Ds.F.Mallan.

Afgewezen

Re: Ds.F.Mallan.

Bericht door Afgewezen »

D-J schreef:Ik heb graag geen negatieve berichten meer over mijn opa!
Eh... wat was eigenlijk de aanleiding voor deze kreet?
vlinder

Bericht door vlinder »

Afgewezen schreef:
Eh... wat was eigenlijk de aanleiding voor deze kreet?
Ik kreeg het idee dat we erg bang moeten worden van zo'n uitspraak.... :mrgreen:
Vincent

Bericht door Vincent »

Lijkt mij best een aardige man, voorzover ik n.a.v. interview Terdege kon oordelen. Wel een erg streng-in-de-leer-zijnde opa hoor :wink:

Maar hier gaat het als t goed is natuurlijk om zaken en niet om personen. En dan mag er best kritiek geuit worden op een bepaalde leer.
Een

Bericht door Een »

Zie ook deze bijdrage van het ND...

ND interview Mallan 16 april 2005
Klavier

Bericht door Klavier »

Een schreef:Zie ook deze bijdrage van het ND...

Nou ik moet zeggen, de beeldvorming moet worden bijgesteld.
Hoe dogmatisch ik het ook oneens ben met die man, wat geloof betreft en dat in praktijk brengen, is er veel van die predikant te leren.
Hij wijst wel even de kern aan!
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
jvdg

Bericht door jvdg »

Klavier schreef:
Een schreef:Zie ook deze bijdrage van het ND...

Nou ik moet zeggen, de beeldvorming moet worden bijgesteld.
Hoe dogmatisch ik het ook oneens ben met die man, wat geloof betreft en dat in praktijk brengen, is er veel van die predikant te leren.
Hij wijst wel even de kern aan!
Driewerf JA!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Dat zijn duidelijk positieve reakties. D-J kan in zijn handjes klappen! :wink:
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Vincent schreef:
Lijkt mij best een aardige man, voorzover ik n.a.v. interview Terdege kon oordelen. Wel een erg streng-in-de-leer-zijnde opa hoor :wink:

Maar hier gaat het als t goed is natuurlijk om zaken en niet om personen. En dan mag er best kritiek geuit worden op een bepaalde leer.
Vroeger toen ik nog jong was kwam hij regelmatig bij ons over de vloer en áárdig dat hij was. Mij noemde hij altijd reus Goliath omdat ik zo klein ben en van hem kon je het gewoon hebben. Mijn broer die geestelijk gehandicapt is mocht eens zijn fiets lenen, nou probeerde later maar eens negatief over ds.Mallan te praten, dan was je nog niet jarig, mijn broer heeft zelfs iemand tegen de grond geslagen op de fabriek waar hij toen werkte die hem liep te plagen over deze ds.

Nóg een anekdote
Vroeger toen je nog "gezelschappen" had na de preek was mijn moeder daar ook bij. Dit gezelschap werd bij ds.Mallan thuis gehouden. Terwijl hij zijn kids naar bed bracht liep hij wat met ze te dollen. Zegt er iemand, " Tjonge jonge, net zo ernstig op de preekstoel en nu zo met de kinderen" Nou ze werd duidelijk van repliek gediend door een ander met de woorden: " Op de preekstoel is hij dominee, thuis is hij vader" en daar kon die persoon het mee doen. Dus zo'n strenge opa is het niet hoor.
jvdg

Bericht door jvdg »

Tamarinde schreef:
Vincent schreef:

Vroeger toen ik nog jong was kwam hij regelmatig bij ons over de vloer en áárdig dat hij was. Mij noemde hij altijd reus Goliath omdat ik zo klein ben en van hem kon je het gewoon hebben. Mijn broer die geestelijk gehandicapt is mocht eens zijn fiets lenen, nou probeerde later maar eens negatief over ds.Mallan te praten, dan was je nog niet jarig, mijn broer heeft zelfs iemand tegen de grond geslagen op de fabriek waar hij toen werkte die hem liep te plagen over deze ds.

Nóg een anekdote
Vroeger toen je nog "gezelschappen" had na de preek was mijn moeder daar ook bij. Dit gezelschap werd bij ds.Mallan thuis gehouden. Terwijl hij zijn kids naar bed bracht liep hij wat met ze te dollen. Zegt er iemand, " Tjonge jonge, net zo ernstig op de preekstoel en nu zo met de kinderen" Nou ze werd duidelijk van repliek gediend door een ander met de woorden: " Op de preekstoel is hij dominee, thuis is hij vader" en daar kon die persoon het mee doen. Dus zo'n strenge opa is het niet hoor.
Pràchtig, pràchtig..........
jvdg

Bericht door jvdg »

Wat ik nou zo jammer vind is dat deze predikant, en velen met hem, onder de preekstoel zo heel ruimhartig zijn, terwijl ze op de preekstoel een andere gestalte "lijken" te hebben.

Let wel!, dit is geen kritiek, maar de dominee op de preekstoel is (lijkt) véél verder weg van de mensen dan diezelfde dominee onder de preekstoel.

Daar mag (c.q. kan) toch geen verschil zijn?
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

jvdg schreef:Wat ik nou zo jammer vind is dat deze predikant, en velen met hem, onder de preekstoel zo heel ruimhartig zijn, terwijl ze op de preekstoel een andere gestalte "lijken" te hebben.

Let wel!, dit is geen kritiek, maar de dominee op de preekstoel is (lijkt) véél verder weg van de mensen dan diezelfde dominee onder de preekstoel.

Nou de ds. waar wij naar de kerk gingen was anders net zo min ruimhartig onder de preekstoel dan óp de preekstoel.
Ik vertelde hoe goed de Heere voor me was geweest en me bemoedigd had, waarop hij zei: " Jaaaa, áls het van de Heere was", nou dan staat je hele boeltje wel op zijn kop.
jvdg

Bericht door jvdg »

Tamarinde schreef:
jvdg schreef:Wat ik nou zo jammer vind is dat deze predikant, en velen met hem, onder de preekstoel zo heel ruimhartig zijn, terwijl ze op de preekstoel een andere gestalte "lijken" te hebben.

Nou de ds. waar wij naar de kerk gingen was anders net zo min ruimhartig onder de preekstoel dan óp de preekstoel.
Ik vertelde hoe goed de Heere voor me was geweest en me bemoedigd had, waarop hij zei: " Jaaaa, áls het van de Heere was", nou dan staat je hele boeltje wel op zijn kop.
Was die opmerking voor jou nou bemoedigend of ontmoedigend?
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

jvdg schreef:
Tamarinde schreef:

Was die opmerking voor jou nou bemoedigend of ontmoedigend?
Hou het maar op zéér ontmoedigend.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tamarinde schreef: Nou de ds. waar wij naar de kerk gingen was anders net zo min ruimhartig onder de preekstoel dan óp de preekstoel.
Een andere dominee dan Ds. Mallan dus?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

Bert Mulder schreef:
Tamarinde schreef: Nou de ds. waar wij naar de kerk gingen was anders net zo min ruimhartig onder de preekstoel dan óp de preekstoel.
Een andere dominee dan Ds. Mallan dus?
Ja, ds.Mallan daar gingen wij net als jij? vroeger heen. Maar die was in herderlijk opzicht een échte herder. HIj heeft mijn moeder heel vaak bemoedigd. Ik heb het over de ds. waar we het laatst naar toe gingen, en Petrus af en toe nóg naar toe gaat.
Plaats reactie