Wiskunde-knobbels leveren wereldprestatie!!!!! 17,17 & 1

Petrus

Wiskunde-knobbels leveren wereldprestatie!!!!! 17,17 & 1

Bericht door Petrus »

Scholieren stunten in wiskunde

NIJMEGEN - Drie scholieren, uit Nijmegen en Heeswijk - Dinther, hebben een prestatie van wereldformaat geleverd, door het meest magische cijfervierkant ooit te maken.

Jesse Hoekstra, Willem Schilte en Petra met hun begeleider Arno van Essen. De middelbare scholieren uit Nijmegen en Heeswijk-Dinther hebben een eeuwenoud wiskundig raadsel opgelost. Foto: Bert Beelen
Dat zegt dr. Arno van den Essen, wiskundige aan de Radboud Universiteit (RU) in Nijmegen.

Jesse Hoekstra (17) en Willem Schilte (17) van het Dominicus College in Nijmegen en Petra Alkema (15) van het Gymnasium Bernhove in Heeswijk-Dinther maakten een getallenreeks van 144 cijfers in een vierkant van 12 bij 12 vakjes. De optelsom is horizontaal, verticaal, diagonaal én in cirkelvorm altijd gelijk.

De drie gymnasiasten ontwikkelden hun vierkant tijdens een masterclass wiskunde aan de RU. Die gaat de ontdekking nu internationaal presenteren in wetenschappelijke tijdschriften.

Die gaan een brilijante toekomst tegemoet als wiskundigen!!!!!!
Eppie

Re: Wiskunde-knobbels leveren wereldprestatie!!!!! 17,17 &am

Bericht door Eppie »

Petrus schreef:Scholieren stunten in wiskunde

NIJMEGEN - Drie scholieren, uit Nijmegen en Heeswijk - Dinther, hebben een prestatie van wereldformaat geleverd, door het meest magische cijfervierkant ooit te maken.

Jesse Hoekstra, Willem Schilte en Petra met hun begeleider Arno van Essen. De middelbare scholieren uit Nijmegen en Heeswijk-Dinther hebben een eeuwenoud wiskundig raadsel opgelost. Foto: Bert Beelen
Dat zegt dr. Arno van den Essen, wiskundige aan de Radboud Universiteit (RU) in Nijmegen.

Jesse Hoekstra (17) en Willem Schilte (17) van het Dominicus College in Nijmegen en Petra Alkema (15) van het Gymnasium Bernhove in Heeswijk-Dinther maakten een getallenreeks van 144 cijfers in een vierkant van 12 bij 12 vakjes. De optelsom is horizontaal, verticaal, diagonaal én in cirkelvorm altijd gelijk.

De drie gymnasiasten ontwikkelden hun vierkant tijdens een masterclass wiskunde aan de RU. Die gaat de ontdekking nu internationaal presenteren in wetenschappelijke tijdschriften.

Ze zullen best een 'glansrijke' carriëre tegemoet gaan maar vanmorgen relativeerde een collega [die was er ook bij betrokken] van Van Essen de prestaties een klein beetje, men 'lost' niets op, men 'vult' in.
Maar al met al een knappe invulprestatie.
Maar wie ben ik?
Petrus

Bericht door Petrus »

Ee soort van "inlegkunde" dus...........kunnen ze dan hun kunsten ook niet eens op de Schrift hier vertonen????
Eppie

Bericht door Eppie »

Petrus schreef:Ee soort van "inlegkunde" dus...........kunnen ze dan hun kunsten ook niet eens op de Schrift hier vertonen????
Dat wordt al teveel gedaan.
Maar wie ben ik?
Marnix

Bericht door Marnix »

aangezien het een magisch vierkant heet, vind ik dat we er geen aandacht aan moet besteden, het riekt naar occultisme!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix schreef:aangezien het een magisch vierkant heet, vind ik dat we er geen aandacht aan moet besteden, het riekt naar occultisme!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Marnix schreef:aangezien het een magisch vierkant heet, vind ik dat we er geen aandacht aan moet besteden, het riekt naar occultisme!
Is in zekere zin juist.

Je kunt ook een magisch vierkant van 6 x 6 maken met de getallen 1 t/m 36.
Op zo'n manier dat Iedere rij en kolom de optelling 111 geeft.
Tel je 6 rijen of 6 kolommen op (ofwel alle getallen in het vierkant, dus de som van 1 t/m 36) dan geeft dat het getal 666, het getal van het beest uit Openbaring.

Dit magisch vierkant was als amulet bekend in het oude Babel (!). Exemplaren ervan zijn in sommige musea bewaard.

En daarmee is er ook een link met Openbaring (eveneens Babel (Babylon)).

Het is overigens maar één van bijzondere aspecten van het getal 666.

M.vr.gr.,
Zonderling
Karsten

Bericht door Karsten »

Zonderling schreef:Het is overigens maar één van bijzondere aspecten van het getal 666.
Alleen een zonderling iemand doet daar onderzoek naar... :roll:
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:
Is in zekere zin juist.

Je kunt ook een magisch vierkant van 6 x 6 maken met de getallen 1 t/m 36.
Op zo'n manier dat Iedere rij en kolom de optelling 111 geeft.
Tel je 6 rijen of 6 kolommen op (ofwel alle getallen in het vierkant, dus de som van 1 t/m 36) dan geeft dat het getal 666, het getal van het beest uit Openbaring.

Dit magisch vierkant was als amulet bekend in het oude Babel (!). Exemplaren ervan zijn in sommige musea bewaard.

En daarmee is er ook een link met Openbaring (eveneens Babel (Babylon)).

Het is overigens maar één van bijzondere aspecten van het getal 666.

M.vr.gr.,
Zonderling

En toch geeft het ook de pracht van de schepping weer. God heeft het nummersysteem ook geschapen!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bert Mulder schreef:

En toch geeft het ook de pracht van de schepping weer. God heeft het nummersysteem ook geschapen!
Als accountant moet je jezelf toch een beetje voor de gek houden, niet Bert? :lol:
Zonderling

Karsten schreef:
Zonderling schreef:Het is overigens maar één van bijzondere aspecten van het getal 666.
Alleen een zonderling iemand doet daar onderzoek naar... :roll:
Zou kunnen, maar er zijn zoveel zonderlinge mensen in de wereld.

Verder ben ik het toch wel eens met Bert. Sommige getallen, en zeker het getal 666 hebben bijzondere betekenissen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Herman schreef:
Bert Mulder schreef:

Als accountant moet je jezelf toch een beetje voor de gek houden, niet Bert? :lol:
wat kan ik daarvan (of tegen) nu zeggen?

:mrgreen:
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Petrus schreef:Scholieren stunten in wiskunde

Ik las het ook. Echt een geweldige prestatie. En ja ik hoop dat deze lui wiskunde gaan doen. Al is het alleen al omdat ze bereid zijn om zich vast te bijten in een probleem. Dat is een eigenschap die zeker een zuiver wiskundige heel erg kan helpen (sprak de meer toegepaste variant)
Zonderling

parsifal schreef:
Ik las het ook. Echt een geweldige prestatie. En ja ik hoop dat deze lui wiskunde gaan doen. Al is het alleen al omdat ze bereid zijn om zich vast te bijten in een probleem. Dat is een eigenschap die zeker een zuiver wiskundige heel erg kan helpen (sprak de meer toegepaste variant)
Volgens de laatste berichten is het helemaal niet zo'n bijzondere ontdekking.

Vind ik ook trouwens, met de computer is het vinden van zulke vierkanten geen groot probleem meer. :wink: Dat was in de oudheid wel anders (zie het voorbeeld van magisch vierkant 6x6 dat ik eerder in dit topic gaf).
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zonderling schreef:
parsifal schreef:
Volgens de laatste berichten is het helemaal niet zo'n bijzondere ontdekking.

Vind ik ook trouwens, met de computer is het vinden van zulke vierkanten geen groot probleem meer. :wink: Dat was in de oudheid wel anders (zie het voorbeeld van magisch vierkant 6x6 dat ik eerder in dit topic gaf).
Nou ja, ze zijn in ieder geval briljanter dan ik ben, want ik had zoiets niet kunnen maken, zelfs niet met een computer, maar ja, ik ben ook een computerdummy
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie