PVV en CU

memento

Bericht door memento »

Hoe christelijk is het als je de vreemdeling binnen je poorten (om in refotermen te blijven) geen plek gunt?
Ho wacht, als je het programma van de PVV gelezen zou hebben, zou je weten dat ze wel degelijk de vreemdeling een plaats gunt. Echter, men wil geen vreemde godsdienst en vreemde cultuur een plaats geven, omdat die cultuur en godsdienst uiteindelijk niet tolerant is tegenover andere godsdiensten en culturen. Het geen ruimte gunnen aan vreemde godsdiensten is heel erg bijbels hoor, en is (of helaas: was) een punt van de SGP

------
Misschien dat jullie ook zouden willen reageren op mijn punt dat een christelijke politicus binnen een 'gewone partij' beter is dan eigen partijen...
rekcor

Bericht door rekcor »

memento schreef:In het besef dat een theocratie niet mogelijk is, ben ik voor een scheiding tussen kerk en staat, waarbij christenen hun stem laten horen binnen een partij, ipv met een eigen partij. En wel omdat de invloed dan groter kan zijn dan nu het geval is. En wel omdat:
1. Een goede christelijke politicus dan ook stemmen zal krijgen van niet-christelijke kiezers, die op hem stemmen vanwege zijn kwaliteiten, en niet vanwege zijn religieuze overuiging.
2. Het bereik veel groter is. Nu hoort Nederland alleen over christelijke zaken met de verkiezingen, dán word deze stem ook gehoord binnen de partijen.
3. Het christelijk geloof, en de bijbehorende normen en waarden zijn redelijk, en op grond daarvan zie ik ruimte voor mensen die deze zaken aanhangen binnen de huidige partijen. Ik verwacht dat in een interne discussie het christelijke geluid bijval zal vinden van niet-christenen.
4. Wanneer een christelijke normen en waarden afbrekend wetsvoorstel binnen een partij al veel discussie doet opwaaien, zal men dit wetsvoorstel minder snel indienen, dan wanneer de kritiek ná indiening pas plaatsvind, door een groep die bekend staat als 'overal teugen'.
5. Tenslotte, elk kamerlid is vrij om moties in te dienen, en vrij om te stemmen naar hem goeddunkt, zonder verantwoording aan zijn partij verschuldigd te zijn.
Als radicaal christen is het heel moeilijk om op een verkiesbare plaats gezet te worden binnen die partijen. Of je moet wat water bij de wijn van je principes willen doen. (Tenminste, bij alle christenen in andere partijen waar ik de interviews van gelezen heb, dacht ik: mmm hoe christelijk ben jij werkelijk? Men was bijv. voor abortus en euthanasie, vanwege de 'scheiding van kerk en staat'. Maar goed, misschien zie ik veel mensen over het hoofd...)
David J

Bericht door David J »

Ik ben niet zo optimistisch over de mogelijkheid om een eigen geluid te vertegenwoordigen binnen andersdenkende partijen.

Je moet niet vergeten dat parlementariers in Nederland geen eigen mandaat hebben, de uitzonderingen die op basis van voorkeurstemmen gekozen zijn daargelaten. Dit is tegenstelling tot landen met een districtenstelsel, waar iedere parlementarier op eigen kracht in zijn eigen district gekozen is.

Wil je in Nederland in de Kamer komen, dan moet je (in de meeste gevallen) op een verkiesbare plek op de lijst van een bestaande partij zien te komen. Denk je echt dat je in PvdA of VVD een kans maakt als je zegt radicaal tegen abortus, euthanasie en het homohuwelijk te zijn?

Ik ken het Haagse wereldje niet van binnenuit, maar heb er genoeg over gehoord om te weten dat de fractiediscipline erg ver gaat. Als 'backbencher' heb je je gewoon te conformeren aan het partijstandpunt. Bovendien heb je de praktijk van woordvoerderschappen: als jij toevallig woordvoerder varkenshouderij bent, krijg je weinig kans om in de Kamer iets te zeggen over andere onderwerpen.

Ik ben het in principe met je eens dat christenen zo veel mogelijk buiten het eigen groepje moeten willen functioneren. Maar binnen de Nederlandse manier van politiek bedrijven zie ik weinig perspectief voor expliciet christelijke parlementariers in 'gewone' partijen.
memento

Bericht door memento »

Men was bijv. voor abortus en euthanasie, vanwege de 'scheiding van kerk en staat'
Ik heb de focus op euthanasie nooit gesnapt. Het gaat hier om een overheid die niet verbied wat Gods woord van ons eist. Echter, dit gaat in andere gevallen ook op, waar je de SGP en CU nooit over hoort, bijvoorbeeld vloeken en eerbied en respect voor ouders, leraars en ambtenaren (in bijzonder politie).

En wat betreft abortus, nog steeds vind een groot gedeelte van de Nederlanders dat in veel gevallen niet goed (men denke niet alleen aan het vermoorde kind, maar ook aan het lange verwerkingsproces van de ouders, met name de moeder).

@DavidJ,

Je focust op de onmogelijkheid om als christen op een verkiesbare plaats te komen. Hiermee ga je voorbij aan de andere punten die ik genoemd heb, namelijk het belang van een christelijk geluid binnen de partijen, dus ook onder de gewone partij-leden. Verandering van onder uit zou binnen het democratische stelsel toch goed mogelijk moeten zijn.
Klomp

Bericht door Klomp »

rekcor schreef: Als radicaal christen is het heel moeilijk om op een verkiesbare plaats gezet te worden binnen die partijen. Of je moet wat water bij de wijn van je principes willen doen. (Tenminste, bij alle christenen in andere partijen waar ik de interviews van gelezen heb, dacht ik: mmm hoe christelijk ben jij werkelijk? Men was bijv. voor abortus en euthanasie, vanwege de 'scheiding van kerk en staat'. Maar goed, misschien zie ik veel mensen over het hoofd...)
Ik vroeg me soms ook af wat er nu zo specifiek echt christelijk was aan die kandidaten.
Josephus

Bericht door Josephus »

NU.nl schreef:Kamerlid beschuldigd van mishandeling ex-vrouw

Uitgegeven: 21 december 2006 11:29
Laatst gewijzigd: 21 december 2006 11:52

AMSTERDAM - Dion Graus, Tweede Kamerlid van de Partij voor de Vrijheid (PVV) heeft in 2002 zijn toen hoogzwangere vrouw mishandeld. Dat meldt het Limburgs Dagblad donderdag. De krant zou een aangifte tegen Graus hebben ingezien.

De mishandeling zou dusdanig ernstig zijn dat de vrouw in het ziekenhuis was opgenomen. Artsen die de toenmalige vrouw van het Kamerlid begeleidden, spraken van een "zeer bedreigende situatie". Het was niet de eerste aangifte die tegen Graus is gedaan.

Er zijn volgens het Limburgs Dagblad zes aangiftes gedaan van zaken als mishandeling, bedreiging en stalking.

Doodsbedreigingen

De aangiftes zijn gedaan door zijn ex-vrouw, voormalig schoonvader, een vriendin van zijn ex, een collega en een vrouw waarmee Graus een buitenechtelijke relatie heeft gehad. In enkele van de verklaringen wordt zelfs sproken over doodsbedreigingen.
En dat door iemand die de islam vrouwonvriendelijk vindt... :shock: :roll:
parsifal

Bericht door parsifal »

Hij is nooit veroordeeld. Maak niet de fout die half het forum met betrekking tot de EO eerder deze week maakte.
Josephus schreef:
NU.nl schreef:Kamerlid beschuldigd van mishandeling ex-vrouw

Uitgegeven: 21 december 2006 11:29
Laatst gewijzigd: 21 december 2006 11:52

AMSTERDAM - Dion Graus, Tweede Kamerlid van de Partij voor de Vrijheid (PVV) heeft in 2002 zijn toen hoogzwangere vrouw mishandeld. Dat meldt het Limburgs Dagblad donderdag. De krant zou een aangifte tegen Graus hebben ingezien.

De mishandeling zou dusdanig ernstig zijn dat de vrouw in het ziekenhuis was opgenomen. Artsen die de toenmalige vrouw van het Kamerlid begeleidden, spraken van een "zeer bedreigende situatie". Het was niet de eerste aangifte die tegen Graus is gedaan.

Er zijn volgens het Limburgs Dagblad zes aangiftes gedaan van zaken als mishandeling, bedreiging en stalking.

Doodsbedreigingen

De aangiftes zijn gedaan door zijn ex-vrouw, voormalig schoonvader, een vriendin van zijn ex, een collega en een vrouw waarmee Graus een buitenechtelijke relatie heeft gehad. In enkele van de verklaringen wordt zelfs sproken over doodsbedreigingen.
En dat door iemand die de islam vrouwonvriendelijk vindt... :shock: :roll:
Josephus

Bericht door Josephus »

parsifal schreef:Hij is nooit veroordeeld. Maak niet de fout die half het forum met betrekking tot de EO eerder deze week maakte.
Wees daarvoor niet bang, dat is er tijdens de studie hard genoeg ingehamerd... :wink:
Plaats reactie