Dan bent u niet goed op de hoogte!Adorote schreef:Het Heilige Evangelie was en is altijd in de volle omgang, het enige wat de reformatie gedaan dat men de Heilige Schrift ook kon lezen in de volkstaal en dat iedere gelovige nu zelf de Heilige Schrift ter hand kon nemen , meer niet.
Het feit van de Hervorming
- Christiaan
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Adorate, je kan voor 100 euro een aflaat bij me kopen en dan zal ik je deze opmerking vergeven.
Als dit het enige was, waarom stond de Paus dan niet te juichen maar ging Luther in de ban en werden de protestanten vervolgd?
Als dit het enige was, waarom stond de Paus dan niet te juichen maar ging Luther in de ban en werden de protestanten vervolgd?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Christiaan
Mag ik concluderen uit het uit blijven van reacties dat men met mij eens is. Dat men meer stil zou moeten staan, en zich verdiepen in
het feit en het wezen van de Hervorming?
het feit en het wezen van de Hervorming?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Ik las pas de volgende dingen over de reformatie:
Luther was niet de eerste die de leer van vrije genade buiten het dualistische denken van de RK om ontdekte. Velen anderen, onder wie als bekendste Zwingli, hebben geheel los van Luther en zonder zijn ideeën te kennen, tot een zelfde leer kwamen. Door het lezen van de Schrift! Dit valt te concluderen uit geschriften die de reformatorische leer promoten vóór Luthers bekering.
Luther was uniek in zijn verlaten van de RK, en zijn preken buiten de kerk om. Velen zijn hem gevolgd. Sommigen staan kritisch tegenover die verlating van de kerk, omdat zij menen dat men beter de kerk van binnenuit had kunnen bekeren. Hiertegen stel ik:
1. Dit is ook geprobeerd, zie o.a. Zwingli
2. Het pausdom heeft de reformatie geprobeerd uit te roeien dmv het zwaard, ipv discussie
3. Zelfs een zeer gematigd Augusteins geluid als van bisschop Jansius, die de vormen van de RK niet aanviel in de mate als bv Luther en Zwingli, maar alleen de leer van zalig worden uit genade verkondigde, werd veroordeeld
4. De RK heeft op het concilie van Trente duidelijk getoond niet te willen luisteren naar het geluid van de reformatie, en van de leer van zalig worden uit genade, noch van verdedigers van buiten de kerk, noch van verdedigers die nog RK waren. Zonder hen te horen, is de leer der reformatie veroordeeld met een meervoudig anathema, welke tot op de huidige dag niet herroepen is, ondanks alle eucomene praat die Rome doet...
Luther was niet de eerste die de leer van vrije genade buiten het dualistische denken van de RK om ontdekte. Velen anderen, onder wie als bekendste Zwingli, hebben geheel los van Luther en zonder zijn ideeën te kennen, tot een zelfde leer kwamen. Door het lezen van de Schrift! Dit valt te concluderen uit geschriften die de reformatorische leer promoten vóór Luthers bekering.
Luther was uniek in zijn verlaten van de RK, en zijn preken buiten de kerk om. Velen zijn hem gevolgd. Sommigen staan kritisch tegenover die verlating van de kerk, omdat zij menen dat men beter de kerk van binnenuit had kunnen bekeren. Hiertegen stel ik:
1. Dit is ook geprobeerd, zie o.a. Zwingli
2. Het pausdom heeft de reformatie geprobeerd uit te roeien dmv het zwaard, ipv discussie
3. Zelfs een zeer gematigd Augusteins geluid als van bisschop Jansius, die de vormen van de RK niet aanviel in de mate als bv Luther en Zwingli, maar alleen de leer van zalig worden uit genade verkondigde, werd veroordeeld
4. De RK heeft op het concilie van Trente duidelijk getoond niet te willen luisteren naar het geluid van de reformatie, en van de leer van zalig worden uit genade, noch van verdedigers van buiten de kerk, noch van verdedigers die nog RK waren. Zonder hen te horen, is de leer der reformatie veroordeeld met een meervoudig anathema, welke tot op de huidige dag niet herroepen is, ondanks alle eucomene praat die Rome doet...
Men kan twee dingen doen hen die rk zijn praten Rome goed en hen die Reformatie zijn praten de reformatie goed, kortom heete hoofden koude harten, het had nooit mogen gebeuren hoe het plaatsgevonden heeft, als men dat gaat beseffen gaat men als Christenen van verschillende denominaties anders tegen over elkaar staan; dat is een feit; een feit in hedendaagse realiteit.
OPDAT ZIJ ALLEN EEN ZIJN.
- Christiaan
Wat let het de Katholieken hun onbijbelse zienswijze te herzien.Adorote schreef:Men kan twee dingen doen hen die rk zijn praten Rome goed en hen die Reformatie zijn praten de reformatie goed, kortom heete hoofden koude harten, het had nooit mogen gebeuren hoe het plaatsgevonden heeft, als men dat gaat beseffen gaat men als Christenen van verschillende denominaties anders tegen over elkaar staan; dat is een feit; een feit in hedendaagse realiteit.
En te zien op het ware Woord van God. Wij worden zalig enkel
en alleen door het geloof en het geloof is een gave van God.
En daar kan NIETS bij. Als ze van de dwalingen af stappen kunnen ze zich bij de kerk van de hervorming aansluiten!
Maria is niet Heilig en doden en heiligen mogen we niets eens aanbidden. Dat leert de schrift NERGENS!!
Christiaan schreef:Wat let het de Katholieken hun onbijbelse zienswijze te herzien.Adorote schreef:Men kan twee dingen doen hen die rk zijn praten Rome goed en hen die Reformatie zijn praten de reformatie goed, kortom heete hoofden koude harten, het had nooit mogen gebeuren hoe het plaatsgevonden heeft, als men dat gaat beseffen gaat men als Christenen van verschillende denominaties anders tegen over elkaar staan; dat is een feit; een feit in hedendaagse realiteit.
En te zien op het ware Woord van God. Wij worden zalig enkel
en alleen door het geloof en het geloof is een gave van God.
En daar kan NIETS bij. Als ze van de dwalingen af stappen kunnen ze zich bij de kerk van de hervorming aansluiten!
Maria is niet Heilig en doden en heiligen mogen we niets eens aanbidden. Dat leert de schrift NERGENS!!
Eerst maar is goed leren lezen wat er staat, ten tweede je hebt er niets maar dan ook niets van begrepen, plus dat het hier niet over Maria gaat(wat is er mis met Maria de Moeder Gods/des Heren ) gaat ook niet over doden , want de doden zijn hier niet meer , en het gaat ook niet over Heiligen , al zijn die ons ten voorbeeld..Dus goed lezen of terug naar je schooltje en nog maar wat is kerkgeschiedenis gaan doen.
- Christiaan
Maar moet ik ervan uitgaan dat men vindt dat de Hervorming niet zo belangrijk is, om in te verdiepen?
En van elkaar te leren over het feit van de Hervorming?
En van elkaar te leren over het feit van de Hervorming?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Het feit van de Hervorming
Je bent wel de meest belangerijke sola vergeten, Christiaan:Christiaan schreef: En de 4 Sola´s waren natuurlijk ook van toen:
Sola Sciptura
Sola Gratia
Sola Fide
Sola Christi
Dit zijn maar enkele zaken. Deze kunnen andere hier vast mooi aanvullen.
Soli Deo gloria, dat Hij van alles alleen de ere mag ontvangen. Zoals wikidepedia het uitdrukt:
En Rome wenste geen ware hervorming. Dat is afdoende bewezenAl het goede komt enkel door God, niet door de mens. De redding is alleen mogelijk door God, niet alleen door de kruisdood van Christus, maar ook door het geven van geloof (door God aan de mens) waardoor de redding mogelijk wordt. Reformatoren geloofden dat mensen en hun instellingen (specefiek de katholieke heiligen en de Paus) de eer die zij kregen niet waardig waren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Ook is de uitdrukking "moeder Gods" stuitend.Tiberius schreef:De (2e) hoofdletter M in dit zinnetje.Adorote schreef:(wat is er mis met Maria de Moeder Gods/des Heren )
Maria ontving Jezus Christus in Zijn menselijke natuur.
Zijn Godheid is van eeuwigheid, in die zin was Maria niet Zijn moeder.
De uitdrukking "moeder Gods" vervult een eenvoudig mens met ontzag, niet voor die Goddelijke Zoon, maar voor die moeder. Daarmee is het accent juist verkeerd gelegd.