Nieuw tijdschrift over oudvaders?

limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door limosa
Overigens lees ik namen van respactabele mannen hoor, niks mis mee. Maar in het algemeen vind ik dat we teveel acherom kijken en te weinig om ons heen, om nog maar te zwijgen van vooruit . . .
Wat bedoel je nou eigenlijk?
Er is een clubje aan de slag met dat tijschrift die er best wel wat van weten, deskundigheid genoeg. Prima. Ik heb alle respect voor die mannen. Maar wat schieten we er mee op de oudvaders nog meer en nog meer te bestuderen en te herhalen? Zouden al die wijze mannen hun energie niet beter kunnen steken in nadenken hoe wij in onze tijd staan in de maatschappij? Hoe gaan we om met vreemde godsdiensten, met staatkundige vraagstukken, met onze in veel gevallen overmaat aan welvaart, wat is onze taak als gereformeerden anno 2005 richting degenen die nog nooit van God gehoord hebben (maken we weer wat over als een bedelbrief krijgen of liggen er andere taken?) , hoe gaan we om met de indringende media in onze tijd, waar staan we na de grote stromingen van Reformatie en Nadere Reformatie, hoe blijven we als gezindte een beetje bij elkaar, en zo zijn er nog wel wat vragen te bedenken waarop ik graag een doorwrocht antwoord zou willen hebben. Onderbouwd vanuit de Bijbel. Het is geen goed teken als we blijven steken in het herhalen (en als we niet uitkijken het verheerlijken) van het verleden.

"we" is meestal de Gereformeerde Gezindte, dat zal duidelijk zijn
Ok, ik ben het best met je eens, maar je snijdt nu allerlei problematiek aan. Ik denk dat er over dergelijk (sociale) problematiek genoeg informatie te vinden is. Eén en ander mag ook best in de eredienst genoemd worden.
Wat ik dan nog steeds niet begrijp waarom je wat tegen besproken initatieven heb. Ieder zijn vak, en ook deze mensen zetten zich in op hun vakgebied. De SGP en CU doen hun best onder jongeren op politiek vlak, het RD bezint zich op de media, de EO is een grote campagne begonnen over (internet)sexverslaving, noem maar op.

Bovendien is er nog vertaalwerk in overvloed, dus van herhaling zou ik nog even niet durven praten.
Als men in dit tempo door vertaald, heeft uitgeverij Boekhout nog 100 jaar materiaal van Spurgeon.
Ik ben er niet tegen. En de mannen zullen ongetwijfeld goed hun best doen. Ik vraag me alleen af wat het toevoegd, zitten we hier op te wachten?

En dat er voor 100 jaar Spurgeon ligt te wachten op vertaling, het zal wel. Maar dan hebben we een papieren Spurgeon, hoe waardevol ook op zich, geven we daarmee dan antwoorden op de vragen van vandaag? Waar is de Spurgeon van 2005? Waar we behoefte aan hebben is levende verkondiging, antwoorden op actuele vragen.

Ach. Lees het niet als kritiek op de club die nu aan de slag gaat met dat tijdschrift. Het is mijn verzuchting dat we in plaats van papieren predikers ook in onze tijd Spurgeons en Erskines enzo hebben.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Gevaar is misschien ook dat men oudvaders gaat laten buikspreken om eigen ideeen te promoten? :! (links of rechts, maakt niet uit, maar het gevaar is m.i. erg groot)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Hebben jullie weleens van de George Whitefield stichting gehoord?
Evangelischen en refo's lezen allebei met instemming de oudvaders. Ze hadden altijd een blad, maar dat verschijnt niet meer. Misschien wordt het een vervolg.

Van de George Whitefield stichting (GWS) moet een website zijn.
klik hier voor de George Whitefield stichting
Bedankt Limosa.
Heb je wel gekeken op de website?

Het gaat om:
De puriteinen als inspiratiebron voor ons vandaag
Je kunt wel roepen: hadden we nog maar een Spurgeon o.i.d.
Je kunt ook wat doen.
B.v. op 23 april naar het betreffende symposium gaan. (zie bovenvermelde website)
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Hebben jullie weleens van de George Whitefield stichting gehoord?
Evangelischen en refo's lezen allebei met instemming de oudvaders. Ze hadden altijd een blad, maar dat verschijnt niet meer. Misschien wordt het een vervolg.

Van de George Whitefield stichting (GWS) moet een website zijn.
klik hier voor de George Whitefield stichting
Bedankt Limosa.
Heb je wel gekeken op de website?

Het gaat om:
De puriteinen als inspiratiebron voor ons vandaag
Je kunt wel roepen: hadden we nog maar een Spurgeon o.i.d.
Je kunt ook wat doen.
B.v. op 23 april naar het betreffende symposium gaan. (zie bovenvermelde website)
ik heb op die site gekeken, de puriteinen zijn me lief dus ik kende die site, en zo'n symposium is natuurlijk smullen voor de liefhebbers, niks mis mee

mijn vraag was alleen, bereiken we daar nou de jeugd anno 2005 mee en geven we antwoorden op hun vragen? niet alleen dat we antwoorden weten te bedenken, dat zal wel lukken, maar bereiken we nou degenen die met de vragen zitten? anders doen die liefhebbers het voor zichzelf . . .

ik zeg ook niet dat ik de oplossing heb, ik meld erbij dat het mijn verzuchting is enz. omdat ik me zorgen maak over de jongeren van nu in de samenleving van nu, ik zou ze zo graag willen binden aan de kerk met een levende verkondiging die ze als vanzelf naar de kerk trekt en die een bepaalde eensgezindheid kan opwekken
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door limosa
ik zeg ook niet dat ik de oplossing heb, ik meld erbij dat het mijn verzuchting is enz. omdat ik me zorgen maak over de jongeren van nu in de samenleving van nu, ik zou ze zo graag willen binden aan de kerk met een levende verkondiging die ze als vanzelf naar de kerk trekt en die een bepaalde eensgezindheid kan opwekken
Wat denk je? Hebben de puriteinen geen zorg gekend voor de jeugd? Kunnen we niet van hen leren van dat betreft?

En: het lezen van puriteinen hoeft niet in mindering te komen op de levende verkondiging?

Ook ouderen klagen over de tijd, dat er zo weinig vrucht is op de prediking. Hebben we allemaal geen opwekking nodig? Ik denk zeld dat we allemaal (inclusief de jeugd) veel kunnen leren van de oudvaders.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door limosa
ik zeg ook niet dat ik de oplossing heb, ik meld erbij dat het mijn verzuchting is enz. omdat ik me zorgen maak over de jongeren van nu in de samenleving van nu, ik zou ze zo graag willen binden aan de kerk met een levende verkondiging die ze als vanzelf naar de kerk trekt en die een bepaalde eensgezindheid kan opwekken
Wat denk je? Hebben de puriteinen geen zorg gekend voor de jeugd? Kunnen we niet van hen leren van dat betreft?

En: het lezen van puriteinen hoeft niet in mindering te komen op de levende verkondiging?

Ook ouderen klagen over de tijd, dat er zo weinig vrucht is op de prediking. Hebben we allemaal geen opwekking nodig? Ik denk zeld dat we allemaal (inclusief de jeugd) veel kunnen leren van de oudvaders.
We kunnen veel van de puriteinen leren en ze hebben zeker ook oog voor de jeugd gehad. En ook voor ouderen hebben de puriteinen wel een woord! Dat is het punt niet. Mijn punt is dat ik denk dat nog meer studie van puriteinen niet heel veel toevoegd aan wat we al hebben, behalve dan voor de liefhebbers.

We kunnen wel van het verleden leren, natuurlijk wel. Maar uiteindelijk zal iedere tijd zijn eigen predikers voort moeten brengen. Predikers die de problemen van vandaag bespreken in de taal van vandaag. Alleen dan kunnen we de generatie van nu en straks aan de kerk binden.

Nogmaals, je hoeft mij niet te overtuigen van de waarde van de puriteinen, ik lees ze ook. En ik lees ze graag. Maar dat noem ik dus hobby-isme. En degenen die die hobby toevallig niet hebben bereik je niet, dat zijn zeker onder de jeugd wel de meesten.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Nogmaals, je hoeft mij niet te overtuigen van de waarde van de puriteinen, ik lees ze ook. En ik lees ze graag. Maar dat noem ik dus hobby-isme. En degenen die die hobby toevallig niet hebben bereik je niet, dat zijn zeker onder de jeugd wel de meesten.
Hiermee ben ik het totaal oneens.
Het lezen van puriteinen zien als een hobby. Zo van: wat zijn je hobbies? De één wil postzegels sparen, de ander houdt van mountain biken en zo.
Ik zie het lezen van oudvaders als een stukje opvoeding. Zoals ook kerkgeschiedenis en aardrijkskunde bij je opvoeding hoort.
En dat de jongeren bijna geen oudvaders meer lezen? Als dat zo is, dan geeft dat te denken. Ik dacht eigenlijk, dat op de site van de jongerenavonden een hele reeks oudvaders staan, met het advies die te lezen.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door limosa
Nogmaals, je hoeft mij niet te overtuigen van de waarde van de puriteinen, ik lees ze ook. En ik lees ze graag. Maar dat noem ik dus hobby-isme. En degenen die die hobby toevallig niet hebben bereik je niet, dat zijn zeker onder de jeugd wel de meesten.
Hiermee ben ik het totaal oneens.
Het lezen van puriteinen zien als een hobby. Zo van: wat zijn je hobbies? De één wil postzegels sparen, de ander houdt van mountain biken en zo.
Ik zie het lezen van oudvaders als een stukje opvoeding. Zoals ook kerkgeschiedenis en aardrijkskunde bij je opvoeding hoort.
En dat de jongeren bijna geen oudvaders meer lezen? Als dat zo is, dan geeft dat te denken. Ik dacht eigenlijk, dat op de site van de jongerenavonden een hele reeks oudvaders staan, met het advies die te lezen.
Dit raakt toch weer aan een andere discussie: heb je de oudvaders nodig om zalig te worden?
Ik ben zelf opgegroeid zonder die boeken, en in mijn kerk is er denk ik ook bijna geen jeugd die ze leest.
Is dat zo erg? Ik vind van niet hoor.
Nu pak ik wel eens een boek van Spurgeon, en onze ds beveelt Kohlbrugge altijd warm aan maar verder eigenlijk niet.
Dat tijdschrift zie ik dus ook niet zitten.

Ik zie ook niet hoe je sommige moderne problemen bijvoorbeeld rond medische dingen of media met oudvaders kunt benaderen.
Be yourself, there are plenty of others.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door limosa
Nogmaals, je hoeft mij niet te overtuigen van de waarde van de puriteinen, ik lees ze ook. En ik lees ze graag. Maar dat noem ik dus hobby-isme. En degenen die die hobby toevallig niet hebben bereik je niet, dat zijn zeker onder de jeugd wel de meesten.
Hiermee ben ik het totaal oneens.
Het lezen van puriteinen zien als een hobby. Zo van: wat zijn je hobbies? De één wil postzegels sparen, de ander houdt van mountain biken en zo.
Ik zie het lezen van oudvaders als een stukje opvoeding. Zoals ook kerkgeschiedenis en aardrijkskunde bij je opvoeding hoort.
En dat de jongeren bijna geen oudvaders meer lezen? Als dat zo is, dan geeft dat te denken. Ik dacht eigenlijk, dat op de site van de jongerenavonden een hele reeks oudvaders staan, met het advies die te lezen.
Tja, ik probeer maar een beetje bij de realiteit aan te haken. Natuurlijk is het heel goed om ze te lezen en ik kan het ook iedereen aanraden en het is prima dat op die site ook zo'n aabeveling staat. Maar ik denk dat het tegenvalt hoeveel (hoe weinig) ze echt gelezen worden. En niet alleen onder jongeren. Daarom, prima om er mee bezig te zijn maar het gros van in ieder geval de jongeren bereiken we er volgens mij niet mee. Er gaat niets boven de levende verkondiging.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Ik dacht eigenlijk, dat op de site van de jongerenavonden een hele reeks oudvaders staan, met het advies die te lezen.
Maar vele bevindelijk-gereformeerde jongeren hebben geleerd dat jongerenavonden fout zijn, dus die aanbeveling zal niet worden opgevolgd.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Raike
Berichten: 167
Lid geworden op: 15 mar 2002, 20:58
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Raike »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Ik dacht eigenlijk, dat op de site van de jongerenavonden een hele reeks oudvaders staan, met het advies die te lezen.
Maar vele bevindelijk-gereformeerde jongeren hebben geleerd dat jongerenavonden fout zijn, dus die aanbeveling zal niet worden opgevolgd.....
Niet alle bevindelijk-gereformeerde jongeren nemen alles voor waar aan wat ze te horen krijgen....
De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog, ik kan er niet bij. Ps. 139,6.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Raike
Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Ik dacht eigenlijk, dat op de site van de jongerenavonden een hele reeks oudvaders staan, met het advies die te lezen.
Maar vele bevindelijk-gereformeerde jongeren hebben geleerd dat jongerenavonden fout zijn, dus die aanbeveling zal niet worden opgevolgd.....
Niet alle bevindelijk-gereformeerde jongeren nemen alles voor waar aan wat ze te horen krijgen....
Uitzonderingen bevestigen de regel....;)
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Rabarber rabarber...
Be yourself, there are plenty of others.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Dit raakt toch weer aan een andere discussie: heb je de oudvaders nodig om zalig te worden?
Ik ben zelf opgegroeid zonder die boeken, en in mijn kerk is er denk ik ook bijna geen jeugd die ze leest.
Is dat zo erg? Ik vind van niet hoor.
Nu pak ik wel eens een boek van Spurgeon, en onze ds beveelt Kohlbrugge altijd warm aan maar verder eigenlijk niet.
Dat tijdschrift zie ik dus ook niet zitten.

Ik zie ook niet hoe je sommige moderne problemen bijvoorbeeld rond medische dingen of media met oudvaders kunt benaderen.
Het gaat er niet om of je zonder oudvaders wel of niet kunt zalig worden.
Je kunt ook zalig worden zonder kennis van geschiedenis en aardrijkskunde. En je kunt ook zalig worden zonder je te verdiepen in de problemen rond de medische wetenschap.

En de levende verkondiging?
Is geen tegen voor het lezen van oudvaders.

De conclusie is: oudvaders lezen kan geen kwaad. Het is goed voor je algemene ontwikkeling en door de Zegen des Heeren kun je er door zalig worden.
Plaats reactie