Het zou mooi zijn als de gehele reformatorische breedte hun echte problemen onder ogen zouden gaan zien denk ik. God zegent verootmoediging. Wie zich verlaagt zal door God verhoogd worden. De afgelopen tijd zitten de problemen vooral bij de buurman zoals de evangelischen en de wereld en als er iets in de reformatorische kerken fout gaat, dan is dat ten diepste hun schuld. Altans zo lijkt de communicatie. Daniël bad voor zijn volk en dat bleef niet zonder gevolgen. Dat is punt 1. Punt 2 is dat op één of andere manier dit een breedgedragen en langdurig thema moet worden in de prediking en in de reformatorische media, zodat het bezef groeit.Herman schreef:Kaw, mister,
en, wat gaan we er aan doen?
Runescape
Ik kan op zich je kritiek wel delen. Veel zaken in de refo-wereld worden zonder nadenken gedaan. Zeker op materialistisch gebied emancipeert zich het volk van stille luyden zeer sterk. En niet ten positieve.
Wat dat betreft mis ik de calvinistische soberheid van zeg maar voor WOII. Kom er maar eens mee: in een discussie zeggen dat een opel vanwege principiele argumenten als soberheid verre te preferen is boven allerlei ander luxe auto's die slaat op het verkeerde aanbeeld. Je wordt bekeken als iemand die hét (?) niet begrijpt.
En om terug te keren naar het onderwerp. Zelf speel ik online managerspellen (voetbal dus). Wat vinden jullie van zulke games?
Wat dat betreft mis ik de calvinistische soberheid van zeg maar voor WOII. Kom er maar eens mee: in een discussie zeggen dat een opel vanwege principiele argumenten als soberheid verre te preferen is boven allerlei ander luxe auto's die slaat op het verkeerde aanbeeld. Je wordt bekeken als iemand die hét (?) niet begrijpt.
En om terug te keren naar het onderwerp. Zelf speel ik online managerspellen (voetbal dus). Wat vinden jullie van zulke games?
In ieder geval niet het eigen doel...Mister schreef:Wat is de je doel ermee??Herman schreef:Zelf speel ik online managerspellen (voetbal dus). Wat vinden jullie van zulke games?

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mooie kunst heKaw schreef:Oordeel zelf dan maar...Of deze
Waarschuwing: ik weet niet of ze voor sommigen als schokkend worden ervaren.

En dan kan het heel leuk zijn. Zo speelden we eens met een dwerg met chronische hoofdpijn en hoogtevrees, een ietwat ijdele elven ranger met een voorliefde voor wijn en een bard die dacht dat hij goed kon spelen op zijn gitaar maar dat totaal niet kon... (jongleren kon hij trouwens wel goed) en daarmee in cafe's geld probeerde te verdienen, wat altijd weer op een drama uit liep

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Beste Marnix, heb je nou echt nix beter te doen dan dit voor velen als schokkend ervaren "spelletje te spelen"?Marnix schreef:Mooie kunst heKaw schreef:Oordeel zelf dan maar...Of deze
Waarschuwing: ik weet niet of ze voor sommigen als schokkend worden ervaren.Het mooie van D&D is dat je alleen aan wat regels gebonden bent... en dat eigenlijk nog niet eens echt. Je kan het dus allemaal zo invullen als je maar wil, Degene die de loop van het verhaal bepaalt en invult kan een deel van het verhaal bepalen... je komt als groep dus niet ongewild met dingen in aanraking die niet door de beugel kunnen. En al helemaal niet met art-gallery's, behalve wat er in je player's handbook enzo staat
En dan kan het heel leuk zijn. Zo speelden we eens met een dwerg met chronische hoofdpijn en hoogtevrees, een ietwat ijdele elven ranger met een voorliefde voor wijn en een bard die dacht dat hij goed kon spelen op zijn gitaar maar dat totaal niet kon... (jongleren kon hij trouwens wel goed) en daarmee in cafe's geld probeerde te verdienen, wat altijd weer op een drama uit liep
De belevingswereld in bijv. dit spelletje is zo ontzettend ver verwijderd van het Evangelie wat jij ook, naar ik meen, van harte belijdt.
Òf ben ik zover verwijderd van wat tegenwoordig als normaal wordt ervaren?
Iig. ik geloof niet dat dit ontspanning biedt.
Het geeft misschien ontspanning, maar is ver verwijderd van de èchte ontspanning.
Wat weet jij daar nou van? Je hebt een paar plaatjes gezien die ik zelfs nog nooit gezien had. That's it.jvdg schreef:Beste Marnix, heb je nou echt nix beter te doen dan dit voor velen als schokkend ervaren "spelletje te spelen"?Marnix schreef:Mooie kunst heKaw schreef:Oordeel zelf dan maar...Of deze
Waarschuwing: ik weet niet of ze voor sommigen als schokkend worden ervaren.Het mooie van D&D is dat je alleen aan wat regels gebonden bent... en dat eigenlijk nog niet eens echt. Je kan het dus allemaal zo invullen als je maar wil, Degene die de loop van het verhaal bepaalt en invult kan een deel van het verhaal bepalen... je komt als groep dus niet ongewild met dingen in aanraking die niet door de beugel kunnen. En al helemaal niet met art-gallery's, behalve wat er in je player's handbook enzo staat
De belevingswereld in bijv. dit spelletje is zo ontzettend ver verwijderd van het Evangelie wat jij ook, naar ik meen, van harte belijdt.
Òf ben ik zover verwijderd van wat tegenwoordig als normaal wordt ervaren?
Iig. ik geloof niet dat dit ontspanning biedt.
Het geeft misschien ontspanning, maar is ver verwijderd van de èchte ontspanning.
Of mag er in dit leven dan geen ruimte zijn voor een beetje ontspanning? Ik doe ook wel eens mountainbiken, tafeltennissen, poolen... is dat ook ver verwijderd van echte ontspanning?
Ik speelde dit spel, heb het met veel plezier gedaan, was erg leuk en gezellig altijd. Het heeft me niet bij God vandaan gebracht. Wat is dan je probleem? Dat het ver verwijderd is van wat JIJ leuk en misschien goed vindt? Prima, maar daarin hoef ik niet met jou gevoel mee te gaan. Je kent het hele spel niet, waarom praat je dan over de belevingswereld in dit spelletje terwijl je daar niets van weet?
Allicht zal het jou geen ontspanning bieden... prima, speel het dan niet. En veroordeel je medechristenen niet op basis van jou gevoel en wat jij vindt.
En als het fantasy-genre je niet zo aanspreekt mag je dat gewoon zeggen hoor.
Geheel mee eens.Mona Lisa schreef:Dat soort games koketteren met de majesteit van de dood, met duivel, graf en hel, occultisme, tovenarij, etc. etc. Een ieder zou er goed aan doen zich daar verre van te houden. En zeker als je als christen beter weet. Met ontspanning heeft het helemaal niks te maken.
Ontspanning is goed, maar zelfs ontspanning is doordrenkt met Liefde tot een Drieënig God.
nog meer?
kom maar
Ik weet dat het goed bedoeld is
En JVDG, om je gerust te stellen, ook als ik D&D speel leef en ontspan ik niet zonder God. Als Jezus er niet bij zou kunnen zitten zou ik het niet doen.
Mona Lisa, je reactie geeft duidelijk weer dat je niets van het spel snapt, ik ga hier verder dus niet op in.
kom maar

En JVDG, om je gerust te stellen, ook als ik D&D speel leef en ontspan ik niet zonder God. Als Jezus er niet bij zou kunnen zitten zou ik het niet doen.
Mona Lisa, je reactie geeft duidelijk weer dat je niets van het spel snapt, ik ga hier verder dus niet op in.
[quote="Marnix"]nog meer?
kom maar
hier verder dus niet op in.[/
Mona Lisa, je reactie geeft duidelijk weer dat je niets van het spel snapt, ik ga quote]
Flauwe verdediging tegenover Mona Lisa en mezelf: We snappen het niet dus we zijn niet oordelingsbevoegd.
Je gaat héél ver door Jezus bij jou spel uit te nodigen.
Hoe kan ik me voorstellen dat Jezus bij jouw spelletje Zijn instemming geeft?
Zelfs mijn ademhaling ligt in Zijn Hand!
Zelfs dat besef ik mij niet ten volle.
En jij durft te beweren dat God D&D aan jou die echte ontspanning geeft?
kom maar

hier verder dus niet op in.[/
Mona Lisa, je reactie geeft duidelijk weer dat je niets van het spel snapt, ik ga quote]
Flauwe verdediging tegenover Mona Lisa en mezelf: We snappen het niet dus we zijn niet oordelingsbevoegd.
Je gaat héél ver door Jezus bij jou spel uit te nodigen.
Hoe kan ik me voorstellen dat Jezus bij jouw spelletje Zijn instemming geeft?
Zelfs mijn ademhaling ligt in Zijn Hand!
Zelfs dat besef ik mij niet ten volle.
En jij durft te beweren dat God D&D aan jou die echte ontspanning geeft?
Echt waar, de beelden die voor mij opdoemden waren totaal vreemd aan die wij als gereformeerden als acceptabel kunnen achten.Kaw schreef:Oordeel zelf dan maar...Of deze
Waarschuwing: ik weet niet of ze voor sommigen als schokkend worden ervaren.
Op dit forum heb ik opgemerkt dat dit spelletje toch acceptabel bleek te wezen,
En ik kan, om de "foute" opmerking maar weer te plaatsen, mij niet voorstellen dat dit spelletje onschuldig kan worden gsepeeld.
Waar liggen de grenzen?
In onze "kringen" is nooit discussie geweest over "Mens erger je niet" en over "ganzenborden" of over "Monopoly""
Wat voegt D&D daaraan toe?
Wees a.u.b. eerlijk: Wat denken jullie ervan?
Dat waag ik te betwijfelen.jvdg schreef:In onze "kringen" is nooit discussie geweest over "Mens erger je niet" en over "ganzenborden" of over "Monopoly""
Om je een tip te geven: het zijn spelletjes die met een dobbelsteen gespeeld worden.
(Zoek maar eens op het woord "dobbelsteen", dan vind je het topic vanzelf).
Overigens wat dat soort games (D&D, etc) betreft ben ik het wel met je eens: laten we ons er verre van houden.
Wat Marnix' opmerking betreft (dat Jezus er bij zou kunnen zitten) grenst aan het blasfemische.
Het is wel zo, dat Hij mensen opzoekt in hun verdorven zondaarsbestaan.
Maar daarmee keurt Hij de zonde nog niet goed.