Masturbation is not a crime?

Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Misschien kan je beter in plaats van jezelf "te verlichten door de masturberen", jezelf verlichten door op die momenten juist naar God toe te gaan, met Hem te praten, het bij Hem neer te leggen en je bezig te houden met dingen van de Geest ipv dingen van het vlees.
Dit is ook wetenschappelijk bewezen te werken. Namelijk wanneer sexuele opgewondenheid genegeerd wordt, bv door bewust iets anders te gaan doen en er niet meer aan te denken, de behoefte tot bevrediging vanzelf verdwijnt.
precies, en naast de wetenschappelijke benadering is er ook nog die, dat naar God toe gaan en met Hem praten, je op hem richten en op het geestelijke ipv het vleselijke, ook daadwerkelijk zin heeft omdat God bestaat en kracht geeft en je wil helpen in die strijd. En je verlangen kan worden vervangen door een verlangen naar Hem.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

memento schreef:
Misschien kan je beter in plaats van jezelf "te verlichten door de masturberen", jezelf verlichten door op die momenten juist naar God toe te gaan, met Hem te praten, het bij Hem neer te leggen en je bezig te houden met dingen van de Geest ipv dingen van het vlees.
Dit is ook wetenschappelijk bewezen te werken. Namelijk wanneer sexuele opgewondenheid genegeerd wordt, bv door bewust iets anders te gaan doen en er niet meer aan te denken, de behoefte tot bevrediging vanzelf verdwijnt.
Klopt, met 1 kanttekening: als je een gedachte verwoed probeerd weg te dringen ga je er juist aan denken. Om dit te bewijzen zeggen psychiaters dan tegen hun client: probeer eens 1 minuut niet aan een roze olifant te denken. Het resultaat is dat iemand dan iedere keer aan die roze olifant moet denken. De oplossing is dan niet om de gedachte verwoed weg proberen te drukken, maar je op iets geheel anders te richten (zoals Memento inderdaad aangeeft). Iets wat je leuk vind te gaan doen bijvoorbeeld, of gezellig met iemand te gaan kletsen. Zorg ook dat je niet alleen bent.

Er is ook een 3-seconden regel. Als je 3 seconden een verleidelijk beeld in je gedachten oproept (of toelaat), dan ben je verkocht. Als je verslaaft bent treden er dan namenlijk veranderingen in je hersenen op die je wil uitschakelen(!). Je zult dus binnen 3 seconden je ergens anders op moeten leren richten, wil je vrij komen. Erg lastig dus om vrij te komen dus als je er eenmaal in zit.
Robert

Bericht door Robert »

Ik vind dat jullie je er een beetje theoretisch/gemakkelijk vanaf maken.
Voor veel, vooral, jongeren is dit een groot gewetensprobleem.
Volgens mij zijn alle sprekers hier net als ik getrouwd en volwassen.

Zo makkelijk kan je de zonde niet indammen.
En zeker de seksuele zonde niet. Jullie doen alsof er een easy receptje is om van je fantasien af te komen. Maar die fantasien worden de hele dag geprikkeld, wel of geen masturbatie. De bilboards waar je langs komt onderweg, de schaars geklede dames in de zomer.

Ik vind wat jullie zeggen geen recht doen aan de realiteit. En het is al helemaal geen antwoord waar iemand die er problemen mee heeft wat aan heeft.
Carpe Diem tamen Memento Mori
J.C. Philpot

1. Ik ben niet getrouwd, heb geen verkering, en heb dagelijks te maken met verleiding
2. Ik doe niet net alsof het makkelijk is om vanaf te komen, lees mijn postings maar eens na
3. De bijbel is voor mij principieel de waarheid. Of de bijbel nu aansluit bij de realiteit van deze cultuur / maatschappij of niet maakt mij dan eigenlijk niet zoveel meer uit, omdat de bijbel de ultieme realiteit is (alleen zullen we dat pas later volledig beseffen)
memento

Bericht door memento »

@Robert,

Juist de argumenten die jij noemt, namelijk het continu geprikkeld worden, oa door billboards en andere reclame, aantrekkelijk-uitziende dames in de zomer, etc is een aanleiding om te zoeken naar een manier om er mee om te gaan, anders dan zelfbevrediging, wat zeer beperkt mogelijk is (je kan het tenslotte alleen doen in een omgeving met voldoende privacy). Daarbij neemt het weliswaar de drang weg, maar geeft daarvoor in de plaats vaak een gevoel van schuld en van leegheid.

Daarnaast is de oplossing, namelijk bewust van je afzetten, een oplossing die niet alleen altijd en overal toegepast kan worden, het is ook een oplossing die (1) verslaving tegen gaat, (2) realiseerbaar is (aldus vele seksuologen).

M.i. hoort een christen zich te trainen om verleidingen buiten te sluiten. God heeft ons een wil gegeven, waarmee we de verleiding kunnen weerstaan. Dat kost moeite, want onze wil is verdorven, het is echter niet onmogelijk. Het principe is hetzelfde als alle andere verleidingen: we kunnen het van ons af zetten (ertegen strijden), of we kunnen het toelaten en er ons vermaak in vinden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Robert schreef:Ik vind dat jullie je er een beetje theoretisch/gemakkelijk vanaf maken.
Voor veel, vooral, jongeren is dit een groot gewetensprobleem.
Volgens mij zijn alle sprekers hier net als ik getrouwd en volwassen.

Zo makkelijk kan je de zonde niet indammen.
En zeker de seksuele zonde niet. Jullie doen alsof er een easy receptje is om van je fantasien af te komen. Maar die fantasien worden de hele dag geprikkeld, wel of geen masturbatie. De bilboards waar je langs komt onderweg, de schaars geklede dames in de zomer.

Ik vind wat jullie zeggen geen recht doen aan de realiteit. En het is al helemaal geen antwoord waar iemand die er problemen mee heeft wat aan heeft.
Ik ben niet getrouwd, en volwassen? Tja, daar moeten anderen maar over oordelen :P

Jij? Ook niet getrouwd? Heb je een relatie? Stel, je krijgt een vriendin... maar je houdt die seksuele prikkelingen en je hebt niet geleerd daar tegenin te gaan maar er aan toe te geven. Dan ga je er dus als je een relatie hebt mee door, of dacht je dat je er dan opeens mee kan stoppen? Hoe zal je vriendin dat dan vinden?

Verder ben ik het helemaal met je eens dat het niet heel gemakkelijk is. Maar dat is geen reden om de strijd er tegen maar op te geven en er gewoon aan toe te geven. Het is moeilijk, vanwege de realiteit en het feit dat het allemaal zo gewoon is....

En iemand die er problemen mee heeft, heeft wel degelijk wat aan de oproep er tegen te strijden, te bidden, er met God over te praten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Robert

Bericht door Robert »

I'll quote myself:
Volgens mij zijn alle sprekers hier net als ik getrouwd en volwassen
En nogmaals, in theorie ben ik het wel met jullie eens, in de perfected wereld...... maar we leven niet in de perfecte wereld. Daar mag je wel naar streven maar ik geloof er gewoon niet in dat de gemiddelde man los kan komen van seksuele prikkels. En dan vind ik masturberen een betere oplossing dan 'opgewonden' doorlopen en door fantaseren.

Uiteraard is seks met je vrouw beter en uiteraard zou het nog beter zijn als je niet geprikkeld zou raken van wat je ziet. En uiteraard zou het nog nog beter zijn als we in een wereld zouden leven waar die prikkels niet zouden bestaan, behalve van je eigen vrouw.

Weet je, moslims stoppen hun vrouwen in een burqa, prikkels weg. Ik vind jullie gedachte, zeker omdat masturberen zeker niet Bijbels afgekeurd wordt, een beetje de richting van de moslimoplossing opgaan. Er is geen probleem, als je maar netjes je ogen dichtdoet en als je opgewonden wordt aan vrieskisten gaat denken, dan gaat het over.

En daar heb ik heel veel moeite mee.
Carpe Diem tamen Memento Mori
J.C. Philpot

Robert schreef:En dan vind ik masturberen een betere oplossing dan 'opgewonden' doorlopen en door fantaseren.
I'll quote myself:
En dat "verlichten" zorgt dat je hersenen de opwinding en fantasieen steeds vaker gaat oproepen (zie mijn posting hiervoor waar uitgelegd word hoe dit werkt), en zo zit je dan in een vicieuze cirkel. Het verlichten is dus een tijdelijke schijn-verlichting.
Geen oplossing dus voor het "'opgewonden' doorlopen en door fantaseren".
Josephus

Bericht door Josephus »

Robert schreef:Weet je, moslims stoppen hun vrouwen in een burqa, prikkels weg.
Dat geloof je toch hopelijk zelf niet... :shock:
Marnix

Bericht door Marnix »

Robert schreef:I'll quote myself:
En nogmaals, in theorie ben ik het wel met jullie eens, in de perfected wereld...... maar we leven niet in de perfecte wereld. Daar mag je wel naar streven maar ik geloof er gewoon niet in dat de gemiddelde man los kan komen van seksuele prikkels. En dan vind ik masturberen een betere oplossing dan 'opgewonden' doorlopen en door fantaseren.
Zoals ik al zei, masturberen is geen oplossing voor opgewonden zijn.. het komt net zo snel weer terug als het verdwenen is. Mannen die niet masturberen hebben echt niet meer fantasie en opgewondenheid dan wie dat wel doen.
Uiteraard is seks met je vrouw beter en uiteraard zou het nog beter zijn als je niet geprikkeld zou raken van wat je ziet. En uiteraard zou het nog nog beter zijn als we in een wereld zouden leven waar die prikkels niet zouden bestaan, behalve van je eigen vrouw.
Dat is geen realiteit, dus moet je leren er zo goed mogelijk mee om te gaan. Masturberen is wat anders, dat is er aan toegeven.
Weet je, moslims stoppen hun vrouwen in een burqa, prikkels weg. Ik vind jullie gedachte, zeker omdat masturberen zeker niet Bijbels afgekeurd wordt, een beetje de richting van de moslimoplossing opgaan. Er is geen probleem, als je maar netjes je ogen dichtdoet en als je opgewonden wordt aan vrieskisten gaat denken, dan gaat het over.
De Bijbel keurt fantasie over andere vrouwen af en bestempelt dat als zonde. Dat we er last van hebben klopt, we hebben allemaal last van de zonde. Maar jou oplossing is zo vreemd: Zo is het nou eenmaal, dan geven we er maar aan toe. Natuurlijk is er een probleem... maar jou "oplossing" is geen oplossing, integendeel. Ik zie dat eerder als acceptatie van de zonde. En we mogen ons niet bij onze zondigheid neerleggen en er dus maar gewoon aan meedoen.

En nee, daar is burqa voor nodig. Als je alleen maar vrouwen in burqa ziet en dan opeens een sloggi-billboard, reageer je daar alleen maar heftiger op. En nogmaals, de Bijbel keurt masturberen niet af, maar wel de fantasieen die je erbij hebt.
Vincent

Bericht door Vincent »

Marnix schreef:
Zoals ik al zei, masturberen is geen oplossing voor opgewonden zijn.. het komt net zo snel weer terug als het verdwenen is. Mannen die niet masturberen hebben echt niet meer fantasie en opgewondenheid dan wie dat wel doen.
Ben t grotendeels wel met je eens.

Een tussenoplossing is natuurlijk om zo nu en dan te masturberen. Dat verlaagt de spanning en voorkomt tegelijkertijd dat je leven eraan gegeven wordt. Maar 1 keer is moeilijk, want het is van een verslavend karakter. Dus ja, ik geef de 'conservatieven' hier eigenlijk wel gelijk, al is het praktisch niet eenvoudig.
Marnix

Bericht door Marnix »

Vincent schreef:
Marnix schreef:
Ben t grotendeels wel met je eens.

Een tussenoplossing is natuurlijk om zo nu en dan te masturberen. Dat verlaagt de spanning en voorkomt tegelijkertijd dat je leven eraan gegeven wordt. Maar 1 keer is moeilijk, want het is van een verslavend karakter. Dus ja, ik geef de 'conservatieven' hier eigenlijk wel gelijk, al is het praktisch niet eenvoudig.
Volgens mij werkt dat net zo slecht als af en toe roken... het wordt dan namelijk vanzelf weer meer. Je doet het toch, en dan wordt de frequentie makkelijk opgevoerd. Wat maakt het dan uit of je het vandaag doet of volgende week? Af en toe zondigen is niet de manier om van zonde af te komen. Volgens mij schrijft de Bijbel het radicaal breken met de zonde voor... en masturberen kan je mee stoppen... wat je denken betreft is dat wat lastiger... maar om dan te zeggen: Tja, je kan er dus niets aan doen dus blijf ik ook maar masturberen, lijkt me niet de oplossing. Zeker niet om daar bewust voor te kiezen.
Gian

Bericht door Gian »

Jammer dat de vergelijking met roken op termijn mank gaat.
Als je een half jaar gestopt ben geef je er tenminste niets meer om.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Jammer dat de vergelijking met roken op termijn mank gaat.
Vergeet dat maar gerust.
Daar is minimaal 5 jaar voor nodig en bij de meeste mensen zelfs nog langer.
Vincent

Bericht door Vincent »

Tiberius schreef:
Gian schreef:Jammer dat de vergelijking met roken op termijn mank gaat.
Vergeet dat maar gerust.
Daar is minimaal 5 jaar voor nodig en bij de meeste mensen zelfs nog langer.

Is dat de behoefte vanuit je lichaam of ingeprent gedrag? Zelfbevrediging komt wel voort uit een behoefte die eigen is aan de mens. Lijkt mij. Of dat met roken ook zo is waag ik te betwijfelen (rook zelf gelukkig niet noch heb gerookt dus kan niet vergelijken)
Gesloten