Occultisme
Occultisme
Kerk heeft te weinig oog voor occulte machten
DO 01 feb 2007 | 13.36
Kerken hebben te weinig oog voor de aanwezigheid van magische en occulte krachten. Hulpvragen van mensen die occult belast zijn, zullen zich steeds meer opdringen, verwacht dr. M. J. Paul.
De docent aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) en de Evangelische Theologische Faculteit (ETH) in Heverlee stelde dit woensdag in Epe, tijdens een bijeenkomst van de Confessionele Vereniging (afdeling Gelderland en Overijssel), waar hij sprak over de dienst der bevrijding in theologie en pastoraat.
Aan de hand van tal van voorbeelden liet hij zien hoe sterk het heidendom in deze tijd oprukt. "Het satanisme treedt steeds openlijker naar buiten. Veel zaken in de vroegchristelijke kerk, zoals het bestaan van demonen en magische krachten, komen weer terug. Een half miljoen Nederlanders rekent zich tot het neopaganisme, het nieuwe heidendom. Mensen komen ermee voor de dag. Jongeren zitten gevangen in bepaalde denkpatronen die demonisch kunnen werken."
Het probleem is volgens dr. Paul dat kerken en kerkelijke opleidingen er te weinig van afweten. "Het blijft hoogstens beperkt tot beschrijving wat in de oude en de middeleeuwse kerk plaatsvond, niet hoe je de mensen moet helpen."
Bron: Reformatorisch Dagblad
Ik ben bang dat Dr. Paul helemaal gelijk heeft.
DO 01 feb 2007 | 13.36
Kerken hebben te weinig oog voor de aanwezigheid van magische en occulte krachten. Hulpvragen van mensen die occult belast zijn, zullen zich steeds meer opdringen, verwacht dr. M. J. Paul.
De docent aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) en de Evangelische Theologische Faculteit (ETH) in Heverlee stelde dit woensdag in Epe, tijdens een bijeenkomst van de Confessionele Vereniging (afdeling Gelderland en Overijssel), waar hij sprak over de dienst der bevrijding in theologie en pastoraat.
Aan de hand van tal van voorbeelden liet hij zien hoe sterk het heidendom in deze tijd oprukt. "Het satanisme treedt steeds openlijker naar buiten. Veel zaken in de vroegchristelijke kerk, zoals het bestaan van demonen en magische krachten, komen weer terug. Een half miljoen Nederlanders rekent zich tot het neopaganisme, het nieuwe heidendom. Mensen komen ermee voor de dag. Jongeren zitten gevangen in bepaalde denkpatronen die demonisch kunnen werken."
Het probleem is volgens dr. Paul dat kerken en kerkelijke opleidingen er te weinig van afweten. "Het blijft hoogstens beperkt tot beschrijving wat in de oude en de middeleeuwse kerk plaatsvond, niet hoe je de mensen moet helpen."
Bron: Reformatorisch Dagblad
Ik ben bang dat Dr. Paul helemaal gelijk heeft.
Kun jij concrete voorbeelden geven waaruit die grote waakzaamheid van de kerk (ik neem aan dat je de RK bedoelt) blijkt?Adorote schreef:De Kerk heeft er wel degelijk oog voor en is daarin zeer waakzaam; waar er haast geen oog voor is , is in het protestantisme, en daarvan weer bepaalde stromingen .
Adorote zit van de stilte te genieten.jvdg schreef:Kun jij concrete voorbeelden geven waaruit die grote waakzaamheid van de kerk (ik neem aan dat je de RK bedoelt) blijkt?Adorote schreef:De Kerk heeft er wel degelijk oog voor en is daarin zeer waakzaam; waar er haast geen oog voor is , is in het protestantisme, en daarvan weer bepaalde stromingen .
-
En.... misschien heb je daarbij gelijk wel praktische voorbeelden hoe dit bijvoorbeeld onder jongeren bespreekbaar wordt gemaakt.jvdg schreef:Kun jij concrete voorbeelden geven waaruit die grote waakzaamheid van de kerk (ik neem aan dat je de RK bedoelt) blijkt?Adorote schreef:De Kerk heeft er wel degelijk oog voor en is daarin zeer waakzaam; waar er haast geen oog voor is , is in het protestantisme, en daarvan weer bepaalde stromingen .
In alle jaren dat ik cathichisatie heb gevolgd is dit nl. maar 1x heel kort aan de orde gekomen. En dan alleen nog maar het gedeelte van sterrenbeelden en de dierenriem enzo. Wel jammer, want ik denk dat het wel een actueel onderwerp is!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Ik vraag me af of het zo is dat te kerk er te weinig oog voor heeft.
Is het niet meer de onkunde, onmacht en onervarenheid? En daardoor het ontbreken van actie? Het is nogal een complex iets.
En wanneer noem je iets 'occultisme'?
Iemand die glaasje draait is neem ik aan aanwijsbaar occult bezig. Het zien van dingen die er niet zijn, wanneer kan dat occult genoemd worden? Of het voorvoelen van gebeurtenissen?
Is het niet meer de onkunde, onmacht en onervarenheid? En daardoor het ontbreken van actie? Het is nogal een complex iets.
Iemand die glaasje draait is neem ik aan aanwijsbaar occult bezig. Het zien van dingen die er niet zijn, wanneer kan dat occult genoemd worden? Of het voorvoelen van gebeurtenissen?
Ma Vis schreef:Ik vraag me af of het zo is dat te kerk er te weinig oog voor heeft.
Even off topic:
Ma Vis: Gefeliciteerd met je maidenspeech.
He is de gewoonte dat er dan wordt geapplaudiseerd: Bij dezen!!!!
Ga zo door.
Alweer dank je jvdg.
Ik voel me als een held na het ophalen van z'n lintje.
Wat in mijn achterhoofd speelt betreffende die onkunde en onervarenheid is het volgende voorbeeld.
Een kind met onverklaarbare stemmingen, het voelt dingen soms haarscherp aan op onverklaarbare manier, en 'voorspelt' gebeurtenissen.
Het consultatiebureau komt dan tegenwoordig met de conclusie 'nieuwe-tijdskind'.
Flauwekul denk ik dan.
Dan lees ik een artikel van Dr. Paul waarin hij de term 'erfelijk belast' gebruikt.
Misschien toch occult dus?
In ieder geval verwácht ik niet eens dat een kerk daar wat mee doet.
Want wat zouden ze ermee kunnen doen?
Het bestaan ervan ontkennen lijkt in míjn omgeving de meest logische reactie.
Ik voel me als een held na het ophalen van z'n lintje.
Wat in mijn achterhoofd speelt betreffende die onkunde en onervarenheid is het volgende voorbeeld.
Een kind met onverklaarbare stemmingen, het voelt dingen soms haarscherp aan op onverklaarbare manier, en 'voorspelt' gebeurtenissen.
Het consultatiebureau komt dan tegenwoordig met de conclusie 'nieuwe-tijdskind'.
Flauwekul denk ik dan.
Dan lees ik een artikel van Dr. Paul waarin hij de term 'erfelijk belast' gebruikt.
Misschien toch occult dus?
In ieder geval verwácht ik niet eens dat een kerk daar wat mee doet.
Want wat zouden ze ermee kunnen doen?
Het bestaan ervan ontkennen lijkt in míjn omgeving de meest logische reactie.
-
Ik heb tot nu toe (ben 21
) op de cathichisatie er vrijwel niets over gehoord. Nu moet ik bekennen dat ik me wel eens als een onverschillig jong heb gedragen, dus kan ik het gemist hebben
. Maar waarom ze er niet over beginnen weet ik ook niet. Misschien toch onderschatting? Zoals veel kerkenraden volgens mij toch wel de 'invloeden' op ons (de jeugd dus) onderschatten.

Re: Occultisme
[quote="jvdg"][Het probleem is volgens dr. Paul dat kerken en kerkelijke opleidingen er te weinig van afweten. "Het blijft hoogstens beperkt tot beschrijving wat in de oude en de middeleeuwse kerk plaatsvond, niet hoe je de mensen moet helpen."[/quote]
De cijfers hier lijken het idee te bevestigen:
11 reacties
181 keer bekeken.
[I]Het probleem is volgens mij dat mensen er te weinig van afweten. Het blijft voornamelijk beperkt tot (een enkele) beschrijving hoe men er zelf (in het verleden) wel of niet mee geconfronteerd is. Niet welke actie je er zelf op kunt laten volgen.[/I]
De cijfers hier lijken het idee te bevestigen:
11 reacties
181 keer bekeken.
[I]Het probleem is volgens mij dat mensen er te weinig van afweten. Het blijft voornamelijk beperkt tot (een enkele) beschrijving hoe men er zelf (in het verleden) wel of niet mee geconfronteerd is. Niet welke actie je er zelf op kunt laten volgen.[/I]
We hebben met het jvbestuur de afgelopen week dit onderwerp niet opgevoerd op de lijst van jv-onderwerpen die dit jaar aan bod moeten komen. Het is bij ons niet bekend dat er jeugd is die zich tot occultisme weet aangetrokken, dus vonden wij het ook niet direct noodzakelijk om hier een avond over te houden. Verder is de jeugd bij ons heel erg braaf, ik verwacht ook dat ze zelf genoeg terughoudendheid hebben om openlijk met occultisme bezig te zijn of naar een halloween party te gaan.Simon schreef:Ik heb tot nu toe (ben 21) op de cathichisatie er vrijwel niets over gehoord. Nu moet ik bekennen dat ik me wel eens als een onverschillig jong heb gedragen, dus kan ik het gemist hebben
. Maar waarom ze er niet over beginnen weet ik ook niet. Misschien toch onderschatting? Zoals veel kerkenraden volgens mij toch wel de 'invloeden' op ons (de jeugd dus) onderschatten.
Ik ben trouwens minder bang ten aanzien van de jeugd voor het behoeden voor openlijk satanische uitingen en glaasje draaien enzo, dan voor de bewering van Paul dat 'Jongeren gevangen zitten in bepaalde denkpatronen die demonisch kunnen werken'. Wat zou daar mee bedoelt zijn?
Herman schreef:We hebben met het jvbestuur de afgelopen week dit onderwerp niet opgevoerd op de lijst van jv-onderwerpen die dit jaar aan bod moeten komen. Het is bij ons niet bekend dat er jeugd is die zich tot occultisme weet aangetrokken, dus vonden wij het ook niet direct noodzakelijk om hier een avond over te houden. Verder is de jeugd bij ons heel erg braaf, ik verwacht ook dat ze zelf genoeg terughoudendheid hebben om openlijk met occultisme bezig te zijn of naar een halloween party te gaan.Simon schreef:Ik heb tot nu toe (ben 21) op de cathichisatie er vrijwel niets over gehoord. Nu moet ik bekennen dat ik me wel eens als een onverschillig jong heb gedragen, dus kan ik het gemist hebben
Ik ben trouwens minder bang ten aanzien van de jeugd voor het behoeden voor openlijk satanische uitingen en glaasje draaien enzo, dan voor de bewering van Paul dat 'Jongeren gevangen zitten in bepaalde denkpatronen die demonisch kunnen werken'. Wat zou daar mee bedoelt zijn?
Hoe "braaf"de jeugd ook moge wezen, het occulte grijpt dusdanig om zich heen dat wij allen niet in staat zijn om te leven zonder dat wij bemerken dat dit zijn invloed kan doen gelden.
Het is héél sluipend. Denk alleen maar aan de New Age stroom die ongemerkt bij iedereen insluipt en het onderscheidingsvermogen kan ondermijnen.
Halloween parties, "verkeerde" concerten etc. zijn herkenbaar, maar het rationalisme van de "wereld", de logica en de rede zijn vaak onweerstaanbaar en rukken aan de fundamenten van het eenvoudige, vergeef me de uitdrukking, stomweg geloven.
Als God het niet verhoedt dan komen we in aanraking met de demonen. Als er dan geen fundament is dan "stromen" we mee naar beneden.
Nogmaals, glaasje draaien etc. is herkenbaar en kan worden afgewezen, maar het niet zo eenvoudige (her)kenbare, dat vormt het echte gevaar.