Huh?JolandaOudshoorn schreef:ik vind dit wel een harde veroordeling van mensen die naar het Avondmaal komen. Misschien dat er daarom zoveel Avondmaalsmijding is in sommige gemeente, omdat ze denken, dat ze zo veroordeeld worden in de gemeente?Belijdenis doen en ten avondmaal gaan is niet: kijk mij eens gelovig en bekeerd zijn.
Maar: dit aangezien wij ons leven buiten onszelven in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede dat wij midden in den dood liggen.
Hoe leger de hand is waarmee je tot Christus komt, des te meer zal Hij geven, want Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld, en rijken heeft Hij ledig weggezonden.
Dat doet Hij nog.
Wat avondmaalsmijding betreft: ik zou daar maar niet te hard over oordelen. Er zijn genoeg mensen die denken dat wij tot het Avondmaal komen om daarmee te betuigen dat wij in onszelven volkomen en rechtvaardig zijn.
Terecht probeert het avondmaalsformulier deze gedachte weg te nemen.
Lees je wel goed, wat ik schrijf, Jolanda?
Ik bedoel te zeggen, dat het dat juist niet is. Dat we juist niet ten Avondmaal gaan om daarmee te zeggen, dat ... (etc).
En anderszijds om ook enige veroordeling van avondmaalsmijders weg te nemen, omdat er bij die mensen mogelijk een misvatting heerst wat het Avondmaal inhoudt.
Die hebben, om het maar eens heel cru te zeggen, zoiets van: "Mijn opa was een eerbiedwaardig man en hij heeft nooit de vrijmoedigheid gehad om ten Avondmaal te gaan. Wie ben ik dan, dat ik me daartoe wel waardig zou keuren?"
Terwijl het juist is, precies zoals Josephus zegt: geen doel maar een middel om ons geloof te versterken!
Snap je?