Gratis OV voor kinderen en 65+

Plaats reactie
Petrus

Gratis OV voor kinderen en 65+

Bericht door Petrus »

Gratis bus voor bejaarden en kinderen in Eindhoven
ANP

EINDHOVEN - Kinderen (tot 12 jaar) en bejaarden (vanaf 65 jaar) kunnen vanaf donderdag gratis met de bus in Eindhoven en omgeving. De proef die de gemeente dan begint duurt meer dan anderhalf jaar en kost ongeveer 1 miljoen euro

Bereikbaarheid, leefbaarheid en luchtkwaliteit zijn voor het college van Eindhoven de belangrijkste redenen voor het plan.

Eerder begon de gemeente Tilburg een vergelijkbare proef met gratis busvervoer voor 55-plussers.

De provincie Noord-Brabant begint later dit jaar met nog eens drie experimenten met goedkoop en gratis openbaar vervoer in verschillende regio's. Het is nog niet bekend waar en wanneer dat zal zijn.
memento

Bericht door memento »

Bereikbaarheid, leefbaarheid en luchtkwaliteit zijn voor het college van Eindhoven de belangrijkste redenen voor het plan.
Ik vind dit altijd zulke onzin. Natuurlijk zou ik het leuk vinden als ik gratis kon reizen. Echter, de argumenten van luchtkwaliteit zijn pure onzin: veelvuldig wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het niet laten rijden van OV veel beter is voor het milieu dan het wél laten rijden er van.
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef:
Ik vind dit altijd zulke onzin. Natuurlijk zou ik het leuk vinden als ik gratis kon reizen. Echter, de argumenten van luchtkwaliteit zijn pure onzin: veelvuldig wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het niet laten rijden van OV veel beter is voor het milieu dan het wél laten rijden er van.
Kom op met je referenties.
Binnen een stad geloof ik daar sowieso niets van. Zeker omdat voor de doelgroepen die genoemd zijn de fiets niet echt een heel goede optie is.
Unionist

Bericht door Unionist »

...dat het niet laten rijden van OV veel beter is voor het milieu dan het wél laten rijden er van.
Ja logisch, geen fruit eten is ook beter voor je lijn dan wel fruit eten. Maar het gaat om "in plaats van". Fruit is beter dan friet. En als 30 mensen in de bus zitten is dat beter dan 30 auto's.
memento

Bericht door memento »

Heb geen referenties, maar was een uitspraak van iemand uit de denktank van ik meen de PvdA op Radio 1.

Het OV belast het milieu onnodig, omdat het verschijnsel lege bussen/treinen vaak voorkomt. Denk aan:
- OV buiten de spits
- OV naar plaatsen waar niemand heen wil (kleine dorpen)

Daarnaast heb je het verschijnsel trein, die enorm veel elektriciteit verbruikt, in verhouding met de hoeveelheid mensen die het gemiddeld vervoerd.

Wat ik wil aangeven is: Tenzij onderzocht is of in betreffende situatie het milieu minder belast wordt door dit plan, vind ik het een ongegronde uitspraak.
parsifal

Bericht door parsifal »

Voorlopig geloof ik niet veel van je stellige bewering uit je eerste post.

Een bus gebruikt zo'n vier keer zoveel brandstof als een auto. Dus met een man of 15 in de bus is al snel gunstig. (Ik weet niet of je regelmatig in de stadsbus zit, maar het gebeurt weinig dat ik die krengen met minder dan 30 man zie rijden)

Over de trein kan ik weinig vinden over relatief korte afstanden, wel over de langere afstanden, waarbij per reizigerkilometer het energieverbruik veel beter is dan voor de auto. Maar goed over deze afstanden zitten de treinen vrij vol. Aan de andere kant is er bij de auto's weinig rekening gehouden met files die zijn nogal relevant rond de steden.

Zeker binnen de steden en op de drukke treinlijnen lijkt me gratis openbaar vervoer aan te raden.
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Ook in combinatie met gratis kunnen reizen? De luchtkwaliteit wordt niet beter als 99 procent toch nog met de auto blijft reizen, maar als doordat het gratis is hierdoor minder met de auto wordt gereden, is het wel degelijk goed voor het milieu.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie