Uitverkiezing en verwerping van eeuwigheid?

Christiaan

Bericht door Christiaan »

memento schreef:
IEDERE preek????? Moet de uitverkiezing gepredikt worden???
Ja, tot troost van de gelovigen, enerzijds dat zij zien hoe groot de liefde van God is, anderzijds dat zij niet bevreesd zouden zijn om af te vallen uit het geloof.
Dan zou u hier toch wel een definitie moeten neer zetten van wat u bedoelt men preiking van de uitverkiezing.
Want noemen dat er 2 wegen daar doel ik niet op.
En ook niet zo van ieder die geloofd die zal behouden worden en die niet die zal verloren gaan.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zoiets als dit, bijvoorbeeld:
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?

32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.

34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.

35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?

36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)

37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,

39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Christiaan schreef:
memento schreef:
IEDERE preek????? Moet de uitverkiezing gepredikt worden???
Ja, tot troost van de gelovigen, enerzijds dat zij zien hoe groot de liefde van God is, anderzijds dat zij niet bevreesd zouden zijn om af te vallen uit het geloof.
Dan zou u hier toch wel een definitie moeten neer zetten van wat u bedoelt men preiking van de uitverkiezing.
Want noemen dat er 2 wegen daar doel ik niet op.
En ook niet zo van ieder die geloofd die zal behouden worden en die niet die zal verloren gaan.
Well, jij doelt waarschijnlijk op de 'afsnijdende werking' die de uitverkiezing in sommige preken heeft. M.i. is dat niet waar de uitverkiezing thuishoort, want dan creëer je lijdelijke mensen.

M.i. hoort de afsnijding te gebeuren door de (scherpe) prediking van de wet, die de zonde aanwijst en benoemt, en de mens zondig, schuldig en doemwaardig benoemt.

De juiste functie van de uitverkiezing is m.i. die ik genoemd heb, namelijk als belangrijkste tot troost van Gods volk, en als bijkomende de mogelijkheid om nog zalig te worden.
Christiaan

Maar de bijbel draagt geen enkele opdracht aan dat men de uitverkiezing elke preek moet prediken!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Bert Mulder
Contacteer:

Christiaan schreef: Dat laatste daar heb ik een vraag aan u over:
Op welke manier zou die uitverkiezing tot troost zijn?
Welke bewoording?
Het is een feit dat de uitverkiezing een troost is voor de oprecht gelovigen. God lk laat niet varen wat Zijn hand begon. Godzijdank niet!
Mijn citaat uit Romeinen, bijvoorbeeld

Of de DL 1, het hele hoofdstuk, maar ook bepaald dit:
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Dat laatste daar heb ik een vraag aan u over:
Zeg maar jij hoor, anders ga ik strax nog naast mn schoenen lopen :)
Op welke manier zou die uitverkiezing tot troost zijn?
Welke bewoording?
Het is een feit dat de uitverkiezing een troost is voor de oprecht gelovigen. God lk laat niet varen wat Zijn hand begon. Godzijdank niet!
Je geeft zelf al aan waarom het een troost is voor Gods volk. In de uitverkiezing leert het dat God, die de Onveranderlijke is, hen heeft liefgehad, en daarom lief zal blijven hebben. En dat, terwijl zij in zichzelf zo veranderlijk zijn, dat zij bij tijden zo moeilijk geloven kunnen, maar bovenal als zij zien op hun eigen zonde en afmakingen dan komt wel eens de twijfel en angst boven drijven teveel gezondigd te hebben. Dan zijn zij haast bang, dat God met hen zal doen naar hun zonden. Dat Hij zal zeggen: en nu is het genoeg; weg met jou. En dan leert de uitverkiezing dat God, ondanks alles, ons lief blijft hebben, en dat we daarom terug mogen gaan naar Hem die ons eens vergeven heeft, met het vaste vertrouwen dat hij ons wederom zal vergeven.

Ik denk niet dat er troost in de uitverkiezing ligt voor de mensen die (nog) niet bekeerd zijn. Well denk ik dat de uitverkiezing tot hen een boodschap heeft, namelijk wet en evangelie. Toch kan de uitverkiezing wel als troost ervaren worden door hen die hun zonden hebben leren zien, maar nog niet tot Jezus gevlucht zijn, namelijk dat het God is die de zaligheid werkt, van begin tot het eind, en dat zij zichzelf niet 'hoeven te bekeren' (dit graag niet verkeerd opvatten). Anderzijds kan de uitverkiezing, zeker wanneer het een te dominante en verkeerde plaats heeft in de prediking of het denken, ook beangstigen, namelijk dat men wel verworpen zal zijn, en dat er dus geen behoudt meer mogelijk is.
Christiaan

Maar de bijbel draagt geen enkele opdracht aan dat men de uitverkiezing elke preek moet prediken!

Bert Mulder
Contacteer:

Christiaan schreef:Maar de bijbel draagt geen enkele opdracht aan dat men de uitverkiezing elke preek moet prediken!
Hand 20:
26 Daarom betuig ik ulieden op dezen huidigen dag, dat ik rein ben van het bloed van u allen.

27 Want ik heb niet achtergehouden, dat ik u niet zou verkondigd hebben al den raad Gods.
en dit ook, in connectie:

2Tim4:
2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.

3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;

4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.

5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
Paulus was vrij van het bloed van de ongelovigen, die misschien maar 1 keer het Woord hoorden, maar toch al de raad Gods hoorden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bert Mulder schreef:
Christiaan schreef:Maar de bijbel draagt geen enkele opdracht aan dat men de uitverkiezing elke preek moet prediken!
Hand 20:
26 Daarom betuig ik ulieden op dezen huidigen dag, dat ik rein ben van het bloed van u allen.

27 Want ik heb niet achtergehouden, dat ik u niet zou verkondigd hebben al den raad Gods.

2Tim4:
2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.

3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;

4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.

5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
Paulus was vrij van het bloed van de ongelovigen, die misschien maar 1 keer het Woord hoorden, maar toch al de raad Gods hoorden.
Dus: gezonde leer houdt in elke dienst verkiezing/verwerping prediken...???
memento

Bericht door memento »

Naast de teksten die Bert noemt, denk ik dat de uitverkiezing tot de kern behoort van de bijbelse boodschap (samen Jezus verzoening voor de zonde), en daarom in elke preek genoemd moet worden.
Christiaan

Bert Mulder schreef:
Hand 20:

2Tim4:

Hieruit geen duidelijke opdracht elke prediking de uitverkeizing te prediken!

Bert Mulder
Contacteer:

Christiaan schreef: Hieruit geen duidelijke opdracht elke prediking de uitverkeizing te prediken!
Broeder Christiaan, mag ik je een rare vraag stellen?

Vanwaar zo'n blijkelijke afkeer van de leer der verkiezing?

De remonstranten hadden er namelijk ook afschuw van.
1-18. Tegen degenen die over deze genade der onverdiende verkiezing en gestrengheid der rechtvaardige verwerping murmureren, stellen wij deze uitspraak van den apostel: O mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? (Rom. 9:20); en deze van onzen Zaligmaker: Is het mij niet geoorloofd te doen met het mijne, wat ik wil? (Matth. 20:15) Wij daarentegen, deze verborgenheden met een godvruchtige eerbiedigheid aanbiddende, roepen uit met den apostel: O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden? Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen (Rom. 11:33-36).

Verwerping der dwalingen, door welke de Nederlandse Kerken een tijdlang zijn beroerd geworden.De rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,
1-1a. Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.
Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk niet dat je 'de uitverkiezing' moet preken.
Het gaat om de verkiezende God! En wanneer één bepaald leerstuk de andere gaat overheersen, krijg je eenzijdigheid.
De verkiezing is de dragende grond van de prediking, maar moet niet in elke preek op de voorgrond komen. Predik het Evangelie alle creaturen, niet: predik de uitverkiezing[i/] aan alle creaturen. En dán geldt: "Er geloofden er zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven."
Christiaan

Bert Mulder schreef:
Christiaan schreef: Hieruit geen duidelijke opdracht elke prediking de uitverkeizing te prediken!
Broeder Christiaan, mag ik je een rare vraag stellen?

Vanwaar zo'n blijkelijke afkeer van de leer der verkiezing?

De remonstranten hadden er namelijk ook afschuw van.
1-18. Tegen degenen die over deze genade der onverdiende verkiezing en gestrengheid der rechtvaardige verwerping murmureren, stellen wij deze uitspraak van den apostel: O mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? (Rom. 9:20); en deze van onzen Zaligmaker: Is het mij niet geoorloofd te doen met het mijne, wat ik wil? (Matth. 20:15) Wij daarentegen, deze verborgenheden met een godvruchtige eerbiedigheid aanbiddende, roepen uit met den apostel: O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods! Hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst gegeven, en het zal hem wedervergolden worden? Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen (Rom. 11:33-36).

Verwerping der dwalingen, door welke de Nederlandse Kerken een tijdlang zijn beroerd geworden.De rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,
1-1a. Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.
Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4).
Meneer Mulder,
Afkeer tegen de uitverkiezing?
Punt 1: De uitverkiezing wordt door de bijbel geleerd!
Punt 2: De uitverkiezing staat in de bijbel dus moet worden gepreekt!
Punt 3: De uitverkiezing is een troost voor de gelovigen zoals ik al schreef. God laat niet varen wat Zijn hand begon, Godzijdank!
Punt 4: Mijn doel is altijd te handelen naar wat de schrift leert.
En omdat de uitverkiezing in de bijbel staat moet deze worden gepreekt. (zie punt 2) Maar de schrift leert niet dat dat elke preek moet gebeuren!

Paulus wil geen ander evangelie weten dan Christus en die gekruisigd. Hier noemt hij niet de uitverkiezing bij, niet omdat hij die zo logen of ontkennen. Maar omdat elke prediking Christus-prediking moet zijn!
En niet elke preek uitverkiezingprediking moet zijn.

Zou u hartelijk uitnodigen om uw beredeneringen en dogmatische
inslag naast u neer te leggen. En te lezen wat schrift ons leer!

memento

Bericht door memento »

Paulus wil geen ander evangelie weten dan Christus en die gekruisigd.
We kunnen de prediking van Christus nooit begrijpen, zonder de andere waarheden in de Schrift, zoals de val en dus ook de uitverkiezing...
Plaats reactie