Trouwambtenaren

Petrus

Bericht door Petrus »

elbert schreef:Je kunt natuurlijk ook als christen bezwaar hebben tegen een trouwambtenaar die homohuwelijken wil sluiten.
Komt er ook een zwarte lijst van dit soort ambtenaren?
Als het COC toch lijstjes opstelt... :P
Het is en blijft een heel erg heikel punt. Want waar de één zijn/haar geweten het zwijgen oplegt door de bewuste trouwerij door de sluizen naar een collega die géén bezwaren heeft, blijft een ander op zijn/haar strepen staan.

Voor beide visies is genoeg ten faveure in te brengen.

Ieder is in zijn eigen gemoed.......................en de rest........
jvdg

Bericht door jvdg »

Petrus schreef:Voor beide visies is genoeg ten faveure in te brengen.

Dat is helemaar waar, maar deze verwijzing wordt m.i. te vaak als kapstok gebruikt om kromme zaken recht te breien.
Alleen al het:....ten volle.....: dat is dus zonder de geringste vorm van twijfel!!
Petrus

Bericht door Petrus »

jvdg schreef:
Petrus schreef:Voor beide visies is genoeg ten faveure in te brengen.

Dat is helemaar waar, maar deze verwijzing wordt m.i. te vaak als kapstok gebruikt om kromme zaken recht te breien.
Alleen al het:....ten volle.....: dat is dus zonder de geringste vorm van twijfel!!
Ik zou in voorkomende gevallen (áls ik ambtenaar zou zijn......) weigeren.

Gods eer staat bóven de wens van mensen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Petrus schreef: (áls ik ambtenaar zou zijn......)
Gewèèldig.

Petrus, als ik nog zou moeten gaan trouwen, zou ik de burgerlijke gemeente verzoeken om jou als bijzonder trouwambtenaar te benoemen teneinde mijn huwelijk te sluiten.

Ik ben ervan overtuigd dat jij met jouw ernst en luim hier uitermate geschikt voor bent.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Petrus als BABS... :mrgreen: :mrgreen:
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:Petrus als BABS... :mrgreen: :mrgreen:
Wat valt daar te làchen.......?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jvdg schreef:
Ik stel met het alleen maar voor... :wink:
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
jvdg schreef:
Ik stel met het alleen maar voor... :wink:
Dat snap ik heel goed, maar ik heb het gevoel dat je Petrus hiermee miskent en niet goed door hebt hoe hij "in mekaar zit".
Weet ik dat overigens zelf wel...
Petrus

Bericht door Petrus »

Je zou het natuurlijk eens uit kunnenproberen, mijn persoontje als BABS om je huwelijk ten stadhuize burgelijk te laten bekrachtigen!

Ik kan je echter niet garanderen dat je met een droge broek herwaarts keert..

Maar zonder dollen: het huwelijk is een véél te ernstige zaak om daar lichtvoetig mee om te gaan, en al helemáál niet als men, een geestige speech van de BABS nog in de oren, daarna ter kerke gaat om je huwelijk voor Gods Heilig aangezicht te laten bevestigen. Het verhoudt zich niet tot elkaar.

Ik denk dat je bij de keuze van de ambtenaar toch óók moet zien naar diens eventuele kerkelijke achtergrond, voor zoverre die bekend is.
jvdg

Bericht door jvdg »

Petrus schreef:Je zou het natuurlijk eens uit kunnenproberen, mijn persoontje als BABS om je huwelijk ten stadhuize burgelijk te laten bekrachtigen!

Ik kan je echter niet garanderen dat je met een droge broek herwaarts keert..

Maar zonder dollen: het huwelijk is een véél te ernstige zaak om daar lichtvoetig mee om te gaan, en al helemáál niet als men, een geestige speech van de BABS nog in de oren, daarna ter kerke gaat om je huwelijk voor Gods Heilig aangezicht te laten bevestigen. Het verhoudt zich niet tot elkaar.

Ik denk dat je bij de keuze van de ambtenaar toch óók moet zien naar diens eventuele kerkelijke achtergrond, voor zoverre die bekend is.
Natuurlijk Petrus, het gaat mij niet om de luim op zich, maar om de humor die als metselspecie de ernst van deze imposante gebeurtenis aan de feitelijkheid kan lijmen, en derhalve die ernst door die "serieuze humor" dan beter blijft "hangen".
Als een soort prelude op de kerkelijke bevestiging voor God's Aangezicht en Zijn gemeente in de kerk.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

memento schreef:Niemand beweert dat een christen homo-huwelijken moet sluiten. We stellen alleen dat een ambtenaar in zijn functie als ambtenaar zich wél aan de wet heeft te houden. Als hij dat niet naar eer en geweten kan, moet hij een ander beroep zoeken.
Als ambtenaar kan hij gewoon de door z'n baas opgedragen handelingen verrichten. Die zijn (helaas maar 't is zo) in ons rechts-systeem ingekaderd. Je kunt als ambtenaar best wel eens wat moeten doen terwijl je persoonlijk een andere keuze gemaakt zou hebben. Of gaan we huwelijken tussen refo's en partners die een andere godsdienst aanhangen voortaan ook niet meer sluiten? Bijvoorbeeld, er zijn er nog wel meer te bedenken.

Ik heb zelf eens als ambtenaar de keus moeten maken een aannemer om zondag te laten werken. Heb ik dat zelf bedacht? Neen ik. Was ik het er mee eens? Neen, ganselijk niet. Maar het kon niet anders en het moest zo en het ging zo.
Unionist

Bericht door Unionist »

Hoe zit het eigenlijk met christelijke rechters? Spreken die echtscheidingen uit of zijn ze erkend gewetensbezwaard?
jvdg

Bericht door jvdg »

Bos: Geen wet voor trouwambtenaren
ZWOLLE - De positie van gewetensbezwaarde trouwambtenaren die geen homohuwelijken willen sluiten, wordt niet wettelijk geregeld. Dat zei PvdA-leider Bos zaterdag op het congres van zijn partij in Zwolle.

In het regeerakkoord hebben CDA, PvdA en ChristenUnie (CU) vastgelegd dat gewetensbezwaarde ambtenaren van de burgerlijke stand geen homohuwelijk hoeven te sluiten. „Mochten er in de gemeentelijke praktijk problemen ontstaan, dan zullen initiatieven worden genomen om de rechtszekerheid van gewetensbezwaarde ambtenaren veilig te stellen”, aldus het akkoord.

Bos zei zaterdag dat deze passage in het regeerakkoord hem „knap dwars” zit. „Ik vind haar niet leuk, maar ik verdedig haar wel.” De passage beoogt louter de situatie te omschrijven zoals die nu is, zei hij verder. „Er is geen enkele druk op ons om die situatie in een wettelijke regeling te gieten. Dat laten we ons ook niet gebeuren.”

Hij zou het toejuichen als gemeenten alleen ambtenaren aannemen die alle huwelijken willen sluiten. „Niets in het regeerakkoord verhindert dat.”

Het PvdA-congres nam zaterdag een motie aan die de partij oproept erop toe te zien dat er „geen wettelijke regelingen ontstaan die discriminatie in de hand werken.” PvdA-fractievoorzitter Tichelaar en het partijbestuur staan achter die motie.

Bos zei dat de CU in de onderhandelingen „op geen enkel moment” heeft aangedrongen op ruimere bescherming van gewetensbezwaarde trouwambtenaren. De CU pleitte juist voor opname van een passage in het regeerakkoord over bestrijding van homodiscriminatie, aldus Bos.

CU-leider Rouvoet acht een wettelijke regeling voor gewetensbezwaarde trouwambtenaren „niet uitgesloten.” Hij ziet echter liever dat gemeenten mogelijke problemen eerst praktisch proberen op te lossen. Bos’ oproep aan gemeenten om geen gewetensbezwaarde trouwambtenaren aan te nemen, vindt hij „jammer.”
Josephus

Bericht door Josephus »

Unionist schreef:Hoe zit het eigenlijk met christelijke rechters? Spreken die echtscheidingen uit of zijn ze erkend gewetensbezwaard?
Daar zit best wat in. In het verlengde daarvan: wat doe je als christen-notaris als iemand met een samenlevingscontract of verzoek tot flitsscheiding naar je toe komt? Of, zoals iemand afgelopen zaterdag in Trouw zich afvroeg, kun je als (niet-zelfstandig) taxichauffeur een klant weigeren die naar een bordeel wil? Zo kun je nog wel wat voorbeelden opnoemen.

Aan de ene kant wil ik hier graag pragmatisch mee omgaan (het poldermodel!) en praktisch gezien valt er natuurlijk in bijna alle gevallen wel wat te regelen, maar anderzijds, waar ligt de grens? Is de functie van trouwambtenaar zo bijzonder dat daarvoor speciale afspraken gemaakt moeten worden m.b.t. gewetensbezwaren? En waarom dan voor andere beroepen niet?
Juist als ambtenaar moet je toch de wetten en regels naleven die in een bepaald land gelden, ook al gaan die soms (helaas) tegen je principes en religie in... :|
Plaats reactie