Dat laatste daar heb ik een vraag aan u over:
Zeg maar jij hoor, anders ga ik strax nog naast mn schoenen lopen
Op welke manier zou die uitverkiezing tot troost zijn?
Welke bewoording?
Het is een feit dat de uitverkiezing een troost is voor de oprecht gelovigen. God lk laat niet varen wat Zijn hand begon. Godzijdank niet!
Je geeft zelf al aan waarom het een troost is voor Gods volk. In de uitverkiezing leert het dat God, die de Onveranderlijke is, hen heeft liefgehad, en daarom lief zal blijven hebben. En dat, terwijl zij in zichzelf zo veranderlijk zijn, dat zij bij tijden zo moeilijk geloven kunnen, maar bovenal als zij zien op hun eigen zonde en afmakingen dan komt wel eens de twijfel en angst boven drijven teveel gezondigd te hebben. Dan zijn zij haast bang, dat God met hen zal doen naar hun zonden. Dat Hij zal zeggen: en nu is het genoeg; weg met jou. En dan leert de uitverkiezing dat God, ondanks alles, ons lief blijft hebben, en dat we daarom terug mogen gaan naar Hem die ons eens vergeven heeft, met het vaste vertrouwen dat hij ons wederom zal vergeven.
Ik denk niet dat er troost in de uitverkiezing ligt voor de mensen die (nog) niet bekeerd zijn. Well denk ik dat de uitverkiezing tot hen een boodschap heeft, namelijk wet en evangelie. Toch kan de uitverkiezing wel als troost ervaren worden door hen die hun zonden hebben leren zien, maar nog niet tot Jezus gevlucht zijn, namelijk dat het God is die de zaligheid werkt, van begin tot het eind, en dat zij zichzelf niet 'hoeven te bekeren' (dit graag niet verkeerd opvatten). Anderzijds kan de uitverkiezing, zeker wanneer het een te dominante en verkeerde plaats heeft in de prediking of het denken, ook beangstigen, namelijk dat men wel verworpen zal zijn, en dat er dus geen behoudt meer mogelijk is.