geledu schreef:
Opzich is de mens niet anders dan vroeger maar je bent het toch wel met me eens dat kerkverlating alleen maar toeneemt.
Ja, dat klopt. Moet je je wel afvragen hoe dat komt. Veel jongeren zeggen eerder als vroeger dat ze niet meer meewillen. Vroeger was het nog wel dat jongeren zich enigzins lieten gezeggen, dat ik er nu niet meer bij. Is er innerlijk bij onze jeugd iets anders als vroeger? Ik denk het niet...
geledu schreef:
Je zal toch niet ontkennen dat de jeugd heden ten dagen met zaken geconfronteerd worden die niet past bij hun leeftijd.
Dus maar zorgen dat ze met veel dingen niet geconfronteerd worden? Hoe dacht je dat gestalte te geven?
geledu schreef:
Het is toch niet onbekend dat de jeugd hulpverlening overvol zitten met jongeren die niet meer mee kunnen in deze maatschappij, mede door al de prikkels die ze over zich heenkrijgen.
Deel 1 van je antwoord klopt, maar het tweede deel ook?
Ik denk dat het voornamelijk komt omdat de maatschappij steeds ingewikkelder en gefragmenteerder wordt.
geledu schreef:
Dat de mens vroeger ook zondig was dat onderschrijf ik van harte, want dat is ook bijbels.
Vroeger even zondag als nu. Nu even zondig als vroeger. Wij, jij en ik en allen zijn even zondig als Adam, Abraham, David en Paulus. Niets meer en minder.
geledu schreef:
Dat in Nederland de zonde zich steeds bruter openbaart, mede door TV, radio en internet zal toch niemand willen ontkennen.
Laten we al deze zaken toch niet bagatelliseren, niet de hoofden in het zand steken, maar laten we strijden tegen deze donkere machten.
In eigen kracht zal dat niet lukken, maar laten we het krachtigste wapen hanteren: het gebed, om te smeken tot God, of Hij zich nog over ons en onze jeugd wil ontfermen.
Amen!