ons pilsje wordt dus duurder.......jammer of terecht??
Biertje wordt duurder door populariteit biobrandstof
RIK WINKEL
AMSTERDAM - Een biertje wordt op termijn duurder, doordat steeds meer automobilisten in de wereld hun tank vullen met schonere benzine.
Heineken -topman Jean-François van Boxmeer signaleerde gisteren dat de toenemende vraag naar graan voor biobrandstof structureel opwaartse druk zet op de graanprijzen, en daarmee op de prijs van mout en hop, twee belangrijke grondstoffen. 'Dat speelt niet alleen voor ons, maar voor alle brouwers en voedselproducenten. Er blijft structurele druk op de prijs, al is moeilijk te voorspellen hoe die zich precies ontwikkelt.'
De cafébezoeker zal de kostprijsverhoging niet meteen voelen als hij of zij een rondje geeft. Grondstoffen maken slechts 20% uit van de prijs van een biertje. Bovendien zijn de contracten met gerstboeren voor 2007 al gesloten. Maar uiteindelijk gaat de bierdrinker het wel merken, zo waarschuwt Heineken.
Ook het andere hoofdingrediënt van bier, zuiver water, wordt steeds schaarser, aldus cfo René Hooft Graafland. Omdat Heineken ook fors meer moet betalen voor verpakkingsmaterialen, met name aluminium voor bierblikjes, zullen de kosten van de brouwer dit jaar wereldwijd met 7 tot 8% stijgen. Energie en transport werden vorig jaar al fors duurder. Door besparingen tracht Heineken de prijsstijging voor de consument te beperken tot 1 à 2%, aldus Hooft Graafland.
Een dag eerder had ook Grolsch -topman Ab Pasman gewezen op sterk prijsstijgingen van mout en hop. Hij bracht die echter direct in verband met schaarste door misoogsten. Biobrandstof speelt op langere termijn. De effecten vallen volgens hem moeilijk in te schatten, omdat ze mede afhangen van de vraag in hoeverre overheden via landbouw- of milieusubsidies de vraag beïnvloeden. Grolsch heeft een eigen mouterij, die 60% van de behoefte dekt.
Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad
BIERTJUHHHHH??? Dat wordt dus dokken....
Tja het zij zo...
Zo enorm zal het ook weer niet stijgen.
Even een beetje off-topic, ik was laatst in Belgie, daar hebben de Chamay. De brouwerij van Chamay is eigendom van een gemeente. De winst die men maakt gaat naar de sociale dienst. Kortom, je kan dan bier drinken voor het goede doel... Daar hebben we wel wat grapjes over gemaakt.
"ik neem er nog wel een"
- Zou je dat wel doen?
"Tja, ik moet toch aan de armen denken"
- Ik drink niet zoveel omdat ik het lekker vind maar omdat ik van de arme belgen hou!
enzo
Zo enorm zal het ook weer niet stijgen.
Even een beetje off-topic, ik was laatst in Belgie, daar hebben de Chamay. De brouwerij van Chamay is eigendom van een gemeente. De winst die men maakt gaat naar de sociale dienst. Kortom, je kan dan bier drinken voor het goede doel... Daar hebben we wel wat grapjes over gemaakt.
"ik neem er nog wel een"
- Zou je dat wel doen?
"Tja, ik moet toch aan de armen denken"
- Ik drink niet zoveel omdat ik het lekker vind maar omdat ik van de arme belgen hou!

enzo

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
In een cafe kost het sowieso al belachelijk veel.... in de winkel... ach spotgoedkoop is wat anders, superduur ook weer niet... Ik vind het wel goed zoJolandaOudshoorn schreef:Bier mag van mijbest wel wat duurder worden. het is nu spotgoedkoop, zeker als je het vergelijkt met andere alcoholische dranken. Bijkomend voordeel: misschien wordt er dan ook minder misbruik van gemaakt.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Als dat "bijkomende" nu eens "hoofd"voordeel is, dan zeg ik JA, dus kun je de gehéle strategie veranderen van regeringswege, door de accijnsen zóver op te krikken dat het voor de jongere garde niet meer op te hoesten.......ehhhhhhhhhh........te drinken is :mrgreen:JolandaOudshoorn schreef: Bijkomend voordeel: misschien wordt er dan ook minder misbruik van gemaakt.