Occultisme

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:
Ma Vis schreef:Het idee van 'je vijand leren kennen zodat je hem op de juiste plekken kunt bestrijden' vindt ik wel aardig.
Maar in dit geval helemaal niet toepasselijk.
Want satan is al bestreden, én overwonnen.

Dus laten we ons verre van hem houden, en geen nodeloze experimenten beginnen.
Want wat voegt het toe? Niets dan gevaar. Is als bungy jumpen.
Zinloos, nutteloos en spelen met je leven.
Lijkt mij.
Mee eens, zoekt de verzoeking niet op.
Iemand zei eens: Je neemt toch ook geen lepeltje rattengif om te onderzoeken of je ervan dood gaat? Ik vind deze uitspraak altijd erg treffend.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Ma Vis schreef:HDus laten we ons verre van hem houden, en geen nodeloze experimenten beginnen.
Want wat voegt het toe? Niets dan gevaar. Is als bungy jumpen.
Zinloos, nutteloos en spelen met je leven.
Lijkt mij.
bungy jumpen, maar dan aan een nylon draadje vanaf de pier in Scheveningen!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
BJD

Bericht door BJD »

Afgelopen nacht tijdens mijn (politie) werk een jongen (18 jaar) terug naar het ziekenhuis gebracht omdat hij daar was weggelopen. Hij had een zelfmoortdpoging gedaan. Ja, een echte..... Toen we hem aantroffen midden in de nacht in het bos bleek het zo'n GOTHIC figuur te zijn. Zwarte nagels, zwarte lang haar, zwarte kleding, t-shirt met verwijzingen naar Satan, op z'n blote voeten..
Met mijn bescheiden kennis op dit gebied kennelijk van de duivel bezeten ??

Achter in de auto, huilen als een klein kind... verlangend naar de dood...

Kent iemand meer van gothic. Is dit een occulte beweging met flirten met de duivel???

Ik had erg met die jongen te doen. Alsof hij in de macht was...
Marnix

Bericht door Marnix »

BJD, dit lijkt me niet in dit topic thuis te horen.

Gothic is een ontzettend breed begrip. Je vragen zijn dus niet met 1 antwoord te beantwoorden. En zijn satanistische goths, er is satanistische gothicmuziek... hoewel dat bij bijna alle muziekstromingen zo is. Er is ook een groep die redelijk melancholisch in het leven lijkt te staan. Overigens wel wat paralellen met refo's te vinden :) sommigen dragen veel zware kleren, rokken... wat langzamere, gedragen rockmuziek met veel klassieke invloederen :)

Anywayz, melancholie is heel wat anders dan depressiviteit ... het is een vooroordeel dat goths allemaal depri types zijn. Net als dat het een vooroordeel is dat het satanisten zijn en ze aan wicca doen, integendeel, tde meeste gothics moeten daar helemaal niets van hebben.

Overigens vind ik sommige gothic-kleding wel mooi. Heel klassiek, gothisch dus... wel stijlvol. Hoewel sommigen dingen ook weer ontiegelijk lelijk zijn. make-up bij mannen enzo :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik vind het lastig. Je hebt natuurlijk wel de factor dat depressieve mensen zich aangetrokken voelen tot deze jeugdsubcultuur. Het is een soort kip/ei-verhaal.
Ik geloof wel in de zekere duistere kant van gothic. Toch zijn het volgens mij eerder de 'witte' atheisten die echt antichristelijk zijn. Gothic mensen voelen zich verbonden met christenen in de zin van vrede en een fatsoenlijk moraal. Ze zien mij in iedergeval niet als gevaar.
BJD

Bericht door BJD »

De jongen waar ik het over hebt was toch duidelijk dan een satanische gothic !? Het mag dan een (voor) oordeel zijn maar deze jongen lijkt het toch echt te bevestigen.

Er zijn zeker overeenkomsten met refo's. Ze geloven beiden in satan.... Sommige Refo's kleden zich op een wijze omdat ze anders denken te zondigen, dus kleding tot eer van God. Gothic's kleden zich zodanig, althans deze jongen gezien de teksten op zijn kleding, tot eer van Satan. Lijkt mij wel occultisme.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De vraag is of deze jongen dan zodanig gelijk is aan de andere gothic-'aanhangers' dat je hiermee dus de conclusie kan trekken dat gothic gelijk staat aan occultisme. Voor jou is de ervaring bepalend. Objectief gezien gezien heb je wetenschappelijk een grotere groep + controlegroep nodig om die conclusie te trekken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het was dan geen gothic, zak er hoogstens zo uit... zoals er ook christenen zijn die er als christenen uitzien maar dat in feite niet zijn.

ls je dit verhaal aan gothics voorlegt zullen ze allemaal zeggen: Das geen goth.

Kortom, jou bewering dat hij satanistt was kan goed kloppen... dat is geen vooroordeel... maar dat je hem als gothic ziet en met deze subcultuur associeerd klopt niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
BJD

Bericht door BJD »

Kaw schreef:De vraag is of deze jongen dan zodanig gelijk is aan de andere gothic-'aanhangers' dat je hiermee dus de conclusie kan trekken dat gothic gelijk staat aan occultisme. Voor jou is de ervaring bepalend. Objectief gezien gezien heb je wetenschappelijk een grotere groep + controlegroep nodig om die conclusie te trekken.
Toch is het mijns inziens meer als een onschuldig subcultuurtje.
Ga naar startpagina voor gothic en je komt de termen tegen als vampire, wicca, dark angel, suicide commando (met nummer "see you in hel" ) zwarte magie, heksen enzv. enzv. enzv....

Ze kunnen dan wel roepen dat gothic niet satanisch is maar als een beest zwemt als een eend, kwekt als een eend, waggelt als een eend en ziet er uit als een eend dan is het een eend. :wink:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

BJD schreef:Ze kunnen dan wel roepen dat gothic niet satanisch is maar als een beest zwemt als een eend, kwekt als een eend, waggelt als een eend en ziet er uit als een eend dan is het een eend. :wink:
Het lelijke eendje bleek toch een zwaan te zijn? ;)
BJD

Bericht door BJD »

Kaw schreef:
BJD schreef:Ze kunnen dan wel roepen dat gothic niet satanisch is maar als een beest zwemt als een eend, kwekt als een eend, waggelt als een eend en ziet er uit als een eend dan is het een eend. :wink:
Het lelijke eendje bleek toch een zwaan te zijn? ;)
Bestaat er iets als eendachtige?? :lol:
geledu

Bericht door geledu »

Verleden jaar liep ik op de Arena Boulevard langs de Heineken Music Hall waar die avond een concert zou zijn van een of ander duister figuur ( Merlin of zo ?)
Er stonden al een hele groep jeugd te wachten die op een verschrikkelijke manier gekleed waren.

Toen ik er langs liep was het als het ware alsof het satanische er afstraalde.
De hele sfeer die er om heen hing had iets afschuwelijks afschrikwekkends.
Het beangstigde me echt en ik moest toch wel denken aan het feit dat satan zo'n macht heeft en zich steeds bruter manifisteerd, juist ook in het leven van jongeren.

En dan ouders zien lopen die hun kinderen van 14 , 15 jaar afzetten voor een "muzikale" avond ...... onbegrijpelijk !

M.i. is Gothic geen kinderspel maar wel degelijk een zeer gevaarlijke subcultuur van het Satanisme.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik denk dat we maar een ding kunnen doen, verre van dit soort zaken blijven en geen grenzen gaan opzoeken. Ik heb wel eens de vergelijking gehoord met een mijnenveld. Sommige dingen hoeven niet perse gevaarlijk te zijn. Je kan best over een mijnenveld lopen zonder dat je iets overkomt. Maar neemt iemand dat risico???
Ik weet, mijn Verlosser leeft
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

JolandaOudshoorn schreef:Ik denk dat we maar een ding kunnen doen, verre van dit soort zaken blijven en geen grenzen gaan opzoeken. Ik heb wel eens de vergelijking gehoord met een mijnenveld. Sommige dingen hoeven niet perse gevaarlijk te zijn. Je kan best over een mijnenveld lopen zonder dat je iets overkomt. Maar neemt iemand dat risico???
In het begin van deze topic werd de vraag gesteld hoe het dan zit wanneer je erfelijk belast bent....
Tja... dan loop je over het mijnenveld terwijl je (voor)ouders van er op zijn gestapt.
Wat dan....????
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Marnix

Bericht door Marnix »

BJD schreef:
Kaw schreef:De vraag is of deze jongen dan zodanig gelijk is aan de andere gothic-'aanhangers' dat je hiermee dus de conclusie kan trekken dat gothic gelijk staat aan occultisme. Voor jou is de ervaring bepalend. Objectief gezien gezien heb je wetenschappelijk een grotere groep + controlegroep nodig om die conclusie te trekken.
Toch is het mijns inziens meer als een onschuldig subcultuurtje.
Ga naar startpagina voor gothic en je komt de termen tegen als vampire, wicca, dark angel, suicide commando (met nummer "see you in hel" ) zwarte magie, heksen enzv. enzv. enzv....

Ze kunnen dan wel roepen dat gothic niet satanisch is maar als een beest zwemt als een eend, kwekt als een eend, waggelt als een eend en ziet er uit als een eend dan is het een eend. :wink:
Vrij commercieel. Een echte gothic zou zich er voor schamen... maar wannabe's vinden het allicht stoer.

Geledu, dat was denk ik Merilyn Manson. heeft niks met Gothic te maken en ja, die gast is wel ziek... en een echte satanist. Triest inderdaad.... dat mensen daarin meegaan en hem als voorbeeldfiguur zien.
Plaats reactie