De jeugd van tegenwoordig

rj

Re: De jeugd van tegenwoordig

Bericht door rj »

refo schreef:We zullen echt wat meer werkheiligheid ten toon moeten spreiden, want als de gereformeerde gezindte zo doorgaat zakt ze weg in het moeras.
Meer werkheiligheid? Gruwel. Jij wilt de g.gezindte nog een duw na geven.
Dan wordt ze een Godloze bedoening. Vanwege de afwachtende houding. Het wrange is dat ze zelf overal het Godloze in een ander ziet.
Een goddeloze bedoening is het al. Daarom droeg ik ook die bid en boete dagen naar voren. Maar als ik dat aan de kapstok van werkheiligheid moet gaan hangen, laat dan maar zitten.
refo

Bericht door refo »

En het is echt niet erger dan vroeger. Dat zegt iedere generatie volgens mij. De wereld wordt echt niet anders. Het probleem is dat aan de ene kant de 'lichte' kerken steeds verder van de Bijbel verwijderd lijkt te raken. Lijkt te raken. Aan de andere kant heb je de meer Bijbelgetrouwen. Die vreten elkaar op omdat ze over iedere punt en komma in de Bijbel een boek willen schrijven. En daar zweeft de jeugd dan tussenin.

Komt er een onderzoek, dan wordt er een symposium belegd waar een paar mensen wat slims mogen zeggen. En dan drinken ze een glas en doen een plas en laten alles zoals het was.

Licht Christendom zegt: je bent een kind van God. Zwaar Christendom zegt God moet het doen. En zo bekeert niemand zich. Volstrekt logisch.

En daarom is God bezig in Korea en Brazilië, China en Albanië.
We maken ons druk over internet en mobieltjes. helemaal verkeerd gericht! We moeten ons druk maken over de 95% onbekeerde mensen in de kerken. Laten we daar eens een commissie opzetten. Want het is zo eenvoudig op te lossen. Als de predikanten maar eens genade gaan uitdelen. Daar zijn ze namelijk voor aangesteld. Bid dat ze er (weer) achterkomen.
refo

Bericht door refo »

rj schreef:
refo schreef:We zullen echt wat meer werkheiligheid ten toon moeten spreiden, want als de gereformeerde gezindte zo doorgaat zakt ze weg in het moeras.
Meer werkheiligheid? Gruwel. Jij wilt de g.gezindte nog een duw na geven.
Dan wordt ze een Godloze bedoening. Vanwege de afwachtende houding. Het wrange is dat ze zelf overal het Godloze in een ander ziet.
Een goddeloze bedoening is het al. Daarom droeg ik ook die bid en boete dagen naar voren. Maar als ik dat aan de kapstok van werkheiligheid moet gaan hangen, laat dan maar zitten.
Precies wat ik bedoel. Afwachten maar weer. Terwijl we moeten werken. Heilige werken, zeker.
rekcor

Bericht door rekcor »

rj schreef:En dus gelden de beloften in het oude testament niet meer? Dat is hard. (...) Ik geloof zeker dat er beloften zijn die Israel als natie alleen geld(d)en, maar dat Gods spreken in het Oude Testament allen het Joodse volk geldt, dat vindt ik pas ketterij.
Zeker. Jij leek echter "Israel" overal automatisch te vervangen met "Nederland". Goed dat dit niet het geval is!
rj schreef:Het [geloof] richt zich volkomen op God die in zichzelf bewogen is.
Wat bedoel je hiermee?

[hr]

Verder zou ik willen zeggen:
Prediker 7:10 schreef:En vraag jezelf niet af waarom het vroeger beter was dan nu. Het getuigt van weinig wijsheid als je daarnaar vraagt.
geledu

Bericht door geledu »

refo schreef:En het is echt niet erger dan vroeger. Dat zegt iedere generatie volgens mij. De wereld wordt echt niet anders..

Opzich is de mens niet anders dan vroeger maar je bent het toch wel met me eens dat kerkverlating alleen maar toeneemt.
Je zal toch niet ontkennen dat de jeugd heden ten dagen met zaken geconfronteerd worden die niet past bij hun leeftijd.
Het is toch niet onbekend dat de jeugd hulpverlening overvol zitten met jongeren die niet meer mee kunnen in deze maatschappij, mede door al de prikkels die ze over zich heenkrijgen.

Dat de mens vroeger ook zondig was dat onderschrijf ik van harte, want dat is ook bijbels.
Dat in Nederland de zonde zich steeds bruter openbaart, mede door TV, radio en internet zal toch niemand willen ontkennen.
Laten we al deze zaken toch niet bagatelliseren, niet de hoofden in het zand steken, maar laten we strijden tegen deze donkere machten.
In eigen kracht zal dat niet lukken, maar laten we het krachtigste wapen hanteren: het gebed, om te smeken tot God, of Hij zich nog over ons en onze jeugd wil ontfermen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

geledu schreef: Opzich is de mens niet anders dan vroeger maar je bent het toch wel met me eens dat kerkverlating alleen maar toeneemt.
Ja, dat klopt. Moet je je wel afvragen hoe dat komt. Veel jongeren zeggen eerder als vroeger dat ze niet meer meewillen. Vroeger was het nog wel dat jongeren zich enigzins lieten gezeggen, dat ik er nu niet meer bij. Is er innerlijk bij onze jeugd iets anders als vroeger? Ik denk het niet...
geledu schreef: Je zal toch niet ontkennen dat de jeugd heden ten dagen met zaken geconfronteerd worden die niet past bij hun leeftijd.
Dus maar zorgen dat ze met veel dingen niet geconfronteerd worden? Hoe dacht je dat gestalte te geven?
geledu schreef: Het is toch niet onbekend dat de jeugd hulpverlening overvol zitten met jongeren die niet meer mee kunnen in deze maatschappij, mede door al de prikkels die ze over zich heenkrijgen.
Deel 1 van je antwoord klopt, maar het tweede deel ook?
Ik denk dat het voornamelijk komt omdat de maatschappij steeds ingewikkelder en gefragmenteerder wordt.
geledu schreef: Dat de mens vroeger ook zondig was dat onderschrijf ik van harte, want dat is ook bijbels.
Vroeger even zondag als nu. Nu even zondig als vroeger. Wij, jij en ik en allen zijn even zondig als Adam, Abraham, David en Paulus. Niets meer en minder.
geledu schreef: Dat in Nederland de zonde zich steeds bruter openbaart, mede door TV, radio en internet zal toch niemand willen ontkennen.
Laten we al deze zaken toch niet bagatelliseren, niet de hoofden in het zand steken, maar laten we strijden tegen deze donkere machten.
In eigen kracht zal dat niet lukken, maar laten we het krachtigste wapen hanteren: het gebed, om te smeken tot God, of Hij zich nog over ons en onze jeugd wil ontfermen.
Amen!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

geledu schreef:Laat een ding duidelijk zijn : dit is niet alleen een verwijt richting de jeugd.

Wel is het waar dat in het bijzonder de jeugd staat in de branding van de wereld.
Het is een doelgroep waar de duivel graag zijn peilen op richt.
Is het niet een bekende uitspraak : Wie de jeugd heeft die heeft de toekomst.

Dus geen wijzende vinger naar de jeugd, wel in oogenschouw nemen hoe het zover heeft kunnen komen.
Ik denk dat dit enkel een verwijt is richting de ouderen.We laten kinderen en jongeren te veel aan hun lot over.
Bovendien, hoe komt het dat de jongeren een andere moraal hebben en een andere verhouding tegenover het gezag? Was het niet in de jaren 70 dat met het anarchisme en vrije sex propageerden?? En nu zit de jeugd van toen te klagen over de jeugd van nu.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
rj

Bericht door rj »

refo schreef:Precies wat ik bedoel. Afwachten maar weer. Terwijl we moeten werken. Heilige werken, zeker.
Helemaal niks afwachten! Bekeert u en gelooft het evangelie! Maar als jij dat wil gaan invullen met werken, heilig of onheilig, dan zeg je iets heel anders, n.l: "Bekeert u en volmaak de wet!" Gods offers zijn een gans verbroken geest. Door schuld besef getroffen en verslagen. Ik begrijp je (denk ik) afkeer van die die dodelijke lijdelijkheid die er heerst wat gewoon pure ongeloof is. Maar om dat op te gaan lossen met hard aan de slag gaan is een hard woord.
refo

Bericht door refo »

rj schreef:
refo schreef:Precies wat ik bedoel. Afwachten maar weer. Terwijl we moeten werken. Heilige werken, zeker.
Helemaal niks afwachten! Bekeert u en gelooft het evangelie! Maar als jij dat wil gaan invullen met werken, heilig of onheilig, dan zeg je iets heel anders, n.l: "Bekeert u en volmaak de wet!" Gods offers zijn een gans verbroken geest. Door schuld besef getroffen en verslagen. Ik begrijp je (denk ik) afkeer van die die dodelijke lijdelijkheid die er heerst wat gewoon pure ongeloof is. Maar om dat op te gaan lossen met hard aan de slag gaan is een hard woord.
't Is net als met kinderen krijgen. 't Kan zijn dat je bidt om de kinderzegen. Maar als je zelf niets doet kan God ook niets voor je doen.
De hand aan de ploeg en niet omzien.
rj

Bericht door rj »

rekcor schreef:
rj schreef:Het [geloof] richt zich volkomen op God die in zichzelf bewogen is.
Wat bedoel je hiermee?
Daar mee bedoel ik dat het geloof troost en houwvast vindt in het feit dat God de genade niet geschonken heeft met aanzien van de persoon zelf. Dat ook de onderhouding van dat geloof niet afhankelijk is van de gelovige. En dat ook de volharding van dat geloof even goed in Gods handen is. God schenkt het geloof niet op goed gedrag, maar enkel en alleen om redenen om Hemzelf. Daarin vindt ik rust, want dan val ik weg en doe ik er niet meer toe, maar Christus alleen. "Jezus uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt van mijn hart."
rj

Bericht door rj »

refo schreef:
rj schreef:
't Is net als met kinderen krijgen. 't Kan zijn dat je bidt om de kinderzegen. Maar als je zelf niets doet kan God ook niets voor je doen.
Als dat het evangelie is dan is het voor mij verloren.
Marnix

Bericht door Marnix »

rj schreef:
refo schreef:
rj schreef:
Het is een vergelijking. Niet d ebedoeling te gaan kijken naar de dingen waarin de vergelijking niet klopt he. Dat is net als wanneer je bij de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard zegt: Ik ben afgekeurd en zit in de WAO dus als dat het evangelie is is het voor mij verloren :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

rj schreef:
refo schreef:
rj schreef:
Als jij niet een keer je knieën buigt voor God ga je idd verloren. Je wordt zonder iets te doen uitverkoren. Je wordt zonder iets te doen door God wedergeboren. Maar aan de andere kant is de prakijk die we met de ogen zien en als wij niet om vergeving bidden, dan krijgen we geen vergeving.
limosa

Bericht door limosa »

refo schreef:De hand aan de ploeg en niet omzien.
Daar waren we (met de hervorming) nou toch juist aan ontsnapt?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

limosa schreef:
refo schreef:De hand aan de ploeg en niet omzien.
Daar waren we (met de hervorming) nou toch juist aan ontsnapt?
Als dat je beeld van de hervorming is...
Laatst gewijzigd door Kaw op 18 dec 2006, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie