzienbarend genoeg ?
Goede vraag. Ik vermoed dat een en ander ook wel te maken zal hebben met de ruchtbaarheid die de genezenen er zelf aan gegeven hebben. Het sneeuwbaleffect speelt ook zeker mee.
Ok, maar als er nu daadwerkelijk bv genezen kankerpatienten zouden zijn , zou dat dan niet in het openbaar komen ?
Dat is bij ons wel gebeurt...
@Bert, begrijp me alstjeblieft goed, er gebeuren wonderen op het gebed, daar ben ik van overtuigd.
Dat genezing op het gebed een zaak is die niet meer functioneert zoals het in de praktijk van het gemeente zijn zou moeten, daar kan ik een eind in mee.
Wel heb ik moeite met de genezingsdiensten die in de Levensstroom gemeente plaatsvinden .
Enerzijds vanwege de theologische bedding waarin dat gebeurt, anderzijds door de bijna commercieele uitstraling die deze gemeente heeft.
Probeer maar eens een dienst te downloaden , dat kan niet , je kunt ze alleen maar kopen.
En als er dan opeens twee voorbeelden de landelijke pers halen , dan vraag ik me alleen maar af hoe dat nu opeens zo komt.
geledu schreef:Wat me in deze wel verbaasd is het feit dat Zijlstra maandelijks, zo niet wekelijks genezingsdiensten belegd en dat er opeens nu, twee genezings wonderen de landelijke pers halen ?
Waren de andere genezingen niet opzienbarend genoeg ?
Goede vraag. Ik vermoed dat een en ander ook wel te maken zal hebben met de ruchtbaarheid die de genezenen er zelf aan gegeven hebben. Het sneeuwbaleffect speelt ook zeker mee.
Ok, maar als er nu daadwerkelijk bv genezen kankerpatienten zouden zijn , zou dat dan niet in het openbaar komen ?
geledu schreef:Wat me in deze wel verbaasd is het feit dat Zijlstra maandelijks, zo niet wekelijks genezingsdiensten belegd en dat er opeens nu, twee genezings wonderen de landelijke pers halen ?
Waren de andere genezingen niet opzienbarend genoeg ?
Goede vraag. Ik vermoed dat een en ander ook wel te maken zal hebben met de ruchtbaarheid die de genezenen er zelf aan gegeven hebben. Het sneeuwbaleffect speelt ook zeker mee.
Ok, maar als er nu daadwerkelijk bv genezen kankerpatienten zouden zijn , zou dat dan niet in het openbaar komen ?
De media krijgen hier niet altijd lucht van hoor. Een arts belt niet gelijk naar de krant zo van: Wa ik nou heb gehoord, dat moet in de krant. Dat wil niet zeggen dat er geen verwondering is...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
geledu schreef:Wat me in deze wel verbaasd is het feit dat Zijlstra maandelijks, zo niet wekelijks genezingsdiensten belegd en dat er opeens nu, twee genezings wonderen de landelijke pers halen ?
Waren de andere genezingen niet opzienbarend genoeg ?
Heb ik me ook afgevraagd geledu. Ik denk dat dat meer komt doordat mevrouw Vlot vrij uitbundig haar getuigenis geeft en ik vermoed als haar taak ziet om dit aan zoveel mogelijk mensen door te geven. Volgens mij was dat ook datgene wat ze meekreeg als profetie vanuit Leiderdorp.
Josephus schreef:
Goede vraag. Ik vermoed dat een en ander ook wel te maken zal hebben met de ruchtbaarheid die de genezenen er zelf aan gegeven hebben. Het sneeuwbaleffect speelt ook zeker mee.
Ok, maar als er nu daadwerkelijk bv genezen kankerpatienten zouden zijn , zou dat dan niet in het openbaar komen ?
Dat is bij ons wel gebeurt...
@Bert, begrijp me alstjeblieft goed, er gebeuren wonderen op het gebed, daar ben ik van overtuigd.
Dat genezing op het gebed een zaak is die niet meer functioneert zoals het in de praktijk van het gemeente zijn zou moeten, daar kan ik een eind in mee.
Wel heb ik moeite met de genezingsdiensten die in de Levensstroom gemeente plaatsvinden .
Enerzijds vanwege de theologische bedding waarin dat gebeurt, anderzijds door de bijna commercieele uitstraling die deze gemeente heeft.
Probeer maar eens een dienst te downloaden , dat kan niet , je kunt ze alleen maar kopen.
En als er dan opeens twee voorbeelden de landelijke pers halen , dan vraag ik me alleen maar af hoe dat nu opeens zo komt.
Ik ben het helemaal met je eens, Geledu. Gaf mijn voorbeeld ter ondersteuning van jou.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ga nuchter om met genezingswonderen Hoe moeten we omgaan met genezingswonderen door mensen als Jan Zijlstra (zie RD van zaterdag)? Volgens dr. A. A. Teeuw moeten we het advies van de apostel Petrus opvolgen om enerzijds te waken en te bidden, maar anderzijds wel nuchter te blijven.
In veel kerkelijke gemeenten is de laatste weken verwarring ontstaan door enkele bijzondere genezingswonderen. Reacties zijn uiterst divers. De vraag of het uit God is, wordt niet eensluidend beantwoord. Ik heb evenmin een pasklaar antwoord, maar ik wil wijzen op het feit dat bepaalde ziektebeelden zich beter lenen voor gebedsgenezing dan andere. Ik bedoel dit niet cynisch, maar het is goed om eerst naar medische elementen te kijken, alvorens moeilijke theologische vragen te beantwoorden.
De suggestie dat bepaalde ziekten beter op gebedsgenezing reageren dan andere, is al eerder geopperd. Telkens wordt ze ontkend en afgedaan als ongeloof, maar zodra concrete genezen personen voor het voetlicht verschijnen, wordt deze suggestie wel bevestigd.
In een radio-interview tussen de godsdienstpsycholoog Braams en prof. Ouweneel roemde de laatste de talrijke genezingen bij de profeet Joshua in Lagos. Allerlei ziekten werden genezen, zelfs aids, aldus Ouweneel. Maar toen hij een concreet voorbeeld noemde, betrof het een studente met een persoonlijkheidsstoornis (borderline). Toen Braams hem vroeg waarom de genezingen van aids niet wetenschappelijk zijn gedocumenteerd, antwoordde Ouweneel dat artsen daar niet aan mee willen werken. Is dat laatste echt zo?
Zolang we op deze wijze blijven discussiëren, omzeilen we een essentieel element uit de vraagstelling. Want wie de website van Jan Zijlstra bekijkt en kennisneemt van concrete voorbeelden, moet inderdaad erkennen dat het allemaal ziekten om ziekten gaat met een hoog psychogeen gehalte. De recent gemelde genezingswonderen behoren eveneens tot die groep.
Als zodanig vind ik het heel eerlijk -en tegelijk onthutsend- dat Ouweneel in zijn boek ”Geneest de zieken” erkent dat ouderdomsgerelateerde ziekten niet geschikt zijn voor gebedsgenezing. Anders gezegd: Zijlstra behoeft niet naar het verpleeghuis te komen waar ik werkzaam ben. Datzelfde geldt voor de genezing van aangeboren handicaps, zoals het syndroom van Down. Met zo’n kind behoeft de lezer niet naar Leiderdorp te gaan. Ook suikerziekte blijkt een lastige te zijn, zo erkende een gemeentelid van een evangelische gemeente in Maassluis.
Dit alles wekt de indruk dat sommige ziekten de macht van God te boven gaan! En hoewel niemand dit laatste zal durven beweren, houden soortgelijke genezingswonderen en dito opmerkingen dit wel in stand. Terwijl de Bijbel aangeeft dat Jezus iedereen die tot Hem kwam genas, ongeacht welke ziekte hij of zij had.
Aanval
Zodra ik het bovenstaande inbreng in deze discussie, wordt dat vaak gezien als een aanval op gebedsgenezing. Alsof ik het bestaan van wonderen betwijfel. Niet zelden wordt verwezen naar controlefoto’s in het ziekenhuis die de genezingswonderen zouden hebben bevestigd. Ik heb bij dit laatste mijn twijfels. Toen een MS-patiënt genezen uit Lagos terugkwam, werd dit door röntgensfoto’s bevestigd, aldus het blad Visie. Ik wil niet vervelend doen, maar er is geen foto die MS bevestigt of bewijst! De patiënt met suikerziekte die in hetzelfde Visieartikel wordt genoemd, was gelukkig op tijd in Nederland, want anders had hij zijn ’genezing’ niet overleefd.
Dat ziekten een psychogene component hebben, is inherent aan iedere ziekte. Ik heb daarom veel moeite met de uitdrukking dat het ”tussen de oren zit”. Dit wekt de indruk dat iemand maar gewoon moet doen, en hij of zij is weer beter. Alsof alleen zwakke en emotionele mensen er last van hebben. Het tegendeel is waar. Iedereen reageert op een bepaalde manier op zijn of haar ziekte. Dat hoort er nu eenmaal bij. Zodra iemand bijvoorbeeld hoort dat hij longkanker heeft, verandert het ziektegedrag direct, terwijl de ziekte op dat moment niet verandert. De pijn wordt plotseling intenser, het slapen gaat moeizamer en het ziekteverzuim neemt toe, terwijl de ziekte nog niet is uitgebreid.
Ziektegedrag maakt het soms erg moeilijk om het effect van bepaalde behandelingen te beoordelen. Zo is in Nederland onderzoek gedaan naar de invloed van een hoge dosis prednison bij kanker. Patiënten die zich als gevolg van hun ziekte of als gevolg van chemotherapie erg beroerd voelden (misselijk, gebrek aan eetlust, afvallen, lusteloosheid) kregen een hoge dosis van een soort prednison. Dit onderzoek was opgezet omdat sommige artsen succesverhalen hadden over spectaculaire genezingen. Deze veranderingen waren inderdaad spectaculair. Uit het onderzoek bleek echter dat deze verbeteringen zowel in de groep van patiënten die prednison kreeg als in de groep die een placebo kreeg voorkwamen. De groep die prednison kreeg, had echter veel meer bijwerkingen! Blijkbaar is ziektegedrag een uiterst complex fenomeen.
Door mijn werk ben ik betrokken geweest bij een onderzoek naar de invloed van baclofen (een spierontspannend middel) op posttraumatische dystrofie, een ziekte die veel genoemd wordt bij genezingswonderen. Uit het onderzoek bleek dat plotselinge verbeteringen of verslechteringen van de gezondheidstoestand nauwelijks gerelateerd waren aan de hoeveelheid baclofen die de patiënten kregen toegediend.
Nuchter
Wat betekent het bovenstaande voor genezingswonderen? Dat we het advies van de apostel Petrus moeten opvolgen om enerzijds te waken en te bidden, maar anderzijds wel nuchter te blijven. En dat laatste mis ik in deze discussie.
Ik ontken niet dat God wonderen kan doen en doet. Ik geloof eveneens in de kracht van het gebed. Maar misschien werkt de Heere op een andere wijze dan tot dusver wordt voorgesteld. Ik denk bijvoorbeeld aan Joni Eareckson. Deze vrouw is volledig verlamd als gevolg van een dwarslaesie. In een van haar boeken, ”De tranen van God”, schrijft ze over de genade die God haar heeft gegeven, ondanks haar rolstoel en handicap. Zij laat iets zien van wat navolging en kruisdragen betekent. Juist in deze menselijke zwakheid komt de kracht van het Evangelie openbaar. Dat is het grootste wonder.
De auteur is arts in verpleeghuis Salem in Ridderkerk en auteur van het boekje ”Genezing op het gebed?”.
God wil in Zijn Vaderlijke zorg niet altijd genezen
Volgens ds. C. P. de Boer wekt ds. Jan Zijlstra de indruk dat wonderen op afroep beschikbaar zijn, mits men maar gelooft. Dat is niet het godsbeeld van Zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus.
Laat ik vooropstellen dat er tijdens de genezingdiensten van ds. Zijlstra wonderen gebeuren. Echter, door wie worden deze wonderen verricht? Dat iemand tijdens het verrichten van het wonder Jezus’ Naam aanroept, zegt mij nog helemaal niets. De zonen van Sceva, een Joodse overpriester, durfden dit ook te doen (Hand. 19:13-20). Wanneer iemand een wonder verricht, is de reactie van de omstanders op dit genezingswonder bijna altijd dezelfde: het werkt, dus het is echt waar! Wat is dan waar? Wel, in dit geval de boodschap van Zijlstra. De Bijbel legt ook een nauwe relatie tussen het verrichten van wonderen door de prediker en zijn prediking. Dit is tevens een criterium waaraan wij vandaag wonderen verricht door predikers moeten toetsen.
Vlak voor Zijn hemelvaart draagt Jezus aan Zijn discipelen de prediking van het Evangelie aan alle volken op (Mark. 16:15-20). Deze opdracht gaat vergezeld met de belofte dat er tekenen zullen volgen (16:17). Markus vermeldt in het laatste vers (16:20) van zijn Evangelie de vervulling van deze belofte. Opnieuw staat dat markante woord ”volgen” centraal, maar dit woord wordt dan ook nader uitgelegd: de tekenen bevestigen het Woord!
Het tweede dat opvalt, is dat de gelovigen niet over de tekenen beschikken, integendeel: „De Heere wrocht mede en Hij bevestigde het Woord door tekenen.”
In de nieuwtestamentische periode nemen de apostelen een bijzondere plaats in de eerste gemeente in. Zij leren met gezag. Door de handen van de apostelen geschiedden wonderen en tekenen (Hand. 4:29-33 en 5:12). Paulus, de ’dertiende apostel’, verricht ook veel tekenen en wonderen en typeert deze als „de tekenen van een apostel” (2 Kor. 12:12). Wanneer Tabitha ernstig ziek wordt, proberen de discipelen in haar omgeving niet eerst zelf een gebedsgenezing te bewerken, maar ze roepen een oudste en ontbieden de apostel Petrus (Hand. 9:36-43). Aan het verrichten van tekenen en wonderen is een apostel herkenbaar (Hebr. 2:3-4).
Overigens laat het Nieuwe Testament ook een andere kant zien. Zo wordt Paulus tijdens zijn Evangelieprediking ziek, maar niet door een gebedsdienst genezen. Timótheüs lijdt aan kwalen en wordt niet door Paulus op het gebed genezen, maar naar de middelen verwezen (1 Tim. 5:23). Paulus moet zijn collega Trofimus ziek in Milete achterlaten (2 Tim. 4:20). Paulus organiseert echter geen gebedsgenezingdienst!
Op afroep
Ook Zijlstra heeft verschillende ernstig zieken onder zijn handen gehad die echter niet genezen werden. Zijlstra zelf maakt hiervan geen gewag. Integendeel, op alle aankondigingen die ik onder ogen heb gehad, wordt de stellige indruk gewekt dat de wonderen op afroep beschikbaar zijn, mits men maar gelooft... Voor wie gelooft, is genezing beschikbaar. Wat als ik niet word genezen, terwijl ik wel biddend naar de dienst van ds. Zijlstra ging? Schiet mijn geloof dan tekort? Heb ik te weinig of verkeerd gebeden?
Ons leven kan een wending nemen waarvoor wij geen verklaring hebben. Hiermee raak ik een wezenlijke notie in de prediking van Zijlstra. „Ziekte komt van de demonen, God wil niet dat Zijn kinderen ziek zijn.” Hoewel Zijlstra geen boodschap heeft aan de troost van Zondag 10, citeer ik hieruit toch een paar woorden: „dat gezondheid en krankheid niet bij geval, maar van Zijn vaderlijke hand mij toekomt.”
Hier botsen dus twee godsbeelden. Zijlstra’s god, die niet wil dat zijn kinderen ziek zijn, en mijn God en Vader, Die verschillende van Zijn kinderen ziek laat worden. De troost van dit belijden is dat ik in mijn ziekte me mag wenden tot mijn God en Vader, Die mij genezen kan, maar in Zijn vaderlijke zorg en liefde mij niet altijd genezen wil. Al begrijp ik mijn God en Vader niet, zelfs met de vragen en het verdriet mag ik nog schuilen bij het hart van deze almachtige God en getrouwe Vader.
In het rusten op Gods Vaderhart bevind ik de diepe betekenis van Paulus’ woorden: „U is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden” (Fil. 1:29). Een genadegave om te lijden! Door God verwaardigt om een deel van Jezus’ kruis te dragen. Deze Bijbelse notie staat haaks op ons leefklimaat, waarin het lijden naar verre oorden is verbannen. In onze samenleving staat gezondheid op nummer 1. Maar het is ook een tijd waarin mensen in een huiskamer, op een ziekbed of in een psychiatrische inrichting dagelijks Jezus’ woorden zich biddend toe-eigenen: „Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf. Hij neme zijn kruis op en volge Mij!”
De auteur is christelijk gereformeerd predikant te Werkendam.