Gereformeerden "straffen" snackbar

geledu

Bericht door geledu »

Ok, weer on topic :wink: ,
Klomp schreef:Iets wat ik in de berichtgeving tot nu toe miste en wat ik wel in het RD las, was dat de eigenaar zelf om reakties vroeg van z'n klantenkring.
95% vond het goed, 5 % wat minder...
Met die info lijkt het me alleen maar een soort extra reclamestunt van die snackboer. En dan even net dat ene briefje aanhalen wat zeer scherp geschreven was, en hopla hij is zielig.
En moet natuurlijk gesteund worden tegen die 'fundamentalistische' gereformeerden.

Triest.

Voor de duidelijkheid hier het hele artikel uit het RD van maandag 8 januari 2007:
De Middelburgse snackbar is gevestigd aan het Banckertplein, aan de rand van de wijk 't Zand. In deze wijk staat ook het kerkgebouw van de gereformeerde gemeente Middelburg-Centrum. Bovendien wonen veel leden van de kerk in de buurt van de cafetaria.

Eigenaar P. Lammers ziet zich uit financieel oogpunt genoodzaakt de zaak op zondag open te doen. "Ik heb de zaak een halfjaar geleden samen met een compagnon overgenomen en we moeten er hard aan trekken om de zaak draaiende te houden. Daarnaast zijn de aardappelen inmiddels twee keer zo duur geworden en is er veel concurrentie van afhaalrestaurants die wel op zondag open zijn", aldus Lammers vanmorgen.

Vlak voor Kerst liet de cafetaria via een aanplakbiljet weten op zondag open te gaan. De eigenaren vroegen daarin om een reactie van de klantenkri ngen. Op de site van de snackbar werd een poll geopend. Ongeveer 95 procent van de stemmers geeft aan achter het besluit te staan.

De tegenstanders reageerden vooral per brief. Lammers zegt in totaal zes brieven te hebben gehad, waarvan vijf anoniem. Degene die wel zijn naam vermeldde, schreef dat hij 25 jaar klant is geweest, maar nu niet meer komt. Volgens de briefschrijver zijn er velen die er net zo over denken.

Lammers vindt het bijzonder jammer dat zijn zaak zo negatief in het nieuws komt. "Het is nooit mijn bedoeling geweest de kerk tegen de schenen te schoppen. In onze zaak staat geen radio of televisie aan en ik duld geen gevloek. Nu voel ik mij behoorlijk onder druk gezet. Als de financiële noodzaak er niet was geweest, was ik ook liever op zondag dicht gebleven."

De snackbareigenaar zegt dat hij gisteren veel mensen heeft gesproken die hem een hart onder de riem hebben gestoken. Vorige week heeft hij naar eigen zeggen ook mensen uit de gereformeerde gemeente gesproken die wel bij hem blijven kopen. Zaterdag heeft hij "een goed gesprek" gehad met de predikant van de betreffende gemeente, ds. J. M. D. de Heer.

De predikant van de Ter Hoogekerk beaamt dat. "Hij heeft mij uitgelegd waarom zijn zaak op zondag openging. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat er vanuit de kerkenraad in geen geval sprake is van een georganiseerde boycot. De mensen die een brief hebben geschreven, hebben dat op eigen initiatief gedaan."

Ds. De Heer betreurt de zondagsopenstelling wel en koopt zelf ook niet bij zaken die op zondag open zijn. "Ik sta achter de brievenschrijvers, ook al had het wat mij betreft wel iets minder scherp gemogen. Zij hebben een gewetensvolle beslissing genomen. Ik zou willen dat iedereen in onze gezindte hetzelfde doet."

Volgens de predikant heeft protesteren zeker nut. "De zondag voor Kerst zou een grote supermarkt in de buurt van de reformatorische school school ook opengaan. Veel moeders die daar boodschappen deden, zijn daar tegenin gegaan, met als gevolg dat de winkel op zondag dicht bleef. Jammer dat dat hier niet gebeurd is."
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Anonieme brieven... Hoe diep kun je zinken :? 8)
geledu

Bericht door geledu »

Mister schreef:Anonieme brieven... Hoe diep kun je zinken :? 8)
Een poll is meestal ook anoniem.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

geledu schreef:
Mister schreef:Anonieme brieven... Hoe diep kun je zinken :? 8)
Een poll is meestal ook anoniem.
Dat is geen vergelijking.
Unionist

Bericht door Unionist »

Een opmerkelijk stukje dat enige wken geleden in Visie stond:

http://www.eo.nl/components/articles/ar ... ag=5233406
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

“Met anonieme briefjes kan ik helemaal niets. Ik wil met iedereen in discussie en om die reden ben ik ook naar ds. De Heer gegaan. Hij vertelde me dat er geen georganiseerde boycot was en waardeerde mijn komst. Toch vond ik het wel vreemd dat hij later in het Reformatorisch Dagblad iets heel anders riep. Hij zou achter de brievenschrijvers staan en zei letterlijk: ‘Ik zou willen dat iedereen in onze gezindte hetzelfde doet.’”

Als dat waar is, dan vind ik het schandalig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik hou ook nooit zo van die anonieme documenten. :wink:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:Ik hou ook nooit zo van die anonieme documenten. :wink:
In het anonieme document staat dat het geschreven is door de organisatie van de SRA. Daarvan zijn de namen gewoon bekend. Probeer je frustraties in 1 topic te houden.
Adorote

Bericht door Adorote »

Zondags de grote winkels dicht heel goed een dag van rust en bezinning, maar om nou een patatboer het zo moeilijk te maken .De zondagsheiliging is niet die patatboer dicht , laat de man zijn gang gaan , als men op Zondag daar geen patat wil halen , doet men dat niet , niemand is iets verplicht,zondagsheiliging is heel iets anders.We vieren niet de joodse sabatsviering maar de Christelijk Zondag, een geheel andere dag , een dag van Kerkgang ontspanning en vreugde.

Wordt tijd dat bepaalde groepen Christenen is de kleinburgelijkheid af gooien , en echt vrij worden .
Laatst gewijzigd door Adorote op 21 feb 2007, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto

Bericht door Auto »

Adorote schreef:Zondags de grote winkels dicht heel goed een dag van rust en bezinning, maar om nou een patatboer het zo moeilijk te maken .De zondagsheiliging is niet die patatboer dicht , laat de man zijn gang gaan , als men op Zondag daar geen patat wil halen , doet men dat niet , niemand is iets verplicht,zondagsheiliging is heel iets anders.We vieren niet de joodse sabatsviering maar de Christelijk Zondag, een gehel andere dag , een dag van Kerkgang ontspanning en vreugde.

Wordt tijd dat bepaalde groepen Christenen is de kleinburgelijkheid af gooien , en echt vrij worden .
Hoezo doorslaan en wat haal je er allemaal weer bij.

Weer een lekker stukje journalistiek. Ik herinner me ook wat gehuil op radio1 en toen de journalist verder vroeg naar dingen die hij had gezegd richting klanten was hij opeens erg zakelijk en ging het om de business.

"Ds. De Heer betreurt de zondagsopenstelling wel en koopt zelf ook niet bij zaken die op zondag open zijn. „Ik sta achter de brievenschrijvers, ook al had het wat mij betreft wel iets minder scherp gemogen. Zij hebben een gewetensvolle beslissing genomen. Ik zou willen dat iedereen in onze gezindte hetzelfde doet.”" dit stond in het RD en daar gaat het dus niet om een georganiseerde boycot.

En de snackbarhouder vind het prachtig om de "gelovigen" in zijn zaak te hebben, maar vind het dus niet prettig als ze dus wegblijven. De business valt dus tegen, en dan geven we de kerk maar de schuld.

De buurt daar is rustig geweest en opeens moet het op zondag open. Die beslissing neemt die snackbarhouder, dan moet hij ook de negatieve reacties accepteren. En als zijn klandizie terugloopt heeft dat te maken met zijn eigen beslissing, moet je de schuld niet aan een ander geven.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

wat een gezeur, laat die patatbakkert die zelf de vrijheid neemt om op zondag open te gaan anderen de vrijheid gunnen om zelf uit maken waar ze hun patat kopen
jvdg

Bericht door jvdg »

Mona Lisa schreef:wat een gezeur, laat die patatbakkert die zelf de vrijheid neemt om op zondag open te gaan anderen de vrijheid gunnen om zelf uit maken waar ze hun patat kopen
't Klinkt heel simpel, maar je hebt gewoon gelijk!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jvdg schreef:
Mona Lisa schreef:wat een gezeur, laat die patatbakkert die zelf de vrijheid neemt om op zondag open te gaan anderen de vrijheid gunnen om zelf uit maken waar ze hun patat kopen
't Klinkt heel simpel, maar je hebt gewoon gelijk!
Inderdaad. Ik heb sowieso een hekel aan mensen die uit zo'n superioriteitsgevoel te werk gaan. "Jij bent frietbakkert, je bent open op zondag, dat is zondig, ik schreef je een anoniem briefje"
Bah.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ach, en als we straks weer eens een keertje laat thuis zijn, en de snackbar van om de hoek is gewoon open, dan is er over deze principiele zaak weer snel heen gestapt. T moet toch een keertje kunnen niet?

Of is de mens anders?
Plaats reactie