seksualiteit in gezin en kerk

Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Ik hoop niet dat Marsman bedoelt dat het gebruik van condooms de oplossing is voor het Aids-probleem.... :t
Misschien is in dit geval de kwaal erger dan het middel?
Ik vond dat huwelijkstrouw nog steeds het beste medicijn is. Er schijnen projecten te zijn die op deze manier de verspreiding van Aids willen remmen en dat dit nog werkt ook.
Op korte termijn werkt dit wél... praktisch gezien dus. Ik zeg ook niet dat ik er achter sta...
Op korte termijn werkt heel veel wel redelijk maar veel heeft uiteindelijk toch meer negatieve effecten in zich dan positieve waardoor we het beter kunnen laten dus dat is geen reden om het te doen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen condooms mogen worden uitgedeelt in Afrika, ik denk dat het 'om de hardigheids des harten' wel moet, maar lanceer er dan a.u.b. wel de campagne 'trouw aan de partner bij', want dat wordt er meestal bij vergeten. Zet op iedere condoom de tekst, 'vrijen met condoom bij een ander dan je eigen partner kan het lichaam sparen maar verwoest de ziel'.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik denk ook dat condooms aanbieden een oplossing is voor de korte termijn. Als Christen heb je daarin toch ook een taak. Maar ik vind het prima om als 'hulpmiddel' te gebruiken.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door EgbertZet op iedere condoom de tekst, 'vrijen met condoom bij een ander dan je eigen partner kan het lichaam sparen maar verwoest de ziel'.
:u
Babbetje

Bericht door Babbetje »

Even terugkomend op het onderwerp 'seksualiteit in gezin in kerk';

Ik vind zelf dat er in de gereformeerde gezindte weinig over gesproken word.
Over het onderwerp 'seksualiteit' zou juist open gepraat moeten worden. Als je verkering hebt bijvoorbeeld, praat je dan snel op een open, serieuze en eerlijk manier over seksualiteit? Ik kom dit zelf erg weinig tegen, er rust voor mijn gevoel juist een soort taboe op, en dat vind ik wel eens jammer!

Wat is jullie mening hierover?
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ik hoorde dat iemand een methode voor het basisonderwijs heeft ontwikkeld over seksualiteit. Ritmeester is de naam.
Vanaf de eerste groep over de dingen praten. Gewoon de lichaamsdelen en handelingen bij naam noemen en steeds benadrukken hoe mooi seksualiteit is. Ook worden bijbelgedeelten erbij betrokken. Bijvoorbeeld als het over incest gaat, het verhaal van Amnon en zijn zus.
De ervaringen schijnen heel positief te zijn. Kinderen die naar de leerkracht toe komen en zeggen: we zullen er geen grapjes meer over maken omdat de Heere het zo mooi gemaakt heeft.
Be yourself, there are plenty of others.
Babbetje

Bericht door Babbetje »

Ja, het lijkt mij inderdaad ook dat zoiets heel positief kan zijn! Zo word laten zien dat seksualiteit ook heel mooi kan zijn, en dat je er op een open manier over kan praten!
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik hoorde dat iemand een methode voor het basisonderwijs heeft ontwikkeld over seksualiteit. Ritmeester is de naam.
Vanaf de eerste groep over de dingen praten. Gewoon de lichaamsdelen en handelingen bij naam noemen en steeds benadrukken hoe mooi seksualiteit is. Ook worden bijbelgedeelten erbij betrokken. Bijvoorbeeld als het over incest gaat, het verhaal van Amnon en zijn zus.
De ervaringen schijnen heel positief te zijn. Kinderen die naar de leerkracht toe komen en zeggen: we zullen er geen grapjes meer over maken omdat de Heere het zo mooi gemaakt heeft.

klinkt heel mooi en goed,

toch vind ik dat de ouders de eerste taak hebben om hun kinderen voor te lichten en er open over te praten.
( en dat vinden kinderen helemaal niet raar hoor )
ipv dit aan de school over te laten.
Daar zitten ze niet te wachten op wéér een vak erbij

[Aangepast op 28/4/05 door Gabrielle]
Plaats reactie