De jeugd van tegenwoordig
De jeugd van tegenwoordig
Er zijn de laatste tijd heel wat discussies gevoerd zoals het omgaan met de moderne communicatie middelen en de uitkomsten van schokkende onderzoeken.
De onderzoeken die aan het licht kwamen met verbijsterende cijfers over het seksuele moraal die zichtbaar worden in het gebruik van deze communicatie middelen.
In deze discussies neemt de jeugd een grote plaats in.
Na een korte PB wisseling met een mede forummer hadden we wat verschil van mening over hoe we de jeugd in deze moeten zien en hoe we met hen om moeten gaan.
Terecht melde mijn mede forummer op dat de jeugd vroeger net zo slecht (of in het positieve : de jeugd was niet beter ) was als tegenwoordig en dat dat in de toekomst netzo zou zijn.
Alleen trok hij onderzoeken zoals de laatste tijd op het forum besproken ernstig in twijfel.
Ik denk dat er juist veel waarheid zit in de onderzoeken.
Als je ziet en hoort hoe de jeugd tegenwoordig met elkaar communiceert en hoe het seksuele moraal is denk ik dat we afstevenen op een moraal die gelijk is aan een moraal zoals die gevonden werd in Sodom en Gommora.
Schokkend is het om te zien hoe de verhouding is tussen de jeugd en het gezag.
Verschrikkelijk is het dat de Paradijs bloem door God zelf gegeven wordt bezoedeld en ontheiligd.
Dit kan God niet toelaten, Hij zal moeten komen, ook in deze, met Zijn oordelen.
We zullen het wel uit moeten roepen : Jeremia 22: 29 O land, land, land! hoor des HEEREN woord!
Soms ben ik wel eens bang dat Gods oordelen laag over ons land hangen, dit kan niet ongestraft blijven.
Wat zou het een wonder zijn als het het begin mag zijn tot een terugkeer een wederkeer tot de levende God.
Ik denk dat de jeugd in een steeds moeilijkere positie komt te staan.
De keuze van het hart zal steeds nadrukkelijker naar buiten moeten komen: Kies dan heden wie gij dienen zult.
Dit betekent ook dat er meer jeugd op jonge leeftijd al zal kiezen voor een leven in de wereld.
Gelukkig zie je anderzijds ook dat er jeugd is die met een warme belangstelling zich verdiepen in Gods Woord en Zijn inzettingen.
God gaat door met Zijn heilsplan, er zal een volk zalig worden om Hem de eer te geven, en daar gaat Hij ook in deze tijd nog mee door !
Hoe moeten we al deze zaken zien, hoe moeten we hiermee omgaan, hoe kunnen we de jeugd bewaren bij de eenvoud van Gods Woord.
Er zijn velen vragen te stellen , even een aanzet om met elkaar over deze zaken van gedachten te wisselen.
De onderzoeken die aan het licht kwamen met verbijsterende cijfers over het seksuele moraal die zichtbaar worden in het gebruik van deze communicatie middelen.
In deze discussies neemt de jeugd een grote plaats in.
Na een korte PB wisseling met een mede forummer hadden we wat verschil van mening over hoe we de jeugd in deze moeten zien en hoe we met hen om moeten gaan.
Terecht melde mijn mede forummer op dat de jeugd vroeger net zo slecht (of in het positieve : de jeugd was niet beter ) was als tegenwoordig en dat dat in de toekomst netzo zou zijn.
Alleen trok hij onderzoeken zoals de laatste tijd op het forum besproken ernstig in twijfel.
Ik denk dat er juist veel waarheid zit in de onderzoeken.
Als je ziet en hoort hoe de jeugd tegenwoordig met elkaar communiceert en hoe het seksuele moraal is denk ik dat we afstevenen op een moraal die gelijk is aan een moraal zoals die gevonden werd in Sodom en Gommora.
Schokkend is het om te zien hoe de verhouding is tussen de jeugd en het gezag.
Verschrikkelijk is het dat de Paradijs bloem door God zelf gegeven wordt bezoedeld en ontheiligd.
Dit kan God niet toelaten, Hij zal moeten komen, ook in deze, met Zijn oordelen.
We zullen het wel uit moeten roepen : Jeremia 22: 29 O land, land, land! hoor des HEEREN woord!
Soms ben ik wel eens bang dat Gods oordelen laag over ons land hangen, dit kan niet ongestraft blijven.
Wat zou het een wonder zijn als het het begin mag zijn tot een terugkeer een wederkeer tot de levende God.
Ik denk dat de jeugd in een steeds moeilijkere positie komt te staan.
De keuze van het hart zal steeds nadrukkelijker naar buiten moeten komen: Kies dan heden wie gij dienen zult.
Dit betekent ook dat er meer jeugd op jonge leeftijd al zal kiezen voor een leven in de wereld.
Gelukkig zie je anderzijds ook dat er jeugd is die met een warme belangstelling zich verdiepen in Gods Woord en Zijn inzettingen.
God gaat door met Zijn heilsplan, er zal een volk zalig worden om Hem de eer te geven, en daar gaat Hij ook in deze tijd nog mee door !
Hoe moeten we al deze zaken zien, hoe moeten we hiermee omgaan, hoe kunnen we de jeugd bewaren bij de eenvoud van Gods Woord.
Er zijn velen vragen te stellen , even een aanzet om met elkaar over deze zaken van gedachten te wisselen.
Wij, de jeugd en onze vaderen tevens.... Ik vraag me af of het oordeel van verharding niet al in een verregaand stadium is voltrokken, ook in de gevestigde kerken. Hoeveel jaren gaat het al berg afwaarts sinds de reformatie? 100, 200, 300 jaar?
Zou het niet goed zijn om net zoals in Joel boete en bede dagen te houden. Niet alleen op biddag? Niet dat wij God daarmee zouden kunnen bewegen, maar als Hij er in meekomt.
Zou het niet goed zijn om net zoals in Joel boete en bede dagen te houden. Niet alleen op biddag? Niet dat wij God daarmee zouden kunnen bewegen, maar als Hij er in meekomt.
1. Ik denk dat de onderzoeken, zoals besproken hier op t forum (en oa. ook door mij geplaatst), wel degelijk een kern van waarheid bevat, ook al is de gebruikte onderzoeksmethode niet zo betrouwbaar
2. Ik denk dat onterecht teveel met de wijzende vinger gewezen wordt naar de jeugd, wij zijn geen haar beter, ook al weten ouderen hun zondige aard en denken beter te verbergen. Maar de kenmerken die jongeren drijven tot uitleving in de zonde, mn individualisme en materialisme, zie je ook toenemen bij niet-jeugd. Zoals in de topic over trouwen al is aangewezen is het materialistische en egoïstische denken zelfs typerend voor ouders in een groot gedeelte van de gereformeerde gezindte. Slecht voorbeeld doet slecht volgen.
3. Ik denk dat veel zonde (ook de sexuele) voortkomt uit het ik-gerichte denken, waaruit weer voorkomt het genot-gerichte denken. De vraag zou echter niet moeten zijn: Hoe kan ik zoveel mogelijk van het leven genieten maar Hoe besteed ik mijn leven zo goed mogelijk in de dienst van God. De kerk zou hier veel meer op moeten wijzen, en Gods volk zou volgens die regel moeten leven, iets waarin het m.i. veels te slap is. En ja, dan komt mijn hand ook melaats uit de boezem...
4. We moeten niet verwachten dat we met geboden en verboden dit probleem kunnen oplossen. Het gaat niet om het aanleren van wat wél en niet mag, maar om het aanleren van een andere mentaliteit, een andere gezindheid.
5. Binnen de gereformeerde gezindte heerst een dodelijke lijdelijkheid met wat betreft het persoonlijk zalig worden. Men gaat braaf naar de kerk, men bid de gebeden en leest de Schrift op gezette tijden, maar dat is het. Het heeft het hart niet, men is er niet echt mee bezig. Deze onbetrokkenheid bij eigen zaligheid is m.i. de diepste oorzaak waarom de reformatorischen net zo hard meedoen met individualisme en materialisme als de wereld. M.i. is het te sterk denken vanuit de uitverkiezing (God moet het doen) hier de oorzaak van.
6. De jeugd mist geestelijke leiding. Niet dit zult gij doen, en dat zult gij laten, maar het eerlijke aanspreken op gedrag voor het aangezicht van God. Zo was ik eens, op uitnodiging van iemand, in een kroeg waar ik nog enkele reformatorische jongeren aantrof. Aangezien ik als 'vroom' te boek stond, was de vraag 'wat doe jij hier, kan jij je dit verantwoorden' al snel gesteld. Waarop ik antwoorde: Ja hoor. Waarop weer ongelovig gereageerd werd, en men uiteindelijk uitkwam bij de vraag: Als God nu terug zou komen, en je hier zou vinden. Waarop ik reageerde: Waarom kom jij hier dan? Waarop we buiten verder zijn gaan praten (scheelde de herrie van de kroegmuziek). Of men zich uiteindelijk gehouden heeft aan de belofte om niet meer naar de kroeg te gaan weet ik niet. Maar wat ik met dit verhaaltje duidelijk wil maken, is dat het erg belangrijk is om eerlijke feedback te geven aan jongeren, dus niet het vingertje, maar elkaar eerlijk de vraag stellen: 'kan jij je dit verantwoorden, en hoe?'
PS> Het verhaal van de kroeg wat ik vertelde gaat helaas niet altijd op. Helaas reageren sommigen ook honend, of zelfs met vloeken. Maar veel reformatorische jeugd is wél vatbaar en staat ook wel open voor dit soort eerlijke confrontatie met eigen gedrag.
2. Ik denk dat onterecht teveel met de wijzende vinger gewezen wordt naar de jeugd, wij zijn geen haar beter, ook al weten ouderen hun zondige aard en denken beter te verbergen. Maar de kenmerken die jongeren drijven tot uitleving in de zonde, mn individualisme en materialisme, zie je ook toenemen bij niet-jeugd. Zoals in de topic over trouwen al is aangewezen is het materialistische en egoïstische denken zelfs typerend voor ouders in een groot gedeelte van de gereformeerde gezindte. Slecht voorbeeld doet slecht volgen.
3. Ik denk dat veel zonde (ook de sexuele) voortkomt uit het ik-gerichte denken, waaruit weer voorkomt het genot-gerichte denken. De vraag zou echter niet moeten zijn: Hoe kan ik zoveel mogelijk van het leven genieten maar Hoe besteed ik mijn leven zo goed mogelijk in de dienst van God. De kerk zou hier veel meer op moeten wijzen, en Gods volk zou volgens die regel moeten leven, iets waarin het m.i. veels te slap is. En ja, dan komt mijn hand ook melaats uit de boezem...
4. We moeten niet verwachten dat we met geboden en verboden dit probleem kunnen oplossen. Het gaat niet om het aanleren van wat wél en niet mag, maar om het aanleren van een andere mentaliteit, een andere gezindheid.
5. Binnen de gereformeerde gezindte heerst een dodelijke lijdelijkheid met wat betreft het persoonlijk zalig worden. Men gaat braaf naar de kerk, men bid de gebeden en leest de Schrift op gezette tijden, maar dat is het. Het heeft het hart niet, men is er niet echt mee bezig. Deze onbetrokkenheid bij eigen zaligheid is m.i. de diepste oorzaak waarom de reformatorischen net zo hard meedoen met individualisme en materialisme als de wereld. M.i. is het te sterk denken vanuit de uitverkiezing (God moet het doen) hier de oorzaak van.
6. De jeugd mist geestelijke leiding. Niet dit zult gij doen, en dat zult gij laten, maar het eerlijke aanspreken op gedrag voor het aangezicht van God. Zo was ik eens, op uitnodiging van iemand, in een kroeg waar ik nog enkele reformatorische jongeren aantrof. Aangezien ik als 'vroom' te boek stond, was de vraag 'wat doe jij hier, kan jij je dit verantwoorden' al snel gesteld. Waarop ik antwoorde: Ja hoor. Waarop weer ongelovig gereageerd werd, en men uiteindelijk uitkwam bij de vraag: Als God nu terug zou komen, en je hier zou vinden. Waarop ik reageerde: Waarom kom jij hier dan? Waarop we buiten verder zijn gaan praten (scheelde de herrie van de kroegmuziek). Of men zich uiteindelijk gehouden heeft aan de belofte om niet meer naar de kroeg te gaan weet ik niet. Maar wat ik met dit verhaaltje duidelijk wil maken, is dat het erg belangrijk is om eerlijke feedback te geven aan jongeren, dus niet het vingertje, maar elkaar eerlijk de vraag stellen: 'kan jij je dit verantwoorden, en hoe?'
PS> Het verhaal van de kroeg wat ik vertelde gaat helaas niet altijd op. Helaas reageren sommigen ook honend, of zelfs met vloeken. Maar veel reformatorische jeugd is wél vatbaar en staat ook wel open voor dit soort eerlijke confrontatie met eigen gedrag.
Laatst gewijzigd door memento op 16 dec 2006, 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Is vingerwijzen naar de jeugd sowiezo wel goed? Aan (alleen) vingerwijzen heeft de jeugd helemaal niets, tenzij er inderdaad een voorleven in de vreze van de Heere is.
Ik heb een godsdienst leraar gehad. Die man wees niet zoveel met zijn vinger. (Meer naar zichzelf dan.) En dat niet op een gemaakte vrome manier. Van die man kon heel de klas het hebben als hij op de zonde in je persoonlijk leven wees. Ik denk nu met dankbaarheid terug aan die man hoewel ik toen zelf op twee benen hinkte.
Ik heb een godsdienst leraar gehad. Die man wees niet zoveel met zijn vinger. (Meer naar zichzelf dan.) En dat niet op een gemaakte vrome manier. Van die man kon heel de klas het hebben als hij op de zonde in je persoonlijk leven wees. Ik denk nu met dankbaarheid terug aan die man hoewel ik toen zelf op twee benen hinkte.
De jeugd dit en de jeugd dat en de jeugd is slecht enz enz enz. Ten eerst allen die maar klagen over de jeugd zijn zeker hun eigen jeugd vergeten.
In ieder geval is de jeugd niet meer zo achterbaks als vroeger en zijn niet meer bang , ze zijn eerlijk en zeggen wat ze te zeggen hebben en denken goed na, en laten zich niets meer op de mouw spelden, het is een zeer grote vooruit gang; LEVE DE JEUGD.
In ieder geval is de jeugd niet meer zo achterbaks als vroeger en zijn niet meer bang , ze zijn eerlijk en zeggen wat ze te zeggen hebben en denken goed na, en laten zich niets meer op de mouw spelden, het is een zeer grote vooruit gang; LEVE DE JEUGD.
Dit heeft mij een tijd lang gefrustreerd ook. Leer hier maar.memento schreef:5. Binnen de gereformeerde gezindte heerst een dodelijke lijdelijkheid met wat betreft het persoonlijk zalig worden. Men gaat braaf naar de kerk, men bid de gebeden en leest de Schrift op gezette tijden, maar dat is het. Het heeft het hart niet, men is er niet echt mee bezig. Deze onbetrokkenheid bij eigen zaligheid is m.i. de diepste oorzaak waarom de reformatorischen net zo hard meedoen met individualisme en materialisme als de wereld. M.i. is het te sterk denken vanuit de uitverkiezing (God moet het doen) hier de oorzaak van.
Laat een ding duidelijk zijn : dit is niet alleen een verwijt richting de jeugd.
Wel is het waar dat in het bijzonder de jeugd staat in de branding van de wereld.
Het is een doelgroep waar de duivel graag zijn peilen op richt.
Is het niet een bekende uitspraak : Wie de jeugd heeft die heeft de toekomst.
Dus geen wijzende vinger naar de jeugd, wel in oogenschouw nemen hoe het zover heeft kunnen komen.
Wel is het waar dat in het bijzonder de jeugd staat in de branding van de wereld.
Het is een doelgroep waar de duivel graag zijn peilen op richt.
Is het niet een bekende uitspraak : Wie de jeugd heeft die heeft de toekomst.
Dus geen wijzende vinger naar de jeugd, wel in oogenschouw nemen hoe het zover heeft kunnen komen.
Re: De jeugd van tegenwoordig
Het enige verschil met vroeger tijden is, is dat de taboesfeer rond seksualiteit langzaam aan het verdwijnen is. Dit heeft positieve kanten, en wellicht ook negatieve.geledu schreef: De onderzoeken die aan het licht kwamen met verbijsterende cijfers over het seksuele moraal die zichtbaar worden in het gebruik van deze communicatie middelen.
Je moet niet net doen of men vroeger zo braaf was en dat seksualiteit enkel plaats vond ik het huwelijk.
Zie hierboven. Vroeger gebeurde alles in het verborgene, die wordt er open over gecommuniceerd.Als je ziet en hoort hoe de jeugd tegenwoordig met elkaar communiceert en hoe het seksuele moraal is denk ik dat we afstevenen op een moraal die gelijk is aan een moraal zoals die gevonden werd in Sodom en Gommora.
Wat is er zo schokkend aan deze verhouding?Schokkend is het om te zien hoe de verhouding is tussen de jeugd en het gezag.
Je verwart hier Israël met Nederland. Niet dat ik zeg dat God niet zal straffen, maar een één op één vergelijking met het Israël uit oude tijden is mijns inziens niet op zijn plaats.Dit kan God niet toelaten, Hij zal moeten komen, ook in deze, met Zijn oordelen.
Ik vind dit getuigen van een nogal afwachtende houding. De vraag, wat doe jij, wat doe ik om het woord van God kenbaar te maken aan de mensen. En welke benadering kies je, predik je angst, of laat je juist de liefdevolle kant van God zien.Wat zou het een wonder zijn als het het begin mag zijn tot een terugkeer een wederkeer tot de levende God.
Mede veroorzaakt door de geslotenheid van veel ouders en andere gezagsdragers. Waar kan de jeugd terecht als zij vragen hebben? De vragenrubriek van refoweb lijkt één van de weinige opties te zijn.Ik denk dat de jeugd in een steeds moeilijkere positie komt te staan.
Daar is niets mis mee, zolang ze maar niet van de wereld worden. Indien de jeugd het geloof en God achterhaald vindt, is dat vooral te wijten aan het gebrekkige vermogen van ouders en geestelijke leiders.Dit betekent ook dat er meer jeugd op jonge leeftijd al zal kiezen voor een leven in de wereld.
Een open sfeer waar over elk onderwerp een gesprek mogelijk is. Als er niet wordt gecommuniceerd, of als er slechts eenzijdige communicatie is, dan zal de jeugd zich niet aangetrokken voelen.Hoe moeten we al deze zaken zien, hoe moeten we hiermee omgaan, hoe kunnen we de jeugd bewaren bij de eenvoud van Gods Woord.
En Ezechiel 36 dan? Geldt dat alleen voor Israel!? Mag ik dat niet aan de Heere voorleggen zowel persoonlijk als voor ons land? God blijft toch dezelfde in eeuwigheid?!Shaul schreef:Je verwart hier Israël met Nederland. Niet dat ik zeg dat God niet zal straffen, maar een één op één vergelijking met het Israël uit oude tijden is mijns inziens niet op zijn plaats.Dit kan God niet toelaten, Hij zal moeten komen, ook in deze, met Zijn oordelen.
Maar laat de jeugd zich wat gezeggen door refoweb? Is er werkelijk zoveel onduidelijkheid over hoe we ons moeten gedragen? Natuurlijk zijn er grijze gebieden. Maar van een heleboel vragen is het antwoord glashelder te vinden in Gods woord. Maar heeft dat nog wel gezag? Ook onder ons? Dat is de grote vraag.Shaul schreef:Mede veroorzaakt door de geslotenheid van veel ouders en andere gezagsdragers. Waar kan de jeugd terecht als zij vragen hebben? De vragenrubriek van refoweb lijkt één van de weinige opties te zijn.Ik denk dat de jeugd in een steeds moeilijkere positie komt te staan.
Maar was dag vroeger anders?
Kijk maar naar het oude Israël. Die wisten echt wel dat ze de molech niet mochten dienen. Het werd nog duidelijk verkondigd ook en toch gaan ze door.
En zo is het nog. Er is werkelijk niets nieuws onder de zon. Gelukkig blijft ook de Heere dezelfde.
Dit is natuurlijk erg off topic, maar God heeft Zijn verbond ooit met Israel gesloten, niet met Nederland. Je mag het Joodse volk daarom nooit gelijk trekken met het Nederlandse...rj schreef:En Ezechiel 36 dan? Geldt dat alleen voor Israel!? Mag ik dat niet aan de Heere voorleggen zowel persoonlijk als voor ons land? God blijft toch dezelfde in eeuwigheid?!
Ook off topic, maar dit lijkt me een ketterij. God laat Zich wel degelijk 'ombidden' (zie bijv. de historie van Abraham, die bidt voor Sodom en Gomorra; Mozes, die meerdere keren voor het behoud van Israel pleit, waardoor God Zijn toorn laat varen; enz)rj schreef:Zou het niet goed zijn om net zoals in Joel boete en bede dagen te houden. (...) Niet dat wij God daarmee zouden kunnen bewegen (...).
En dus gelden de beloften in het oude testament niet meer? Dat is hard. Zowel de verbondsbeloften als verbondswraak gelden ook in deze tijd. Bij de uitstortingvan de Heilige Geest op de 1e Pinksterdag zijn alle heidenen die het evangelie horen en zullen horen bij dat verbond betrokken. Ik geloof zeker dat er beloften zijn die Israel als natie alleen geld(d)en, maar dat Gods spreken in het Oude Testament allen het Joodse volk geldt, dat vindt ik pas ketterij.rekcor schreef:Dit is natuurlijk erg off topic, maar God heeft Zijn verbond ooit met Israel gesloten, niet met Nederland. Je mag het Joodse volk daarom nooit gelijk trekken met het Nederlandse...rj schreef:En Ezechiel 36 dan? Geldt dat alleen voor Israel!? Mag ik dat niet aan de Heere voorleggen zowel persoonlijk als voor ons land? God blijft toch dezelfde in eeuwigheid?!
Het lijkt misschien wel ketterij, maar dat is het niet. Je kunt het nalezen in Ezechiel 36. De voorbeelden die jij aanhaalt waren gebeden die gedaan werden door het geloof. En het geloof laat het eigen ik als een baksteen vallen en volledig achterwege. Het richt zich volkomen op God die in zichzelf bewogen is. Juist dit is tot troost in zulke tijden als deze.Ook off topic, maar dit lijkt me een ketterij. God laat Zich wel degelijk 'ombidden' (zie bijv. de historie van Abraham, die bidt voor Sodom en Gomorra; Mozes, die meerdere keren voor het behoud van Israel pleit, waardoor God Zijn toorn laat varen; enz)rj schreef:Zou het niet goed zijn om net zoals in Joel boete en bede dagen te houden. (...) Niet dat wij God daarmee zouden kunnen bewegen (...).
Waar maak je je precies druk over? Alles komt toch goed? En zo niet dan toch ook?rj schreef: Het lijkt misschien wel ketterij, maar dat is het niet. Je kunt het nalezen in Ezechiel 36. De voorbeelden die jij aanhaalt waren gebeden die gedaan werden door het geloof. En het geloof laat het eigen ik als een baksteen vallen en volledig achterwege. Het richt zich volkomen op God die in zichzelf bewogen is. Juist dit is tot troost in zulke tijden als deze.
We zullen echt wat meer werkheiligheid ten toon moeten spreiden, want als de gereformeerde gezindte zo doorgaat zakt ze weg in het moeras. Dan wordt ze een Godloze bedoening. Vanwege de afwachtende houding. Het wrange is dat ze zelf overal het Godloze in een ander ziet.