Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:Ik krijg soms het idee dat de boeken tegenwoordig meer schoten zijn die gelost worden op ons Nederlands kerkelijk slagveld, als je vervolgens weer de recensies leest...
Geef mij dan maar een oudvader
Je moet ook niet op recensies afgaan, je moet de boeken zélf lezen.
We hebben hier hele discussies gehad over "Afwachten of verwachten", en de mensen met de grootste mond dat 't allemaal maar niks was, hadden het boek zelf niet gelezen.
Die gingen af op een recensie [nou ja, recensie...] in de Saambinder :?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:We hebben hier hele discussies gehad over "Afwachten of verwachten", en de mensen met de grootste mond dat 't allemaal maar niks was, hadden het boek zelf niet gelezen.
Zij kunnen dat nog corrigeren: je krijgt het boek nu bijna voor niks mee in de 2e hands boekhandels. In nieuwstaat.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:We hebben hier hele discussies gehad over "Afwachten of verwachten", en de mensen met de grootste mond dat 't allemaal maar niks was, hadden het boek zelf niet gelezen.
Zij kunnen dat nog corrigeren: je krijgt het boek nu bijna voor niks mee in de 2e hands boekhandels. In nieuwstaat.
Mensen die het niet willen lezen [bijvoorbeeld omdat ds De Wit zegt dat het geen goed boek is], zullen het zelfs niet lezen als ze geld toe krijgen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

caprice schreef: Het is een boze tijd, aanmerkende dat we in zo'n dorre tijd leven ziende op de kerk, en ons Nederlandse volk dat ver van de Heere en Zijn Woord afgeweken is. Dat zal de Heere ook zeker niet ongestraft laten.
Het is nog genade wat de HEERE ons gelaten heeft aan de vele geschriften uit vroeger tijden.
De tijden zijn niet bozer dan die van Adam, Noach, Lot, David, Paulus, Augustinus, Luther en Kersten.
Wij mensen hebben wel eens de neiging onze eigen tijd bozer te vinden dan andere tijden, maar dat is absoluut onterecht.
Bovendien vind ik het absoluut geen dorre tijd voor de kerk, maar dat is een verhaal voor een ander topic ;-)
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Gian schreef:Wij lezen tegenwoordig ook de NBV. Er gaat een wereld open. Ik kan het niet anders dan aanraden.
We zijn gelijk maar in Ezechiël begonnen. Wat je daar allemaal niet in leest!
We hebben de paralleleditie. In de SV zijn er per hoofdstuk soms tientallen woorden of zinsverbanden waarvan de betekenis moeillijk is, of voor meerdere uitleg vatbaar vanwege vreemde woorden of lastige formulering.

Er is een uitspraak; als ze tegenwoordig wel alles met de pc kunnen, leren ze ook maar de woorden uit de SV.
Dit vind ik de grootste onzin die er bestaan. Wat een makkelijke uitspraak! Ik ben blij dat ik de kleine straks wat te vertellen heb uit het Woord.

Verder wil ik nogmaals de boeken van John Piper aanraden.
'Toekomstige genade' en 'Verlangen naar God'. Lees deze boeken rustig en arceer interessante uitspraken. Het zijn er zoveel dat je 95% weer vergeten ben als het boek uit is.
Tja Er gaat een wereld open :wink:
De wereld gaat vanzelf wel open meestal biijft Gods Woord dan gesloten helaas :wink: .
memento

Bericht door memento »

Oude-Waarheid schreef:
Gian schreef:Wij lezen tegenwoordig ook de NBV. Er gaat een wereld open. Ik kan het niet anders dan aanraden.
We zijn gelijk maar in Ezechiël begonnen. Wat je daar allemaal niet in leest!
We hebben de paralleleditie. In de SV zijn er per hoofdstuk soms tientallen woorden of zinsverbanden waarvan de betekenis moeillijk is, of voor meerdere uitleg vatbaar vanwege vreemde woorden of lastige formulering.

Er is een uitspraak; als ze tegenwoordig wel alles met de pc kunnen, leren ze ook maar de woorden uit de SV.
Dit vind ik de grootste onzin die er bestaan. Wat een makkelijke uitspraak! Ik ben blij dat ik de kleine straks wat te vertellen heb uit het Woord.

Verder wil ik nogmaals de boeken van John Piper aanraden.
'Toekomstige genade' en 'Verlangen naar God'. Lees deze boeken rustig en arceer interessante uitspraken. Het zijn er zoveel dat je 95% weer vergeten ben als het boek uit is.
Tja Er gaat een wereld open :wink:
De wereld gaat vanzelf wel open meestal biijft Gods Woord dan gesloten helaas :wink: .
Niet waar in dit geval. Juist Gods Woord gaat vaker open, als men de beschikking heeft over een leesbare vertaling (lees: NBV). Mijn ervaring is dat mensen die de NBV lezen, vaak grotere stukken lezen bv aan tafel, dan wanneer ze de SV lezen...

Of dat vele lezen in een nieuwe vertaling nu goed is of niet wil ik hier niet ten discussie stellen. Ik wil alleen op het feit wijzen dat de NBV ervoor zorgt dat er vaker, meer en langer bijbel gelezen wordt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Sleuteldragers door J. Mastenbroek
Psalmenoproer van M. 't Hart
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

De uitgestrektheid van de verzoening van ds. C. Harinck (erg taai en droog, maar het onderwerp is wel interessant).
Het eeuwige Woord deel III van ds. F. Bakker (meditaties), erg mooi
De kleine dokter over lever-, gal- en suikerziekte, van dr. A. Vogel
Gian

Bericht door Gian »

OW, je quotte een nogal oude posting van me. laatst heb ik me nogal negatief geuit over de NBV. Daarom weet ik niet meer of ik hem aan moet raden. Hoe langer we er in lezen hoe meer aparte dingen we er tegen komen. Bij moeilijke teksten door vreemde zinsopbouw in de NBV echt wel handig, maar voor de rest geef ik er niet veel meer om.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Schepping zonder grens van Wolters
Jongere

Bericht door Jongere »

jakobmarin schreef:Hmm, net bij de bieb gehaald, en zomaar een bladzijde opgeslagen.
hoofdstuk 9, blz. 69,

"(...)laat maar (...)"

Niet echt iets voor reforummers dus.... :oops:
:mrgreen: Sorry voor mijn onbeschaamde grijns maar je kiest ook wel net de meest foute zin van alle 600 bladzijden. Maar je hebt helaas wel gelijk en het is ook niet het enige minder goede aan het boek. Ik moet zeggen dat ik het ondanks dat toch een erg intrigerend (ik vind 'mooi' niet helemaal het juiste woord meer) boek vind. De schrijver heeft zeker vertellerstalent. Jammer dat literatuur tegenwoordig bepaalde voorwaarden heeft die niet stroken met het christelijke gedachtegoed.
Mariken1

Bericht door Mariken1 »

Juist uitgelezen:
"Gilead" van M. Robinson Prachtig boek. Zeer de moeite waard!
Mariken1

Bericht door Mariken1 »

Mariken1 schreef:Juist uitgelezen:
"Gilead" van M. Robinson Prachtig boek. Zeer de moeite waard!

Gilead is een liefdesbrief aan een verloren Amerika, een roman vol wijsheid, rust, humor, warmte en spiritualiteit. Het verhaal speelt zich af op het platteland van lowa in 1956, en wordt verteld door de 76-jarige predikant John Ames. Hij heeft te horen gekregen dat hij niet lang meer te leven heeft, en in deze sfeer van eindigheid bsluit hij een lange brief te schrijven aan zijn zeven jaar oude zoon. Hij vertelt hem over diens voorvaderen, drie generaties geestelijken; over hoe het voelt een baby te dopen; over zijn liefde voor baseball en natuur.
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Op dit moment:

Reveil en afscheiding, door W. van der Zwaag. Er stond in het winternummer van Terdege een interview met de auteur, een mooi interview. Het boek bevalt me tot nu uitstekend! Aanrader!
Vincent

Bericht door Vincent »

Gian schreef:OW, je quotte een nogal oude posting van me. laatst heb ik me nogal negatief geuit over de NBV. Daarom weet ik niet meer of ik hem aan moet raden. Hoe langer we er in lezen hoe meer aparte dingen we er tegen komen. Bij moeilijke teksten door vreemde zinsopbouw in de NBV echt wel handig, maar voor de rest geef ik er niet veel meer om.
Nou dat is eerlijk! (heb dezelfde ervaring)
Gesloten