"Abortuswet functioneerd niet"

Plaats reactie
Petrus

"Abortuswet functioneerd niet"

Bericht door Petrus »

Uit het RD:

Rechter: Abortuswet functioneert niet

ARNHEM - De abortuswet wordt niet nageleefd. De bepaling in de wet dat abortus alleen is toegestaan als de vrouw in een noodsituatie verkeert, functioneert niet.

Dat stelt rechter mr. Henk Abbink zaterdag in een gesprek met deze krant. Abbink, orthodox christen, is raadsheer bij het gerechtshof in Arnhem. „In de wet staat dat abortus alleen is toegestaan als de vrouw in een noodsituatie verkeert. Die bepaling functioneert volgens mij niet. Komt een meisje in nood als ze haar opleiding niet kan afmaken? Heel onwaarschijnlijk.”

Abbink vindt dat de abortuspraktijk in Nederland wordt doodgezwegen. „Niemand wil over dit soort zaken praten. Wat gebeurt er in abortusklinieken? Het wordt stilgehouden. Er kraait geen haan naar. Die zaken zitten mij dwars.”

Woordvoerder G. J. Noorman van de VBOK noemt de uitlatingen van Abbink „bemoedigend.” „Prima dat iemand in zo’n positie vanuit de rechterlijke macht dit zegt. Dit soort geluiden klonk de afgelopen tientallen jaren vanuit de juridische wereld nauwelijks. Ook in de medische wereld was de gedachte vaak: Laten we het er niet over hebben; we zijn blij dat het wettelijk geregeld is. Terwijl jaarlijks 33.000 abortussen plaatsvinden, gelijk aan een stadion vol mensen.”

Noorman onderschrijft de stelling dat de abortuswet niet functioneert. „Op geen enkele manier is het begrip noodsituatie bij de vrouw ingevuld. Ook de vijf dagen bedenktermijn worden niet zinvol ingevuld. Dat het kabinet nu een onderzoek wil naar de motieven van vrouwen om abortus te ondergaan, is pure winst.”

Prof. dr. J. K. M. Gevers, leider van het team dat in 2005 de abortuswet evalueerde, is het niet eens met Abbink. „De evaluatie van de abortuswet geeft een goed beeld van de praktijk. Totaal geen geheimzinnigheid dus. Uit het rapport blijkt dat de wet in het algemeen wel goed wordt nageleefd. De wet geeft alleen regels voor het geval een vrouw alles afwegend toch voor abortus meent te moeten kiezen.”

Zo, dan hoor je het ook eens van onverdachte zijde!!
MariaW

Bericht door MariaW »

Het is trouwens een goed interview met deze rechter.

Het verbaasde mij eigenlijk ook dat abortus eigenlijk alleen toegestaan is als de vrouw in een noodsituatie verkeert. (iets wat ik dus niet wist).

Het wordt tijd om deze wet eens te handhaven, lijkt mij.
Hendrikus

Re: "Abortuswet functioneerD niet"

Bericht door Hendrikus »

Petrus schreef:Uit het RD:

werkt ctrl-v niet naar de topictitel?
Petrus

Re: "Abortuswet functioneerD niet"

Bericht door Petrus »

Hendrikus schreef:
Petrus schreef:Uit het RD:

werkt ctrl-v niet naar de topictitel?
ach ja, ik snap het al............met die combi kun je type- of taalfouten herstellen in de topictitel............

maar "verschoon mij edele heer, ik heb voor mijn nederlandse taal op school nimmer een hoger cijfer dan een 4 gehaald................."

exuse moi.................
memento

Bericht door memento »

Het grote probleem waar we in Nederland mee zitten is de stelling dat we ieder mens zo veel mogelijk persoonlijke vrijheid willen geven. Hierdoor is bv niet wettelijk vast gelegd wat onder 'noodsituaties' valt, dit wordt overgelaten aan de mening van degene die abortus overweegt.
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:Het grote probleem waar we in Nederland mee zitten is de stelling dat we ieder mens zo veel mogelijk persoonlijke vrijheid willen geven. Hierdoor is bv niet wettelijk vast gelegd wat onder 'noodsituaties' valt, dit wordt overgelaten aan de mening van degene die abortus overweegt.
Het wordt hoog tijd dat het begrip "noodsituatie" in wettelijke kaders wordt vastgelegd.............
Plaats reactie