Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft
Ach ach, wat is de christelijke vrijheid toch moeilijk te begrijpen...
Lees het NT nu eens eerlijk en onbevangen? Zien we dan dat Jezus en de brievenschrijvers, met name Paulus, al het oude willen afschaffen? NEE! We lezen wél iets anders, namelijk dat er niet gekeken wordt naar de vorm, maar naar de intenties erachter, naar het hart. Ook zien we de oproep om elkaar in de vormen vrij te laten. De ene viert wel een feestdag, de ander niet. Laat elkaar vrij. Echter, wat je ook doet, doet het ter ere van God
Lees het NT nu eens eerlijk en onbevangen? Zien we dan dat Jezus en de brievenschrijvers, met name Paulus, al het oude willen afschaffen? NEE! We lezen wél iets anders, namelijk dat er niet gekeken wordt naar de vorm, maar naar de intenties erachter, naar het hart. Ook zien we de oproep om elkaar in de vormen vrij te laten. De ene viert wel een feestdag, de ander niet. Laat elkaar vrij. Echter, wat je ook doet, doet het ter ere van God
-
Memento,memento schreef:Ach ach, wat is de christelijke vrijheid toch moeilijk te begrijpen...
Ik ben het deels met je eens.
Toch geloof ik dat de feestdagen oud-testamentisch zijn.
In feite is het onderscheid der dagen (de wekelijkse rustdag uitgezonderd) vergelijkbaar met het onderscheid der spijzen.
(Zie b.v. Kolossenzen 2.)
Calvijn noemt een gemeente waar de feestdagen nog worden onderhoud, een "nog niet welgeordineerde" gemeente (Institutie IV.10.22).
Daarom: Graag laat ik ieder vrij om naar zijn/haar eigen geweten te handelen. Verder is het zeker waar dat het erop aankomt hóe wij de dingen doen. Het gaat dus zeker om de gesteldheid van het hart. Tegelijk blijf ik ervan overtuigd dat het onderscheid der dagen in het NT is afgeschaft, één dag in de week uitgezonderd.
M.vr.gr.,
Zonderling
Een vraag hierover, niet om te polariseren ofzo, maar om wat te leren:In feite is het onderscheid der dagen (de wekelijkse rustdag uitgezonderd) vergelijkbaar met het onderscheid der spijzen.
Waarom maak je een uitzondering voor de rustdag/sabbath? Is daar bijbelse grond voor? En hoe ga je dan om met teksten als de discipelen die aren plukken op de sabbath, wat Jezus goedkeurt, maar volgens het OT niet mag?
- Miscanthus
Jezus onderhield ook de feesten. Sterker nog: Hij was Zelf de vervulling van die feesten. Ze wezen heen naar Hem en dat doen ze nog. Ze laten ons en onze kinderen zien wat God gedaan heeft.
Het mooie van de Joodse feesten was dat ze ook vooruit keken. Ik hoop alleen niet dat de huidige christelijke feestdagen alleen een achteromkijken zijn. Laten ook wij niet vergeten vooruit te kijken naar Zijn komst en Zijn Koninkrijk.
Het mooie van de Joodse feesten was dat ze ook vooruit keken. Ik hoop alleen niet dat de huidige christelijke feestdagen alleen een achteromkijken zijn. Laten ook wij niet vergeten vooruit te kijken naar Zijn komst en Zijn Koninkrijk.
Wat principe betreft, ben ik het met je eens.Zonderling schreef:Calvijn noemt een gemeente waar de feestdagen nog worden onderhoud, een "nog niet welgeordineerde" gemeente (Institutie IV.10.22).
In onze kerken bemerk je vaak de onterechte gedachte, dat feestdagen boven de rustdag gesteld worden. (Met name natuurlijk de Kerst, omdat Pasen en Pinksteren al op zondag vallen.)
Anderzijds ben ik er blij mee, dat we op de kerstdagen extra gelegenheid/-heden hebben om Gods Woord te horen en als gemeente samen te komen.
Laten we daar zuinig op zijn!
Sommige feestdagen zijn oudtestamentisch ja. Feest is echter ook heel nieuwtestamentisch en als je daar bepaalde dagen voor plan en vrij hebt lijkt me dat geen slecht iets.Zonderling schreef:Memento,memento schreef:Ach ach, wat is de christelijke vrijheid toch moeilijk te begrijpen...
Ik ben het deels met je eens.
Toch geloof ik dat de feestdagen oud-testamentisch zijn.
In feite is het onderscheid der dagen (de wekelijkse rustdag uitgezonderd) vergelijkbaar met het onderscheid der spijzen.
Calvijn noemt een gemeente waar de feestdagen nog worden onderhoud, een "nog niet welgeordineerde" gemeente (Institutie IV.10.22).
Daarom: Graag laat ik ieder vrij om naar zijn/haar eigen geweten te handelen. Verder is het zeker waar dat het erop aankomt hóe wij de dingen doen. Het gaat dus zeker om de gesteldheid van het hart. Tegelijk blijf ik ervan overtuigd dat het onderscheid der dagen in het NT is afgeschaft, één dag in de week uitgezonderd.
M.vr.gr.,
Zonderling

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
Memento,memento schreef:Een vraag hierover, niet om te polariseren ofzo, maar om wat te leren:In feite is het onderscheid der dagen (de wekelijkse rustdag uitgezonderd) vergelijkbaar met het onderscheid der spijzen.
Waarom maak je een uitzondering voor de rustdag/sabbath? Is daar bijbelse grond voor? En hoe ga je dan om met teksten als de discipelen die aren plukken op de sabbath, wat Jezus goedkeurt, maar volgens het OT niet mag?
Ik maak een uitzondering voor de wekelijkse rustdag, omdat ik geloof dat de Decaloog eeuwig geldig is en de sabbath verschoven is van zaterdag naar zondag. Ook de eerste christenen vanaf de apostelen onderhielden de dag des Heeren op zondag (zie bijvoorbeeld Handelingen 20:7, waar op grond van het Grieks wel dagelijk sprake is van 1e dag van de week). Maar dit is eerder iets voor een ander topic.
Dus: de Decaloog is eeuwig, maar feestdagen op andere gronden niet.
Het aren plukken op sabbat zie ik van heel andere orde. Daarmee ontkende Jezus de instelling van de wekelijkse sabbat zeker niet. (Wie plukt trouwens nooit aren op een zondagse wandeling?)
@Zonderling,
De dicipelen aten de aren omdat ze honger hadden, aldus Mattheüs:
Matt 12:1 In dien tijd ging Jezus, op een sabbatdag, door het gezaaide, en Zijn discipelen hadden honger, en begonnen aren te plukken, en te eten
In het OT was het echter verboden om eten te verzamelen op de sabbat. Als bekend voorbeeld het volk Israël in de woestijn, moest op de dag vóór de sabbat ook manna verzamelen voor op de sabbat. De dicipelen ontheiligden dus de sabbat, naar OT begrippen.
Moet ik op grond van jouw redeneren concluderen dat het sabbatsgebod wel geldig is, maar de invulling ervan los is van de geboden die de Heere omtrent de invulling van de sabbat heeft gegeven in het OT? En zo ja, is daar ook bijbelse grond voor?
De dicipelen aten de aren omdat ze honger hadden, aldus Mattheüs:
Matt 12:1 In dien tijd ging Jezus, op een sabbatdag, door het gezaaide, en Zijn discipelen hadden honger, en begonnen aren te plukken, en te eten
In het OT was het echter verboden om eten te verzamelen op de sabbat. Als bekend voorbeeld het volk Israël in de woestijn, moest op de dag vóór de sabbat ook manna verzamelen voor op de sabbat. De dicipelen ontheiligden dus de sabbat, naar OT begrippen.
Moet ik op grond van jouw redeneren concluderen dat het sabbatsgebod wel geldig is, maar de invulling ervan los is van de geboden die de Heere omtrent de invulling van de sabbat heeft gegeven in het OT? En zo ja, is daar ook bijbelse grond voor?
@Memento: Het sabbatsgebod (evenals de instelling van het huwelijk) is al van voor de val en dus ook van voor de Mozaische wetten.
Op de eerste bladzijde van de Bijbel lezen we al over de eerste dag van de week:
En God zeide: Daar zij licht; en daar werd licht. En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
Christus is als het Licht in de wereld gekomen (zie Johannes 1) en daarom is het goed dat we op de eerste dag van de week rusten.
Nog steeds maakt God op de eerste dag van de week scheiding tussen Licht en tussen de duisternis, door de prediking van het Evangelie.
Op de eerste bladzijde van de Bijbel lezen we al over de eerste dag van de week:
En God zeide: Daar zij licht; en daar werd licht. En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
Christus is als het Licht in de wereld gekomen (zie Johannes 1) en daarom is het goed dat we op de eerste dag van de week rusten.
Nog steeds maakt God op de eerste dag van de week scheiding tussen Licht en tussen de duisternis, door de prediking van het Evangelie.
OK, heel goed opgemerkt. Had ik even niet aan gedacht.Tiberius schreef:@Memento: Het sabbatsgebod (evenals de instelling van het huwelijk) is al van voor de val en dus ook van voor de Mozaische wetten.
Maar hoe moeten we dan aankijken tegen alle wetten en bepalingen die de Heere in het OT (onder Mozes) gegeven heeft mbt de sabbat? Was dat symbolisch, en nu niet meer van toepassing?
Wat betreft je uitleg over scheiding tussen licht en duisternis, dat noem ik erg speculatieve exegese. Het rusten van God op de 7e dag lijkt me een betere grond.
Laatst gewijzigd door memento op 27 dec 2006, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Miscanthus
mmm, dit vind ik geen overtuigende conclusie.Tiberius schreef:...Op de eerste bladzijde van de Bijbel lezen we al over de eerste dag van de week:
Christus is als het Licht in de wereld gekomen (zie Johannes 1) en daarom is het goed dat we op de eerste dag van de week rusten.Nog steeds maakt God op de eerste dag van de week scheiding tussen Licht en tussen de duisternis, door de prediking van het Evangelie.
Klopt. Die van de opstanding is overtuigender voor de verplaatsing naar de eerste dag van de week. Maar die wist je waarschijnlijk al.Miscanthus schreef:mmm, dit vind ik geen overtuigende conclusie.Tiberius schreef:...Op de eerste bladzijde van de Bijbel lezen we al over de eerste dag van de week:
Christus is als het Licht in de wereld gekomen (zie Johannes 1) en daarom is het goed dat we op de eerste dag van de week rusten.Nog steeds maakt God op de eerste dag van de week scheiding tussen Licht en tussen de duisternis, door de prediking van het Evangelie.
Dit las ik in de afgelopen dagen in de verklaring van M.Henry en ik vond het wel aardig om hier te noemen.
Het vierde gebod bestaat uit een eeuwigdurend en een ceremonieel deel, heb ik altijd geleerd.memento schreef:Maar hoe moeten we dan aankijken tegen alle wetten en bepalingen die de Heere in het OT (onder Mozes) gegeven heeft mbt de sabbat? Was dat symbolisch, en nu niet meer van toepassing?
Het ceremoniele deel is nu vervuld.
prima dat we de rustdag op de eerste dag van de week vieren, maar ik snap niet waarom we dat met dit soort inlegkunde moeten onderbouwen
Het is heel creatief van meneer Henry, dat geef ik toe, maar ik vind het wel erg vergezocht. Als we op dinsdag de rustdag zouden hebben zou er wel iemand schrijven: Christus wordt ook wel de ware wijnstok genoemd (Joh 15) en op de derde dag schiep God de planten....... :mrgreen:

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jij doet niet veel onder voor meneer Henry.Marnix schreef:prima dat we de rustdag op de eerste dag van de week vieren, maar ik snap niet waarom we dat met dit soort inlegkunde moeten onderbouwenHet is heel creatief van meneer Henry, dat geef ik toe, maar ik vind het wel erg vergezocht. Als we op dinsdag de rustdag zouden hebben zou er wel iemand schrijven: Christus wordt ook wel de ware wijnstok genoemd (Joh 15) en op de derde dag schiep God de planten....... :mrgreen:

De zeelucht doet je creativiteit goed.
Maar goed: vier je creativiteit eens uit op de andere dagen van de week.
Zodat we terecht komen bij HC vr+antw 103: dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.
Precies. De sabbathsrust was slechts een schaduw van wat er gaat komen. Eeuwig zondag zeg maar. Alleen mag je dan ook buiten spelen