REO

Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
maar goed
we hadden het hier over reo

en ik begin steeds blijer te worden dat reo er is...

wie het vatte kan, die vatte het
;)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Trouwens om het maar ff te noemen: Als we nu eens de verhouding en volgorde van de cathechismus vast houden: 1e over onze troost, 2-4 ellende, 5-31 over de verlossing, 32- 52 over de dankbaarheid!

3 hoofstukken ellende van de 52 hoofdstukken. Zou een dominee eens moeten doen. Wat zou hij afgeschoten worden.
het is een orde toch? Geen vólgorde, althans niet per definitie chronologisch.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Trouwens om het maar ff te noemen: Als we nu eens de verhouding en volgorde van de cathechismus vast houden: 1e over onze troost, 2-4 ellende, 5-31 over de verlossing, 32- 52 over de dankbaarheid!

3 hoofstukken ellende van de 52 hoofdstukken. Zou een dominee eens moeten doen. Wat zou hij afgeschoten worden.
Ik heb het even niet bij de hand maar hoeveel zondagen van de dankbaarheid gaan over de Wet?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
refo

Bericht door refo »

Je bedoelt: dat hoort eigenlijk ook thuis in het stuk van de ellende?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
zwartwit

Bericht door zwartwit »

Oorspronkelijk gepost door refo
Of als leefregel der dankbaarheid?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Oorspronkelijk gepost door zwartwit
Of als leefregel der dankbaarheid?
Beide.
De wet is kenbron van de ellende, en tuchtmeester tot Christus en leefregel van de dankbaarheid.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door anemoon We zijn in een dodelijke slaap gevallen boven de uiterst ingewikkelde theologische stelsels die we in elkaar hebben geflanst.
Het is niet onduidelijk waar men hierbij aan denkt. Mensen: Zo wordt door REO de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid gezien. Als een menselijke, bovendien foute interpretatie van Gods Woord.

Na eerdere kritiek in ander verband van de oprichters van REO is dit allemaal zo vreselijk voorspelbaar. Het is daarom eigenlijk wel logisch dat er aan deze organisatie nooit veel aandacht is gegeven.

OSW is wat dat betreft echt een uitzondering.
Misschien doe je niet alle leden van OSW recht met die karakterisering.... Wellicht moeten we zeggen: een paar malloten op OSW zijn een uitzondering....
Maar nogmaals, ook wij besteden op deze wijze veel te veel aandacht aan lieden die de erfenis van Reformatie en Nadere Reformatie niet goed doordacht hebben en op waarde weten te schatten.
refo

Bericht door refo »

Herkenbaar.

Wat wil toch deze klapper zeggen? Maar anderen zeiden: Hij schijnt een verkondiger te zijn van vreemde goden; (omdat hij hun Jezus en de opstanding verkondigde. )
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Majorca

Bericht door Majorca »

Herkenbaar.

Wat wil toch deze klapper zeggen? Maar anderen zeiden: Hij schijnt een verkondiger te zijn van vreemde goden; (omdat hij hun Jezus en de opstanding verkondigde. )
zeker herkenbaar, want ik meen dat jij Adrianus steeds als een klapper neer wilt zetten? Goed om dan naar de context van bovenstaande woorden te kijken! tzou weleens leerzaam kunnen zijn.
refo

Bericht door refo »

:,:,

Ik vond juist dat Adrianus de REO als 'klapper' neerzette.
--------------
refo

Bericht door refo »

Dus met die context zit het zeker wel goed.
Vind overigens dat de toon bij A en M een beetje zelfgenoegzaam wordt. Zo van: wij zien en zij zijn blind.
--------------
Plaats reactie