Jeugdkerken verdwijnen

Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:
memento schreef:Jeugdkerken zijn entertainment gericht, en zullen de jeugd daarom maar kort weten te boeien.
Met het eerste ben ik het wel een beetje eens, het tweede hoeft daar echter niet logisch uit voort te vloeien.
De refowereld heeft namelijk ook al jarenlang zo zijn eigen "entertainers"... :wink:
Niet zo cryptisch, Josephus :mrgreen:
Ach, een goed verstaander... 8)
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef:
Gian schreef:
memento schreef:Jeugdkerken zijn entertainment gericht, en zullen de jeugd daarom maar kort weten te boeien.
Als je daarmee randjongeren toch binnen de kerk weet te houden tot ze wat ouder zijn heb je er wel mee gewonnen.
Eigenlijk vind ik entertainment geen goed woord. Opwekking zingen, en wat sfeer brengen om jongeren binnen boord te houden lijken mij goede middelen. Het middel is er dus om een doel te bereiken.
Het boeit ze even, daarna is het nieuwtje er af. Het houdt ze dus niet bij de kerk. Helaas..
Het zal vast zo wezen. Ik hoop niet dat je de jeugdkerken ermee tekort doet.

Ik herinner me trouwens nog een topic van je, toen je behoorlijk anthiousiast thuiskwam van een jeugdkerk.
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=226&postdays=0&postorder=desc&highlight=jeugdkerken&start=15
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
Marnix schreef:
rekcor schreef:
,,Of het met Dimension 7 te maken heeft, weet ik niet, maar de kerken hier in de omgeving hebben de laatste tijd zelf veel meer werk gemaakt van hun jeugdwerk. (...)'', analyseert Palmans.
Dit zou natuurlijk wel een mooi resultaat zijn van deze initiatieven!
Geldt niet alleen voor Groningen, ook bijvoorbeeld voor Zwolle.
Kaw schreef:FF een lekkere stevige opmerking:
Initiatieven waar niet schriftuurlijk bevindelijk gepreekt wordt... Tja, logisch dat die verdwijnen. Daar rust natuurlijk geen zegen op.
Lijkt me dat je geen gelijk hebt, waarom bestaat de RK anders al zo lang? Of de jongerendag. Of de mormonen? Jehova's? Flevo Festival? Niet dat bij alle voorbeelden die je noemt onschriftuurlijk gepreekt wordt... maar niet bevindelijk in die zin :) Net zoals bij een hoop jeugdkerken ook de Bijbelse boodschap gebracht wordt :)
De RK leert dat je naar de kerk moet komen en aan de sacramenten moet deel nemen om zalig te worden!
De jeugdkerken hebben vaak veel meer oog voor muziek en vorm dan voor het Woord des Levens!
Onjuist vooroordeel nummer 1
Memento schreef:Jeugdkerken zijn entertainment gericht, en zullen de jeugd daarom maar kort weten te boeien.
Onjuist vooroordeel nummer 2
Het boeit ze even, daarna is het nieuwtje er af. Het houdt ze dus niet bij de kerk. Helaas..
Onzinnig vooroordeel nummer 3

Kom eens met normale dingen aanzetten in plaats van met eigen bedenksels die voor geen meter kloppen. Misschien ga ik er dan wat serieuzer op in, met dit soort suggestieve opmerkingen die puur het gevolg zijn van een gebrek aan kennis over dit onderwerp kan ik echt niks.
Kaw schreef:Eerlijk gezegt geloof ik niet dat het werkt om calvinisme te mixen met evangelische elementen. Laat een calvinist lekker een calvinist en laat een kind van een calvinist lekker evangelisch worden als dat hem beter ligt. Hierin speelt ook iemands karakter sterk een rol. Ik heb letterlijk en figuurlijk een sober karakter en voel me dus prima thuis tussen calvinisten, maar ik bezef wel dat mijn broertje met een ander karakter beter zijn plaats zal vinden in een evangelische gemeente. Iets waar ik niet huiverig tegenover sta.
Ik vind de mix op zich niet verkeerd, als maar de goede dingen van beide stromingen gemixt wordt... niet afdoen aan de calvinistische leer, maar wat andere vormen zijn geen probleem... en graag ook een beetje het enthousiasme, de toewijding en het missionaire van de evangelische stromen overnemen! En die dingen zijn ook niet onreformatorisch.

Ecclesia Reformata Semper Reformanda
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Marnix mijn informatie is uit zeer betrouwbare bron.
Van een predikant die er zelf is geweest.!

Dus een vooroordeel! :wink:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Marnix

Bericht door Marnix »

Predikanten hebben ook wel eens vooroordelen hoor. Daarnaast scheer je alle jeugdkerken hier over 1 kam en dat kan niet, jeugdkerken zijn namelijk ook heel divers. Ik hoop dat ik ook een betrouwbare bron voor je ben en je me gelooft als ik zeg dat ik uit ervaring heb gemerkt dat in veel jeugdkerken de vormen ondergeschikt zijn aan het Woord, en vormen puur in dienst daarvan staan, om jongeren op vertrouwde wijze, met moderne vormen, het eeuwenoude evangelie te brengen!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Wat is er in loop der jaren al niet zoals geweest, combomissen in de RK combodiensten in de NHK opendeurdiensten (vreemde benaming de kerkdeur staat altijd open) met een koortje van jongeren en nu weer jeugdkerken, veel muziek en maar dansen en springen, is even leuk dan is het weer voorbij, wat niet echt is vergaat als rook.

Laat men is gewoon naar de Kerk komen zonder eigenwillige godsdienst, Hem aan bidden , horen uit de Heilige Schrift en de verkondiging daarvan , de Heilige Sacramenten ontvangen , en God zoeken in gebed en smeking voor het eeuwig behoudt uit Genade, en weten dat je Zijn eigendom bent en zo blijmoedig door het leven kan gaan , een doorleefd geloof is een vast geloof, dat vindt men alleen in de Kerk die Jezus ons gegeven heeft tot eeuwige zaligheid. De jeugd zal die weg moeten gaan tot navolging van Jezus Christus, en Hem na volgenis het Kruis volgen en door het Kruis behouden worden , meer niet. Stilte en gebed en devotie en meditatie zijn wegen die daar heen wijzen Jezus Christus.
Marnix

Bericht door Marnix »

Adorote schreef:Wat is er in loop der jaren al niet zoals geweest, combomissen in de RK combodiensten in de NHK opendeurdiensten (vreemde benaming de kerkdeur staat altijd open) met een koortje van jongeren en nu weer jeugdkerken, veel muziek en maar dansen en springen, is even leuk dan is het weer voorbij, wat niet echt is vergaat als rook.

Laat men is gewoon naar de Kerk komen zonder eigenwillige godsdienst, Hem aan bidden , horen uit de Heilige Schrift en de verkondiging daarvan , de Heilige Sacramenten ontvangen , en God zoeken in gebed en smeking voor het eeuwig behoudt uit Genade, en weten dat je Zijn eigendom bent en zo blijmoedig door het leven kan gaan , een doorleefd geloof is een vast geloof, dat vindt men alleen in de Kerk die Jezus ons gegeven heeft tot eeuwige zaligheid. De jeugd zal die weg moeten gaan tot navolging van Jezus Christus, en Hem na volgenis het Kruis volgen en door het Kruis behouden worden , meer niet. Stilte en gebed en devotie en meditatie zijn wegen die daar heen wijzen Jezus Christus.
Ik ken een hoop jongeren die door de jeugddiensten weer in de kerk komen, of die er weer geinteresseerd en enthousiast heengaan ipv omdat het moet. Dus je bent ongetwijfeld blij met jeugdkerken. Wat je blijkbaar even bent vergeten is hoeveel jongeren de kerk verlaten hebben... Dat was de aanleiding voor jeugdkerken om te starten... en het doel was om jongeren weer terug in de kerk te brengen.

Voor mij geldt overigens hetzelfde, in mijn kerk gebeurde niks voor jongeren en de vormen en zo stonden voor mijn gevoel ver van me af, ik ging er heen omdat ik dat gewoon was, uit sleur... maar het drong nooit echt tot me door. Door middel van jeugdkerken heeft God mijn geloof weer levend gemaakt... en sindsdien ga ik weer met plezier naar de kerk, ben ik vormen minder belangrijk gaan vinden en heb ik de enorme rijke waarde van een leven met Hem weer mogen ontdekken.

Niet echt? Echt genoeg voor God om het te gebruiken om mensen te veranderen.
memento

Bericht door memento »

Gian schreef:
memento schreef:
Gian schreef:
Als je daarmee randjongeren toch binnen de kerk weet te houden tot ze wat ouder zijn heb je er wel mee gewonnen.
Eigenlijk vind ik entertainment geen goed woord. Opwekking zingen, en wat sfeer brengen om jongeren binnen boord te houden lijken mij goede middelen. Het middel is er dus om een doel te bereiken.
Het zal vast zo wezen. Ik hoop niet dat je de jeugdkerken ermee tekort doet.

Ik herinner me trouwens nog een topic van je, toen je behoorlijk anthiousiast thuiskwam van een jeugdkerk.
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=226&postdays=0&postorder=desc&highlight=jeugdkerken&start=15
Klopt, ik was minder negatief dan toen ik er nooit geweest was. Ik had een halleluja-kies-voor-Jezus bijeenkomst verwacht, dat viel dus alles mee. Tevens zag ik wat punten waarvan de bestaande (reformatorische) kerken konden leren.
Memento schreef:Jeugdkerken zijn entertainment gericht, en zullen de jeugd daarom maar kort weten te boeien.
Onjuist vooroordeel nummer 2
Onzinnig vooroordeel nummer 3

Kom eens met normale dingen aanzetten in plaats van met eigen bedenksels die voor geen meter kloppen. Misschien ga ik er dan wat serieuzer op in, met dit soort suggestieve opmerkingen die puur het gevolg zijn van een gebrek aan kennis over dit onderwerp kan ik echt niks.
Helaas Marnix, zo onzinnig is het helaas niet. Vanuit mijn vakgebied (ICT) heb ik eea aan onderzoek gedaan naar jeugdculturen, hypes en suces-stories. De belangrijkste conclusie die ik daaraan over heb gehouden is deze: Om bezoekers te trekken is vorm en opmaak erg belangrijk, om bezoekers te houden is de inhoud (content) het belangrijkst.

Van wat ik aan jeugddiensten bezocht heb, gecombineerd met bovenstaande onderzoeksresultaten, zie ik bij jeugdkerken:
1. De opmaak heeft de overhand. Onder opmaak noem ik muziek, dans, sfeer, taalgebruik, etc (vaak een preek van half uur, de andere 1,5 uur muziek en andere entertainment).
2. De inhoud is erg simpel (laagdrempelig), maar weinig variërend. Dit is natuurlijk ideaal voor evangelisatie, echter voor mensen die elke keer komen gaat het snel vervelen.

Dit is mijn ervaring bij de diensten die ik heb bijgewoond, maar ook die van wat 'hippe jongeren' die ik erover gesproken heb, die in het begin erg enthousiast waren over de jeugdkerken, maar het na een tijdje toch wel saai begonnen te vinden...
Marnix

Bericht door Marnix »

1. De opmaak heeft de overhand. Onder opmaak noem ik muziek, dans, sfeer, taalgebruik, etc (vaak een preek van half uur, de andere 1,5 uur muziek en andere entertainment).
2. De inhoud is erg simpel (laagdrempelig), maar weinig variërend. Dit is natuurlijk ideaal voor evangelisatie, echter voor mensen die elke keer komen gaat het snel vervelen.

Dit is mijn ervaring bij de diensten die ik heb bijgewoond, maar ook die van wat 'hippe jongeren' die ik erover gesproken heb, die in het begin erg enthousiast waren over de jeugdkerken, maar het na een tijdje toch wel saai begonnen te vinden...
tja, ik herken me niet helemaal in het plaatje dat je schetst, maar misschien vergeet ik ook wel dat ik weer wat ouder ben dan de gemiddelde jongere en mijn jeugdkerken misschien ook niet helemaal modaal zijn. Overigens vind ik niet dat de opmaak de overhand heeft, het heeft behoorlijke aandacht. Jongeren die niet veel met het geloof hebben en liever niet dan wel in de kerk komen moet je toch op een manier zien te trekken. Laat ze maar om de vormen ergens op af komen. Beter dan dat ze wegblijven. Laat ze maar komen omdat ze zo'n band en wat andere dingen erbij wel cool vinden. Ze zijn er tenminste en kunnen de boodschap horen. Overigens was die boodschap lang niet altijd te laagdrempelig en simpel. Wel praktisch en helder. Zonder teveel theologie erbij. Dat mensen het op een gegeven moment wel gezien hebben daar vind ik niet zo erg. Het lijkt me gezond om dan een stap verder te zetten, je bij een gemeente aan te sluiten waar weer mogelijk is, waar meer diepgang is, waar mensen meer zelf ook ingezet kunnen worden. Daarom vind ik het afnemend aantal bezoekers niet zorgwekkend. Waarom komen er minder mensen? Omdat de hype is afgelopen en ze jeugdkerken ook niet meer cool vinden? Ze zullen er bij zitten. Maar ik ken er ook genoeg die door jeugdkerken bij een gemeente terecht zijn gekomen, of weer actief zijn geworden in eigen gemeente en zich daar nu op richten. Mooizo. Jeugdkerken zijn ook opgericht als opstapje naar de kerken, ondersteunend aan de kerken. Niet met als doel om jongeren uit de kerk te halen maar juist om ze er in te brengen.
Plaats reactie