Hereniging Anglicanen en de RK kerk?
Discussie is altijd mogelijk ,maar die zal gevoerd moeten worden zonder vooroordelen en totaal zonder haat .Daarbij komt dat je niet moeten kijken wat elkaar scheidt maar wat je met elkaar en waar je met elkaar aan gebonden bent, die overeenkomsten zijn meer dan men denkt.Alle Christenen van de grote denominaties en Tradities hebben veel dingen gemeen.
OP DAT ZIJ ALLEN EEN ZIJN ;Woorden van de Heer zelf die niet te weerspreken zijn..
OP DAT ZIJ ALLEN EEN ZIJN ;Woorden van de Heer zelf die niet te weerspreken zijn..
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dan hoop ik toch dat ze GEEN succes hebben. De mis is een VERVLOEKTE AFGODERIJ. Over haat van inviduele papen (door jou katholieken genoemd) gesproken, Aderote doet weinig anders hier, door constant de reformatie af the kraken!Petrus schreef:Bert,Bert Mulder schreef:
TRENTE
je BLIJFT steevast op dezelfde trommel slaan, zónder je te verdiepen in de discussies die er binnen de RK gaande zijn, en dan met name JUIST over Trente!!
één van de richtingen binnen die discussies gaan over het "ter discussie stellen" van de aard en stellingnames van dat concilie alsmede over de wenselijkheid van het mogelijk herroepen van enige passages van dat concilie, en dan met name de beruchte passage over wat genoemd kan worden "de reformatie".
Maar ja, als je alleen maar blind wenst te schoppen zónder énige kennis van zaken vanuit de kerk die je tot in de hel verwenst, zul je niet ver komen in een zinvolle discussie.
Het mag duidelijk zijn dat vanuit de RK een poging wordt ondernomen om het eigen feilen onder ogen te zien op met name het punt van de verhoudingen tov de reformatorische geloofsopvattingen van Luther en Calvijn.
Merkwaardig overigens dat er vanuit RK-geloofskringen individuele katholieken vrijwel nóóit een dergelijke blinde afwijzing (aan haat grenzend) jegens de reformatorische kerken en individuele gelovigen ten toon spreiden.
Ik heb menige katholieke kennis, waarmee ik veel in discussie ben over geloofsgronden en -opvattingen en zienswijzen over en weer.
Zou je toch ook eens kunnen doen................het zal je blik verhelderen en je blinde vlek doen verdwijnen.
één van de zaken die punt van discussie is, is dus de herroeping van de stellingen tov de reformatoren, maar men wenst dan wel dat dat gebeurd onder gelijktijdige intrekking van de passage in de HC over de "vervloekte paapse mis" en "de afgoderij"
Men kan moeilijk staande houden dat de HC hierin de Bijbel naspreekt, omdat nérgens in de Schrift iets is terug te vinden dat op wát voor wijze ook hiernaar verwijst.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Natuurlijk sta ik kerkelijke eenheid voor, maar NOOIT A LA PKN!
Er mag geen draad van de gereformeerde leer vallen, geen vraag en antwood van de HC.
De Bijbel heeft niets te zeggen over de vervloeking van de mis?
Het eerste en tweede gebod dan?
Heb 10:10:
Verder over haat gesproken, de Inquisitie moorde zeker uit liefde?
Er mag geen draad van de gereformeerde leer vallen, geen vraag en antwood van de HC.
De Bijbel heeft niets te zeggen over de vervloeking van de mis?
Het eerste en tweede gebod dan?
Heb 10:10:
10 In welken wil wij geheiligd zijn, door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied.
heb 7:Maar Deze, een slachtoffer voor de zonden geofferd hebbende,2) is in eeuwigheid gezeten3) aan de rechter hand Gods;
Verder zelf maar opzoeken:26 Want zodanig een Hogepriester betaamde ons, heilig, onnozel, onbesmet, afgescheiden van de zondaren, en hoger dan de hemelen geworden;55)
27 Dien het niet allen dag nodig was,56) gelijk den hogepriesters, eerst voor zijn eigen zonden slachtofferen op te offeren, daarna, voor de zonden des volks; want dat heeft Hij eenmaal gedaan,57) als Hij Zichzelven opgeofferd heeft.
Heb 10:10,12 Heb 7:26,27 Heb 9:12,25 Joh 19:30 Mt 26:28 Lu 22:19 b 1Co 10:16,17 1Co 6:17 c Joh 20:17 Col 3:1 Heb 1:3 Heb 8:1 d Mt 6:20,21 Joh 4:21 Lu 24:52 Han 7:55 Col 3:1 Php 3:20 1Th 1:10 e Heb 9:26 Heb 10:12,14
Verder over haat gesproken, de Inquisitie moorde zeker uit liefde?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert, hier te lande noemt iedereen, op een enkele gefrustreerde of getraumatiseerde na dan misschien, leden van die kerk gewoon (rooms-)katholieken. Dat Petrus dat ook doet, behoeft dus niet echt een speciale vermelding.Bert Mulder schreef:Over haat van inviduele papen (door jou katholieken genoemd) gesproken
Verder is het misschien wel zo sjiek om te reageren op wat Petrus zegt en hem niet allerlei fossielen uit het verleden voor de voeten te werpen. Want dan kan er over de niet rooms-katholieke christenen ook nog wel een beerput geopend worden.
Kijk primair naar wat jullie bindt, niet direct naar wat je scheidt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Is er dus meer wat ons scheid van de papen dan wat ons bind.Josephus schreef:Bert, hier te lande noemt iedereen, op een enkele gefrustreerde of getraumatiseerde na dan misschien, leden van die kerk gewoon (rooms-)katholieken. Dat Petrus dat ook doet, behoeft dus niet echt een speciale vermelding.Bert Mulder schreef:Over haat van inviduele papen (door jou katholieken genoemd) gesproken
Verder is het misschien wel zo sjiek om te reageren op wat Petrus zegt en hem niet allerlei fossielen uit het verleden voor de voeten te werpen. Want dan kan er over de niet rooms-katholieke christenen ook nog wel een beerput geopend worden.
Verder is het zo, dat ik HELEMAAL GEEN haat koester voor de papen, en Petrus weet dat HEEL GOED. Maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
- Miscanthus
@ Bert,
heb je wel eens een (paapsche) katholiek gesproken die gelooft dat Christus telkenmale wordt geofferd, in plaats van eenmaal aan het kruis?
De Heidelbergse catechismus is geschreven in een tijd van sterke tegenstellingen. Daaruit stamt ook het concilie van Trente. Moeten wel telkens hameren op wat ooit in het verre verleden is gezegd in een tijd van heftige polemiek en daarmee ook nu weer de verschillen uitvergoten? Zo raken we nooit in gesprek over het hoofdthema van het Christelijk geloof: de redding van zondaren door Jezus Christus, de Zoon van God. Vergeet niet dat we dezelfde apostolische geloofsbelijdenis hebben.
heb je wel eens een (paapsche) katholiek gesproken die gelooft dat Christus telkenmale wordt geofferd, in plaats van eenmaal aan het kruis?
De Heidelbergse catechismus is geschreven in een tijd van sterke tegenstellingen. Daaruit stamt ook het concilie van Trente. Moeten wel telkens hameren op wat ooit in het verre verleden is gezegd in een tijd van heftige polemiek en daarmee ook nu weer de verschillen uitvergoten? Zo raken we nooit in gesprek over het hoofdthema van het Christelijk geloof: de redding van zondaren door Jezus Christus, de Zoon van God. Vergeet niet dat we dezelfde apostolische geloofsbelijdenis hebben.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Miscanthus, Ja, dat heb ik gedaan, heb een aantal klanten die RK zijn, en dat geloven ze nog degelijk.Miscanthus schreef:@ Bert,
Ten tweede, hebben we een lid bij ons in de kerk die RK was, en die heeft het ook bevestigd, dat ze dat werkelijk nog, hedendaags, in de RK geloven.
And the transsubstantiation is only the tip of the proverbial iceberg.
[font=Arial]Waarom moet hier op het, naar ik meende Refoforum, de gereformeerde leer verdedigd worden tegen papen?[/font]
Of heb ik soms het verkeerde forum opgezocht, en is dit in werkelijkheid het roomse forum?
Ik probeer hier op dit REFO-FORUM bindmiddel te zijn, of desnoods, bruggenbouwer, vanuit mijn positie als ex-katholiek met voldoende kennis van zaken om uit te leggen waar misverstanden over bestaan.
Niet ter verdediging, maar om eerste stappen te zetten om dát te binden wat verbonden is: het geloof in de Ene Drieëne God.
Dat er veel de RK en de GerGezindte scheidt is helaas een feit.
Maar mag dat een beletsel zijn om met elkaar in gesprek te raken over ál die zaken die beiden bindt, om vandááruit te zoeken naar wederzijds begrip, lós van wat er ooit gezegd is in het verre verleden over en weer??
Ik dacht van niet.
Helaas zie ik al dan niet moedwillig "hakken in het zand gezet" om toch voorál het eigen gelijk er uit te persen.
Dat draagt niet écht bij tot een vreedzaam naast elkaar bestaan, en dat is toch wat wij állen willen in deze wereld: vreedzame coëxistentie??
Want waar woorden niet meer gehoord worden, gaan wapens spreken.
Niet ter verdediging, maar om eerste stappen te zetten om dát te binden wat verbonden is: het geloof in de Ene Drieëne God.
Dat er veel de RK en de GerGezindte scheidt is helaas een feit.
Maar mag dat een beletsel zijn om met elkaar in gesprek te raken over ál die zaken die beiden bindt, om vandááruit te zoeken naar wederzijds begrip, lós van wat er ooit gezegd is in het verre verleden over en weer??
Ik dacht van niet.
Helaas zie ik al dan niet moedwillig "hakken in het zand gezet" om toch voorál het eigen gelijk er uit te persen.
Dat draagt niet écht bij tot een vreedzaam naast elkaar bestaan, en dat is toch wat wij állen willen in deze wereld: vreedzame coëxistentie??
Want waar woorden niet meer gehoord worden, gaan wapens spreken.
Josephus schreef:Bert, hier te lande noemt iedereen, op een enkele gefrustreerde of getraumatiseerde na dan misschien, leden van die kerk gewoon (rooms-)katholieken. Dat Petrus dat ook doet, behoeft dus niet echt een speciale vermelding.Bert Mulder schreef:Over haat van inviduele papen (door jou katholieken genoemd) gesproken
Vestandig gesproken Josephus voor veel mensen is dat moeilijk ,alleen voor de waardelijke Gods kinderen niet die kunnen dat wel.
Voor de mensen die dat niet kunnen is het exstra moeilijk als ze ook nog is totaal verkeerde conclusies trekken.Maar goed hen die echt discussie willen over dit onderwerp ,gewoon door gaan, want het is altijd de moeite waard op een forum om een goede discussie te hebben , met respect voor elkaar in navolging van Jezus Christus.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Maar dan is het wel nodig Christus na te volgen, en Hem niet telkens weer te kruisigen.Adorote schreef:Maar goed hen die echt discussie willen over dit onderwerp ,gewoon door gaan, want het is altijd de moeite waard op een forum om een goede discussie te hebben , met respect voor elkaar in navolging van Jezus Christus.
En niet ons een God van eigen bedenkingen maken....
- Bert Mulder
- Contacteer:
Niet in een Bijbel-getrouwe kerk, zoals men in de gereformeerde richting vindt.
Kijk hierop even de Nederlandse Geloofsbelijdenis na.
Kijk hierop even de Nederlandse Geloofsbelijdenis na.
jaja Bert..........maar je moet maar eens zien naar de diversiteit binnen één en hetzelfde kerkverband qua leer/verkondiging......terwijl zo'n kerk(verband) als voluit Bijbel-getrouw te boek staat.........van extreem-reformatorisch tot liberaal-reformatorisch qua leer en prediking.Bert Mulder schreef:Niet in een Bijbel-getrouwe kerk, zoals men in de gereformeerde richting vindt.
En dan mag je om het even wélke reformatorische kerk (merkwaardig dat ál die reformatorische kerken Bijbelgetrouw geneomd worden) benoemen die je wilt...............