Pkn, Hersteld verband, ...... help me eens

Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Ballerina schreef:
Refojongere schreef:Beste "388821",

Maar waarom zijn er dan nu 2 kerken die het zelfde zeggen te belijden? en de zelfde leer navolgen?

Dit is pertinent onwaar. De PKN wilde niet gereformeerd zijn, maar wilde expliciet ook waarheden belijden die daartegen strijden en die dus het gereformeerd belijden onderuit halen.

HET verschil tussen de Hervormde Kerk en de PKN is daarmee dat de Hervormde Kerk "gereformeerd" genoemd kon worden en de PKN "pluraal" (als het gaat om Avondmaal, Doop, Volharding der heiligen, homoseksualiteit et cetera).

Hoe dit te verkopen aan de buitenwereld en voor het nageslacht? 't Is verschrikkelijk dat de meerderheid van de hervormden gekozen heeft om lid te worden van een kerk die niet meer een hervormde grondslag heeft en het geloof belijdt zoals de hervormden dat altijd gehouden waren te doen krachtens de belijdenis van de kerk.

Gelukkig is een deel niet meegegaan en is er toch nog een rest van de Vaderlandse kerk overgebleven. Maar het is ook in- en intriest omdat deze kerkvisie totaal niet begrepen wordt, bestreden wordt en broeders die hetzelfde geloof belijden hierdoor gescheiden zijn geworden, tegen hun wil in.
Dit is helemaal niet waar. Zelf zit ik in de PKN Gereformeerde Bond, en daar is absoluut geen sprake van homohuwelijken, vrouwelijke ambsdragers. De 3 formulieren van enigheid worden gebruikt. Juist door het komen van de PKN is duidelijk geworden wat iedere gemeente voor een gemeente is. Er is duidelijkheid gekomen waar jou gemeente voor staat. Wat de dominee nog aanhaalde met catechisatie: de dominee praat meer met de dominees en kerkeraad van de Gereformeerde Kerk. Onze gemeente laat zich nog wel eens negatief uit over hen, zo van: Jaja, als je daar de kerk binnenloopt ben je al bekeerd. Vrouwelijke dominee enz.' Onze dominee praat wel eens met haar, ze weten van elkaar hoe ze er in staan, en er is minder veroordeling. Samengaan zal het bij ons nooit worden, omdat zij niet reformatorisch zijn.
Beste Ballerina,
Helaas is er bij de z.g. G.B. ook nog wel een verschil anders had
de PKN er nog niet geweest als ze meer eendrachtig waren.
Toen ik nog in Amsterdam noord kerkte kwamen er ook wel eens
bonders preken kon nauwlijks zien of horen dat het bonders waren
blijkbaar hadden wij het niet zo nodig zoals b.v. in Amersfoort.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zosinus schreef:Maar goed, bij dit soort kwesties is uiteindelijk de menselijke trots die leidend wordt.
Waar baseer je een dergelijke uitspraak/veroordeling op??
Refojongere schreef:'t Is verschrikkelijk dat de meerderheid van de hervormden gekozen heeft om lid te worden van een kerk die niet meer een hervormde grondslag heeft en het geloof belijdt zoals de hervormden dat altijd gehouden waren te doen krachtens de belijdenis van de kerk.
Tja, als je de kerk ziet als een vereniging van gelijkgezinden, dan is een dergelijke uitspraak te begrijpen. Maar de meerderheid van de hervormden heeft gedaan wat de hervormd-gereformeerden altíjd al hadden gedaan: op hun post blijven, op de puinhopen blijven zitten en de kerk niet opgeven. De kerk is nu eenmaal geen menselijk instituut.
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Afgewezen schreef:
Zosinus schreef:Maar goed, bij dit soort kwesties is uiteindelijk de menselijke trots die leidend wordt.
Waar baseer je een dergelijke uitspraak/veroordeling op??
Als mensen een conflict hebben kan dat een zakelijke inhoudelijke grond hebben of een grond meer op het emotionele, intermenselijke vlak (je gekrenkt, beledigd, niet erkend voelen). Het tweede kan enorm groot worden, zonder dat het eerste daar echt aanleiding voor geeft (kijk maar naar sommige familieruzies). Dat heb ik willen aangeven met menselijke trots die leidend wordt, het niet de minste willen zijn (wat dan soms zelfs smalend aangeduid wordt met slappe knieen)..

Het zakelijke geschil in de HHK/PKN kwestie lijkt me vrij beperkt. Immers:
- er is door de fusie nauwelijks iets veranderd met de situatie ervoor. Dit was ook al voor de fusie duidelijk. Hooguit is een bestaande praktijk van pluralisme geformaliseerd, waarbij er dus ook ruimte geboden wordt voor een voluit gereformeerde koers.
- kerken en mensen met vrijwel de zelfde godsdienstige opvattingen hebben soms precies de andere keuze gemaakt.

Aangezien de zakelijke basis voor het conflict beperkt is, is de hele treurigheid van kerkscheuring en over en weer verwijten vooral het gevolg van menselijke trots. Als iedereen wat zakelijker en minder hoogmoedig geweest was, was het niet nodig geweest.
Afgewezen schreef:
Refojongere schreef:'t Is verschrikkelijk dat de meerderheid van de hervormden gekozen heeft om lid te worden van een kerk die niet meer een hervormde grondslag heeft en het geloof belijdt zoals de hervormden dat altijd gehouden waren te doen krachtens de belijdenis van de kerk.
Tja, als je de kerk ziet als een vereniging van gelijkgezinden, dan is een dergelijke uitspraak te begrijpen. Maar de meerderheid van de hervormden heeft gedaan wat de hervormd-gereformeerden altíjd al hadden gedaan: op hun post blijven, op de puinhopen blijven zitten en de kerk niet opgeven. De kerk is nu eenmaal geen menselijk instituut.
Precies.
Duuk

Bericht door Duuk »

jvdg schreef:
Duuk schreef:...zelfs nog beter dan voorheen.
Hoezo dat?
Waar blijkt die grotere vrijheid uit?
Omdat wat wij belijden en onze principes nu zijn vastgelegd in een door de synode goedgekeurd beleidsplan. Dat was voorheen niet. Ook dat gebeuren van Alblasserdam geeft een vastere basis
Geka

Bericht door Geka »

"Het zakelijke geschil in de HHK/PKN kwestie lijkt me vrij beperkt. Immers:
1) er is door de fusie nauwelijks iets veranderd met de situatie ervoor. Dit was ook al voor de fusie duidelijk. Hooguit is een bestaande praktijk van pluralisme geformaliseerd, waarbij er dus ook ruimte geboden wordt voor een voluit gereformeerde koers.
2) kerken en mensen met vrijwel de zelfde godsdienstige opvattingen hebben soms precies de andere keuze gemaakt."

Het is niet mijn bedoeling het zakelijke geschil onnodig op te blazen, maar hier ga je wel erg kort door de bocht.

1. Er is door de fusie wel degelijk iets fundamenteels veranderd t.o.v. voor de fusie. Tot 1 mei 2004 was de gereformeerde leer volgens de kerkorde de wettige leer van de NHK, en alles wat daarmee in strijd was (en dat was er helaas genoeg) was onwettig in de kerk. Juist dat argument is vanouds voortdurend naar voren gebracht door de gereformeerde belijders in de NHK, en juist dat argument gold als een van de belangrijkste argumenten om in de NHK te blijven; zolang de grondslag van de belijdenis in de kerk er is, moet je blijven en mag je er niet uit. Als je dan zo eventjes stelt 'hooguit is er een bestaande praktijk van pluralisme geformaliseerd' is dat weliswaar niet (op het woordje 'hooguit' na) onjuist, maar het komt wel zeer bagatelliserend over richting hen die om hun geweten niet meekonden in de nieuwe kerk, juist vanwege dit fundamentele argument.

'Waarbij er dus ook ruimte is voor een voluit gereformeerde koers'. Ja, zo mag je het inderdaad stellen, maar het is een contradictio in terminis. Werkelijk gereformeerd zijn, betekent exclusief gereformeerd zijn en daarmee alles wat in strijd is met de gereformeerde leer als onschriftuurlijk afwijzen, en dat is per definitie in de PKN onmogelijk.
Te vuur en te zwaard is die formulering echter afgewezen door de PKN, en het is enerzijds begrijpelijk, want exclusief denken is iets wat haaks staat op onze plurale samenleving waar iedereen mag denken wat hij of zij wil, zolang jouw visie maar geen exclusieve waarheidsclaim inhoud. En wie wel een exclusieve waarheid claimt komt al snel in aanraking met de onverholen afkeer en intolerantie van de zich zo tolerant noemende plurale denkers. Dat laatste zie je overigens niet alleen in de kerk, maar ook op diverse andere terreinen.

Ik wil niet hard zijn richting hen die vanwege hun geweten gemeend hebben werkelijk bezwaard mee te moeten gaan in de PKN.
Maar als ik dan hier van sommigen de lofzangen op de PKN lees, en wat er zoal niet verbeterd is sinds de PKN er is tov de NHK, vraag ik me werkelijk af welke bril mensen op hebben. Neem me niet kwalijk, maar moet ik dan geloven dat men werkelijk bezwaard is meegegaan, of heeft er sinds 1 mei 2004 weer een volgende omslag plaatsgevonden?

2. Is een gegeven wat ik persoonlijk diep betreur, maar wat geen werkelijk argument is in de HHK/PKN kwestie.
Duuk

Bericht door Duuk »

Geka schreef:'Waarbij er dus ook ruimte is voor een voluit gereformeerde koers'. Ja, zo mag je het inderdaad stellen, maar het is een contradictio in terminis. Werkelijk gereformeerd zijn, betekent exclusief gereformeerd zijn en daarmee alles wat in strijd is met de gereformeerde leer als onschriftuurlijk afwijzen, en dat is per definitie in de PKN onmogelijk.
Te vuur en te zwaard is die formulering echter afgewezen door de PKN, en het is enerzijds begrijpelijk, want exclusief denken is iets wat haaks staat op onze plurale samenleving waar iedereen mag denken wat hij of zij wil, zolang jouw visie maar geen exclusieve waarheidsclaim inhoud. En wie wel een exclusieve waarheid claimt komt al snel in aanraking met de onverholen afkeer en intolerantie van de zich zo tolerant noemende plurale denkers. Dat laatste zie je overigens niet alleen in de kerk, maar ook op diverse andere terreinen.
Als het afwijzen van niet-gereformeerde leer en andere zaken (als vrouw in het ambt) niet mogelijk is in de PKN, dan is het beleidsplan van onze gemeente daarmee in tegenspraak. Daarin is wel degelijk sprake van een exclusiviteit van het gereformeerde belijden opgenomen. En dat beleidsplan is goedgekeurd.
Ik wil niet hard zijn richting hen die vanwege hun geweten gemeend hebben werkelijk bezwaard mee te moeten gaan in de PKN.
Maar als ik dan hier van sommigen de lofzangen op de PKN lees, en wat er zoal niet verbeterd is sinds de PKN er is tov de NHK, vraag ik me werkelijk af welke bril mensen op hebben. Neem me niet kwalijk, maar moet ik dan geloven dat men werkelijk bezwaard is meegegaan, of heeft er sinds 1 mei 2004 weer een volgende omslag plaatsgevonden?
Je moet de tegenstellingen niet gaan uitvergroten als je de term 'lofzangen' gaat gebruiken. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Het feit is er nu eenmaal dat wat eerder niet was vastgelegd, nu wel kan worden vastgelegd.

En waarom wordt ik gedwongen om bezwaard lid van de PKN te moeten zijn? Ik ben helemaal niet bezwaard. Ik ben God dankbaar dat ik lid mag zijn van een gemeente waarin het Woord voluit bijbels wordt verkondigd en waar er groei is in de genade en kennis van de Here Jezus. Waarom zou ik dan bezwaard zijn? Ik zou me bezwaard voelen als ik onze gemeente in de steek zou hebben gelaten vanwege de fusie.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Er wordt een hoop onzin verkocht op dit forum:
Het is gebleken dat de gereformeerde belijders dit in alle vrijheid kunnen doen binnen de PKN, zelfs nog beter dan voorheen.
Dit zinnetje zegt he-le-maal niets over het geloof waar de Protestantse Kerk voor staat, deze kerk is in enkele kardinale geloofszaken pluraal! M.a.w.: Zij verbreekt de eenheid van het ware geloof!
De PKN heeft geen enkel inhoudelijk verschil met de oude NHK.
In de praktijk is er geen verschil, maar de kerk is ondertussen wezenlijk anders geworden: Kijk maar naar het ondeugdelijke fundament! Het is pluraal in plaats van gereformeerd.
Wat jij zegt is in feite dit: Tot 2004 werd er heel veel dwaalleer in de NHK verkondigd, maar het was officieel verboden. Na 2004 wordt er ook veel dwaalleer verkondigd in de PKN, alleen nu is het toegestaan. Maar ja, de kerk is hetzelfde gebleven. Jaja…een beetje lastig te verkopen vind ik dat.
Dit is helemaal niet waar. Zelf zit ik in de PKN Gereformeerde Bond, en daar is absoluut geen sprake van homohuwelijken, vrouwelijke ambsdragers.
Ik heb het over de Protestantse Kerk als geh e e l. Niet over enkele plaatselijke gemeenten. Je behoort tot de gehele kerk en dus heb je je in principe te houden aan wat de hele kerk belijdt en gelooft! Anders breek je de eenheid van het geloof! Dat is ook zonde!
Tja, als je de kerk ziet als een vereniging van gelijkgezinden, dan is een dergelijke uitspraak te begrijpen.
De kerk behoort in haar wezen ook met een stem te spreken. Wat u wat belijden is: Dat betekent: Het z e l f d e zeggen. Belijden in gemeenschap met de kerk der eeuwen! De Heere wil dat wij allen een zijn als het gaat om het wezen, als het gaat om de zaken die de kerk tot kerk maken! De Heere wil dat wij eensgezind zijn inderdaad! Dat staat letterlijk in de Bijbel!
Omdat wat wij belijden en onze principes nu zijn vastgelegd in een door de synode goedgekeurd beleidsplan. Dat was voorheen niet. Ook dat gebeuren van Alblasserdam geeft een vastere basis
Waarom moet datgene wat je belijdt dan speciaal vastgelegd worden, komt het niet overeen met het belijden van de landelijke kerk waartoe je behoort? Hoe kan het zijn dat je wel wilt behoren tot de PKN, maar niet haar belijden wilt delen (zie Convenant)?
Een beleidsplan was vroeger niet nodig omdat alle gemeenten/belijdende leden gehouden waren aan het geloof zoals de Hervormde Kerk dat beleed.
Calvijn: “Bovendien, wanneer de ware kerk de pilaar en vastigheid der waarheid is (1 Tim. 3:15), dan is het zeker, dat er geen kerk is, waar de leugen en de valsheid het rijk heeft ingenomen” (Institutie IV,II,1)
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Refojongere schreef: De Heere wil dat wij allen een zijn als het gaat om het wezen, als het gaat om de zaken die de kerk tot kerk maken! De Heere wil dat wij eensgezind zijn inderdaad! Dat staat letterlijk in de Bijbel!
Kun je zeggen hoe jij daar invulling aan hebt gegeven/nu in dit topic geeft?
Josephus

Bericht door Josephus »

Refojongere schreef:Calvijn: “Bovendien, wanneer de ware kerk de pilaar en vastigheid der waarheid is (1 Tim. 3:15), dan is het zeker, dat er geen kerk is, waar de leugen en de valsheid het rijk heeft ingenomen” (Institutie IV,II,1)
Durf jij dat laatste met droge ogen te beweren over de PKN? :shock:

Het valt misschien tegen, maar op grond van zijn eigen woorden schat ik in dat Calvijn nu net iemand was die waarschijnlijk "gewoon" gebleven zou zijn.

De ware kerk is volgens Calvijn daar waar Gods Woord zuiver wordt gepreekt en gehoord en waar de sacramenten naar Christus' instelling worden bediend. "Waar het Woord is, is de Kerk".

Daarbij tekent Calvijn protest aan tegen de stelling dat een christenmens geen gemeenschap kan onderhouden met een kerk waarin weliswaar Woord en sacramenten worden bediend, maar waarin tevens in de bediening daarvan fouten zijn geslopen. Calvijn was veel meer een bruggenbouwer, die de mens op het hart bond eventuele gebreken aan en in de kerk te herstellen!

Sterker nog: "uit de kerk weggaan, betekent verloochening van God en Christus" (!).

"Onder het volk, onder de overheid, onder de priesters was alles zo verdorven, dat Jesaja niet aarzelt Jeruzalem gelijk te stellen aan Sodom en Gomorra (Hfst. 1,10)... En toch richtten de profeten daarom geen nieuwe kerk op, noch bouwden zij nieuwe altaren".

Zie: Institutie Boek 4, Hoofdstuk 1, vanaf sectie 10.

Als Calvijn er dan toch bijgehaald moet worden, dan graag niet selectief... :wink:
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Refojongere schreef:In de praktijk is er geen verschil, maar de kerk is ondertussen wezenlijk anders geworden: Kijk maar naar het ondeugdelijke fundament! Het is pluraal in plaats van gereformeerd.
Wat jij zegt is in feite dit: Tot 2004 werd er heel veel dwaalleer in de NHK verkondigd, maar het was officieel verboden. Na 2004 wordt er ook veel dwaalleer verkondigd in de PKN, alleen nu is het toegestaan. Maar ja, de kerk is hetzelfde gebleven. Jaja…een beetje lastig te verkopen vind ik dat.
Als de kerk veranderd is, moeten de leden dat ook zijn, want zij vormen de kerk (art. 27 NGB).
Ik ben er huiverig voor om de kerk los te zien van de leden. Want dan gaan we de kerk zien als een instituut en dat is het nu net niet. Wat me in de discussie over NHK en PKN opviel is dat de kerk vaak zo gezien wordt: als een instituut met een bepaald reglement (de kerkorde) en aangezien het reglement aangepast is (op een aantal punten verslechterd), is het instituut ook anders. Dat is in het kort gezegd de opvatting van onze hersteld-hervormde broeders en zusters.

Maar als we naar de Bijbel luisteren, dan kom ik toch tot de conclusie dat de kerk niet als instituut gezien wordt. De christelijke kerk wordt in de Bijbel vergeleken met een lichaam (Rom. 12:5, 1 Kor. 12:27, Ef. 1:23, Kol. 1:18,24 enz.), waarvan Christus het Hoofd is (Ef. 5:23, Kol. 1:18 ). De vraag die we bij het lidmaatschap van een kerk moeten stellen, is of Christus ervan het Hoofd is. Dat wil zeggen: heeft Hij recht op die kerk, wordt Hij er ondanks alles nog verkondigd, wordt Hij nog als het enige Hoofd beleden door die kerk (NGB art 29 en 31, zie kerkorde PKN, artikel VI-1), is de Schrift de enige bron en norm voor de verkondiging in de kerk (kerkorde PKN, artikel I-1), zelfs al staan er documenten in de kerkorde die er vanuit gereformeerd perspektief niet horen (Augsburgse confessie, Barmer thesen, konkordie van Leuenberg) en worden er van sommige kansels en in de synode dingen verkondigd die in strijd zijn met wat het Hoofd wil? Zijn dwalende broeders en zusters in de kerk nog onze broeders en zusters, waar we nog een Boodschap aan hebben?

Dat zijn in elk geval voor mij de doorslaggevende vragen geweest bij de totstandkoming van de PKN. En ik moet zeggen dat ik het hoe dan ook moeilijke vragen heb gevonden, waarbij ik tot de conclusie ben gekomen dat we ons hebben te voegen naar wat de Bijbel zegt over de kerk, ook als die in haar belijden naar onze overtuiging ruimte geeft voor zaken die er niet in thuishoren en waar we tegen hebben te strijden, opdat er verbetering (bekering) mag komen binnen die kerk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

elbert schreef:Als de kerk veranderd is, moeten de leden dat ook zijn, want zij vormen de kerk (art. 27 NGB).
Ik ben er huiverig voor om de kerk los te zien van de leden. Want dan gaan we de kerk zien als een instituut en dat is het nu net niet. Wat me in de discussie over NHK en PKN opviel is dat de kerk vaak zo gezien wordt: als een instituut met een bepaald reglement (de kerkorde) en aangezien het reglement aangepast is (op een aantal punten verslechterd), is het instituut ook anders. Dat is in het kort gezegd de opvatting van onze hersteld-hervormde broeders en zusters.
De spijker op zijn kop!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Josephus,

Ik beweer dat niet met droge ogen, daarvoor zou je moeten leren kennen. Ik kan echter niet inzien dat zijn woorden niet op de PKN zouden slaan. Ik weet dat Calvijn geduldig is met de kerk, maar zodra grondwaarheden worden aangetast (bediening van het Woord en de sacramenten), dan kan hij 'omwille van de leer' geen gemeenschap met de RKK onderhouden. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat hij van een instituut zou lid worden die leugen en waarheid gelijkmaakt.

Beste elbert,
Wat me in de discussie over NHK en PKN opviel is dat de kerk vaak zo gezien wordt: als een instituut met een bepaald reglement (de kerkorde) en aangezien het reglement aangepast is (op een aantal punten verslechterd), is het instituut ook anders. Dat is in het kort gezegd de opvatting van onze hersteld-hervormde broeders en zusters.

Nee, daar geef je onze opvatting niet mee weer. De zichtbare kerk is niet slechts een instituut met wat regels, nee, het is 'de gemeenschap der heiligen'. Waaraan is de ware kerk te herkennen? Aan waar zij voor staat, wat zij gelooft/belijdt. Het is niet slechts de kerkorde die op een aantal punten is aangepast/verslechterd. Nee, het wezen van de kerk, tot uiting komend in de eenheid van het ware geloof is weggenomen.
Maar als we naar de Bijbel luisteren, dan kom ik toch tot de conclusie dat de kerk niet als instituut gezien wordt. De christelijke kerk wordt in de Bijbel vergeleken met een lichaam (Rom. 12:5, 1 Kor. 12:27, Ef. 1:23, Kol. 1:18,24 enz.), waarvan Christus het Hoofd is (Ef. 5:23, Kol. 1:18 ). De vraag die we bij het lidmaatschap van een kerk moeten stellen, is of Christus ervan het Hoofd is. Dat wil zeggen: heeft Hij recht op die kerk, wordt Hij er ondanks alles nog verkondigd, wordt Hij nog als het enige Hoofd beleden door die kerk (NGB art 29 en 31, zie kerkorde PKN, artikel VI-1), is de Schrift de enige bron en norm voor de verkondiging in de kerk (kerkorde PKN, artikel I-1), zelfs al staan er documenten in de kerkorde die er vanuit gereformeerd perspektief niet horen (Augsburgse confessie, Barmer thesen, konkordie van Leuenberg) en worden er van sommige kansels en in de synode dingen verkondigd die in strijd zijn met wat het Hoofd wil? Zijn dwalende broeders en zusters in de kerk nog onze broeders en zusters, waar we nog een Boodschap aan hebben?
Twee redenen geef je waarom je toch als lid van de Hervormde Kerk bent overgegaan naar een plurale kerk:
1) Christus wordt als Hoofd beleden en de Schrift is enige bron en norm
2) Wij moeten blijven omzien naar onze dwalende broeders en zusters

Dit zijn vragen die ds. W. van Vlastuin ook heeft willen beantwoorden. Ik overtref de helderheid van zijn antwoorden niet. Vandaar dat ik ze hier plaats:

1) We zullen het met elkaar eens zijn dat de primaire erkenning van Gods Woord (en Christus als Hoofd van de Kerk (RJ)) niet betekent dat elk belijdenisgeschrift daaraan ondergeschikt kan worden genoemd en elke belijdenis kan worden gedaan. Als in de structuur het Woord bovenaan staat, is het niet onverschillig wat we verder vastleggen. Ik denk dat we overeenstemmen dat er grenzen zijn. Het verschil zal wel zijn waar die grenzen liggen.
Belijdenisgeschriften zijn bedoeld om velerlei uitleg van Gods Woord te voorkomen. Groen van Prinsterer zei het in de vorige eeuw zo: “Heeft een kerk alleen een Bijbel, dan is er in feite geen geloofsgemeenschap. Dan zijn alle meningen over de betekenis van het bijbelwoord gelijkwaardig, en elke theoloog heeft evenveel recht van spreken. Zonder een confessie is een kerk overgeleverd aan de theologie”. Wezenlijk voor belijdenisgeschriften is dat ze een keuze maken in de uitleg van Gods Woord. Nu er in de belijdende artikelen van de nieuw te vormen kerk elkaar uitsluitende belijdenissen zijn opgenomen, is de belijdenis geen belijdenis meer. De confessie geeft geen richting meer aan het verstaan van het Woord en daarmee is principieel de pluraliteit erkend.

Ik (RJ) voeg hieraan toe: Als de pluraliteit wordt gelegaliseerd, dan is het toch zo dat het ingaan tegen het Woord van God erkend wordt? Hoe kan het dan dat je tegelijk zegt dat het Woord van God primaat heeft? Dat blijkt uit haar belijdenis.

2) De prediking van Jezus tot de schare is echter geen model voor het kerk-zijn. Jezus preekte tot velen, maar vierde het avondmaal met enkelen. Kerkelijke gemeenschap is naar haar wezen beperkter dan een evangelisatietoespraak. Het laatste is erop gericht dat uit de schare een kerk zal ontstaan. In de kerk is niet alleen het Woord, maar ook het antwoord van het geloof. De kerk is naar haar wezen een pilaar der waarheid. De kerk zal een baken zijn in de grote leugenzee van deze wereld. Ook hier geldt dat Gods eer uiteindelijk meer weegt dan de massa mensen.
In ons denken over de kerk dienen we ons te hoeden voor de twee klippen van veruitwendiging en verinnerlijking. Van het laatste is sprake als de kerk verwordt tot een conventikel en haar bewogenheid met de mensheid verliest. Van het eerste is sprake als de mensenmassa en de veelheid van stromingen doelen in zichzelf worden, of zelfs kenmerken van de ware kerk gaan heten.
Overigens is Gods waarheid niet strijdig met het heil van de massa. Een kerk waar de leer van Gods Woord aanwezig is, zal tot heil van de wereld zijn. Een verwereldlijkte kerk verliest niet alleen haar zelfrespect, maar is ook krachteloos ten aanzien van de maatschappij. De kerk moet niet met haar mond vol tanden staan in haar verantwoording van haar geloof. In onze tijd van relativisme is het van het grootste belang dat de kerk niet met deze geest meegaat, maar onverkort Gods Woord erkent en betuigt. Alleen de kerk die anders is dan de wereld, kan de wereld veranderen. Missionaire gezindheid en reformatorische tucht zijn niet strijdig met elkaar, maar zijn twee kanten van dezelfde zaak.

Zijn dwalende broeders nog onze broeders en zusters? Dat hangt er vanaf, ik beschouw eerlijk gezegd mensen als Kuitert en Ter Linden niet als mijn broeders.
jvdg

Bericht door jvdg »

Refojongere schreef: Zijn dwalende broeders nog onze broeders en zusters? Dat hangt er vanaf, ik beschouw eerlijk gezegd mensen als Kuitert en Ter Linden niet als mijn broeders.
Deze mensen kunnen we niet als broeders zien, maar wel, naar mijn gevoelen, als vér afgedwaalde broeders.

De nameloze diepte van hun armoede moest ons wel tot droefheid en mededogen brengen.
Zonder nu week te zijn wil ik stellen: Bidt voor deze mensen, die blijkbar verder zijn afgedwaald dan de heidenen ooit zouden kunnen.
Dat was even off-topic.

Wat ik eigenlijk wilde aanroeren in dit verband is dat krachtens de leervrijheid van nu en toen, en de geschriften waaraan de PKN refereert (dat is nieuw) het mogelijk maakt om de Godheid van de Heere Jezus te ontkennen c.q. te verloochenen, en daarmee ook Zijn verlossingswerk krachteloos te maken.
Dàt maakte het mij onmogelijk om mee te gaan in de PKN, ondanks het "staan op de bodem van.......", van de GB en (kerkrechtelijk waardeloze) convenanten en beleidsplannen.
memento

Bericht door memento »

Refojongere schreef: Zijn dwalende broeders nog onze broeders en zusters? Dat hangt er vanaf, ik beschouw eerlijk gezegd mensen als Kuitert en Ter Linden niet als mijn broeders.
Misschien goed om te beseffen dat met de term 'broeders' en 'zusters' wordt bedoelt: iemand die, net als ikzelf, kind van God is (in ieder geval naar uiterlijke zin). M.i. kunnen we dus mensen die niet geloven in God, zoals beleden in de eucomene belijdenisgeschriften, niet broeder of zuster noemen.
Duuk

Bericht door Duuk »

memento schreef:
Misschien goed om te beseffen dat met de term 'broeders' en 'zusters' wordt bedoelt: iemand die, net als ikzelf, kind van God is (in ieder geval naar uiterlijke zin). M.i. kunnen we dus mensen die niet geloven in God, zoals beleden in de eucomene belijdenisgeschriften, niet broeder of zuster noemen.
Die scheidslijn kan je helaas door iedere kerk trekken. Ook in de HHK.

En verder zou ik niet willen oordelen over mensen die op bepaalde punten andere opvattingen hebben dan ik. Ook al begrijp ik ze niet.
Plaats reactie