Spijkers door de handen van Jezus?

Plaats reactie
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Tijdens het zoeken naar info over de kruisiging, kwam ik op Wikipedia het volgende tegen:

[…] Indien een slachtoffer niet met touw aan het kruis gebonden werd, werd het met spijkers of nagels aan het kruis vastgeslagen. Deze nagels konden wel 13 tot 18 centimeter lang zijn en een vierkante centimeter breed. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt (en ook op veel schilderijen is afgebeeld), werden deze nagels niet door de palm van de hand geslagen, maar door de pols. Proeven met lijken toonden enkele eeuwen geleden al aan, dat iemand van het kruis af zou scheuren als de nagels door de handen zouden zijn geslagen. […]

Toch spreekte de Bijbel er duidelijk over dat Jezus handen zijn doorboord. Of kan het Griekse woord dat is overgezet naar ‘hand’ ook ‘pols’ betekenen?

Lukas 24:39
Ziet Mijn handen en Mijn voeten; want Ik ben het Zelf; tast Mij aan, en ziet; want een geest heeft geen vlees en benen, gelijk gij ziet, dat Ik heb.

Johannes 20:20
En dit gezegd hebbende, toonde Hij hun Zijn handen en [Zijn] zijde. De discipelen dan werden verblijd, als zij den Heere zagen.

Johannes 20:25
De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben den Heere gezien. Doch hij zeide tot hen: Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steke in het teken der nagelen, en steke mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins geloven.

Johannes 20:27
Daarna zeide Hij tot Thomas: Breng uw vinger hier, en zie Mijn handen, en breng uw hand, en steek ze in Mijn zijde; en zijt niet ongelovig, maar gelovig.
memento

Bericht door memento »

Ik meende dat de meest genoemde gedachte is, dat sommige kruiselingen zowel met touwen als met spijkers aan het kruis werden genageld. De touwen om te zorgen dat de druk van de handen zodanig afneemt, dat ze niet (volledig) uitscheuren. Lijkt me een logische verklaring, i.e. ik zie daarin geen reden om het woord 'handen' anders te vertalen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Het griekse woord dat in de gegeven bijbelteksten wordt gebruikt voor "handen" is "cheir". Dit is een correcte vertaling. De vraag is echter, tot hoever de handen zich uitstrekken. Is dat van de vingers tot aan de pols, of is dat ook inclusief de pols? Als we de grondtekst bekijken, dan is er aanleiding om te zeggen dat ook de pols tot de hand werd gerekend. Dit valt tenminste op te maken uit Hand. 12:7, waar de ketenen van Petrus handen ("cheir") vielen, waarbij we logischerwijze aan zijn polsen moeten denken. Maar goed, we hebben het hier over een verschil van een centimeter of 5.

Je kunt ook hier kijken voor meer informatie over de kruisigingen.
Deborah

Bericht door Deborah »

Ik vind dit stukje als ik eerlijk ben niet zo zinvol.
Zijn er niet veel belangrijkere dingen om ons mee bezig te houden?

Is het niet veel belangrijker dat we ons bezig houden met dingen zoals, wat het wel niet inhoud dat Christus voor ons gestorven is, en als Hij niet gestorven was dat wij dan nooit bekeerd hadden kunnen worden.

Ik bedoel dit niet aanvallend.. alleen zie ik de zin van dit stukje niet zo in.

Groeten,
Deborah :)

Deborah schreef:Ik vind dit stukje als ik eerlijk ben niet zo zinvol.

Is het niet veel belangrijker dat we ons bezig houden met dingen zoals, wat het wel niet inhoud dat Christus voor ons gestorven is, en als Hij niet gestorven was dat wij dan nooit bekeerd hadden kunnen worden.

Groeten,
Ach ja, ik zie van zoveel topics het nut niet in. Niet reageren is daarom het beste.
Deborah

Bericht door Deborah »

Ja oke...

Maar vind je dit zelf wel zinvol dan??

Groeten,
Deborah :D

Deborah schreef:Ja oke...

Maar vind je dit zelf wel zinvol dan??

Groeten,
Deborah :D
Achtergrondinfo kan me soms boeien ja.
Of het altijd belangrijk is? Nee, het is maar bijzaak.
Het gaat om de hoofdzaak: Het weten dat Hij op Golgotha heeft gehangen voor onze zonden.
Hendrikus

Re: Spijkers door de handen van Jezus?

Bericht door Hendrikus »

Een oud topic, maar in de lijdenstijd wel actueel.

Kennen jullie de artikelen van prof. Smalhout over de fysieke kant van het lijden door kruisiging? Het is gruwelijk, maar des te confronterender. Voor ónze zonden!

Johannes 3:16 schreef:Spijkers door de handen van Jezus?

Tijdens het zoeken naar info over de kruisiging, kwam ik op Wikipedia het volgende tegen:

[…] Indien een slachtoffer niet met touw aan het kruis gebonden werd, werd het met spijkers of nagels aan het kruis vastgeslagen. Deze nagels konden wel 13 tot 18 centimeter lang zijn en een vierkante centimeter breed. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt (en ook op veel schilderijen is afgebeeld), werden deze nagels niet door de palm van de hand geslagen, maar door de pols. Proeven met lijken toonden enkele eeuwen geleden al aan, dat iemand van het kruis af zou scheuren als de nagels door de handen zouden zijn geslagen. […]

Toch spreekte de Bijbel er duidelijk over dat Jezus handen zijn doorboord. Of kan het Griekse woord dat is overgezet naar ‘hand’ ook ‘pols’ betekenen?

Lukas 24:39
Ziet Mijn handen en Mijn voeten; want Ik ben het Zelf; tast Mij aan, en ziet; want een geest heeft geen vlees en benen, gelijk gij ziet, dat Ik heb.

Johannes 20:20
En dit gezegd hebbende, toonde Hij hun Zijn handen en [Zijn] zijde. De discipelen dan werden verblijd, als zij den Heere zagen.

Johannes 20:25
De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben den Heere gezien. Doch hij zeide tot hen: Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steke in het teken der nagelen, en steke mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins geloven.

Johannes 20:27
Daarna zeide Hij tot Thomas: Breng uw vinger hier, en zie Mijn handen, en breng uw hand, en steek ze in Mijn zijde; en zijt niet ongelovig, maar gelovig.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De soldaat die Jezus kruisigde

Wij sloegen hem aan 't kruis. Zijn vingers grepen
wild om den spijker toen 'k den hamer hief -
Maar hij zei zacht mijn naam en: 'Heb mij lief -'
En 't groot geheim had ik voorgoed begrepen.

Ik wrong een lach weg dat mijn tanden knarsten,
en werd een gek die bloed van liefde vroeg:
Ik had hem lief - en sloeg en sloeg en sloeg
den spijker door zijn hand in 't hout dat barstte.

Nu, als een dwaas, een spijker door mijn hand,
trek ik een visch - zijn naam, zijn monogram -
in ied'ren muur, in ied'ren balk of stam,
of in mijn borst of, hurkend, in het zand,

En antwoord als de menschen mij wat vragen:
'Hij heeft een spijker door mijn hand geslagen.'

Martinus Nijhoff
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Is dat, is dat mijn Koning

Is dat, is dat mijn Koning,
dat aller vaad'ren wens?
Is dat, is dat zijn kroning?
Zie, zie, aanschouw de mens!
Moet Hij dat spotkleed dragen,
dat riet, die doornenkroon;
lijdt Hij die smaad en slagen,
Hij, God, uw eigen Zoon?

Ja, ik kost Hem die slagen,
die smarten en die hoon;
ik doe dat kleed Hem dragen,
dat riet, die doornenkroon;
ik sloeg Hem al die wonden,
voor mij moet Hij daar staan;
ik deed door mijne zonden
Hem al die jamm'ren aan!

O Jezus, Man van smarten,
U, aller vaad'ren wens,
herinner aller harten
't aandoenlijk: 'Zie, de mens!'
Laat mij toch nooit vergeten
die kroon, dat kleed, dat riet.
Dit trooste mijn geweten:
't Is al voor mij geschied.
Marnix

Bericht door Marnix »

Jezus leven van mijn leven
Jezus dood van mijnen dood,
die voor mij u hebt gegeven
in de bangste zielenood.
Opdat 'k weten zou in sterven
dat ik 't leven mag beerven.
Duizend, duizendmaal o Heer
Zij u daarvoor dank en eer.

Gij o Heiland hebt gedragen
lasteringen, spot en hoon.
Zijt gebonden en geslagen
gij des Vaders eigen zoon.
Eens onrein in schuld verloren
ben ik door uw Geest herboren.
Duizend, duizendmaal o Heer,
zij u daarvoor dank en eer.

Dank mijn Heiland voor uw lijden,
voor uw bittre bange dood.
Voor uw heilig biddend strijden
voor uw trouw tot in de dood,
voor de wonden u geslagen,
voor het kruis door u gedragen,
voor al 't heil aan mij geschied
prijst u eeuwiglijk mijn lied.

Prachtig, die liederen... De ellende en de vreugde van het kruis, zo contrastrerend, zo diep... en zo mooi verwoord. (een van de redenen waarom ik meer wil zingen dan alleen Psalmen)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Deborah schreef:Ik vind dit stukje als ik eerlijk ben niet zo zinvol.

Groeten,
Eerlijk gezegd vind ik het wel zinvol genoeg om er kennis van te nemen. Er zijn zo meerdere "onduidelijkheden" in de Schrift. Wat ik vaak mooi vind is dat het uitzoeken van zulke zaken vaak tot verdieping van de betreffende pericoop en tot verwondering strekken. Het lost vaak ook veel vragen op. En dat is nooit verkeerd.

Ik moest in dit verband denken aan de geschiedenis van de Emmausgangers. Indien de spijkers letterlijk door Zijn handen waren geslagen, hadden zij het op de weg reeds gezien. Doordat de pinnen door zijn polsen waren gegaan, kon dat verborgen blijven onder de mouwen. Dit lijkt mij een heel aannemelijk. Dat Jezus zich verborgen hield voor hen is ook duidelijk, want ze herkenden Hem niet.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Adorote

Bericht door Adorote »

Is het dan relevant dan ,hetzij door handen of polsen, Hij werd Gekruisigd, voor Hem eem zwarte dag voor ons een Goede Vrijdag, temeer zou men zich moeten richten op de Vasten en de Passie weken en daar in weer de Stille Week en daarin het Heilig Triduum Sacrum, want het gaat om ZijnVerrijzenis Zijn Eeuwige Overwinning; Pasen dus in totaliteit.
myster

Bericht door myster »

Het is donker en koud
Er stroomt bloed langs het hout
Ze slaan spijkers in een God die alles schiep
Maar het waren niet die spijkers
Die Jezus hielden aan het kruis
Het was Zijn liefde
Die Hij voelt voor jou en mij

U gaf honderd procent
U gaf alles voor mij
U werd vernederd voor fouten
Die ik heb gemaakt
U gaf honderd procent
Hoe kan ik u nu verlaten?
Uw liefde heeft mijn koude hart aangeraakt

Ik ben verdoofd en verwonderd
Hier aan de voet van het kruis
Dwars door al het schreeuwen hoor ik Zijn zachte stem
En ieder woord bewijst Zijn licht
Ik zie de glorie van Gods aangezicht
En in stilte geef ik mijn hart aan Hem

U gaf honderd procent
U gaf alles voor mij
U werd vernederd voor fouten
Die ik heb gemaakt
U gaf honderd procent
Hoe kan ik u nu verlaten?
Uw liefde heeft mijn koude hart aangeraakt

Aan een kruis op Golgotha ging de straf aan mij voorbij
Toen U stierf en werd verlaten, dacht U steeds aan mij
Ik ben voor altijd vrij!

Het is een "evangelisch" nummer voor dit forum, maar het tekent wel de noodzaak van die doorboorde Middelaarshanden
jvdg

Bericht door jvdg »

Dit onderwerp is zo teer, en anderzijds zo rijk van inhoud, dat mensen hier niet "menselijk" over spreken, laat staan discussieren mogen.

Laat deze zaken svp rusten.

't Is geen passie in menselijke zin: 't Is Pasen geworden.
Plaats reactie