Heel herkenbaar, de verschillende invalshoeken,Kaw schreef:Hee Memento,
Ik vind dat je op heel veel punten gelijk hebt, maar het kinderen krijgen is nog niet eens het probleem. Het is de verwachting van de omgeving. Het is de sociale druk die de boel verpest. En dat is niet alleen op het gebied van kinderen krijgen, maar zoals jij en ik weten ook op het gebied van woningkeuze, ja zelfs de auto moet aan de verwachtingen voldoen. En dat is gewoon een zieke situatie. Gelukkig verschilt dit per plaats en gaan we naar een plek waar dit een stuk minder is, maar ik denk dat elke reformatorische gemeente er min of meer last van heeft.
Ow ja, je mag best weten dat ik het onzin vind dat een meisje direct na het trouwen zwanger hoort te worden. Juist in ons wereldje betekent trouwen een totale omgooing van je leven. Je verlaat je ouders en leeft ineens 24 uur per dag met iemand die je anders vaak enkel in het weekend zag. Je krijgt ineens een andere sociale omgeving, woonsituatie, vaak ook nog een andere werksituatie, alles is zo'n beetje anders. Een stelletje mag best een jaartje wennen aan die hele nieuwe situatie zodat ze hun draai vinden en dan aan gezinsontplooing kunnen beginnen.
Dat heeft dus niets te maken met te vroeg getrouwt zijn, maar weer die sociale druk. De andere kant van de medaille is dat ik nu stelletjes zie die wachten met trouwen totdat ze meteen zwanger kunnen worden. De financiele situatie moet eerst zover zijn dat er een op reformatorische niveau ingericht koophuis gekocht kan worden met plek voor meerdere kinderen. De gezinsauto kan natuurlijk ook niet ontbreken. Vervolgens hebben ze meer dan 6 jaar verkering en we weten allemaal wel wat dat betekent voor een relatie.
Idd, een huis met een zware hypotheek 'moet' eigenlijk wel...
En die inrichting van de IKea is toch ook wel wat simpeltjes...
Een auto van 8-12 jaar oud, is wel heel oud...
Etc. Stuitend, inderdaad.
Het eerste jaar van ons huwelijk is mijn vrouw niet zwanger geweest, en echt, we hebben veel tijd gehad voor elkaar. Fijn. Evengoed zijn kinderen welkom, ook al was het vanaf het begin!! Al was dat eerste, rustige jaar erg goed voor onze relatie. ;-)