Pkn, Hersteld verband, ...... help me eens

388821

Pkn, Hersteld verband, ...... help me eens

Bericht door 388821 »

[align=center]ik weet niet of dit de goede plaats is maar dat is dan jammer,

Ik kom uit een hervormde kerk, ergens in nederland, en zit nu met de volgende vraag:

al pratend en discuseren met mensen over de Pkn en HHK, valt eht mij op dat er veel mensen niet weten waarom ze in een bepaalde kerk zitten.
Nu heb ik alles niet meegekregen m.b.t. Pkn en HHk (was te druk met de verbouwing, en het interesserde mij toen ook niet) maar wat zijn nu de wezenlijke verschillen tussen de Pkn en HHk, en waarom zijn ze uit elkaar gegaan?
en wat heeft 2,5 jaar HHk en Pkn ons gebracht?
zelf maakt het mij niet uit waar ik zit, want ik zie in woord en daad geen verschil als ik eerlijk ben.

ik hoop dat er iemand is die mij dit eens duidelijk kan uitleggen.
om zo eens inzicht te krijgen hoe het nu eingelijk allemaal zit.[align=center][/align]
Hendrikus

Re: Pkn, Hersteld verband, ...... help me eens

Bericht door Hendrikus »

388821 schreef:zelf maakt het mij niet uit waar ik zit, want ik zie in woord en daad geen verschil als ik eerlijk ben.
Tijd voor een nieuwe bril? :mrgreen:

En vier topics tegelijk openen hoeft nou ook weer niet :wink:

Morgen verder :!:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Als je zelf geen verschillen ziet, zou ik me er maar niet al te druk over maken. Er is al genoeg narigheid ontstaan door het benadrukken van de onderlinge verschillen.

Bovendien zijn er op dit forum al diverse topics aan dit onderwerp gewijd. Je kan ze herkennen doordat er meestal een kruisje achter staat (gesloten door een moderator). :wink:
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Bovendien zijn er op dit forum al diverse topics aan dit onderwerp gewijd. Je kan ze herkennen doordat er meestal een kruisje achter staat (gesloten door een moderator). :wink:
Een discussie hierover mag wat mij betreft nogmaals gevoerd worden. Ten tijde van de scheuring zijn vele discussies hierover gevoerd, vaak onbegripvol en agressief tegenover de andere partij. Ik hoop dat de verhitte gemoederen ondertussen wel ietwat afgekoeld zijn, wat een meer inhoudelijke discussie mogelijk zou kunnen maken.
Vincent

Bericht door Vincent »

memento schreef:
Tiberius schreef:Bovendien zijn er op dit forum al diverse topics aan dit onderwerp gewijd. Je kan ze herkennen doordat er meestal een kruisje achter staat (gesloten door een moderator). :wink:
Een discussie hierover mag wat mij betreft nogmaals gevoerd worden. Ten tijde van de scheuring zijn vele discussies hierover gevoerd, vaak onbegripvol en agressief tegenover de andere partij. Ik hoop dat de verhitte gemoederen ondertussen wel ietwat afgekoeld zijn, wat een meer inhoudelijke discussie mogelijk zou kunnen maken.
Nee, hier ben ik het absoluut mee oneens. Ik wil daarom jou als admin. verzoeken deze discussies niet toe te staan.

Ik heb zelf heel veel narigheid meegemaakt met de scheuring en nog steeds.

Als je hierover wilt discussieren, of als je er gewoon meer over wiolt weten, kun je datt beter doen op het forum dat behoort bij de hnhk. Zie link naar 'onderling contact'. Dan houden we deze site een beetje 'schoon' van die (vervelende) discussie.
Marnix

Bericht door Marnix »

De PKN is veel breder, verschilt sterk per gemeente. Je hebt hele goede PKN's.... er zijn ook gemeenten waar glashard van de kansel gepreekt wordt dat je de Bijbel vooral niet zo letterlijk moet nemen enzo, dat er een hoop onzin in staat etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Om een goede keuze te maken zou ik in de eerste plaats kijken naar je plaatselijke gemeente.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
388821

Bericht door 388821 »

Tijd voor een nieuwe bril?

heb net nieuwe lensen, misschien zit het hoesje er nog om, zal effe kijken
388821

Bericht door 388821 »

@memento, was mijn gedachte namelijk ook om hier eens een zinvolle discussie over op te zetten om zo de waarheid eens boven tafel te krijgen.

maar dan graag zonder verwijten dus de blote feiten
ik snap het namelijk echt niet helemaal, het hoe wie wat en waar

@ Jol. oud. Hier zit een confessionele Pkn en anders niet en dat past mij niet goed,
ik moet dus naar een andere plaats, vandaar.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

388821 schreef:. . . een zinvolle discussie over op te zetten om zo de waarheid eens boven tafel te krijgen. . . .
misschien is het wel goed je te realiseren dat "waarheid" in dit verband een uitermate subjectief begrip is
Ballerina

Bericht door Ballerina »

Wat wil je nu precies boven de tafel krijgen?
memento

Bericht door memento »

388821 schreef:@memento, was mijn gedachte namelijk ook om hier eens een zinvolle discussie over op te zetten om zo de waarheid eens boven tafel te krijgen.

maar dan graag zonder verwijten dus de blote feiten
ik snap het namelijk echt niet helemaal, het hoe wie wat en waar
In deze kan je niet spreken over 'de waarheid', en over 'blote feiten'. Je hebt het over 2 visies, die beiden een waarheidsclaim doen.

De HHK ziet de samenvoeging van de Gereformeerde Kerk, de Lutherse Kerk, en de Nederlands Hervormde Kerk niet als voortzetting van 'de vaderlandse kerk'. De reden daarvoor is omdat de belijdenissen die de kerk hanteert niet meer zuiver exclusief gereformeerd zijn, iets wat in 'de vaderlandse kerk' wel zo was. Daarnaast heeft de PKN officieel toestemming gegeven voor zaken die rechtsstreeks tegen Gods woord ingaan, zoals homo-huwelijk en vrouwelijke ambtsdragers.

Degenen die met de PKN zijn meegegaan, zien tot hun verdriet wel de zaken die de HHK als reden opgeeft, maar ziet daarin geen reden om de kerk te verlaten. Men geeft als reden op dat de confessionele eenheid binnen de Nederlands Hervormde Kerk niet meer was dan een schijnvertoning, en dat het opgaan in de PKN geen enkel praktisch verschil oplevert. Een lokale gemeente mag immers zelf bepalen welke confessies men hanteert, en hoe men die uitlegt? Ze volgen de juridische uitspraak, die de kerk niet ziet als confessionele eenheid, maar als instituut, en als zodanig de PKN ziet als wettige voorzetting van 'de vaderlandse kerk'.
Duuk

Bericht door Duuk »

Er zijn verschillende PKN gemeenten die niet verschillen van verschillende HHK gemeenten. De scheuring was dan ook een pijnlijk gebeuren, die heel veel verdriet heeft gegeven. Het is ontstaan doordat er verschillende kerkvisies waren.

Naar mijn mening kan je zonder problemen lid worden van een gemeente binnen de PKN. Ook onze gemeente is de afgelopen jaren niet ongezegend gebleven. God verlaat zijn gemeente niet, ondanks dat wij er vaak een potje van maken.

Zoek een gemeente waar je je tuis voelt en waar je kunt groeien in het geloof. Zou God vragen of je HHK, PKN, CGK, GG, of wat dan ook bent geweest?
Robert

Bericht door Robert »

388821 schreef:Hier zit een confessionele Pkn en anders niet en dat past mij niet goed,
ik moet dus naar een andere plaats, vandaar.
Mag ik je eerlijk vragen, is dat niet wat post-modern gerealiseerd, dat het je 'niet past'?
Volgens mij is het christelijk geloof geen individualistisch geloof, misschien is jouw plaats wel juist daar in die confessionele gemeente. Misschien kan je daar juist wat betekenen!

Ik wil geen moreel vingertje opsteken, maar het valt me op dat steeds meer christenen, refomatorisch-evangelisch maar ook orthodox-gereformeerd, op zoek gaan naar wat hen het beste past, en dat ze niet meer bereid zijn om de minste te zijn. (Romeinen 14 en 15)
Carpe Diem tamen Memento Mori
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Precies, Robert!

In een ander topic gaf ik dat ook al aan.
(Maar dat is daar zo aan het ondersneeuwen, dat ik het hier ook nog maar eens omhooghaal.)
Tiberius schreef:Het is beter om je af te vragen: wat heeft God, Die mij in Zijn genadige voorzienigheid in deze gemeente een plaats gaf, tot mij te zeggen met deze prediking? Om bij Hem terecht te komen: Zend Uw licht en Uw waarheid, dat die mij leiden.
Dan kan het wel eens worden, zo is mijn persoonlijke ervaring:
Gods hand bracht, in dat dorre oord, Rivieren uit een steenrots voort.
Plaats reactie