Ja - en waar is het bewijs dat mensen die achterstevoren-boodschappen ook waarnemen?
Ik geloof zelf niet in het bewijs, simpelweg omdat ik niet geloof in het psychologische onderscheidt tussen bewust- en onderbewustzijn (ik geloof wel in een minder-bewustzijn). M.i. kan iets alleen invloed hebben, als de hersens in staat zijn om het signaal wat het krijgt te ontcijferen, al zou het signaal zonder storing en zonder tijdsdruk aangeboden worden. Concreet: Ik geloof pas dat een omgekeerde boodschap invloed kan hebben op de hoorder indien een hoorder, wanneer hij alleen de omgekeerde boodschap zou horen (zonder de muziek etc) hij deze zou begrijpen.
De reden waarom achterstevoren berichten voorkomen, is omdat dit in het satanisme, eigenlijk al sinds de Middel Eeuwen, een grote rol heeft. Achterstevoren schrijven, praten en denken is één van hun hoofdmotto's (het achterstevoren kunnen opzeggen van het Onze Vader werd gezien als hét teken van een goed satanist). Sommige elementen uit het satanisme hebben hun intrek gevonden in bepaalde rock-culturen, die an sich niets met het satanisme te maken hebben (in de zin dat ze satan bewust aanbidden)