Kamer akkoord met verbod op pedagogische tik

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

edele strijdster schreef:Een ervaren ouder heeft daar waarschijnlijk meer kaas van gegeten dan ik. Dus, misschien moeten je die ook even advies geven voor je gaat slapen!
Nu even alle gekheid op een stokje....

Onze kinderen hebben er echt niks van overgehouden dat slecht is hoor! Alleen wel een beetje respect geleerd waar ze later, als ze zelf kinderen hebben, zullen beseffen hoe goed dat was.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Gelukkig heb ik alleen een flinke tik op z'n hand gegeven. Waar hij mee sloeg.
Maar 't is niet netjes he; slaan onder het bijbellezen.

Blij dat hij blijkbaar niet de enige is.
Bert; bedankt voor de tip. Maar als de koe op stal gaat betekent dat dat de koe úit de kinderstoel gaat, en onder de tafel zit.
En dat vindt die van 1 natuurlijk helemaal pret.
En bij het danken: "ikke kan niet danken."
Waarom niet? "Omdat ik een koe ben."

Ik voel me zo'n domme moeder vaak. Doe het helemaal niet goed. Kind groeit op voor galg en rad omdat z'n moeder niet deugd. :oops: :cry:

Hoe oud zijn kinderen als je serieus van ze kan verwachten dat ze luisteren naar de Bijbel, en netjes kunnen bidden en danken?

Die van mij vindt de peuterbijbel-verhalen wel spannend.
Maar mág dat wel; bijbelverhalen vertellen omdat het spannend is, en niet om de Waarde?
Bert Mulder
Contacteer:

Ma Vis schreef:Gelukkig heb ik alleen een flinke tik op z'n hand gegeven. Waar hij mee sloeg.

Bert; bedankt voor de tip. Maar als de koe op stal gaat betekent dat dat de koe úit de kinderstoel gaat, en onder de tafel zit.

Ik voel me zo'n domme moeder vaak. Doe het helemaal niet goed. Kind groeit op voor galg en rad omdat z'n moeder niet deugd. :oops: :cry:

Hoe oud zijn kinderen als je serieus van ze kan verwachten dat ze luisteren naar de Bijbel, en netjes kunnen bidden en danken?

Maar mág dat wel; bijbelverhalen vertellen omdat het spannend is, en niet om de Waarde?
Moet je ze niet al te serieus nemen, neem aan dat ie een paar jaar oud is? Dan maak je alleen je eigen ellendig. En je vind wel uit dat kinderen spelenderwijs leren. Wat dat betreft, kunnen jonge kinderen nog niet tussen spannend en waarde onderscheiden. En ik denk heus niet dat je zo'n domme moeder bent....'

Dat zou je wel zijn als je hem geen tik gaf. We hebben het hier niet over kindermishandeling. We moeten niet menen wijzer te zijn dan God.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
Ma Vis schreef:Gelukkig heb ik alleen een flinke tik op z'n hand gegeven. Waar hij mee sloeg.

Moet je ze niet al te serieus nemen, neem aan dat ie een paar jaar oud is? Dan maak je alleen je eigen ellendig. En je vind wel uit dat kinderen spelenderwijs leren. Wat dat betreft, kunnen jonge kinderen nog niet tussen spannend en waarde onderscheiden. En ik denk heus niet dat je zo'n domme moeder bent....'

Dat zou je wel zijn als je hem geen tik gaf. We hebben het hier niet over kindermishandeling. We moeten niet menen wijzer te zijn dan God.
Wijze woorden!
Vrijwel letterlijk terug te vinden in de Spreuken van Salomo.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Hij is bijna 3. En erg schattig hoor; ligt nu heerlijk te slapen. En dan zijn ze zooo lief.
Maar die opvoeding.
Had ik nooit kunnen denken dat dat zo moeilijk zou zijn zeg.

Zing ik 10x Open 't uwen mond, tegen 1x een vriendje Bob de Bouwer. En wat zingt hij; Bob de Bouwer natuurlijk.
't is ook wel zoals de Bijbel zeg; "kan uit iets kwaads iets goeds voortkomen..."

Bedoel je met "wijzer te zijn dan God" de tekst over het in liefde kastijden? Heb nooit zo goed geweten hoever dit gaat, of hoe je dit in de praktijk moet toepassen.
Ben sowieso niet zo'n Bijbelkenner. :oops:
Dat merk ik nu ik er door de kinderen op een andere manier mee geconfronteerd word.
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Weet ik niet?
Waar in de Spreuken van Salomo?
Bert Mulder
Contacteer:

Ma Vis schreef:Hij is bijna 3. En erg schattig hoor; ligt nu heerlijk te slapen. En dan zijn ze zooo lief.
Maar die opvoeding.
Had ik nooit kunnen denken dat dat zo moeilijk zou zijn zeg.

Zing ik 10x Open 't uwen mond, tegen 1x een vriendje Bob de Bouwer. En wat zingt hij; Bob de Bouwer natuurlijk.
't is ook wel zoals de Bijbel zeg; "kan uit iets kwaads iets goeds voortkomen..."

Bedoel je met "wijzer te zijn dan God" de tekst over het in liefde kastijden? Heb nooit zo goed geweten hoever dit gaat, of hoe je dit in de praktijk moet toepassen.
Ben sowieso niet zo'n Bijbelkenner. :oops:
Dat merk ik nu ik er door de kinderen op een andere manier mee geconfronteerd word.
Ja, de Bijbel is in alles de richtlijn voor ons leven, ook in het opvoeden van onze kinderen.

Niet dat ik alles goed doe hoor... Ben in zekere zin al blij als ik iets goed doe... Een stukje advies, niet al te veel naar de wereldse raad luisteren, kun je beter even over hebben met een oudere gelovige vrouw (of man) die zelf kinderen opgevoed hebben.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ma Vis schreef:Weet ik niet?
Waar in de Spreuken van Salomo?
Begin bij hoofstuk 1.

Dan kom je gelijk zoveel andere wijsheden tegen die voor de dagelijkse praktijk van groot belang zijn
Unionist

Bericht door Unionist »

Nou zegt "Bob de bouwer, kunnen wij het maken, nou en of" een kind van 3 natuurlijk wel meer dan "schenk Ik zo gij 't smeekt, mild en overvloedig"

Ik herinner mij een vertererend moment dat onze oudste op 3-jarige leeftijd over het strand huppelde al zingend: "Zo blij, zo blij, want Jezus woont in mij!"

Ik zeg niet dat je de kinderen geen psalmen moet aanleren, dat is ook heel belangrijk, maar met Elly en Rikkert kun je veel BIjbelse noties op zeer jonge leeftijd er al inprenten. Je mag best op zijn niveau afdalen, ook met zingen.
memento

Bericht door memento »

Wij moeten worden als een kind, niet omgedraaid...
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Opvoeden is ontzettend moeilijk. Als je geen kinderen hebt, weet je het vaak zo goed, maar heb je ze gekregen dan loop je zo tegen je eigen tekortkomingen op. 't Klinkt cliche, de enige manier waarop we het moeten doen is biddend!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Unionist

Bericht door Unionist »

Pas las ik: er is geen enkele wetenschap waar de theorie zo weinig met de praktijk te maken heeft dan in de pedagogiek.
Bert Mulder
Contacteer:

JolandaOudshoorn schreef:Opvoeden is ontzettend moeilijk. Als je geen kinderen hebt, weet je het vaak zo goed, maar heb je ze gekregen dan loop je zo tegen je eigen tekortkomingen op. 't Klinkt cliche, de enige manier waarop we het moeten doen is biddend!
Helemaal waar hoor!
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

JolandaOudshoorn schreef:Opvoeden is ontzettend moeilijk. Als je geen kinderen hebt, weet je het vaak zo goed, maar heb je ze gekregen dan loop je zo tegen je eigen tekortkomingen op. 't Klinkt cliche, de enige manier waarop we het moeten doen is biddend!
naar mate je meer ervaring krijgt in het opvoeden groeit het besef dat je er eigenlijk niet zoveel verstand van hebt, mensen die beweren of doen voorkomen er heel veel van te weten moet je dus bijna per definitie wantrouwen want ervaring hebben ze niet, als ze ook ervaring zouden hebben liepen ze met de kennis (die ze zelf menen te hebben) niet zo te koop
Plaats reactie