Kogels in de kerk

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:Ik vind deze uitspruik nogal verontrustend: theologie ontneemt eerder het zicht op God dan dat ze verheldert, vind ik, maar muziek overstijgt de theologie en is voor mij een belangrijke uitingsvorm voor mijn geloof.

Geloof is een zaak van het hoofd en het hart. Een focus op het gevoel (muziek) is m.i. erg gevaarlijk, en op zn minst erg eenzijdig.
Ben ik zeker mee eens!

En dat betekend helemaal niet dat ik een muziekhater ben!

Favoriten: Sweellinck, Bach, Handel, Buxtehude, Scarlatti

Ga vrijdag naar een uitvoering van 'Messiah'. Geen afgekorte versie, het hele oratorio. En de dirigent zit achter het clavicord.
Hoe kan dat nou geen Johann Pachelbel??? :cry:
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gian

Bericht door Gian »

Kaw schreef:
memento schreef:
En Nederland Zingt van de EO is van een immense treurigheid en banaliteit.
Kan iemand mij dat uitleggen? Ik heb weinig verstand van kerkmuziek, maar kan me niet indenken wat iemand tegen Nederland Zingt kan hebben. Massale samenzang, met een koor erbij en wat solisten, is toch prachtig?
Het muzikale niveau is volgens kenners wel dramatisch laag. Zet een organist achter het orgel en laat hem alle registers er uit trekken. Vervolgens zet hij een draaiorgelvoorspel in en een koor begint op weinig muzikale wijze mee te brullen. Daarnaast voor videovulling plaats je nog een piano waar een pianist heel interessant zit te doen, maar feitelijk de melodielijn een beetje zit te versieren met toonladders. Op verzoek kun je de uitzending nog voorzien met wat instrumentdummies zoals een pamfluit en een dwarsfluit die het altijd goed doen bij de vrouwelijke kijker. Vergeleken bij een cantate is het volksvermaak. Ik zeg het expres wat extreem, maar dit is wel ongeveer wat ik in mijn omgeving hoor over Nederland zingt.
Volgens kenners ja..
Ik zal wel een musikaal gen missen, maar ik hoor liever nederland zingt, dan dat zenuwachtige gepingel van pachelbell, of Jan Jongepier.
Zo houd de een van een bak vette friet met een smeuige hamburger, en gaat de ander anderhalf uur zitten wachten op 6 doperwten 4 aardappelschijfjes, en een eetlepel geflambeerde gambasnippers.
Smaken verschillen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gian schreef:
Kaw schreef:
memento schreef:
En Nederland Zingt van de EO is van een immense treurigheid en banaliteit.
Kan iemand mij dat uitleggen? Ik heb weinig verstand van kerkmuziek, maar kan me niet indenken wat iemand tegen Nederland Zingt kan hebben. Massale samenzang, met een koor erbij en wat solisten, is toch prachtig?
Het muzikale niveau is volgens kenners wel dramatisch laag. Zet een organist achter het orgel en laat hem alle registers er uit trekken. Vervolgens zet hij een draaiorgelvoorspel in en een koor begint op weinig muzikale wijze mee te brullen. Daarnaast voor videovulling plaats je nog een piano waar een pianist heel interessant zit te doen, maar feitelijk de melodielijn een beetje zit te versieren met toonladders. Op verzoek kun je de uitzending nog voorzien met wat instrumentdummies zoals een pamfluit en een dwarsfluit die het altijd goed doen bij de vrouwelijke kijker. Vergeleken bij een cantate is het volksvermaak. Ik zeg het expres wat extreem, maar dit is wel ongeveer wat ik in mijn omgeving hoor over Nederland zingt.
Volgens kenners ja..
Ik zal wel een musikaal gen missen, maar ik hoor liever nederland zingt, dan dat zenuwachtige gepingel van pachelbell, of Jan Jongepier.
Zo houd de een van een bak vette friet met een smeuige hamburger, en gaat de ander anderhalf uur zitten wachten op 6 doperwten 4 aardappelschijfjes, en een eetlepel geflambeerde gambasnippers.
Smaken verschillen.
Ik hou van Pachelbel en Jan Jongepier, maar heb vandaag ook een Pikanto met Joppiesaus op :wink:

Overings: als het zeldzame moment daar is dat ik Nederland zingt kijk, dan luister ik niet met de intentie die ik heb wanneer ik een cantate van Bach beluister. Dat zijn gewoon 2 verschillende dingen. Als ik Nederland zingt zie, dan geniet ik van het idee dat op primetime television zo onvervalst ouderwets vet mag worden getuigt van God's heerlijkheid door een ontelbare zee van mensen van gemiddeld middelbare leeftijd in allerlei gedaanten, die daar broederlijk naast elkaar staan te brullen en hopen dat de video hun passeerd, zodat ze zich terug zullen zien wanneer de uitzending te zien is op tv.

* overigens brullen ze wel en dat weet ik omdat ik 2 keer bij een opname aanwezig ben geweest. Bij Piet Heijn moest het overnieuw gedaan worden omdat de dirigent van wildheid van zijn podiumpje af viel en omdat de microfoons te gevoelig afgesteld waren zodat de input overbelast raakte.
Josephus

Bericht door Josephus »

Kaw schreef:...omdat de dirigent van wildheid van zijn podiumpje af viel...
Laat me raden: die dirigent heeft dezelfde achternaam als Dirk... :wink:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Josephus schreef:
Kaw schreef:...omdat de dirigent van wildheid van zijn podiumpje af viel...
Laat me raden: die dirigent heeft dezelfde achternaam als Dirk... :wink:
Hummm ja, we blijven idd in het thema ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:En de dirigent zit achter het clavicord.
Ridicuul. Dan kan hij net zo goed achter een salontafeltje gaan zitten, want een clavichord hoord je op twee meter afstand al nauwelijks meer als het solo speelt. Om van continuospel in een Messiah maar niet te spreken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:Nou, ik merk dat ik het boek moet lezen. :mrgreen:
Ik heb 'm inmiddels. Bewaar 'm lekker tot na de kerstdrukte :wink:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:Bij Piet Heijn moest het overnieuw gedaan worden omdat de dirigent van wildheid van zijn podiumpje af viel
Het programma heet niet voor niets Nederland springt :mrgreen:
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:
Ridicuul. Dan kan hij net zo goed achter een salontafeltje gaan zitten, want een clavichord hoord je op twee meter afstand al nauwelijks meer als het solo speelt. Om van continuospel in een Messiah maar niet te spreken.
Sorry, dat moest harpsicord zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bert Mulder schreef:
Hendrikus schreef:
Sorry, dat moest harpsicord zijn.
o, een spijkerbak :mrgreen:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kaw schreef:Hummm ja, we blijven idd in het thema ;)
We blijven zelfs in de familie: 't zijn ten slotte volle neefs.
Adorote

Bericht door Adorote »

Het is een realiteit dat je Nederland zingt toch niet onder de kerkmuziek kan rekenen , gebonk op een orgel en een paar honderd mensen staan verbeten te gillen, dit alles heeft niets met zingen te maken meer , jammer , en van devotie en stichting is ook geen sprake. Als men dan kerkmuziek wil horen en zien in de trant van samenzang zal men toch op zondagavond na de BBC TV moeten kijken , dat is zingen dat is stichting dat is devotie dat is blijheid en Genade, Zingen en zingen is twee , en als men zingt zingt met glorievol.
Laatst gewijzigd door Adorote op 21 dec 2006, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ben het zelden zó met je eens geweest, Adorote.
Maar dit snap ik niet helemaal:
Adorote schreef:Zingen en zingen is twee , en als men zingt zingt met glorievol.
"Zingen en zingen is twee" [bedoel je zingen met een hoofdletter en zingen met een kleine letter?] ""en als men zingt zingt men glorievol": dat geldt dus voor het zingen met een kleine letter? Of begrijp ik je nou verkeerd?
Gian

Bericht door Gian »

Adorote schreef:..., gebonk op en orgel en een paar honderd mensen staan verbeten te gillen, ...
:D Je kan het mooi zeggen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

De enige uitzending die bij mij een een beetje op compassie kan rekenen is die met gehandicapten die meezingen en meedoen op hun manier.
Plaats reactie