beroepingswerk, deel 2
In de GG is elke gemeente vrij om het salaris vast te stellen, hetwelk in de beroepingsbrief normaliter vermeld wordt.Mister schreef:Zijn er geen regels/voorschriften voor het salaris van predikanten?
Hoe wordt dat eigenlijk geregeld?
Volgens mij hebben de PKN/HHK gestandariseerde salarissen, maar dat weet ik niet zeker...
GG heeft een Gen.Synode-advies voor wat betreft salariëring. Dat advies is op zich niet onredelijk. Het salaris is afhankelijk van leeftijd en omvang van de gemeente.
Ik zou zelf alleen adviseren om vanaf een bepaalde omvang een pastoraal medewerker aan te stellen ipv vanaf een bepaalde omvang een toeslag op het salaris te geven. De predikant kan namelijk niet meer 'handelen' als hij meer salaris krijgt. Misschien is 800-1000 (doop)leden pastoraal gezien wel zo'n beetje het matje voor een predikant.
Ik zou zelf alleen adviseren om vanaf een bepaalde omvang een pastoraal medewerker aan te stellen ipv vanaf een bepaalde omvang een toeslag op het salaris te geven. De predikant kan namelijk niet meer 'handelen' als hij meer salaris krijgt. Misschien is 800-1000 (doop)leden pastoraal gezien wel zo'n beetje het matje voor een predikant.
Stond pas in het RD stukje over hem? Hem me daarover zeer verbaasd namelijk. Diverse keren opgekomen bij het curatorium, evenzoveel keer afgewezen om uiteindelijk na een aantal jaar toch aangenomen te worden. Toen is ie toch niet op de Theologische School begonnen omdat hij erg tegen de verhuizing naar Rotterdam opzag. Dat stukje verwarde me nogal.helma schreef:Bart Roest leefde in Scherpenzeel al die jaren van 'het busje achterin'
Hij is nooit tekort gekomen :!:
Er is pas een boek over zijn leven uit.Kislev schreef:Stond pas in het RD stukje over hem? Hem me daarover zeer verbaasd namelijk. Diverse keren opgekomen bij het curatorium, evenzoveel keer afgewezen om uiteindelijk na een aantal jaar toch aangenomen te worden. Toen is ie toch niet op de Theologische School begonnen omdat hij erg tegen de verhuizing naar Rotterdam opzag. Dat stukje verwarde me nogal.helma schreef:Bart Roest leefde in Scherpenzeel al die jaren van 'het busje achterin'
Ik begreep daaruit dat de Heere hem aan Scherpenzeel had verbonden. Roest had geen vrijmoedigheid om Scherpenzeel los te laten als de Heere hem niet losmaakte.
Elke zondag las hij twee keer in Scherpenzeel (al dan niet een zelfgemaakte preek) en gaf kinderen vanaf 4 jaar catechisatie (waaronder mijn persoon)
Ds Kersten wilde echter dat de studenten zondags onder zijn gehoor zaten in Rotterdam, dus het was regel dat de studenten verhuisden naar Rotterdam
Hoezo kwam je in verwarring?
Anno 2007 oordelen we geheel anders over deze kwesties.helma schreef:Er is pas een boek over zijn leven uit.Kislev schreef:Stond pas in het RD stukje over hem? Hem me daarover zeer verbaasd namelijk. Diverse keren opgekomen bij het curatorium, evenzoveel keer afgewezen om uiteindelijk na een aantal jaar toch aangenomen te worden. Toen is ie toch niet op de Theologische School begonnen omdat hij erg tegen de verhuizing naar Rotterdam opzag. Dat stukje verwarde me nogal.helma schreef:Bart Roest leefde in Scherpenzeel al die jaren van 'het busje achterin'
Ik begreep daaruit dat de Heere hem aan Scherpenzeel had verbonden. Roest had geen vrijmoedigheid om Scherpenzeel los te laten als de Heere hem niet losmaakte.
Elke zondag las hij twee keer in Scherpenzeel (al dan niet een zelfgemaakte preek) en gaf kinderen vanaf 4 jaar catechisatie (waaronder mijn persoon)
Ds Kersten wilde echter dat de studenten zondags onder zijn gehoor zaten in Rotterdam, dus het was regel dat de studenten verhuisden naar Rotterdam
Hoezo kwam je in verwarring?
Diep respect heb ik voor hen (zoals br. Roest) die de gemeente zwaarder achtte te zijn dan het predikantschap wat Ds. Kersten voorstondt.
Dat br. Roest Ds. Kersten weerstond was nogal wat, maar uiteindelijk was God's raad met deze oefenaar van meer belang dan de mening van Ds. Kersten.
Herhaald: Uiteindelijk is een door God aangestelde oefenaar van meer belang dan een geordend predikant.
Als de Heere je op het hart gebonden heeft dat je predikant moet worden dan ga je dus op naar het curatorium. Dat lijkt me een weg van veel gebed en worstelingen. Vantevoren weet je dan al dat je in Rotterdam moet gaan wonen want daar staat de theologische school (dagelijks reizen van Scherpenzeel naar Rotterdam was in die tijd beslist geen optie).
Hoe kun je dan als je uiteindelijk toegelaten wordt tot de theologische school in Scherpenzeel blijven!?! Er zijn predikanten die heel wat meer hebben moeten lijden dan alleen van woonplaats veranderen! Dan denk ik; of het curatorium heeft een fout gemaakt door Roest toe te laten of de roeping van Roest was niet echt. Een andere weg zie ik niet. Want we geloven toch dat als het curatorium iemand toe laat dat dat met Gods zegen gebeurt? Dus het curatorium beslist unaniem 'ja' en Roest zegt 'nee'. Dan heeft of het curatorium een fout gemaakt door een beslissing te nemen waar God niet achterstond of het curatorium had het juist maar Roest weigerde de wil van God te volgen.
Klinkt geestelijk om dan te zeggen dat de Heere je zelf los moet maken van Scherpenzeel (wat God al heeft gedaan door je een roeping te geven en je uiteindelijk toe te laten). Ik bekijk het dan ook wat minder geestelijk dan de rest waarschijnlijk. Want het feit dat hij niet los komt van Scherpenzeel zie ik niet als geestelijk maar eerder als psychologisch. Angst voor het onbekende - de grote stad, wat de boer niet kent dat eet hij niet, niet tegen grote veranderingen kunnen etc.
Hoe kun je dan als je uiteindelijk toegelaten wordt tot de theologische school in Scherpenzeel blijven!?! Er zijn predikanten die heel wat meer hebben moeten lijden dan alleen van woonplaats veranderen! Dan denk ik; of het curatorium heeft een fout gemaakt door Roest toe te laten of de roeping van Roest was niet echt. Een andere weg zie ik niet. Want we geloven toch dat als het curatorium iemand toe laat dat dat met Gods zegen gebeurt? Dus het curatorium beslist unaniem 'ja' en Roest zegt 'nee'. Dan heeft of het curatorium een fout gemaakt door een beslissing te nemen waar God niet achterstond of het curatorium had het juist maar Roest weigerde de wil van God te volgen.
Klinkt geestelijk om dan te zeggen dat de Heere je zelf los moet maken van Scherpenzeel (wat God al heeft gedaan door je een roeping te geven en je uiteindelijk toe te laten). Ik bekijk het dan ook wat minder geestelijk dan de rest waarschijnlijk. Want het feit dat hij niet los komt van Scherpenzeel zie ik niet als geestelijk maar eerder als psychologisch. Angst voor het onbekende - de grote stad, wat de boer niet kent dat eet hij niet, niet tegen grote veranderingen kunnen etc.
- J.C. Philpot
Volgens mij heeft Roest wel gehoor gegeven aan de roeping (gezien alle functies en al het werk dat hij heeft verzet binnen verschillende Gereformeerde Gemeenten), maar alleen niet via de predikantenopleiding.Dan denk ik; of het curatorium heeft een fout gemaakt door Roest toe te laten of de roeping van Roest was niet echt.