Om welke reden doen wij belijdenis?

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

edele strijdster schreef:
Ma Vis schreef:
Marnix schreef: De kinderen zijn geheiligd door hun gelovige ouders in Christus geheiligd. Geloven ze niet, wat dan? Geloven ze wel, waarom belijen ze hun geloof dan niet?
Geloven ze wel, dan belijden ze hun geloof ook wel denk ik.
Dat brengt het ware geloof toch vanzelf met zich mee?

Vraag is waarom dit moet via een 'protocol'.
En waarom dat dan bindend zou moeten zijn om deel te kunnen nemen aan sacrementen.
Is dat Bijbels? Volgens mij niet, volgens mij betreft het hier een menselijke instelling.
Maarrrr, ik weet er zoals gezegd, erg weinig van.
Ik laat me graag voorlichten.
En daar sluit ik me volledig bij aan!
een tekst die hiervoor veel wordt aangehaald is Matt. 10:32 Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal Ik ook belijden voor Mijn Vader die in de hemelen is.
Verder verschilt het per gemeente of je eerst belijdenis moet doen voordat je je kinderen laat dopen. Bij ons is dit niet zo, omdat het belijdins doen in de eerste plaats een belijdenis van je geloof is. Bij het avondmaal ligt het anders, dat is bedoeld voor gelovigen en als je gelooft, wil je dat toch ook belijden, is de redenering.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Verder verschilt het per gemeente of je eerst belijdenis moet doen voordat je je kinderen laat dopen.
Dat is onbijbels.
De sacramenten zijn voor de gelovigen en hun kinderen. Niet voor de ongelovigen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef: Als het recht ligt, moet eenieder beamen ook meinedig te zijn geweest.
Of...........waren jullie overtuigd van hèt geloof, toen jullie voor God en Zijn gemeente Ja konden zeggen?
Als je als gelovige belijdenis hebt afgelegd, pleeg je toch geen meineed? Of kan je op die leeftijd nog niet "echt" geloven :(
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik pleegde geen meineed toen ik geloofsbeleidenis deed. Ik heb tijden gedacht dat wel heel hoog gegrepen had, maar een christen kent geen voltooid geloof. Een geloof die het van God verwacht is al dat zaligmakende mosterdzaadjegeloof.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Verder verschilt het per gemeente of je eerst belijdenis moet doen voordat je je kinderen laat dopen.
Dat is onbijbels.
De sacramenten zijn voor de gelovigen en hun kinderen. Niet voor de ongelovigen.
Dat laatste zegt Jolanda ook niet. Het is alleen gewoon in veel gemeenten zo dat de openbare belijdenis geen voorwaarde is om kinderen te mogen dopen. Je bent toch niet pas gelovig als je dat ten overstaan van de hele gemeente hebt uitgesproken?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:
Dat is onbijbels.
Dat laatste zegt Jolanda ook niet. Het is alleen gewoon in veel gemeenten zo dat de openbare belijdenis geen voorwaarde is om kinderen te mogen dopen. Je bent toch niet pas gelovig als je dat ten overstaan van de hele gemeente hebt uitgesproken?
Wat is de belemmering om dan alsnog voor het dopen belijdenis te doen? Zolang duurd dat toch niet?
jvdg

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:
jvdg schreef: Als het recht ligt, moet eenieder beamen ook meinedig te zijn geweest.
Of...........waren jullie overtuigd van hèt geloof, toen jullie voor God en Zijn gemeente Ja konden zeggen?
Als je als gelovige belijdenis hebt afgelegd, pleeg je toch geen meineed? Of kan je op die leeftijd nog niet "echt" geloven :(
Ik doelde op mijn leven/gedrag nà het afleggen van de belijdenis.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:
Paulus heeft rom. 7 geschreven om die reden. Dan maar geen belijdenis doen is dan geen optie denk ik...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
jvdg schreef:
Paulus heeft rom. 7 geschreven om die reden. Dan maar geen belijdenis doen is dan geen optie denk ik...
Bovendien doe je ook belijdenis van je geloof. Het is geen verklaring van heiligheid, of zo.

Verder, inderdaad, als je belijdenis van het geloof aflegt, belijdt je de waarheid van alles wat God in Zijn Woord zegt. Dus ook Romeinen 7...
Josephus

Bericht door Josephus »

Kaw schreef:Wat is de belemmering om dan alsnog voor het dopen belijdenis te doen? Zolang duurd dat toch niet?
Praktisch gezien is dat niet altijd mogelijk, omdat "belijdenis doen" vaak is gekoppeld aan een bepaalde kerkdienst rondom Pasen of Pinksteren. Bovendien is het in veel gemeenten ook een "vereiste" dat je het hele seizoen belijdeniscatechisatie moet hebben gevolgd.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Josephus schreef:
Kaw schreef:Wat is de belemmering om dan alsnog voor het dopen belijdenis te doen? Zolang duurd dat toch niet?
Praktisch gezien is dat niet altijd mogelijk, omdat "belijdenis doen" vaak is gekoppeld aan een bepaalde kerkdienst rondom Pasen of Pinksteren. Bovendien is het in veel gemeenten ook een "vereiste" dat je het hele seizoen belijdeniscatechisatie moet hebben gevolgd.
De moorman kon al belijdenis doen van zijn geloof na 1 middagje Jesaja. :roll:
refo

Bericht door refo »

Vragen, te stellen bij de Openbare Belijdenis des Geloofs

1. Verklaart en erkent gij dat gij de leer onzer Kerk, welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de zaligmakende leer, overeenkomstig met de Heilige Schrift?

2. Belooft gij dat gij, door Gods genade, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en daarin leven en sterven?

3. Belooft gij dat gij volgens deze heilige leer uw leven altijd met Christus hulp en genade godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen, en uw belijdenis met goede werken versieren?

4. Belooft gij dat gij u zult onderwerpen, en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, wanneer het zou gebeuren (hetwelk God verhoede) dat gij u in leer of leven kwaamt te misgaan?
Als je vindt dat je meineed hebt gepleegd door dit te belijden, dan moet je maar bedanken als lid.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

met goede werken versieren?
Moet dat niet eens veranderd worden? :wink:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Als je vindt dat je meineed hebt gepleegd door dit te belijden, dan moet je maar bedanken als lid.
Of schuldbelijdenis afleggen.
Dat is een betere en schriftuurlijker weg.
jvdg

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:
met goede werken versieren?
Moet dat niet eens veranderd worden? :wink:
Nee...... :? .prachtige uitdrukking!
Plaats reactie