het mooie van de woorden van Jezus, ten opzichte van dit citaat, is dat de woorden van Jezus tegelijk een uitnodiging zijn. Kom tot mij allen die vermoeid en belast zijn. Hij staat met zijn armen open en nodigt jou, mij, de ouderen, de kinderen, allen.JolandaOudshoorn schreef:Kunnen wij er niet van maken: Buiten JEZUS is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf? Een veelgehoord citaat, maar o zo waar!!!Adorote schreef:Deze draad nog is doorgelezen, tja en kom ik toch weer op het bovengenoemde uit, wat is het toch eenvoudig!!!!!!!Adorote schreef:De eenvoud van het Apostolisch Katholieke Geloof is deze;
////KOMT ALLEN TOT MIJ DIE VERMOEID EN BELAST ZIJ, EN IK ZAL U RUST GEVEN ////
De Kerk is de bron waar wij ons laven en zoniet de binnenkamer van het persoonlijk geloof.
Buiten de Kerk en Jezus de Eeuwige Middelaar geen heil en zaligheid.
Het is eigenlijk zo eenvoudig
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Oude-Waarheid
Inderdaad heeft de Heere Jezus dat gezegd maar dit heeft Hij ook gezegd:Marnix schreef:het mooie van de woorden van Jezus, ten opzichte van dit citaat, is dat de woorden van Jezus tegelijk een uitnodiging zijn. Kom tot mij allen die vermoeid en belast zijn. Hij staat met zijn armen open en nodigt jou, mij, de ouderen, de kinderen, allen.JolandaOudshoorn schreef:Kunnen wij er niet van maken: Buiten JEZUS is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf? Een veelgehoord citaat, maar o zo waar!!!Adorote schreef:Deze draad nog is doorgelezen, tja en kom ik toch weer op het bovengenoemde uit, wat is het toch eenvoudig!!!!!!!Adorote schreef:De eenvoud van het Apostolisch Katholieke Geloof is deze;
////KOMT ALLEN TOT MIJ DIE VERMOEID EN BELAST ZIJ, EN IK ZAL U RUST GEVEN ////
De Kerk is de bron waar wij ons laven en zoniet de binnenkamer van het persoonlijk geloof.
Buiten de Kerk en Jezus de Eeuwige Middelaar geen heil en zaligheid.
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Oftewel het was een afgeschermde uitnodiging?Oude-Waarheid schreef:Inderdaad heeft de Heere Jezus dat gezegd maar dit heeft Hij ook gezegd:Marnix schreef:het mooie van de woorden van Jezus, ten opzichte van dit citaat, is dat de woorden van Jezus tegelijk een uitnodiging zijn. Kom tot mij allen die vermoeid en belast zijn. Hij staat met zijn armen open en nodigt jou, mij, de ouderen, de kinderen, allen.JolandaOudshoorn schreef:Kunnen wij er niet van maken: Buiten JEZUS is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf? Een veelgehoord citaat, maar o zo waar!!!Adorote schreef: Deze draad nog is doorgelezen, tja en kom ik toch weer op het bovengenoemde uit, wat is het toch eenvoudig!!!!!!!
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
- Oude-Waarheid
Nee hoor Kaw alle die vermoeid en belast zijn zegt Hij komt herwaarts tot Mij en ik zal uw rust geven :!:Kaw schreef:Oftewel het was een afgeschermde uitnodiging?Oude-Waarheid schreef:Inderdaad heeft de Heere Jezus dat gezegd maar dit heeft Hij ook gezegd:Marnix schreef:het mooie van de woorden van Jezus, ten opzichte van dit citaat, is dat de woorden van Jezus tegelijk een uitnodiging zijn. Kom tot mij allen die vermoeid en belast zijn. Hij staat met zijn armen open en nodigt jou, mij, de ouderen, de kinderen, allen.JolandaOudshoorn schreef: Kunnen wij er niet van maken: Buiten JEZUS is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf? Een veelgehoord citaat, maar o zo waar!!!
Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.Oude-Waarheid schreef:Nee hoor Kaw alle die vermoeid en belast zijn zegt Hij komt herwaarts tot Mij en ik zal uw rust geven :!:Kaw schreef:Oftewel het was een afgeschermde uitnodiging?Oude-Waarheid schreef:Inderdaad heeft de Heere Jezus dat gezegd maar dit heeft Hij ook gezegd:Marnix schreef: het mooie van de woorden van Jezus, ten opzichte van dit citaat, is dat de woorden van Jezus tegelijk een uitnodiging zijn. Kom tot mij allen die vermoeid en belast zijn. Hij staat met zijn armen open en nodigt jou, mij, de ouderen, de kinderen, allen.
Klopt. Moet je nagaan hoeveel mensen God trekt...nderdaad heeft de Heere Jezus dat gezegd maar dit heeft Hij ook gezegd:

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
De ene haalt de tekst over de Vader die trekt naar voren. Vanuit zijn achtergrond. Voorzichtig zodat we niet zouden veronderstellen dat de mens iets in eigen kracht en met een eigen (goede) wil oprecht geloven zou.
Marnix haalt de tekst "Komt allen tot mij" naar voren. Hij heeft een hele andere achtergrond en is beducht voor "dodelijke lijdelijkheid". Bang dat de gewilligheid en de liefde van God ondergeneeuwd raakt door doffe belijdenissen als "God moet het doen" en "Je moet uitverkoren zijn."
Hoe zit het nu? Is Marnix "te licht". Of Oude-Waarheid "te zwaar"? Licht en zwaar bestaan niet heb ik ergens eens gelezen. Alleen waarheid en leugen. Hoe eenvoudig zit dat nu?
Marnix haalt de tekst "Komt allen tot mij" naar voren. Hij heeft een hele andere achtergrond en is beducht voor "dodelijke lijdelijkheid". Bang dat de gewilligheid en de liefde van God ondergeneeuwd raakt door doffe belijdenissen als "God moet het doen" en "Je moet uitverkoren zijn."
Hoe zit het nu? Is Marnix "te licht". Of Oude-Waarheid "te zwaar"? Licht en zwaar bestaan niet heb ik ergens eens gelezen. Alleen waarheid en leugen. Hoe eenvoudig zit dat nu?
- Miscanthus
Door Zijn woord komen mensen, worden mensen getrokken als met onzichtbare touwen. Het is dus allebei waar. Als we Jezus gehoorzamen en tot hem komen, komt dat door de trekkende liefde van de vader die ons trekt door Jezus, Zijn Zoon.
32 Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.
32 Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.
Joh 6: 32 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.Miscanthus schreef:Het is dus allebei waar. Als we Jezus gehoorzamen en tot hem komen, komt dat door de trekkende liefde van de vader die ons trekt door Jezus, Zijn Zoon.
Voor mij dé sleuteltekst uit de Bijbel.
Inderdaad: én-én, komen én getrokken worden.
Laat het alsjeblieft naast elkaar staan en ga er geen tijdsvolgorde in projecteren.
Maak er géén systeem van, maar wees er dankbaar voor!
De grote verwarring zit in het feit dan vanuit een vaststaande dogmatiek ruwweg twee lijnen voor de praktijk van de prediking getrokken kunnen worden.rj schreef:De ene haalt de tekst over de Vader die trekt naar voren. Vanuit zijn achtergrond. Voorzichtig zodat we niet zouden veronderstellen dat de mens iets in eigen kracht en met een eigen (goede) wil oprecht geloven zou.
Punt waar het veelal op vastzit als het op begrijpen aankomt, is hoe de wedergeboorte als leerstuk vertaald wordt naar de prediking en de oproep tot geloof.
De verwarring ontstaat m.i. als de wedergeboorte bij de ene als een voorwaarde wordt geleerd om bewust tot Christus te mogen gaan in tegenstelling tot de ander die leert dat de wedergeboorte een oorzaak is dat mensen tot Christus gaan en daarmee blijk geven van geloof.
Het eerste is een denkwijze vanuit de werkwijze van God (de orde des heils), het tweede is een denkwijze vanuit de opdracht die de verkondiging van het Evangelie brengt om te geloven en te bekeren.
Omdat de dogmatiek in beide gevallen leert dat de mens vanuit zichzelf niet kan geloven en zichzelf niet kan bekeren, wordt door sommige kerkverbanden de eerste lijn gevolgd. Dit voorkomt arminianisme, dat in de tweede lijn wat meer mogelijkheden heeft.
Keerzijde is dat het aanbod van genade wat in het gedrang komt aangezien de accenten vooral liggen op de werkwijze van God, itt het actief oproepen tot bekering en geloof met als doel dat die werkwijze van de Heilge Geest openbaar komt.
De verwarring ontstaat dan vooral omdat beide lijnen dezelfde termen en begrippen gebruiken. De uitwerking van de lijnen is echter totaal verschillend waardoor de gebezigde termen en begrippen meer en meer gaan staan voor heel andere inhoud.
Beide lijnen kennen voor- en nadelen. De verwarring zou voorkomen kunnen worden als beide lijnen een duidelijk evenwicht houden tussen een gezonde Evangelische prediking en evenwichtige dogmatiek op de achtergrond en de nadruk te leggen op de zaken zoals Gods Woord die geopenbaard heeft.
En dan is de genoemde sleuteltekst een goed ijkpunt wat mij betreft. Zolang het accent van de prediking daardoor wordt bepaald, dan wordt de verwarring hopelijk minder.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
C.H. Spurgeon.
Ik geloof dat het wegnemen van de eenvoudigheid in het zalig worden vaak ook een gevolg is doordat men rechts de wet verkracht zodat deze zijn verdoemende en schuldig stellende eigenschap verliest. Dat kan bijvoorbeeld door een ongezonde of verkeerde prediking van het stuk van de uitverkiezing of de onmacht van een natuurlijk mens. (In het meest van de gevallen zijn we zelf geneigd om zo met de waarheid bezig te zijn ook al zitten we onder een oprechte prediking.) De zondaar is dan geen zondaar meer, maar legt de schuld (stiekem) bij God neer.
En links wordt vaak de eenvoudigheid in het zalig worden weggenomen door de dode zondaar "eigen kracht" en "eigen keuze of wil" in handen te stoppen en zo het Evangelie te verkrachten. Het eenzijdige werk van de Heere wat zoveel ruimte schept in het zalig worden wordt dan weggenomen.
Gods woord uit de eerste Korinthe brief is dan van toepassing. Of we nu rechtzinnig of lichtzinnig zijn.
En links wordt vaak de eenvoudigheid in het zalig worden weggenomen door de dode zondaar "eigen kracht" en "eigen keuze of wil" in handen te stoppen en zo het Evangelie te verkrachten. Het eenzijdige werk van de Heere wat zoveel ruimte schept in het zalig worden wordt dan weggenomen.
Gods woord uit de eerste Korinthe brief is dan van toepassing. Of we nu rechtzinnig of lichtzinnig zijn.
Oh for more grace, more uprightness of heart, and more singleness of eye! It is with God we have to do, and not with man.1 Kor 2:14,15,16 schreef:Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden. Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.
Als je over deze tekst mooi boek wil lezen, is dit boek een aanrader:Hendrikus schreef:Joh 6: 32 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.Miscanthus schreef:Het is dus allebei waar. Als we Jezus gehoorzamen en tot hem komen, komt dat door de trekkende liefde van de vader die ons trekt door Jezus, Zijn Zoon.
Voor mij dé sleuteltekst uit de Bijbel.
Inderdaad: én-én, komen én getrokken worden.
Laat het alsjeblieft naast elkaar staan en ga er geen tijdsvolgorde in projecteren.
Maak er géén systeem van, maar wees er dankbaar voor!
Het komen tot Jezus Christus
John Bunyan
Nou ja, ik benadruk hier die teksten meer, omdat ik het idee heb dat dat goed is voor de balans. Beide teksten staan in de Bijbel dus beiden zijn waar. Gods werk, maar ook zijn bekeringsoproepen aan ons. Daaraan gehoor geven is heel wat anders dan "we kunnen in eigen kracht dingen doen". Want hoe moet je die teksten met elkaar combineren? Je kan dan niet zeggen: We kunnen niet bij Hem komen. We kunnen ook niet zeggen: We kunnen wat bijdragen aan onze redding. Dan zou een van beiden teksten niet meer kloppen. Wat is het dan? Wij kunnen uit onszelf niets goed doen, wij zijn van nature slecht. En dan komt Gods liefdevolle, trekkende werk. Hij opent de weg door Christus, en Christus roept de wereld op om tot Hem te komen. We hoeven niet meer te concluderen: ik kan niet bij God komen want ik kan het goede niet doen. We mogen zien op Christus, Hij doet alles. En wij mogen, kunnen en moeten dat geloven.rj schreef:De ene haalt de tekst over de Vader die trekt naar voren. Vanuit zijn achtergrond. Voorzichtig zodat we niet zouden veronderstellen dat de mens iets in eigen kracht en met een eigen (goede) wil oprecht geloven zou.
En door te geloven in wat er is gebeurd draag je nog niets bij aan wat er is gebeurd.