Wat zegt pasen jou?

Miscanthus

Wat zegt pasen jou?

Bericht door Miscanthus »

De wereld viert pasen met eten, eieren en hazen. Wij, christenen doen dat anders (mag ik hopen). Wat maakt voor jou het paasfeest anders dan dat van de wereld? Wat zegt pasen jou?
Sabra

Bericht door Sabra »

Pasen is verworden tot iets, ik kan dat niet zo definiëren, maar men zal mij begrijpen, tot iets wat niet langer de lading dekt. Maar dat komt mede door bijv. de tweede paasdag. Deze dag kan men beter afschaffen omdat het per uitstek een dag is waarop de commercie een hoogtepunt beleefd. Ook zonder dit zie ik de meerwaarde van een tweede paasdag niet zo in .

Dat Jezus voor ons geleden heeft en gestorven is, is iets wat ik elke dag probeer te herdenken. Je wordt per slot van rekening elke dag geconfronteerd met de zonden die je doet, en met het biechten van deze zonden naar God toe. Jezus heeft het mogelijk gemaakt dat dit niet langer belastend is voor jou. Voor mij is het dus vaker Pasen dan eens per jaar.

Het is misschien goed dat de dood en opstanding van Jezus worden herdacht op een speciaal feest, maar van mij hoeft het niet zo nodig.
strik

Bericht door strik »

Ondanks dat Pasen voor mij 'pas' op 1 mei valt (Griekse kalender), geeft deze preek het beste weer wat ik van Pasen vind:

Katechetische preek van onze Vader onder de Heiligen Joannes Chrysostomos
Voor de heilige en lichtstralende dag van de roemrijke en Verlossing brengende Opstanding van Christus, onze God.

Zo iemand vroom en God-minnend is, laat hij genieten van deze schone en stralende plechtigheid.
Zo iemand een goedwillend dienaar is, laat hij vol blijdschap binnentreden in de vreugde van zijn Heer.
Zo iemand zich heeft afgetobd met vasten, hij neme nu zijn beloning in ontvangst.
Zo iemand vanaf het eerste uur heeft gearbeid, hij ontvange vandaag het hem toekomende loon.
Zo iemand na het derde uur is gekomen, ook hij viere feest vol dankbaarheid.
Zo iemand na het zesde uur is binnengegaan, laat hij niet aarzelen: immers, hij zal geen schade lijden.
Zo iemand pas op het negende uur aankwam, laat hij toetreden zonder weifeling.
Ja zelfs, zo iemand eerst te elfder ure is gekomen, laat hij niet bang zijn wegens zijn traagheid: de Meester toch is mild, en aanvaardt de laatste zowel als de eerste.

Hij brengt in de rust hem die te elfder ure aankwam, zowel als degene die gearbeid heeft vanaf het eerste uur. Den tragen betoont hij Zijn medelijden, de eersten omringt Hij met zorgen. De één geeft Hij het hem toekomende, de anderen schenkt Hij om niet. Hun werken aanvaardt Hij, het goede voornemen prijst Hij. Zijt ge nog niet allen binnengegaan in de vreugde van uw Heer?

Eersten en laatsten, neemt uw loon in ontvangst. Rijken en armen, danst met elkander! Strengen en lichtzinnigen, viert deze Dag.
Gij die gevast hebt en gij die niet gevast hebt, verheugt u vandaag. De tafel is zwaar van de spijzen: komt er allen van genieten. Er is overvloed van verse spijzen, laat niemand hongerig heengaan.
Komt allen genieten van het feestmaal des geloofs. Komt allen genieten van de rijkdom der goedertierenheid.

Niemand klage over zijn armoede, want voor allen is het Koninkrijk opgestraald. Niemand jammere over zijn fouten, want uit het Graf is de vergeving opgebloeid.
Niemand vreze meer de dood, want de dood van de Verlosser heeft ons vrijgemaakt.
Toen de Dood Hem vastgreep, heeft Hij die vernietigd. Uitgeplunderd heeft Hij de hades, toen Hij in de hades was afgedaald. Hij heeft hem verbitterd, toen deze geproefd had van Zijn vlees. Zoals Jesaja, dit voorspellend, heeft uitgeroepen: “Hades werd verbitterd, toen hij in de onderwereld met U samentrof”. Hij werd verbitterd, immers hij werd krachteloos gemaakt. Hij werd verbitterd immers, hij werd bespot. Hij werd verbitterd, immers hij werd tot een lijk gemaakt. Hij werd verbitterd, immers hij werd in boeien gekluisterd.
Hij kreeg in handen een lichaam, en hij bevond zich tegenover God. Hij kreeg aarde, en vond zich tegenover een Hemel. Hij nam wat hij zag, en viel vanwaar hij niet meer kón zien.

Waar is, o Dood, uw prikkel? Waar, o hades, uw prooi?
Opgestaan is Christus, en gij zijt ter neder geworpen.
Opgestaan is Christus, en gevallen zijn de demonen.
Opgestaan is Christus, en de Engelen verheugen zich.
Opgestaan is Christus, en leven heerst alom.
Opgestaan is Christus, en geen dode is er meer in het graf.
Want Christus, opgestaan uit de doden, is geworden tot de Eersteling der ontslapenen.

Hem zij de roem en de kracht,
In de eeuwen der eeuwen,
Amen.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Pasen is voor mij, naast de eitjes en het voorjaar, het lijden en sterven van Christus herdenken. Gisteravond had ik een preek over "het is volbracht". Mogen we daar niet heel blij om zijn.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Pasen is voor mij, naast de eitjes en het voorjaar, het lijden en sterven van Christus herdenken. Gisteravond had ik een preek over "het is volbracht". Mogen we daar niet heel blij om zijn.
Wat een diepe betekenis hebben deze woorden he?! Het is volbracht!!!!!
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Daphne

Bericht door Daphne »

Johannes 15:13-17

13 Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. 14 Jullie zijn Mijn vrienden wanneer je doet wat Ik zeg. 15 Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem Ik jullie, omdat Ik alles wat Ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. 16 Jullie hebben niet Mij uitgekozen, maar Ik jullie, en Ik heb jullie opgedragen om op weg te gaan en vrucht te dragen, blijvende vrucht. Wat je de Vader in Mijn naam vraagt, zal Hij je geven. 17 Dit draag Ik jullie op: heb elkaar lief.

(NBV)

Wat een geweldig mooi stuk spreekt Christus toch hier...!!! Wat een liefde! Ik heb de afgelopen tijd Het Hoogpriestelijk gebed gelezen (en soort van bestudeert) en deze woorden zijn bijna letterlijk wat er in Johannes 17 staat....

[Aangepast op 26/3/05 door Daphne]
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gian

Re: Wat zegt pasen jou?

Bericht door Gian »

Waarom werd de steen van het graf gewenteld?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gian schreef:Waarom werd de steen van het graf gewenteld?
ik weet het goede antwoord, maar zal die nog even voor mij houden
Ik weet, mijn Verlosser leeft
refo

Bericht door refo »

Om te laten zien dat het graf leeg was.
Laatst gewijzigd door refo op 05 apr 2010, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Om te tonen dat de Heere waarlijk is opgestaan (Luk. 24:34).
refo schreef:Om te laten zien dat ger graf leeg was.
Was het graf leeg?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
refo

Bericht door refo »

PvS schreef:
refo schreef:Om te laten zien dat het graf leeg was.
Was het graf leeg?
Hij is hier niet. Hij is opgestaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

refo schreef:
PvS schreef:
Was het graf leeg?
En de doeken dan?
Die bleven toch in het graf?
Of hebben die doeken ons niets te zeggen?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gian

Bericht door Gian »

Zoals Refo het post had ik nog nooit gehoord. Vond ik wel een waardevolle uitleg. Niet om Jezus erdoor te laten. Dat had Hij niet nodig met Zijn verheerlijkt lichaam.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Bericht door refo »

PvS schreef:
refo schreef:
PvS schreef:
Was het graf leeg?
En de doeken dan?
Die bleven toch in het graf?
Of hebben die doeken ons niets te zeggen?
Vind je het erg dat ik je niet begrijp?

Doordat de schriftgeleerden een wacht geregeld hadden kan niemand ontkennen dat Jezus in het graf is gelegd.
Maar als je de verhalen van de opstanding leest zul je ook merken dat niemand Hem ziet, totdat Hij aan Maria Magdalena verschijnt. Het komt me voor dat de engelen het graf open zetten voor de vrouwen: wie zal de steen afwentelen?
--------------
vlinder

Bericht door vlinder »

Bij ons in de preek werd gezegd:
Pasen begint in de Hemel: God zorgt overal voor. Zo stuur Hij de engelen om de vrouwen op te vangen en te wijzen op Jezus' woorden.
Wat ik ook bijzonder vond ik dat de ds. de volgende parallellen trok:
Lucas schrijft: Bij de aanvang van de Heere Jezus leven is de kracht van de Allerhoogste over Maria gekomen.
Paulus schrijft: Jezus is opgestaan door de kracht van de Allerhoogste.

De engelen zeiden tegen de herders: Vreest niet
De engelen zeiden tegen de vrouwen: Vreest niet

De engelen wezen de vrouwen op Jezus' woorden en waar ze heen moesten.
De engelen wezen de herders waar ze heen moesten.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie