Marnix schreef:Alle roem is uitgesloten. Daar ben ik het mee eens. Want we kunnen onszelf niet redden. Maar we kunnen we het verbond verbreken en Gods beloften naast ons neerleggen. Lees Hebreeen 3 en 4 nog maar even door.
Hierin ben ik het met je eens. (Over het verbreken en naast ons neerleggen.) De bijbel leert het ons (Romeinen 7) en de dagelijkse praktijk wijst het uit. Daarom begrijp ik je niet als je stelt dat een wederomgeboren zondaar wel wat kan, wel zelf kan volharden, wel zelf kan geloven. Ok, je geeft aan dat het door Gods genade is, maar het hangt er soort aan. Alsof je het achteraf pas beziet - dat het door genade is en door de werking van de Heilige Geest.
Het is nog veel sterker. De nieuwe mens is volmaakt rechtvaardig en heilig, want het bezit de rechtvaardigheid en de heiligheid van Christus. En als het gaat over wat die mens doet en wat die mens kan dan wijst die nieuwe mens op Jezus Christus.Marnix schreef:En als je zegt dat God mensen van ons maakt die helemaal niets kunnen moet je toch maar eens wat meer je verdiepen in oude mens en nieuwe mens. De nieuwe mens kan wel degelijk een hoop. Enkel en alleen omdat God dat mogelijk maakt. Maar dan krijgt de mens ook wel verantwoordelijkheid. Om daarin te volharden.Daarin is hij afhankelijk van God (de nieuwe mens is de mens waar de Geest in woont) maar tegelijk is er dan ook geen sprake van automatisme (je gaat dan automatisch strijden en volharden enzo) want dan zouden de bijbelse oproepen hiertoe overbodig zijn.
"... gij de ranken." Wat doet een rank nu om in de Wijnstok te blijven? Hoe blijft een rank in Leven? Als het gaat over de daden die in het geloof gedaan zijn, dan draait het hoofd zich en slaat de ogen op naar Christus, want Hij heeft het gedaan. Hij is onze volharding, Hij is ons kunnen en bekwaam zijn, Hij is ons leven.
Ja, de nieuwe mens krijgt verantwoordelijkheid. Weet je wat de nieuwe mens krijgt? Christus die borg geworden is voor heel het leven van de gelovige. Met jouw bewoording moet ik nog heel veel. Ik moet volharden, ik moet heilig worden, ik moet geloven, ik moet, ik moet. Zo wordt het zondepak dat bij het kruis is weggenomen weer op de schouders van de nieuwe mens gelegd, want hetgeen ik wil dat doe ik niet, en het kwade wat ik niet wil - dat doe ik. Maar als Jezus door het geloof omhelsd wordt dan hoeft er niets meer. Hij is de Weg en de Waarheid en het Leven.
2 Korinthe 3:5,6 schreef:Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken, als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;
2Co 3:6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
Dus een gevolg (vrucht) van de heiligmaking is gaan beseffen dat je met je nieuwe mens een hoop kan? Daar geloof ik ik niets van. Moet je Psalm 51 eens lezen als David daar opnieuwe wordt heilig gemaakt. De nieuwe mens gaat in de heiligmaking dit beseffen, namelijk meer en meer hoe verdoemelijk hij is voor God in zichzelf en meer en meer hoe heilig en rechtvaardig en volmaakt hij is in Jezus Christus alleen! Oh diepte!Marnix schreef:Nogal een onderschatting van de heiliging hier, en van het veranderende werk van de Geest, als je stelt dat we gaan beseffen dat we niks kunnen. We gaan beseffen dat we dat uit onszelf, onze oude verdorven mens niet kunnen, maar die is gekruisigd met Christus, en onze nieuwe mens opgestaan met Hem, en de Geest wil dan in ons wonen en ons veranderen, zodat we heilig kunnen leven en als sterren kunnen stralen in een verdorven wereld. Hoezo we kunnen niks? Goddank kunnen we heel veel.
Ik geloof dat als dit geloof levend is dan ben je niet bezig met "ik moet dit" en "ik moet zus". Dan ben je ook niet bezig met "zo kan ik het fout doen" en "zus doe ik het verkeerd." Nee, want wat je dan leeft, dat leef je door het geloof in de Zoon van God, Die je liefgehad heeft en Zichzelf voor jouw heeft overgegeven. Dan gaat het vanzelf, vanzelf omdat Hij het doet.