Je bedoelt zijn kritiek op de manier waarop het nu soms gaat? Als die er niet was, was er ook geen reden om deze discussie te starten. Voor hem is die reden er blijkbaar wel. Misschien kan je beter op die kritiek ingaan, in plaats van aan te geven dat je daar niet zo goed tegen kan? (ondertoon)Afgewezen schreef:Op zichzelf niet, maar er zit een ondertoon in waar ik moeite mee heb. En ik denk dat je me daarin best begrijpt.Kaw schreef:Op zichzelf geef ik je gelijk op dit punt, maar het topic gaat nu ook niet naar de plek toe waar ik heen wil. Ik stel de vraag of we wel een goed beeld van God hebben. Dat is het onderwerp in deze topic en ik geloof niet dat dit zo vaak in herhaling besproken wordt op het forum.Afgewezen schreef:Zucht. De ene topic is nog niet afgesloten, of de volgende begint alweer.
Beeld van God
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Daar heb je nu precies het knelpunt. Van nature wordt je gevormd door hetgeen je altijd geleerd en voorgehouden is. Maar als de Heere Zélf in je leven komt dan leer je hem als rechter kennen maar ook als een liefhebbend genadig God naar wie je toe mag vluchten daarbij of na leer je ook Christus kennen en Hij wijst je weer de weg naar de Vader, door de Heilige Geest wordt je ingelijfd dóór Christus in het verbond met God de Vader. Dán leer je pas een drieenig God kennen en weet je dat Hij IS.Marnix schreef: Je schuift het wel heel makkelijk op de kerkleden af, maar die worden wel gevormd door wat ze altijd geleerd krijgen. Is er in de kerk een enorme aandacht voor een bepaald punt, dan nemen veel kerkmensen dat ook over. Ze worden er immers mee opgegroeid.
Hij zegt niet voor niets tegen Mozes als die naar Farao in Egypte moet dat Mozes moet zeggen. De Ik ben die Ik ben oftewel de Ik zal zijn Die Ik zijn zal heeft mij gezonden.
En wat nu als het "statenbijbeltje" van Kaw niet "rechts" genoeg is voor jouw begrippen???Karsten schreef:Ik gok dat Kaw het Woord, namelijk ons aller statenbijbeltje bedoeld?jvdg schreef:Ik ben het helemaal met je eens, maar wat zijn die niet lege handen volgens jou?Kaw schreef:Toch hebben we geen lege handen om osn eigen beeld van God aan te scherpen!
Alhoewel ik moeite heb met de insteek van de topicstarter, kan ik meevoelen in de gebrekkigheid over de kennis van God. Velen willen Hem enkel nog kennen als Vader, terwijl de weg van God's volk toch via de vrijspraak van de Rechter gaat! Zacharia hoofdstuk 3 vers 4: Toen antwoordde Hij, en sprak tot degenen, die voor Zijn aangezicht stonden, zeggende: Doet deze vuile klederen van hem weg. Daarna sprak Hij tot hem: Zie, Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen, en Ik zal u wisselklederen aandoen.
Dat dit nog eens geleerd mag worden.
- JolandaOudshoorn
Aha. Dus hier nemen we de Bijbel niet letterlijk.Karsten schreef:Alhoewel ik moeite heb met de insteek van de topicstarter, kan ik meevoelen in de gebrekkigheid over de kennis van God. Velen willen Hem enkel nog kennen als Vader, terwijl de weg van God's volk toch via de vrijspraak van de Rechter gaat! Zacharia hoofdstuk 3 vers 4: Toen antwoordde Hij, en sprak tot degenen, die voor Zijn aangezicht stonden, zeggende: Doet deze vuile klederen van hem weg. Daarna sprak Hij tot hem: Zie, Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen, en Ik zal u wisselklederen aandoen.
Waarvan akte!
Verschilt nogal per kerk, er zijn kerken waar het alleen nog maar om God als Vader gaat maar ook kerken waar het Vaderbeeld wordt onderbelicht, die Hem als koning zien of als rechter. Er moet een gezonde belans zijn. Als die er niet is krijg jeof angst voor Hem maar geen relatie... of aan de andere kant een gebrek aan respect en eerbied.Karsten schreef:Alhoewel ik moeite heb met de insteek van de topicstarter, kan ik meevoelen in de gebrekkigheid over de kennis van God. Velen willen Hem enkel nog kennen als Vader, terwijl de weg van God's volk toch via de vrijspraak van de Rechter gaat! Zacharia hoofdstuk 3 vers 4: Toen antwoordde Hij, en sprak tot degenen, die voor Zijn aangezicht stonden, zeggende: Doet deze vuile klederen van hem weg. Daarna sprak Hij tot hem: Zie, Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen, en Ik zal u wisselklederen aandoen.
God is Rechter en Koning. Maar dankzij Jezus Christus is Hij ook onze Vader en mogen we met die grote en heilige God een Vader-kind-relatie hebben. Dat is zo fantastisch.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."