Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:Ik denk niet dat je 'de uitverkiezing' moet preken.
Het gaat om de verkiezende God! En wanneer één bepaald leerstuk de andere gaat overheersen, krijg je eenzijdigheid.
De verkiezing is de dragende grond van de prediking, maar moet niet in elke preek op de voorgrond komen. Predik het Evangelie alle creaturen, niet: predik de uitverkiezing[i/] aan alle creaturen. En dán geldt: "Er geloofden er zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven."

Mee eens!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Bert Mulder schreef:
Het gaat om de verkiezende God! En wanneer één bepaald leerstuk de andere gaat overheersen, krijg je eenzijdigheid.
De verkiezing is de dragende grond van de prediking, maar moet niet in elke preek op de voorgrond komen. Predik het Evangelie alle creaturen, niet: predik de uitverkiezing[i/] aan alle creaturen. En dán geldt: "Er geloofden er zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven."

Mee eens!

En waarom bent u dat niet met mij?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Josephus

Bericht door Josephus »

Los van de vraag of en hoe vaak je over de uitverkiezing moet preken, is er de vraag of je erover kunt preken. Geldt voor dit onderwerp, als een van de allergrootste mysteries van het christelijk geloof, niet ten zeerste wat Paulus in de Romeinenbrief zegt:

11:33 O diepte van rijkdom en wijsheid
en kennis van God!-
hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen
en onnaspeurlijk Zijn wegen!

11:34 Want wie kent het denken van de Heer
of wie is Zijn raadsman geweest?

Loop je dan niet het risico dat het (s)preken hierover gaat uitlopen in "fantasterij" (om Kierkegaard te citeren)?
Klavier

Bericht door Klavier »

@Christiaan: Juist omdat er een uitverkiezing is kan de prediking van het Evangelie worden gebracht. Zonder uitverkiezing kreeg ieder mens wat zij verdiende: De eeuwige dood als straf op de zonde. Wel is waar dat de prediking van Paulus niet altijd de uitverkiezing laat horen. Want het is wel opmerkelijk te noemen dat de gemeenteleden van Efeze pas de uitverkiezing als troost krijgt nadat ze bekeerd zijn. Paulus spreekt de Efeziërs aan als mensen die eertijds in duisternis wandelden en thans in het licht. Petrus predikt tijdens de Pinksterprediking vooral vanuit de beloften. Maar dat wil niet zeggen dat de uitverkiezing geheel ontbreekt. Het komt wel aan bod, zij het met gepaste schroom (want wie kent de Raad des Heeren?): "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal".
Het welbehagen is wel een oorzaak tot zaligheid, maar geen enkele reden tot denken dat de toehoorders van het Evangelie niet uitverkoren zouden kunnen zijn! De zaligheid bestaat uit het wegnemen van Gods toorn over de zonden en daarmee het kunnen bestaan voor God. Het betekent dat aan Gods Recht voldaan wordt als iemand zalig wordt. Dat recht kan door de Borgstelling van Christus. En Paulus leert dat de rechtvaardiging, dus het krijgen van die Borg, dóór het geloof is. Het geloof is hier middelijk de weg tot de Borg en daarmee middelijk de wijze waarop God Zijn welbehagen volvoert.
Wij hebben ons te richten naar de geopenbaarde, middelijke weg (Brakel!) Dat is de verkondiging van het Evangelie waardoor Gods Geest Werkt. Want de Heilige Geest is het Die in de weg van de middelen het geloof werkt door te wederbaren en daarmee het Welbehagen van God ten uitvoer brengt. Het geloof is dus de weg waarin mensen getrokken worden tot God. Het geloof is uit het gehoor. Daarom dient de prediking vooral een oproep tot geloof te zijn. En bekering, want geloof zonder bekering is geen geloof en bekering zonder geloof is geen echte bekering. Als geloof en bekering ontbreken in het Evangelieboodschap en de uitverkiezing de boventoon voert, dan is er iets mis! Dan krijgt Arminius alsnog gelijk met zijn hatelijke voorstelling van de reformeerde leer.

De uitverkiezing hoort zeker thuis in de prediking. Maar wel op de wijze zoals de DL dat weergeven. In die volgorde en met diezelfde accenten. Het Evangelie van vrije genade gaat voorop! Juist vanwege de uitverkiezing.
De uitverkiezing is geen leerstellig onderdeel dat in de uitvoering van Gods Raad als middel dient maar als troostvolle oorzaak. Daarmee onderschrijf ik direct de kernachtige woorden van Memento die terecht de afsnijdende functie van de uitverkiezing aanwijst als verkeerde wijze van inzetten van de verkiezing. De uitverkiezing is een troost voor iedereen. Ook voor hen die niet geloven maar worstelen met hun ongeloof. De uitverkiezing maakt het mogelijk dat er nog een genadetijd is.
Christiaan

Klavier schreef:@Christiaan: Juist omdat er een uitverkiezing is kan de prediking van het Evangelie worden gebracht. Zonder uitverkiezing kreeg ieder mens wat zij verdiende: De eeuwige dood als straf op de zonde. Wel is waar dat de prediking van Paulus niet altijd de uitverkiezing laat horen. Want het is wel opmerkelijk te noemen dat de gemeenteleden van Efeze pas de uitverkiezing als troost krijgt nadat ze bekeerd zijn. Paulus spreekt de Efeziërs aan als mensen die eertijds in duisternis wandelden en thans in het licht. Petrus predikt tijdens de Pinksterprediking vooral vanuit de beloften. Maar dat wil niet zeggen dat de uitverkiezing geheel ontbreekt. Het komt wel aan bod, zij het met gepaste schroom (want wie kent de Raad des Heeren?): "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal".
Het welbehagen is wel een oorzaak tot zaligheid, maar geen enkele reden tot denken dat de toehoorders van het Evangelie niet uitverkoren zouden kunnen zijn! De zaligheid bestaat uit het wegnemen van Gods toorn over de zonden en daarmee het kunnen bestaan voor God. Het betekent dat aan Gods Recht voldaan wordt als iemand zalig wordt. Dat recht kan door de Borgstelling van Christus. En Paulus leert dat de rechtvaardiging, dus het krijgen van die Borg, dóór het geloof is. Het geloof is hier middelijk de weg tot de Borg en daarmee middelijk de wijze waarop God Zijn welbehagen volvoert.
Wij hebben ons te richten naar de geopenbaarde, middelijke weg (Brakel!) Dat is de verkondiging van het Evangelie waardoor Gods Geest Werkt. Want de Heilige Geest is het Die in de weg van de middelen het geloof werkt door te wederbaren en daarmee het Welbehagen van God ten uitvoer brengt. Het geloof is dus de weg waarin mensen getrokken worden tot God. Het geloof is uit het gehoor. Daarom dient de prediking vooral een oproep tot geloof te zijn. En bekering, want geloof zonder bekering is geen geloof en bekering zonder geloof is geen echte bekering. Als geloof en bekering ontbreken in het Evangelieboodschap en de uitverkiezing de boventoon voert, dan is er iets mis! Dan krijgt Arminius alsnog gelijk met zijn hatelijke voorstelling van de reformeerde leer.

De uitverkiezing hoort zeker thuis in de prediking. Maar wel op de wijze zoals de DL dat weergeven. In die volgorde en met diezelfde accenten. Het Evangelie van vrije genade gaat voorop! Juist vanwege de uitverkiezing.
De uitverkiezing is geen leerstellig onderdeel dat in de uitvoering van Gods Raad als middel dient maar als troostvolle oorzaak. Daarmee onderschrijf ik direct de kernachtige woorden van Memento die terecht de afsnijdende functie van de uitverkiezing aanwijst als verkeerde wijze van inzetten van de verkiezing. De uitverkiezing is een troost voor iedereen. Ook voor hen die niet geloven maar worstelen met hun ongeloof. De uitverkiezing maakt het mogelijk dat er nog een genadetijd is.
Wie zou ik zijn dit te ontkennen?
Dit is volgens mij voluit bijbels.
Het is alleen mijn punt dat men niet kan stellen als in een preek niet over de uitverkiezing wordt gepreekt dat de preek dan niet af is of geen bijbelse prediking.
De uitverkiezing is NATUURLIJK esseneel. Maar de bijbel leert niet dat predikanten elke preek iets over de uitverkiezing zouden moeten zeggen of zouden moeten prediken over de uitverkiezing.

Voor de rest die mijn 4 punten als verweer van mijn Remonstrans zijn.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Bert Mulder
Contacteer:

Christiaan schreef:
Bert Mulder schreef:

Mee eens!

Christiaan, ik kan natuurlijk fout zijn in hoe ik je lees. Maar ik merk bij jou een afstand houden van de leer van de uitverkiezing. Als dat niet zo is, dan ben ik er erg blij om. Zoals Afgewezen het aanhaalde, hoord er een balans in de prediking te zijn. Het ene mag het andere niet overheersen. Nu leg ik hier even de nadruk op het leerstuk van de uitverkiezing juist omdat die leer vandaag de dag vaak aangevallen wordt.

Juist, Jezus Christus en die gekruisigd. En toch is er heel veel in de Bijbel geschreven over de uitverkiezing.

En die Bijbelse citaten aanhalen, in connectie met de belijdenisgeschriften is niet dogmatiseren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Christiaan

Bert Mulder schreef:
Christiaan schreef:
Bert Mulder schreef:

Mee eens!

Christiaan, ik kan natuurlijk fout zijn in hoe ik je lees. Maar ik merk bij jou een afstand houden van de leer van de uitverkiezing. Als dat niet zo is, dan ben ik er erg blij om. Zoals Afgewezen het aanhaalde, hoord er een balans in de prediking te zijn. Het ene mag het andere niet overheersen. Nu leg ik hier even de nadruk op het leerstuk van de uitverkiezing juist omdat die leer vandaag de dag vaak aangevallen wordt.

Juist, Jezus Christus en die gekruisigd. En toch is er heel veel in de Bijbel geschreven over de uitverkiezing.

En die Bijbelse citaten aanhalen, in connectie met de belijdenisgeschriften is niet dogmatiseren.

Afstand tot de uitverkiezing is ook wel geboden, die gaat van God uit en die wordt zeker in de schrift beschreven maar voorzichtigheid is geboden.
Wat betreft mij wel gemeende advies doe er uw voordeel mee.

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Christus en dien gekruisigd is hét thema van de Schrift.
Dat komt met stip op de eerste plaats.
Daar omheen komen allerhande dogma's, belangrijk, maar toch anders.
Bovendien erg terechte opmerking van Afgewezen; geen uitverkiezing, maar een uitverkiezend God! (over dit onderwerp eens een lezing gehoord van Ds. M Pronk. Schitterend)

En we kunnen ons verschuilen achter de leer van de uitverkiezing. Een dodelijk (letterlijk en figuurlijk) gevaar! Wij moeten niet redeneren vanuit de uitverkiezing! Het gaat erom of jij en ik zelf weten van het deel hebben aan Christus. Dan wordt de uitverkiezing een eeuwig wonder. Dáár moet de klem liggen!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:En we kunnen ons verschuilen achter de leer van de uitverkiezing. Een dodelijk (letterlijk en figuurlijk) gevaar!
Dat is in deze topic m.i. niet aan de orde!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:
Mister schreef:En we kunnen ons verschuilen achter de leer van de uitverkiezing. Een dodelijk (letterlijk en figuurlijk) gevaar!
Dat is in deze topic m.i. niet aan de orde!
Touché...
Marnix

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Christiaan schreef: Hieruit geen duidelijke opdracht elke prediking de uitverkeizing te prediken!
Broeder Christiaan, mag ik je een rare vraag stellen?

Vanwaar zo'n blijkelijke afkeer van de leer der verkiezing?

De remonstranten hadden er namelijk ook afschuw van.
1-18. Tegen degenen die over deze genade der onverdiende verkiezing en gestrengheid der rechtvaardige verwerping murmureren, stellen wij deze uitspraak van den apostel: O mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? (Rom. 9:20); en deze van onzen Zaligmaker: Is het mij niet geoorloofd te doen met het mijne, wat ik wil? (Matth. 20:15) Wij daarentegen, deze verborgenheden met een godvruchtige eerbiedigheid aanbiddende, roepen uit met den apostel: O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden? Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen (Rom. 11:33-36).

Verwerping der dwalingen, door welke de Nederlandse Kerken een tijdlang zijn beroerd geworden.De rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,
1-1a. Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.
Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4).
De afkeer is er denk ik omdat mensen velen om zich heen, ook al is het niet de intentie van de predikers, passief zien worden hierdoor. En ik denk dan dat er vooral wordt gedoeld op het preken aan ongelovigen. In de bijbel zie je dat de uitverkiezing wordt gepreekt aan gelovigen, want wie geloven zijn uitverkorenen van God. Tegelijkertijd wordt de uitverkiezing niet gepreekt aan ongelovigen, ze worden opgeroepen om zich te bekeren en te geloven wat God heeft gedaan. Hen wordt geen lijdelijkheid gepreekt, geen redding die afhangt van of ze uitverkoren zijn... maar van of ze het aannemen of niet. Doen ze dat, dan kan hen ook verteld worden dat ze uitverkorenen zijn en dat God hen dat geloof heeft gegeven. Dat lijkt me een gezonde balans... een goede leidraad hoe om te gaan met de uitverkiezingsleer.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef: De afkeer is er denk ik omdat mensen velen om zich heen, ook al is het niet de intentie van de predikers, passief zien worden hierdoor. En ik denk dan dat er vooral wordt gedoeld op het preken aan ongelovigen. In de bijbel zie je dat de uitverkiezing wordt gepreekt aan gelovigen, want wie geloven zijn uitverkorenen van God. Tegelijkertijd wordt de uitverkiezing niet gepreekt aan ongelovigen, ze worden opgeroepen om zich te bekeren en te geloven wat God heeft gedaan. Hen wordt geen lijdelijkheid gepreekt, geen redding die afhangt van of ze uitverkoren zijn... maar van of ze het aannemen of niet. Doen ze dat, dan kan hen ook verteld worden dat ze uitverkorenen zijn en dat God hen dat geloof heeft gegeven. Dat lijkt me een gezonde balans... een goede leidraad hoe om te gaan met de uitverkiezingsleer.
Komen we dus weer terug op de kritiek dat de leer der uitverkiezing goddeloze mensen kweekt. En dat is beslist een valse accusatie!

Ten eerste, betreffende de gelovigen:
Vr.64. Maar maakt deze leer niet zorgeloze en goddeloze mensen?
Antw. Neen zij; want het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid a.

a Mt 7:18 Joh 15:5
Ten tweede, de mens, van nature, ligt in een geestelijke doodstaat. Dus tenzij hij door middel van het Woord bekeerd wordt, en door de Heilige Geest levendgemaakt wordt, dan zal hij nooit iets werkelijk goed doen, dus ook niets kunnen doen van zichzelf die tot de bekering meewerkt. En het maakt niet uit hoe 'gevend' de dominee ook mag zijn. Bekering is God's werk. En nu mogen we nooit de uitverkiezing/verwerpingsleer de schuld geven van de lijdzaamheid van de ongelovige. Die schuld is te vinden in onze zondeval in Adam.
refo

Bericht door refo »

Ik zal die HC vraag even in het juiste verband plaatsen. Het gaat daar over de goede werken en niet over verkiezing.
Vr.62. Maar waarom kunnen onze goede werken niet de gerechtigheid voor God of een stuk daarvan zijn?
Antw. Daarom, dat de gerechtigheid die voor Gods gericht bestaan kan, gans volkomen en der wet Gods in alle stukken gelijkvormig zijn moet, en dat ook onze beste werken in dit leven alle onvolkomen en met zonden bevlekt zijn

Vr.63. Hoe? Verdienen onze goede werken niet, die God nochtans in dit en in het toekomende leven wil belonen?
Antw. Deze beloning geschiedt niet uit verdienste, maar uit genade.

Vr.64. Maar maakt deze leer niet zorgeloze en goddeloze mensen?
Antw. Neen zij; want het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid
Klavier

Bericht door Klavier »

Bert Mulder schreef:En het maakt niet uit hoe 'gevend' de dominee ook mag zijn. Bekering is God's werk.
Nee en Ja. Je werpt een tegenstelling op tussen twee zaken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Dat is wat de dwaasheid der prediking genoemd wordt.
De dominee is het middel in Gods Hand voor het bekerend werk.
Het geloof is uit het gehoor. De dominee heeft als middel in Gods Hand de toehoorder te overtuigen. In die weg overtuigt de Heilige Geest van zonden, gerechtigheid en oordeel.
Het weigeren van het Evangelie kan enkel door het afwijzen van de persoonlijke adressering van dat Evangelie. Wie niet gelooft wordt om zijn ongeloof dat daarmee genade afwijst des te zwaarder gestraft. Als de dominee niet gevend zou zijn, wordt een toehoorder ook niet schuldig gesteld aan de prediking. Dan zou het Evangelie immers niet persoonlijk gericht zijn aan alle hoorders maar als een algemene beschouwing over de hoofden heen gaan. Uiteindelijk is de dominee zelf niet 'gevend', maar is hij een uitdeler van Gods genade aan een ieder die hongert en dorst naar de gerechtigheid. Voor die hongerigen en dorstigen mag de prediking geen enkele onduidelijkheid laten bestaan over de verkrijgbaarheid van de genade om niet.
De mate waarin een predikint 'gevend' is maakt in zekere zin niet uit, als we aanmerken dat het wederbaren Gods Werk is. Toch bindt de Heere altijd Zijn Werk aan middelen. En de wijze waarop het middel door mensen ingezet dient te worden luistert nauw. We hebben daarin heel strikt Gods Woord te volgen.
Zo concreet als Paulus zegt "Geloof in den Heere Jezus Christus", zo concreet moet ook een predikant het Evangelie persoonlijk richten op de toehoorders, inclusief de woorden "en gij zult zalig worden, gij en uw huis."!
Brakel schrijft over het middelijk werken van Gods Geest door het Woord het volgende:
Het enigste middel van geloof en bekering. Het is het enigste van God verordineerde middel, tot geloof en bekering. Zonder het Woord komt niemand tot geloof. Rom. 10:14, 17. Hoe zullen zij in Hem geloven, van welke zij niet gehoord hebben? Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord van God. Zonder het Woord wordt ook niemand wedergeboren. Jak 1:18. Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord van de waarheid. 1 Petrus 1:23. Die gij wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.
Laatst gewijzigd door Klavier op 20 dec 2006, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Klavier schreef:
Bert Mulder schreef:En het maakt niet uit hoe 'gevend' de dominee ook mag zijn. Bekering is God's werk.
Nee en Ja. Je werpt een tegenstelling op tussen twee zaken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Dat is wat de dwaasheid der prediking genoemd wordt.
De dominee is het middel in Gods Hand voor het bekerend werk.
Het geloof is uit het gehoor. De dominee heeft als middel in Gods Hand de toehoorder te overtuigen. In die weg overtuigt de Heilige Geest van zonden, gerechtigheid en oordeel.
Het weigeren van het Evangelie kan enkel door het afwijzen van de persoonlijke adressering van dat Evangelie. Wie niet gelooft wordt om zijn ongeloof dat daarmee genade afwijst des te zwaarder gestraft. Als de dominee niet gevend zou zijn, wordt een toehoorder ook niet schuldig gesteld aan de prediking. Dan zou het Evangelie immers niet persoonlijk gericht zijn aan alle hoorders maar als een algemene beschouwing over de hoofden heen gaan. Uiteindelijk is de dominee zelf niet 'gevend', maar is hij een uitdeler van Gods genade aan een ieder die hongert en dorst naar de gerechtigheid. Voor die hongerigen en dorstigen mag de prediking geen enkele onduidelijkheid laten bestaan over de verkrijgbaarheid van de genade om niet.

Brakel schrijft over het middelijk werken van Gods Geest door het Woord het volgende:
Het enigste middel van geloof en bekering. Het is het enigste van God verordineerde middel, tot geloof en bekering. Zonder het Woord komt niemand tot geloof. Rom. 10:14, 17. Hoe zullen zij in Hem geloven, van welke zij niet gehoord hebben? Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord van God. Zonder het Woord wordt ook niemand wedergeboren. Jak 1:18. Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord van de waarheid. 1 Petrus 1:23. Die gij wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.
Klavier, hierop ben ik het wel met je eens. Wil ik maar even zeggen dat mijn punt hier niet was om kritiek op enige prediking te geven, als zijnde 'gevend' of niet 'gevend'. Ik probeerde alleen te zeggen dat de leer van de uitverkiezing geen goddeloze mensen kweekt.
Plaats reactie